Bankai pastebi pastaruoju metu įsivyravusią tendenciją išleisti kuo daugiau, o pritrūkus lėšų – imti vartojimo paskolas. Tai ypač aktualu perkant automobilius ir juos remontuojant, nes tai dažniausia yra didesnė išlaidų dalis, kurią sunku sutaupyti per trumpą laiką.
Jaučiamas spartus vartojimo paskolų augimas, kuris yra stipriai įtakojamas infliacijos augimo šalyje.
Automobilių paskolų populiarumo augimas
Lietuviams visada buvo aktualus klausimas – kokį automobilį jie vairuoja ir tai ypač tapo aktualu pandeminiu laikotarpiu. Medicinos bankas užsakė analizę „Sprinter tyrimai”, kurios gyventojų apklausa parodę, jog net kas trečias valstybės gyventojas ima paskolą automobilio įsigijimui, o tai net 31 procentas. Tačiau didžioji dalis gyvena tik šia diena ir neturi sukaupę atsarginio finansinio rezervo, todėl susidūrę su bėda jie skolinasi pinigų net medicininėms išlaidoms bei jau įsigytos mašinos remontui.
FoxyCredit tyrimo komanda pastebėjo, jog šį augimą įtakojo ir atlyginimo augimas pandeminiu laikotarpiu. Jau nuo 2021 m. pavasario pastebimas didesni susidomėjimas vartojimo paslaugų finansavimui, taip pat ir paskoloms automobilių įsigijimui. Gyventojai pradėjo planuoti brangesnių pirkinių įsigijimą turėdami didelius lūkesčius ateičiai ir tikėdamiesi ir tolimesnio atlyginimo kilimo. Imantys paskolą planuoja, jog jie sugebės ją grąžinti per 5 metus. Palyginkite greitas kreditas su FoxyCredit ir įvertinkite savo galimybes.
Štai „Swedbank” paskelbtais 2021 metų trijų ketvirčių (sausį-rugsėjį) duomenimis šalies piliečių vidutinė vartojimo kredito suma automobiliui arba jo remontui yra apie 6,6 tūkstančiai eurų, kai tuo pačiu laikotarpiu 2020 metais ji sudarė 6,2 tūkstančius eurų.
Vartojimo paskolų bumas
Augimo perspektyva jaučiasi ne tik automobilių rinkoje, bet ir visoje šalyje. Štai Lietuvos banko statistikos duomenimis per 2021 metų rugsėjo mėnesį išduotų paskolų suma pasiekė neįtikėtiną 30,1 milijono eurų rekordą, kuris yra pats didžiausias kada nors užfiksuotas rodiklis (skaičiavimai pradėti vykdyti nuo 2015 metų sausio mėnesio).
Jei palygintume Lietuvos banko duomenis už 2021 sausio mėnesį, tai pamatytume, jog tuo laikotarpiu buvo išduotos vartojimo paskolos tik už 14,6 milijonus eurų, o tai yra beveik dvigubai mažiau.
Infliacijos įtaka
Mūsų analitikai mano, jog toks rekordinis vartojimo rinkos aktyvumas šalyje yra įtakotas prasidėjusios infliacijos, kuri pradėjo jaustis rudenį. Tuo laikotarpiu pradėjo sparčiai augti energetinių išteklių kainos ir tai skatina vartotojus įsigyti norimus pirkinius kuo greičiau tikintis tolimesnio kainų augimo visose srityse.
Taip pat gali būti, jog kredito įstaigos matydamos stabilų atlyginimų augimą išdavė daugiau paskolų tikėdamiesi, kad klientai sugebės jas grąžinti laiku. Susidarė tokia situacija, kad vartotojai nori daugiau pirkti, o kreditoriai daugiau skolina.
Tai patvirtina ir padidėjęs paskolų patvirtinimo rodiklis, kuris 2020 metų rugsėjį sudarė 54 procentus, o 2021 metų per tą patį laikotarpį jau siekė 60 procentų.
Kreditorių kova už klientus
Vartojimo kredito rinkoje jaučiamas konkurencijos pagyvėjimas, nes bendrovės pradėjo kovoti tarpusavyje dėl vartotojų, o to pasekoje mažėja paskolų kainos. Tokia tendencija yra ypač palanki vartotojams, nes susidarė palanki situacija pasiskolinti pigiau nei 2020 metų rudenį ir dar atsirado galimybė gauti didesnę sumą. Tačiau tai tuo pačiu padidina finansinę naštą klientams, nes ne visi tinkamai vertina savo galimybes grąžinti paskolą atsiradus finansinėms problemoms.
Šį kainų kritimą galima vaizdžiai pamatyti „Lenders” platformos finansų ataskaitoje. Kai 2021 metų rugsėjo mėnesio duomenimis lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu kaina bankų segmente krito net 21,6 procentais.
Nauja bėda paskolų apimties augime
Skolinamasi daugiau ir suteikiama daugiau paskolų, tačiau atsiranda kita bėda – nėra pakankamai pasiūlos, bent jau automobilių rinkoje. Kartais, kol nusprendžiama pirkti ir kreipiamasi paskolos, automobilis jau būna parduodamas kitam asmeniui.
Taip pat valstybė skatindama atsikratyti mažiau taršių transporto priemonių siūlo įvairiais finansinio skatinimo programas, tokias kaip seno automobilio keitimas į labiau tausojantį aplinką.