Antradienis, 29 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

www.alkas.lt
2020-07-18 06:00:50
0
Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Vis labiau pripažįstami ir plačiau pritaikomi elektromobiliai privers vartotojus keisti naujos transporto priemonės pasirinkimo įpročius, tačiau į ką labiausiai verta atkreipti dėmesį renkantis elektra varomą modelį? Tai – ne tik nuvažiuojamas atstumas, baterijos talpa ar įsibėgėjimas. Vienas svarbiausių bruožų, pasak specialistų, yra pavaros sistemos veiksmingumas, t. y. elektros energijos sąnaudos.

Elektromobilio energijos sąnaudos yra tarsi įprasto automobilio su vidaus degimo varikliu degalų sąnaudos. Jos priklauso nuo daugybės dalykų: aerodinamikos, varančių ratų skaičiaus ir paties variklio veiksmingumo. Nereikėtų pamiršti ir klimato juostos nulemtų sąlygų, pavyzdžiui, „Tesla“ elektromobiliai vilioja programinės įrangos įmantrybėmis, tačiau žiemą pranašesni yra konkurentų modeliai, labiau pritaikyti šaltam klimatui.

Kaip parodė birželį vykusios „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių lenktynės, netgi palankiu oru 500 kilometrų kelyje gerokai talpesnes baterijas turintys „Tesla Model 3“ ir „Porsche Taycan“ tik per plauką aplenkė gerokai platesniam pirkėjų ratui prieinamą „Kia e-Niro“. Šis modelis dėl veiksmingai veikiančios pavaros ir pritaikyto baterijų krovimo naudojimo sąlygas atspindinčiame renginyje užėmė trečiąją vietą.

Veiksmingumas – svarbiausias

Elektromobilių mėgėjas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorius Dainius Jakas pripažino, kad rinkdamasis pirmąjį elektromobilį visiškai neatkreipė dėmesio į jo veiksmingumą, tačiau dabar tokiai informacijai skiria daug dėmesio.

Įvairius elektromobilius išbandęs žinovas yra puikiai susipažinęs su šia rinka: paprašytas palyginti skirtingų automobilių gamintojų požiūrį, D. Jakas pabrėžė, jog jam labiausiai patinka „Kia“ ir jį valdantis korėjiečių koncernas, kuris, kurdamas elektromobilius, technologijų požiūriu pažengė toliau nei „Tesla“. Amerikiečių kompanija, anot žinovo, turi pranašesnę autonominio vairavimo sistemą ir įmantresnę programinę įrangą, tačiau korėjietiškų modelių veiksmingumas yra neprilygstamas.

Pavyzdžiui, palyginti naujojo energijos sąnaudų matavimo modelio WLTP duomenis, korėjietiški yra pranašesni už daugelį konkurentų. Lyginant kompaktinius SUV, „Kia e-Niro“ vidutinės sąnaudos yra 15,9 kWh/100 km, „Mazda CX-30“ – 19 kWh/100 km, o kitąmet debiutuosiančio „Volkswagen ID.4“ – apie 18 kWh/100 km (tai yra preliminarūs ev-database.org apskaičiuoti duomenys).

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Mažiau tarpininkų tarp variklio ir ratų

Palyginti energijos sąnaudas ir jos kainą su vidaus degimo varikliais, elektromobiliai yra nepavejami: 100 kilometrų įveikti daugeliu kainuoja 2–3 Eur, o benzininiu ar dyzeliniu analogu – keliskart brangiau. Kodėl taip yra?

Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas Saugirdas Pukalskas paaiškino, kad elektromobiliai yra veiksmingesni. Tai lemia labai skirtingi jėgainių naudingumo rodikliai: vidaus degimo variklio siekia daugiausia 50 proc., o elektros motoro įprastai viršija 90 proc.

Šis atotrūkis tampa dar didesnis įvertinus tai, kad elektromobiliams dažniausiai nė nereikalinga pavarų dėžė. Įprastai sukimo veiksmui perduoti į ratus naudojamas tik paprastos sandaros reduktorius.

„Bet kuris mazgas, turintis nors vieną besisukančių krumpliaračių porą, reiškia papildomus energijos nuostolius. Kuo mažiau automobilyje reduktorių, pavarų ir paskirstymo dėžių, kuo paprastesnis perdavimas, tuo jis veiksmingesnis“, – dėstė mokslininkas.

Elektromobilio sandara – pati paprasčiausia ir tai yra didžiulis privalumas. Anot S. Pukalsko, kiti automobiliai, tarp jų – ir įprastos sandaros su vidaus degimo varikliais, hibridai ar vandeniliu varomi modeliai, yra gerokai sudėtingesni.

Šilumos siurblys – pranašumas

Nedideles elektromobilio energijos sąnaudas lemia ne tik variklis ar oro judėjimas, bet ir kiti dalykai. Šiaurietiško klimato šalyse kaip Lietuva atsiskleidžia elektromobilių su šilumos siurbliais pranašumai. Įprasti kaitinimo elementai (tenai) naudoja daug energijos, o siurbliai surenka elektromobilio sudėtinių dalių skleidžiamą šilumą ir leidžia taupyti energiją.

„Šilumos siurblys – gerokai veiksmingesnis negu įprastas tenas. Į visus „Tesla“ elektromobilius, išskyrus naująjį „Model Y“, montuojami kaitinimo elementai, todėl nors jie ir aerodinamiški bei ganėtinai veiksmingi, žiemos sąlygomis nusileidžia daugeliui konkurentų“, – komentavo D. Jakas.

Pavyzdžiui, „Kia“ šilumos siurblius naudoja nuo pirmųjų „Soul“ su elektros pavara. Sistema nuolatos gerinama, o naujausia įranga surenka ne tik variklio ar kroviklio, bet ir baterijos skleidžiamą šilumą.

Pukalsko vertinimu, šilumos siurblių pritaikymas elektromobiliams – naujoviškas ir pačiu laiku inžinierių sukurtas sprendimas, nes panašios sistemos jau senokai naudojamos namų ūkiuose.

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Infrastruktūra vis dar atsilieka

Jakas paaiškino, kad elektromobiliu įveikiant didesnius atstumus labai svarbus ne tik veiksmingumas, bet ir įkrovimo sparta.

Jis pažymėjo, kad technologijos įrengti 800 voltų baterijas prieinamos buvo jau kone prieš dešimtmetį. Vis dėlto gamintojai neskuba, nes tokia įtampa veikiančios įkrovimo stotelės – gerokai brangesnės ir retai kur įrengiamos. Neatsitiktinai „Porsche Taycan“ yra kol kas vienintelis elektromobilis rinkoje, priimantis tokią aukštą įtampą, tačiau modelius su 800 voltų baterijomis artimiausiais metais ketina pristatyti ir „Kia“, apie tai pradeda kalbėti kitų gamintojų atstovai. Tai, pasak VGTU docento S. Pukalsko, yra itin svarbi kryptis: toliau gerinantiems elektromobilius inžinieriams daugiausia dėmesio vertėtų skirti būtent baterijų įkrovimo spartai.

„Šiuo metu įkrovimo klausimas ne iki galo išspręstas, jis trunka per ilgai. Greitojo įkrovimo stotelės gerai veikia, tačiau joms reikalingi stiprią srovę galintys tiekti įvadai, kurie apkrauna elektros tinklus“, – kalbėjo docentas.

Todėl šiuo atžvilgiu elektromobilių gamintojų lyderystė pristatant didelę įkrovimo galią palaikančias baterijas yra labai svarbi – tai skatina greičiau gerinti ir visą infrastruktūrą.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Ar mūsų vaikai važinės elektromobiliais?
  2. Lietimui jautrūs ekranai automobilių mygtukų dar nepakeis
  3. Aplinkos ministerija gražins dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Larsas Klingbeilas ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas susitiko su Vokietijos vicekancleriu

2025 07 29
Vyriausybė
Lietuvoje

Tartasi, kaip geriau reaguoti į bepiločių keliamas grėsmes

2025 07 29
Žirmūnų skveras
Lietuvoje

Sostinėje tęsiamas viešųjų erdvių atnaujinimas

2025 07 29
Liutauras Šinkūnas
Lietuvoje

BPC viršininku paskirtas Liutauras Šinkūnas

2025 07 29
Šilumos siurbliai
Energetika

Beveik 7 000 gyventojų jau turi naujus šildymo įrenginius

2025 07 29
Alkotesteris |
Lietuvoje

Pradėtas patikrinimas dėl D. Žvirono galimo pareigūno vardo pažeminimo

2025 07 29
Kiek metų jums duotų dirbtinis protas? Kviečia išbandyti Vilniaus centre
Lietuvoje

Kiek metų jums duotų dirbtinis protas? Kviečia išbandyti Vilniaus centre

2025 07 29
„Nemunaičiai“ vizualizacija
Architektūra

Pasaulinio lygio architektai tęs Kauno „Nemunaičių“ kvartalo plėtrą

2025 07 29

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Mikabalis apie Pasaulinio lygio architektai tęs Kauno „Nemunaičių“ kvartalo plėtrą
  • Sundance apie J. Vaiškūnas. Trampo ultimatumas Putinui: artėja sprendimo valanda?
  • Tikrai? apie R. Armaitis. Dar vienas dronas virš Vilniaus. Ir dar viena nieko nedarymo pergalė
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kiek iš tiesų sutaupoma su saulės elektrine Lietuvoje?
  • Prezidentas susitiko su Vokietijos vicekancleriu
  • Tartasi, kaip geriau reaguoti į bepiločių keliamas grėsmes
  • Sostinėje tęsiamas viešųjų erdvių atnaujinimas

Kiti Straipsniai

Elektromobilio įkrovimas

Iki 99 proc. elektromobilių baterijų ardomos nelegaliai

2025 07 19
Elektromobilio įkrovimas

Sostinėje panaikintos elektromobilių lengvatos. Ar tai atsilieps plėtrai?

2025 07 09
Mobilioji aplikacija

Dviračių ir pėsčiųjų takų kokybei nustatyti pasitelkiamos naujovės

2025 07 02
Elektromobilis

Kokį elektromobilį pasirinkti – naudotą ar naują?

2025 06 23
Karinė technika

Spartės darbai Rūdninkų poligone

2025 06 19
Elektromobilio įkrovimas

Renkantis elektromobilį – dėmesys poreikiams ir baterijai

2025 06 08
Garažai

KAM investuoja 11 mln. į šiuolaikinių garažų vystymą

2025 05 26
Paspirtukas

Vilniuje trečdaliu padaugės paspirtukų stovėjimo vietų

2025 05 10
Nemunaičių rajono architektūrinė idėja

Svarbiausi žingsniai renkantis būstą

2025 05 10
Žemės sklypai | am.lrv.lt nuotr.

Siūloma steigti ekologines investicines vietoves

2025 05 09

Skaitytojų nuomonės:

  • Mikabalis apie Pasaulinio lygio architektai tęs Kauno „Nemunaičių“ kvartalo plėtrą
  • Sundance apie J. Vaiškūnas. Trampo ultimatumas Putinui: artėja sprendimo valanda?
  • Tikrai? apie R. Armaitis. Dar vienas dronas virš Vilniaus. Ir dar viena nieko nedarymo pergalė
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai