Ne tik liūtys, bet ir dideli karščiai padaro miestams nemažai žalos. Ypač kenčia keliai. Oro temperatūrai pakilus iki daugiau nei 30 laipsnių karščio, „plaukiantis“ bitumas bei provėžuota kelio danga – viena iš itin dažnų problemų.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimų instituto direktoriaus prof. dr. Audriaus Vaitkaus, žinovų tokie įvykiai nestebina.
„Klimato kaita netrukus gali pateikti ir daugiau staigmenų, tad norint išlaikyti aukštą kelių kokybę mokslininkams tenka ieškoti naujų sprendimų – atlikti bandymus su naujos kartos dangomis, tirti ir gerinti jų sudedamąsias dalis“, – sako jis. Kaip tik tuo užsiima VILNIUS TECH mokslininkai.
VILNIUS TECH mokslininkai ieško geriausių sprendimų
Mineraliniai milteliai asfalto mišinyje atlieka reikšmingą vaidmenį nepaisant sąlyginai mažo jų kiekio. Nuo jų priklauso mišinio tankis, stabilumas, standumas, jautrumas oksidacijai ir kitos savybės.
„Moksliniai tyrimai rodo, kad asfalto mišinio veiksmingumą apsprendžia ne tik mineralinių miltelių kiekis, bet ir jų padermė (klinčių, granito, dolomito), dalelių forma, tekstūra ir kt.
Siekiant įvertinti skirtingų mineralinių miltelių poveikį asfalto mišinių savybėms AB „Naujasis kalcitas“ sumanymu VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkai atliko penkių Lietuvos rinkoje dažniausiai naudojamų mineralinių miltelių tyrimą“, – pasakoja A. Vaitkus.
Tyrimas apėmė klinčių, aktyvintų klinčių, granito ir dviejų skirtingų gamintojų dolomito mineralinius miltelius. Jo metu akredituotoje VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto Automobilių kelių mokslo laboratorijoje nustatytos mineralinių miltelių ir bitumo mastikos šlyties charakteristikos, įvertintos jų fizikinės savybės ir minkštėjimo temperatūra.
Kas paaiškėjo atlikus tyrimą?
Pasak VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktoriaus, mokslininkų grupės atliktas tyrimas parodė, kad skirtingos padermės ir apdirbimo mineraliniai milteliai vienodai veikia asfalto mišinių fizikines savybes, tačiau skirtingas poveikis išryškėja analizuojant mechanines savybes.
„Visų tipų mineraliniai milteliai užtikrina bendrąsias reikalaujamų savybių vertes, tačiau derinant mineralinių miltelių rūšį su kitomis asfalto mišinio sudedamosiomis dalimis pasiekiamos geresnės mišinio savybės“, – sako jis.
Tyrimo metu asfalto mišiniai su aktyvintais mineraliniais milteliais pasižymėjo didžiausiu skeliamuoju stipriu ir mažiausiu jautrumu vandeniui.
Asfalto sluoksnio didžiausią atsparumą nuovargiui lėmė klinčių mineraliniai milteliai. Mokslininkai pabrėžia, kad tai grindžia aktyvintų mineralinių miltelių taikymo tikslingumą gaminant asfalto mišinius viršutiniam asfalto dangos sluoksniui.
Pasak A. Vaitkaus, pastaraisiais metais klinčių aktyvinti mineraliniai milteliai praktiškai nebenaudojami. „Siekiant sumažinti asfalto mišinių gamybos kaštus gamintojai masiškai perėjo prie neaktyvintų mineralinių miltelių naudojimo.
Tačiau kelių ir gatvių turto valdytojai turėtų įvertinti vienodų sprendinių tvarumą ilgalaikėje perspektyvoje kuomet asfalto sluoksnių įrengimui naudojami aktyvinti ir neaktyvinti mineraliniai milteliai“, – atkreipia dėmesį VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.
Tyrimo metu gauti rezultatai patvirtina, kad aktyvintų mineralinių miltelių naudojimas skaldos ir mastikos asfalto mišinių gamybai yra pranašesnis, kadangi tuo pačiu mineralinių miltelių kiekiu pasiekiamas aukštesnis asfalto dangos veikimo savybių lygmuo.
Ar visos rinkoje esančios medžiagos atitinka reikalavimus?
Mineraliniams milteliams yra keliami reikalavimai. Ar tai reiškia, kad ne visi į rinką tiekiami mineraliniai milteliai atitinka reikalavimus? Pasak A. Vaitkaus, tikrai ne.
„Atitikimas reikalavimams reiškia, kad medžiaga tenkina bendrą mažiausią reikalaujamų savybių lygį, tačiau naudojant skirtingų rūšių mineralinius miltelius, priklausomai nuo kitų asfalto sudedamųjų dalių, galima pasiekti ekonominį veiksmingumą sumažinant mineralinių miltelių kiekį arba naudojant tą patį kiekį prailginant asfalto dangos naudojimo laiką“, – pasakoja prof. dr. A. Vaitkus.
„Šis tyrimas buvo sutelktas į vieno tipo asfalto mišinį SMA 8 S. Todėl ateityje numatyta atlikti didesnės apimties tyrimus, kurių metu būtų įvertintas mineralinių miltelių rūšies ir jų kiekio poveikis lengvųjų apkrovų bei ypatingųjų apkrovų poveikio vietoms“, – teigia VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.
Tolesniame žingsnyje numatoma tirti kitų rūšių asfalto mišinius, t. y. asfalto apatinių ir asfalto pagrindo sluoksnių. Be to, ketiname siūlyti kelių ruožų, kuriuose asfalto dangos su aktyvintais ir neaktyvintais mineraliniais milteliais, ilgalaikio stebėjimo tyrimus dangų naudojimo laiko skirtumams nustatyti.
###
Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VILNIUS TECH) – naujoviška aukštoji mokykla, ugdanti kūrybiškus ir kvalifikuotus žinovus.
VILNIUS TECH užtikrina šiuolaikines, į darbo rinką nukreiptas studijas ir atlieka daugybę įvairių mokslinių tyrimų ir bandomosios plėtros darbų – jie vykdomi 13 institutų, 3 mokslo centruose, 22 laboratorijose.
Universitete veikia naujoviškas Rytų Europoje Civilinės inžinerijos mokslo centras. Turėdamas daugiau kaip 500 partnerių tarp užsienio aukštųjų mokyklų, VILNIUS TECH suteikia plačias tarptautinių studijų bei praktikų galimybes.
Jei kelių danga būtų išmani, ji mokėtų būti ,,nedraugiška” – įv. būdais stabdytų svetimų šarvuočių vikšrus ir ratus.
Atkreipkite demesi. Irake vasara oras ikaista net iki 50-53 celsijaus laipsniu, bet keliai netirpsta. Panaudokite ju technologijas!
Puikus patarimas.
Reikalas tik tas, kad arabiškas asfaltas turės nusiteikti atlaikyti ir žiemos šalčius, ir per dieną besikeičiančias temperatūras nuo +10 iki -30 – ir dar su šlapdribos padažu.
Šiandienos 10-12 laidoje
Kaip bus tiesiami keliai keičiantis klimatui?
Nuo 31:10 min
– lrt.lt/mediateka/irasas/2000160650/10-12-lietuva-sieks-kad-siaudiniu-sodu-tradicija-saugotu-unesco