Pasaulinis perėjimas prie elektromobilių (EV) įsibėgėja. Ekspertai prognozuoja, kad elektromobiliai artėja prie greito masinio naudojimo „lūžio taško“. Tiesą sakant, BloombergNEF duomenimis, iki 2040 m. elektromobiliai greičiausiai sudarys daugiau nei du trečdalius visų keleivinių transporto priemonių.
Taigi, kas slypi už greito elektromobilių populiarėjimo Vakarų pasaulyje? Atsakymas paprastas – elektromobiliai yra labiau prieinami, įperkami ir patrauklesni nei bet kada anksčiau. Ir ši pažanga labai priklauso nuo to, kaip keičiasi ir tobulėja elektromobilių akumuliatorių gamybos technologijos, nes akumuliatoriai yra pati brangiausia EV dalis.
Iš tradicinių automobilių naudojimo žinome, jog su laiku akumuliatoriai praranda savo „galią“ ir reikia jį keisti. Tačiau kai akumuliatorius yra brangiausia elektromobilio dalis, natūralu, jog kyla klausimas, kiek iš tikrųjų veiks elektromobilio akumuliatorius?
Taip pat tikriausiai aktualu žinoti, kokių veiksmų turėtumėte imtis, kad prailgintumėte akumuliatoriaus ilgaamžiškumą. Būtent apie tai ir pakalbėkime šiame straipsnyje.
Kiek laiko veikia EV akumuliatorius?
Remiantis dabartiniais skaičiavimais, dauguma elektromobilių akumuliatorių veiks maždaug 10–20 metų, kol juos reikės pakeisti.
Tačiau, daugelis potencialių elektromobilių pirkėjų turi abejonių, kai kalbama apie akumuliatoriaus veikimo laiką ir išlaidas, susijusias su akumuliatoriaus keitimu.
Abejonės suprantamos: elektromobilio akumuliatorius yra pati brangiausia transporto priemonės dalis ir vidutiniškai gali kainuoti nuo kelių tūkstančių iki keliolikos tūkstančių eurų. Paskutiniais duomenimis, 2021 metais ličio jonų akumuliatorių kaina vidutiniškai siekė 116 eur už kWh.
Skaičiuojant tokia kaina, vidutinio dydžio elektromobilio 90 kWh akumuliatorius šiandien kainuotų nei daug nei mažai, tik 10 tūkst eurų. Specialistai teigia, jog artimiausiu metu akumuliatorių kaina mažės. Tikimasi, jog per keletą artimiausių metų elektromobilių gamybos kaštai sumažės iki vidaus varikliais varomų automobilių lygio.
Dauguma elektromobilių gamintojų savo akumuliatoriams suteikia garantiją nuo penkerių iki dešimties metų arba iki 100 000 km.
Akumuliatoriai sukurti taip, kad nenustotų veikti iškart, bet laikui bėgant pamažu praranda įkrovimo talpą. Šis išeikvojimas vyksta palaipsniui, vairuotojai praneša, kad per kelerius metus įkrovimo talpa sumažėjo keliais procentiniais punktais. Plug In America duomenimis, Tesla Model S akumuliatorius per pirmuosius 80 000 nuvažiuotų kilometrų praranda tik penkis procentus savo pradinės akumuliatoriaus talpos.
Taigi, kaip ir daugelio senesnių transporto priemonių komponentų, akumuliatorius efektyvumas ilgainiui pradės nykti. Žinoma, nuostoliai yra nedideli – 2-3 procentai per metus. Tai reiškia, kad jei šiandien įsigysite elektromobilį, kuriuo galima nuvažiuoti 240 km vienu įkrovimu, po penkerių metų prarasite tik apie 27 km pasiekiamo nuotolio ir vienu įkrovimu nuvažiuosite 213 km. Nepanašu, jog tai būtų tragedija.
Ar EV įkrovimas turi įtakos akumuliatoriaus veikimo laikui?
Trumpai tariant, taip. Akumuliatoriaus įkrovimas turi įtakos jūsų automobilio akumuliatoriaus veikimo laikui. Yra pora geriausių praktikų, kurių galite imtis norėdami pailginti EV baterijos veikimo laiką.
Nekraukite EV kiekvieną vakarą
Nepriklausomai nuo to, ar tik keliais procentais įkraunate akumuliatorių, ar visiškai įkraunate transporto priemonę, kiekvieną kartą, kai akumuliatorius įkraunamas, sukeliamas „stresas“ akumuliatoriui. Dėl to akumuliatoriaus talpa sumažėja dalimi. Kad laikui bėgant išvengtumėte šio efekto, neturėtumėte prijungti elektromobilio įkrovimui kiekvieną vakarą, nors elektromobilių įkrovimas namuose tokį privalumą ir suteikia. Jei įkraunate savo transporto priemonę tik tada, kai tai būtina, o ne prijungiate prie elektros tinklo iškart grįžę namo, galite pailginti akumuliatoriaus veikimo laiką.
Laikykite akumuliatorių įkrautą nuo 20 iki 80 proc.
Lygiai taip pat, kaip neturėtumėte prijungti automobilio prie elektros tinklo kiekvieną vakarą, taip pat neturėtumėte papildyti jo iki 100 procentų, kai to nereikia. Ličio jonų akumuliatorius skirtas kaupti didelius energijos kiekius, kurių įkrova mažėja. Tačiau per dažnai išeikvojant akumuliatorių arba visiškai įkrovus, ilgainiui gali sumažėti viso akumuliatoriaus talpa. Įprastai yra patariama išlaikyti nuo 20 iki 80 procentų įkrovimo ir niekada neleisti akumuliatoriui visiškai išsikrauti.
Ir pabaigai, tai nuolat besikeičianti ir tobulėjanti sritis, elektromobiliai sparčiai veržiasi ir apima automobilių rinką, tad sekite naujienas, domėkitės ir visada būsite pasiruošę pritaikyti geriausias ir efektyviausias praktikas, leidžiančias sutaupyti ir ilgiau išlaikyti elektromobilio akumuliatoriaus 100 proc. pajėgumo.
Straipsnio autorius www.evlaidai.lt