Šiandien minint tarptautinę dieną be automobilio, šalies didmiesčiuose pristatoma naujovė – duomenys apie viešojo transporto judėjimą realiu laiku nuo šiol jau prieinama keleiviams Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Mobiliuosiuose telefonuose jau veikia atnaujinta „Google Maps“ kelionių planavimo funkcija.
Šią naujovę pristačiusio ir išbandžiusio susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio teigimu, šis sėkmingas pavyzdys – ne tikslas, o tarpinė stotelė vieningos Lietuvos viešojo transporto sistemos kūrimo link.
Anksčiau keleiviams buvo prieinama tik statiniai viešojo transporto duomenys, t. y. į kurį sustojimą atvyks jiems reikalingas viešojo transporto priemonė ir kokiu maršrutu ji važiuos. Nuo šiol išmaniuosius telefonus pasiekia dinaminiai duomenys – transporto priemonės judėjimas realiu laiku, matosi visi vėlavimai ar net neatvykimai.
„Pradėjome Vilniumi, Kaunu ir Klaipėda pirmiausia dėl to, kad juose – didžiausi viešojo transporto ir keleivių srautai bei eismo spūstys piko valandomis, skatinančios ieškoti alternatyvų nuosavam transportui. Tam, kad žmogus kaip galimą alternatyvą bent pradėtų svarstyti viešąjį transportą, pastarasis pirmiausia turi būti patogus. O patogus viešasis transportas – tas, kurio buvimo vietą ir statusą telefone sužinoti gali kiekvienas keleivis bet kuriuo metu“, – pristatyme Vilniaus V. Kudirkos viešojo transporto stotelėje kalbėjo M. Skuodis.
Naująjį funkcionalumą didžiųjų Lietuvos miestų gatvėse Susisiekimo ministerija, bendradarbiaudama su „Google“, įdiegė kartu su projektu „Kurk Lietuvai“, savivaldybėmis ir jų pagrindiniais vežėjais – „Susisiekimo paslaugomis“, „Kauno autobusais“ bei „Klaipėdos keleiviniu transportu“.
Žemėlapyje pavaizduojami realaus laiko viešojo transporto judėjimo duomenys atnaujinami kas 20 sekundžių.
Pasak ministro, siekiama sukurti viešojo transporto bendrą informacinę sistemą darnioms multimodalinėms kelionėms vietiniu, tolimojo, geležinkelių ir vandens transportu. Apčiuopiama ir finansinė nauda – tiek vežėjams, tiek valstybei.
„Realaus laiko viešojo transporto vietos duomenys garantuoja ne tik patogesnes ir tikslesnes keliones, lengvina ir turistų judėjimą po Lietuvą, bet ir didina grąžą paslaugų tiekėjams. Tyrimai rodo, kad patogiai prieinami statiniai duomenys – stotelės, tvarkaraščiai, maršrutai – keleivių skaičių gali padidinti iki 3 proc., o dinaminė realaus laiko informacija kilstelėti dar 2 proc. Vien, tarkime, Vilniaus mieste 1 proc. sudarytų trečdalį milijono eurų pajamų per metus“, – skaičiavo M. Skuodis.
Vilniaus mero pavaduotojas Tomas Gulbinas sako, kad Vilniaus tikslas – pritraukti kuo daugiau keleivių į viešąjį transportą.
„Šįmet pasiekėme priešpandeminį keleivių skaičių viešajame transporte, kuo pasigirti kiti miestai dar negali. Išmanūs įrankiai, padedantys planuoti keliones viešuoju transportu realiu laiku, padeda pritraukti keleivius, o toks globalus įrankis kaip „Google Maps“ ypač naudingas miesto svečiams“, – teigė T. Gulbinas.
Nustatytu formatu savivaldybių turimus duomenis patalpinus daugiafunkcėje Susisiekimo ministerijos valdomoje Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „VINTRA“, jie iš karto sinchronizuojami į praktiškai bet kokias kelionių planavimo priemones – „Google Maps“, į Lietuvą žengti besiruošiančiuose „Apple Maps“, „Bing Maps“ ir kt.
Susisiekimo ministerijoje atlikta esamos padėties analizė atskleidė, kad dalis Lietuvos savivaldybių tokių skaitmenizuotų duomenų prieinamų keleiviams iš viso neturi. Jų neteikia ir dalis kitų vežėjų. Informacijos nebuvimas arba jos neatnaujinimas sukuria kliūtis sklandžiam kelionės, ypač – skirtingomis transporto rūšimis – planavimui. Ministerija tikisi aktyvesnio savivaldybių ir vežėjų bendradarbiavimo ir įsitraukimo.