Ketvirtadienis, 7 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Įvairenybės

Eismo saugumas: svarbu įvertinti padėtį

www.alkas.lt
2022-06-13 14:30:47
0
Avarija

Avarija | pixabay.com nuotr.

„Statistiniai duomenys rodo, kad dažniausiai eismo įvykių kaltininkais yra nustatomi transporto priemonių vairuotojai – jie sukelia 67 proc. visų eismo įvykių.

Gaunama daugybė atvejų, kai skaudžias pasekmes sukėlusių nelaimių priežastimi tapo aplinkybės, kuomet vairuotojas neteisingai numatė ar neatpažino pavojaus tam tikroje eismo situacijoje“, – teigia Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Psichologijos katedros doktorantė Modesta Morkevičiūtė.

Mokslininkės teigimu, ši tendencija rodo, kad saugiam vairavimui labai svarbus gebėjimas pamatyti, įvertinti ir tinkamai sureaguoti į galimas grėsmes kelyje. Tikimybė patekti į autoįvykį žymiai sumažėja, jei vairuotojas turi gerus pavojaus kelyje suvokimo įgūdžius – todėl mokslininkai ir praktikai deda daug pastangų, kad surastų tinkamus būdus jiems patobulinti.

„Vairuotojų įgūdžiai nėra pastovūs. Jie gali kisti, priklausomai nuo turimų žinių, patyrimo, kasdieninio vairavimo kelyje įvertinimo.

Tai leidžia ugdyti pavojaus kelyje suvokimą: vairuotojai gali mokytis dažniau dairytis, atpažinti signalus apie padėties pavojingumą, pasirinkti mažiausiai rizikingą būdą išvengti grėsmės ir t. t.

Deja, jauni vairuotojai, turėdami mažiau patirties ir neretai mažiau paisydami rizikos, ne visuomet atpažįsta ar tinkamai reaguoja į   kylantį pavojų“, – atkreipia dėmesį mokslininkė.

Vis dėlto, pasak M. Morkevičiūtės, net ir sukaupus didelę vairavimo patirtį, praleidus ne vieną dešimtmetį kelyje, ne visada ištobulinami gebėjimai, reikalingi siekiant deramai įvertinti grėsmes vairuojant. Tiek besimokantys, tiek patyrę vairuotojai gali būti nepasiruošę tinkamai sureaguoti į pavojingą eismą.

Besimokantiems vairuotojams trūksta patirties į pavojus reaguoti tinkamai, prireikia daugiau laiko atpažįstant ir suvokiant pavojų. Patyrę vairuotojai paprastai yra labiau pasitikintys savo vairavimo gebėjimais, tačiau neretai nuvertina galimų pavojų.

Todėl pavojaus kelyje suvokimo įgūdžius tobulinti svarbu visoms vairuotojų grupėms, nepriklausomai nuo jų stažo.

Siekiant gerinti pavojaus kelyje suvokimą, įvairiose šalyse (pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje, Nyderlanduose, Australijoje) kuriamos specialios priemonės. Dauguma jų paremtos vairavimą rodanančiais vaizdo įrašais. Vieną tokių priemonių parengė ir VDU Psichologijos katedros mokslininkės.

„Tai – šiuolaikiška, patraukli, trumpalaikė, realias eismui rodytii, aktyviu besimokančiojo dalyvavimu paremta nuotolinė pavojaus kelyje suvokimo mokymo programa.

Programa nukreipta į bendrą grėsmių kelyje numatymo, išvengimo įgūdžio tobulinimą, taip pat – į atskirų gebėjimų, kurie sudaro pavojaus kelyje suvokimo kompetenciją, ugdymą“, – pasakoja viena iš projekto rengėjų, doc. dr. Laura Šeibokaitė.

Programos metu vairuotojai įgyja reikiamų žinių, atlieka praktines užduotis, taip sudaromi ir tobulindami turimus bet kokios tikros ar galimos grėsmės kelyje išvengimo įgūdžius.

Rodant įvairius vairavimus kompiuterio ekrane, pateikianmi duomenys ir dalinamasi praktiniais patarimais, vairuotojai mokomi dėmesingumo ir sąmoningumo vairuojant, pavojingų situacijų atpažinimo, tinkamo  vertinimo, optimalaus elgesio reaguojant į pavojų kelyje.

Įvertinus poreikį, Lietuvoje kurtą programą jau spėta išbandyti ir įvertinti. Programos efektyvumo vertinimui skirtame tyrime sudalyvavo beveik 200 besimokančių ir patyrusių vairuotojų. Daugiau nei metus trukęs tyrimas parodė, kad mokymų dėka reikšmingai pagerėjo vairuotojų pavojaus kelyje suvokimas.

„Tokie mokymai yra itin svarbūs, bet įgūdžius reikia tobulinti ir toliau. Vairuotojai turėtų nepamiršti nuolat dairytis kelyje, vengti pašalinės veiklos, nes ji nukreipia dėmesį nuo potencialių grėsmių. Į jas galima sureaguoti greičiau, jei žmogus pabandys iš anksto numatyti vairuotojų ir kitų eismo dalyvių ketinimus, apie kuriuos pastarieji signalizuoja tam tikrais būdais (pavyzdžiui, įspėjamaisiais transporto priemonės signalais, vairavimo trajektorijos keitimu, kūno judesiais ir kt.)“, – pasakoja doc. dr. L. Šeibokaitė.

Pasak docentės, Lietuva eismo saugumo srityje iki šiol pasižymi ne itin džiuginančia statistika – nors ir dedamos pastangos padėtį pakeisti. 2019 m. Lietuva užėmė šeštą vietą ES pagal žuvusiuosius kelyje milijonui gyventojų (67), nors 2021-aisiais šioje kategorijoje mūsų šaliai pavyko nukristi į devintąją vietą.

„Nepaisant to, kad paskutiniaisiais metais eismo saugumo situacija Lietuvoje gerėjo, tačiau vis dar esame tarp tų Europos Sąjungos šalių, kuriose žuvusiųjų keliuose skaičius milijonui gyventojų yra itin didelis. Vis dėlto, šią statistiką galima koreguoti efektyvumą įrodžiusiomis priemonėmis – pavojaus kelyje suvokimo gebėjimų ugdymo programomis. Kiekvienas vairuotojas turėtų mokytis, tobulinti vairavimo gebėjimus ir būti visada pasirengęs susidurti su grėsmėmis“, – teigia mokslininkė.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Ruduo – eismo įvykių gausėjimo metas
  2. Artėjant mokslo metams – patarimai eismo dalyviams
  3. Dažniausia eismo įvykių spūstyse priežastis – atstumo nesilaikymas ir nesaugus rikiavimasis
  4. Saugumas kelyje žengia kartu su mada
  5. Vilniuje – laikini eismo pokyčiai
  6. Vilniuje – laikini eismo ribojimai
  7. Po eismo įvykio – skambutis antrai pusei
  8. Baigėsi Saugaus eismo stotelių kelionė – aplankyti visi Lietuvos rajonai
  9. Tarp Vilniaus iki Kauno bus įrengtos greičio valdymo ir saugaus eismo įspėjimo sistemos
  10. Kelių būklė ir eismo sąlygos 2017-10-10
  11. Eismo sąlygos keliuose itin sudėtingos
  12. Į avarinę padėtį žiemą patekę 6 iš 10 vairuotojų
  13. Važiuojant dviračiu ar paspirtuku svarbu nepamiršti saugumo taisyklių
  14. Geri orai ar trikojai matuokliai mažina eismo įvykių skaičių?
  15. Eismo saugumo taryboje apsvarstyti alkoblokų įteisinimo ir žieminių padangų naudojimo klausimai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Oro taršos duomenys
Gamta ir ekologija

Švieslentėje – duomenys apie į orą išmetamų teršalų kaitą

2025 08 07
Kelias Vilnius–Panevėžys
Lietuvoje

Baigti ginčai dėl elektroninės kelių rinkliavos projekto

2025 08 07
Vilniaus maudyklos
Gamta ir žmogus

Vilnius atveria duomenis apie vandens kokybę maudyklose

2025 08 07
Krašto gynyba
Lietuvoje

Valstybės kontrolierė: ką reiškia finansuoti gynybą protingai?

2025 08 07
Ar saugus šulinių ir gręžinių vanduo?
Gamta ir žmogus

Asmeninių gręžinių vanduo: kada susirūpinti jo kokybe?

2025 08 07
Geležinkelis
Lietuvoje

Ministerija susirūpino geležinkelių saugumu

2025 08 07
Kombainas
Gamta ir žmogus

Prasidėjus javapjūtei – ugniagesių įspėjimas

2025 08 07
Gatvė
Lietuvoje

Svarstomi sprendimai dėl vienos judriausių Klaipėdos sankryžų

2025 08 07

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • jo apie J. Vaiškūnas. Kas iš tiesų bijo?
  • Budweiser apie J. Vaiškūnas. Kas iš tiesų bijo?
  • Kęstutis Čeponis apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis Čeponis apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Švieslentėje – duomenys apie į orą išmetamų teršalų kaitą
  • Baigti ginčai dėl elektroninės kelių rinkliavos projekto
  • Vilnius atveria duomenis apie vandens kokybę maudyklose
  • Valstybės kontrolierė: ką reiškia finansuoti gynybą protingai?

Kiti Straipsniai

Kelias Vilnius–Panevėžys

Baigti ginčai dėl elektroninės kelių rinkliavos projekto

2025 08 07
Geležinkelis

Ministerija susirūpino geležinkelių saugumu

2025 08 07
Gatvė

Svarstomi sprendimai dėl vienos judriausių Klaipėdos sankryžų

2025 08 07
Žemės ūkis

ŽŪM siūlo skelbti valstybės lygio ekstremaliąją padėtį

2025 08 07
Klaipėdos uostas

Kas sakė, kad merginos nestato laivų?

2025 08 07
Burbiškio dvaro gėlyne – nemokamos ekskursijos po žydinčią istoriją

Burbiškio dvaro gėlyne – nemokamos ekskursijos po žydinčią istoriją

2025 08 07
Latviai, lietuviai ir estai šią vasarą teiks pirmenybę vietiniam turizmui

Su automobiliu po Baltijos šalis: ką verta žinoti prieš sėdant prie vairo?

2025 08 07
Jaunuolynų ugdymai

Žaliuojantys plotai raudonuose skaičiuose: ar Lietuvoje kertama per daug?

2025 08 07
A. Mickevičiaus biblioteka

7 įdomūs dalykai iš šiuolaikinės bibliotekos gyvenimo

2025 08 07
Inga Ruginienė | Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos nuotr.

Į Ministro Pirmininko pareigas socialdemokratai siūlo I. Ruginienę

2025 08 06

Skaitytojų nuomonės:

  • jo apie J. Vaiškūnas. Kas iš tiesų bijo?
  • Budweiser apie J. Vaiškūnas. Kas iš tiesų bijo?
  • Kęstutis Čeponis apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis Čeponis apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Užsižaidę „galingieji" apie A. Ramanauskas-Vanagas įkvepia Lietuvos žmones – valia gintis ir remti Ukrainą kovoje prieš okupantus
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvos paštas

Lietuvos paštui – nauji tikslai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai