Aplinkos ministerija, norėdama suteikti galimybę vaikams augti žalesnėje aplinkoje, susipažinti su įvairių rūšių augalais ir užmegzti artimesnį ryšį su aplinka, sumanė projektą, kurio metu vaikų darželiuose ir mokyklose nemokamai įkuriami sensoriniai sodeliai, skirti vaikų poilsiui ir švietimui.
Projekto metu jau apželdintos Kėdainių lopšelio–darželio „Varpelis“, Kėdainių Aušros progimnazijos, Klaipėdos lopšelio-darželio „Čiauškutė”, Klaipėdos Liudviko Stulpino progimnazijos, Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos ir Gargždų lopšelio-darželio „Ąžuoliukas“ teritorijos.
Šią vasarą numatyta sensorinius sodelius įrengti Kauno lopšelyje-darželyje „Žingsnelis“, Kauno Aleksandro Stulginskio mokykloje ir Vilniaus lopšelyje-darželyje „Sadutė“.
Tokiuose soduose vaikai gali susipažinti su skirtingais augalais, juos paliesti, pauostyti, prižiūrėti, stebėti, kaip jie keičiasi įvairiais metų laikais.
Be to, rūpinimasis augalais ugdo vaikų atsakomybės jausmą, didina savivertę, lavina gebėjimą būti „čia ir dabar“, stiprina dėmesingumą.
Projektą su Aplinkos ministerija ir Aplinkos projektų valdymo agentūra įgyvendina UAB „Spalvoti sprendimai“ kraštovaizdžio žinovų komanda.
Sensorinių sodelių įkūrimo projektas prasidėjo nuo labai atsakingo ir kruopštaus proceso – darželiuose ir mokyklose tinkamų sodinti augalų atrinkimo.
Į galutinį sąrašą pakliuvo tik visiškai vaikams saugūs, bet išskirtinį kvapą, formą, tekstūrą ar spalvą turintys medžiai, krūmai, vijokliai ir daugiamečiai žoliniai augalai.
„Darželio ar mokyklos vadovybė nustebdavo, kad želdiniai ar medžiai bus pasodinti nemokamai.
Nusiuntę platesnes žinias ir želdinių sąrašą, dažniausiai jau kitą dieną gaudavome sutikimą ir aptardavome darbų datas ir eigą.
Susivežus želdinius, atvažiuodavo kraštovaizdžio architektė, kuri kartu su mokyklos ar darželio vadovybe aptardavo želdinių sodinimo vietas, kompozicijos struktūrą“ – kaip iki šiol sekėsi įgyvendinti projektą pasakoja UAB „Spalvoti sprendimai“ direktorius Nerijus Šimonis.
Kad darželiai ir mokyklos džiaugiasi galimybe turėti žalesnę teritoriją, patvirtina ir kraštovaizdžio žinovų komandos gaunamos padėkos iš ugdymo įstaigų, kuriose projektas jau įgyvendintas.
„Ikimokyklinio ugdymo įstaigoje yra labai svarbu sukurti sveiką aplinką ir sudaryti visas sąlygas, kad ugdytiniai galėtų gerai jaustis, kvėpuoti švariu oru, pažintų augalų karalystę, galėtų juos prižiūrėti ir rūpintis jais bei sužinotų augalų naudą.
Įkūrus mokomąjį darželį, sudarome vaikams galimybę patiems auginti augalus, juos stebėti, tyrinėti, vykdyti aplinkotyrą.
Tokiu būdu skiepijame meilę gamtai ir ugdome gamtosauginę sampratą.“ – sako šį pavasarį apželdinto Kėdainių lopšelio darželio „Varpelis“ direktorė Jolita Miliškevičienė.
Jolita pasakoja, kad įkūrus darželį, juo džiaugiasi ne tik vaikai, bet ir pedagogai, kurie gamina mokomąsias korteles apie kiekvieną augalą, stengiasi ugdyti vaikų savimonę ir atsakomybę rūpintis supančia aplinka.
Vaikai mokysis tvarkyti sodelį, smulkių daržininkystės darbų, pasitelkę visus savo pojūčius – lytėjimą, uoslę, stebėjimą, skonį – augalus tyrinės, ragaus.
„Mokomąjį darželį mūsų įstaigoje jau aplankė visų grupių ugdytiniai, pastebėjome, kad labiausiai uostomas ir liečiamas augalas – mėtos.
Vaikai veda tėvus, stebi kokie nauji žiedai išsiskleidė po savaitgalio, uosto juos“ – džiaugiasi lopšelio darželio „Varpelis“ direktorė.
Laikas praleistas gamtoje teigiamai veikia tiek suaugusių žmonių, tiek vaikų fizinę ir psichologinę sveikatą, tačiau miestuose augantys vaikai daugiau lankosi prekybos centruose nei soduose ar parkuose.
Vaikų darželiai ir mokyklos, kuriuose vaikai praleidžia didžiąją dienos dalį, taip pat dažnai įkuriami šalia judrių gatvių, jų teritorijose trūksta žalumos, nedaug medžių ir kitų augalų.
Augmenijos trūkumas ugdymo įstaigose ir oro užterštumas neigiamai veikia vaikų sveikatą, o nuolatinis triukšmas trukdo susikaupti, vargina net pertraukų metu.
Visa tai paskatino Aplinkos ministeriją sumanyti vaikų darželių ir mokyklų apželdinimo projektą.