Kovo 13 d. Parlamentas pritarė Dirbtinio proto aktui, kuriuo siekiama užtikrinti saugą, užkirsti kelią pagrindinių teisių pažeidimams ir skatinti naujoves.
Reglamentui, dėl kurio su ES valstybėmis susitarta 2023 m. gruodžio mėn., pritarė 523 europarlamentarai, 46 nepritarė, o 49 susilaikė.
Šio teisės akto tikslas – apsaugoti pagrindines teises, demokratiją, teisinę valstybę ir aplinkos tvarumą nuo didelio pavojaus dirbtinio proto (DI) sistemų, kartu skatinant naujoves ir užtikrinant Europos lyderystę šioje srityje.
Reglamente nustatyti su dirbtiniu protu susiję įsipareigojimai, pagrįsti galimu pavojumi ir poveikio lygiu.
Naujosiomis taisyklėmis uždraudžiamos tam tikros piliečių teisėms grėsmę keliančios dirbtinio proto prietaikos.
Draudimai apima biometrinio kategorizavimo pagal neskelbtinus ypatumus sistemas ir konkrečiu tikslu neapribotą veido atvaizdų rinkimą iš interneto ar apsauginių vaizdo stebėjimo sistemų įrašų, siekiant kurti veido atpažinimo duomenų bazes.
Taip pat uždraudžiamas jausmų atpažinimas darbo vietoje ir švietimo įstaigose, piliečių vertinimas, kriminologinis prognozavimas (kai jis grindžiamas vien tik asmenų profiliavimu ar jų ypatybių vertinimu) ir žmonių elgesiu manipuliuojantis arba žmonių pažeidžiamumu piktnaudžiaujantis dirbtinis protas.
Iš esmės uždraudžiama biometrinio tapatybės nustatymo sistemas naudoti teisėsaugoje, išskyrus išsamiai išvardytas ir tiksliai apibrėžtas padėtis.
Tikralaikio biometrinio tapatybės nustatymo sistemos gali būti naudojamos tik užtikrinus griežtą apsaugą, t. y. jas naudojant ribotą laiką ir ribotoje teritorijoje ir gavus konkretų išankstinį teismo ar administracinį leidimą.
Jas naudoti galima, pavyzdžiui, ieškant dingusio asmens ar siekiant užkirsti kelią teroristiniam išpuoliui.
Netikralaikio nuotolinio biometrinio tapatybės nustatymo sistemos laikomos keliančiomis didelį pavojų, todėl jos gali būti naudojamos tik gavus teismo leidimą ir tik tiriant nusikaltimus.
Teisės akte taip pat nustatyti įsipareigojimai, susiję su kitomis didelės rizikos dirbtinio proto sistemomis (dėl jų galimos didelės žalos sveikatai, saugai, pagrindinėms teisėms, aplinkai, demokratijai ir teisinei valstybei).
Didelio pavojaus dirbtinis protas gali būti naudojamas, pavyzdžiui, ypatingos svarbos infrastruktūroje, švietimo ir profesinio mokymo, užimtumo ir esminių privačių bei viešųjų paslaugų (pvz., sveikatos priežiūros, bankininkystės) srityse, tam tikrose teisėsaugos sistemose, migracijos ir sienų valdyme, teisingumo ir demokratijos procesuose (pvz., darant poveikį rinkimams).
Naudojant tokias sistemas turi būti įvertinamos ir mažinami pavojai, registruojamas jų naudojimas, užtikrinamas skaidrumas, tikslumas ir žmogaus vykdoma priežiūra.
Piliečiai turės teisę teikti skundus dėl dirbtinio proto sistemų ir gauti sprendimų, paremtų didelio pavojaus dirbtinio proto sistemomis ir darančių didelį poveikį jų teisėms, paaiškinimus.
EP pranešėjas Brendas Benifėjus (Brando Benifei) (Socialistai ir demokratai, Italija) teigė: „Galiausiai turime pirmąsias pasaulyje privalomas dirbtinio proto veiklą reguliuojančias taisykles, kuriomis siekiama sumažinti pavojus, sukurti galimybes, kovoti su diskriminacija ir siekti skaidrumo.
Europos Parlamento dėka bus draudžiamas nepriimtinas dirbtinio proto taikymas bei gerbiamos darbuotojų ir piliečių teisės.
Įsteigiame Dirbtinio proto biurą, kuris padės įmonėms prisitaikyti prie naujų taisyklių įgyvendinimo.“
Kitas EP pranešėjas Dragas Tudoračas (Dragoş Tudorache) (Atnaujinkime Europą, Rumunija) pridūrė: „Pavyko suderinti dirbtinio proto koncepciją su pagrindinių teisių apsauga.
Dirbtinis protas skatina mus peržiūrėti socialines normas, švietimo sistemas, darbo rinkas ir saugumą.“
Reglamentą dar turės galutinai peržiūrėti teisininkai lingvistai. Tikimasi, kad jis bus galutinai priimtas iki šios kadencijos pabaigos. Teisės aktą dar turi oficialiai priimti ir ES Taryba.
Jis įsigalios po dvidešimties dienų nuo jo paskelbimo Oficialiajame leidinyje ir bus pradėtas taikyti praėjus 24 mėnesiams nuo jo įsigaliojimo, išskyrus: draudimą vykdyti neleistiną veiklą, kuris bus pradėtas taikyti po šešių mėnesių nuo teisės akto įsigaliojimo dienos; praktikos kodeksus (po devynių mėnesių nuo įsigaliojimo dienos); bendrosios paskirties dirbtinio proto taisykles, įskaitant valdymą (po 12 mėnesių nuo įsigaliojimo dienos) ir su didelio pavojaus sistemomis susijusius įsipareigojimus (po 36 mėnesių).
Sveikintina, kad ES parlamentas jau apribojo DP (DI) naudojamumo sritis, nustatė praktinį būtinų principų išlaikymą jį naudojant .
Dar klausimas kas pavojingiau: dirbtinis protas ar natūrali beprotybė..