Penktadienis, 9 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

www.alkas.lt
2020-07-18 06:00:50
0
Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Vis labiau pripažįstami ir plačiau pritaikomi elektromobiliai privers vartotojus keisti naujos transporto priemonės pasirinkimo įpročius, tačiau į ką labiausiai verta atkreipti dėmesį renkantis elektra varomą modelį? Tai – ne tik nuvažiuojamas atstumas, baterijos talpa ar įsibėgėjimas. Vienas svarbiausių bruožų, pasak specialistų, yra pavaros sistemos veiksmingumas, t. y. elektros energijos sąnaudos.

Elektromobilio energijos sąnaudos yra tarsi įprasto automobilio su vidaus degimo varikliu degalų sąnaudos. Jos priklauso nuo daugybės dalykų: aerodinamikos, varančių ratų skaičiaus ir paties variklio veiksmingumo. Nereikėtų pamiršti ir klimato juostos nulemtų sąlygų, pavyzdžiui, „Tesla“ elektromobiliai vilioja programinės įrangos įmantrybėmis, tačiau žiemą pranašesni yra konkurentų modeliai, labiau pritaikyti šaltam klimatui.

Kaip parodė birželį vykusios „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių lenktynės, netgi palankiu oru 500 kilometrų kelyje gerokai talpesnes baterijas turintys „Tesla Model 3“ ir „Porsche Taycan“ tik per plauką aplenkė gerokai platesniam pirkėjų ratui prieinamą „Kia e-Niro“. Šis modelis dėl veiksmingai veikiančios pavaros ir pritaikyto baterijų krovimo naudojimo sąlygas atspindinčiame renginyje užėmė trečiąją vietą.

Veiksmingumas – svarbiausias

Elektromobilių mėgėjas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorius Dainius Jakas pripažino, kad rinkdamasis pirmąjį elektromobilį visiškai neatkreipė dėmesio į jo veiksmingumą, tačiau dabar tokiai informacijai skiria daug dėmesio.

Įvairius elektromobilius išbandęs žinovas yra puikiai susipažinęs su šia rinka: paprašytas palyginti skirtingų automobilių gamintojų požiūrį, D. Jakas pabrėžė, jog jam labiausiai patinka „Kia“ ir jį valdantis korėjiečių koncernas, kuris, kurdamas elektromobilius, technologijų požiūriu pažengė toliau nei „Tesla“. Amerikiečių kompanija, anot žinovo, turi pranašesnę autonominio vairavimo sistemą ir įmantresnę programinę įrangą, tačiau korėjietiškų modelių veiksmingumas yra neprilygstamas.

Pavyzdžiui, palyginti naujojo energijos sąnaudų matavimo modelio WLTP duomenis, korėjietiški yra pranašesni už daugelį konkurentų. Lyginant kompaktinius SUV, „Kia e-Niro“ vidutinės sąnaudos yra 15,9 kWh/100 km, „Mazda CX-30“ – 19 kWh/100 km, o kitąmet debiutuosiančio „Volkswagen ID.4“ – apie 18 kWh/100 km (tai yra preliminarūs ev-database.org apskaičiuoti duomenys).

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Mažiau tarpininkų tarp variklio ir ratų

Palyginti energijos sąnaudas ir jos kainą su vidaus degimo varikliais, elektromobiliai yra nepavejami: 100 kilometrų įveikti daugeliu kainuoja 2–3 Eur, o benzininiu ar dyzeliniu analogu – keliskart brangiau. Kodėl taip yra?

Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas Saugirdas Pukalskas paaiškino, kad elektromobiliai yra veiksmingesni. Tai lemia labai skirtingi jėgainių naudingumo rodikliai: vidaus degimo variklio siekia daugiausia 50 proc., o elektros motoro įprastai viršija 90 proc.

Šis atotrūkis tampa dar didesnis įvertinus tai, kad elektromobiliams dažniausiai nė nereikalinga pavarų dėžė. Įprastai sukimo veiksmui perduoti į ratus naudojamas tik paprastos sandaros reduktorius.

„Bet kuris mazgas, turintis nors vieną besisukančių krumpliaračių porą, reiškia papildomus energijos nuostolius. Kuo mažiau automobilyje reduktorių, pavarų ir paskirstymo dėžių, kuo paprastesnis perdavimas, tuo jis veiksmingesnis“, – dėstė mokslininkas.

Elektromobilio sandara – pati paprasčiausia ir tai yra didžiulis privalumas. Anot S. Pukalsko, kiti automobiliai, tarp jų – ir įprastos sandaros su vidaus degimo varikliais, hibridai ar vandeniliu varomi modeliai, yra gerokai sudėtingesni.

Šilumos siurblys – pranašumas

Nedideles elektromobilio energijos sąnaudas lemia ne tik variklis ar oro judėjimas, bet ir kiti dalykai. Šiaurietiško klimato šalyse kaip Lietuva atsiskleidžia elektromobilių su šilumos siurbliais pranašumai. Įprasti kaitinimo elementai (tenai) naudoja daug energijos, o siurbliai surenka elektromobilio sudėtinių dalių skleidžiamą šilumą ir leidžia taupyti energiją.

„Šilumos siurblys – gerokai veiksmingesnis negu įprastas tenas. Į visus „Tesla“ elektromobilius, išskyrus naująjį „Model Y“, montuojami kaitinimo elementai, todėl nors jie ir aerodinamiški bei ganėtinai veiksmingi, žiemos sąlygomis nusileidžia daugeliui konkurentų“, – komentavo D. Jakas.

Pavyzdžiui, „Kia“ šilumos siurblius naudoja nuo pirmųjų „Soul“ su elektros pavara. Sistema nuolatos gerinama, o naujausia įranga surenka ne tik variklio ar kroviklio, bet ir baterijos skleidžiamą šilumą.

Pukalsko vertinimu, šilumos siurblių pritaikymas elektromobiliams – naujoviškas ir pačiu laiku inžinierių sukurtas sprendimas, nes panašios sistemos jau senokai naudojamos namų ūkiuose.

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Infrastruktūra vis dar atsilieka

Jakas paaiškino, kad elektromobiliu įveikiant didesnius atstumus labai svarbus ne tik veiksmingumas, bet ir įkrovimo sparta.

Jis pažymėjo, kad technologijos įrengti 800 voltų baterijas prieinamos buvo jau kone prieš dešimtmetį. Vis dėlto gamintojai neskuba, nes tokia įtampa veikiančios įkrovimo stotelės – gerokai brangesnės ir retai kur įrengiamos. Neatsitiktinai „Porsche Taycan“ yra kol kas vienintelis elektromobilis rinkoje, priimantis tokią aukštą įtampą, tačiau modelius su 800 voltų baterijomis artimiausiais metais ketina pristatyti ir „Kia“, apie tai pradeda kalbėti kitų gamintojų atstovai. Tai, pasak VGTU docento S. Pukalsko, yra itin svarbi kryptis: toliau gerinantiems elektromobilius inžinieriams daugiausia dėmesio vertėtų skirti būtent baterijų įkrovimo spartai.

„Šiuo metu įkrovimo klausimas ne iki galo išspręstas, jis trunka per ilgai. Greitojo įkrovimo stotelės gerai veikia, tačiau joms reikalingi stiprią srovę galintys tiekti įvadai, kurie apkrauna elektros tinklus“, – kalbėjo docentas.

Todėl šiuo atžvilgiu elektromobilių gamintojų lyderystė pristatant didelę įkrovimo galią palaikančias baterijas yra labai svarbi – tai skatina greičiau gerinti ir visą infrastruktūrą.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Ar mūsų vaikai važinės elektromobiliais?
  2. Lietimui jautrūs ekranai automobilių mygtukų dar nepakeis
  3. Aplinkos ministerija gražins dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

JEF viršūnių susitikimas
Lietuvoje

Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas

2025 05 09
Minų paieškos operacija
Lietuvoje

Baltijos jūroje – tarptautinė minų paieškos operacija

2025 05 09
Lentelės atidengimo iškilmės
Lietuvoje

Europos dieną atidengta Šumano deklaracijos 75-mečiui skirta lentelė

2025 05 09
Kariai | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Įstatymų pakeitimais siūloma gerinti sąlygas kariams

2025 05 09
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Gamta ir žmogus

Įvardyti veiksniai, keliantys stresą skrendant lėktuvu

2025 05 09
Vaikai | Alkas.lt, A.Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Kauno moksleiviai kviečiami vasaroti turiningai

2025 05 09
Žemės sklypai | am.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Siūloma steigti ekologines investicines vietoves

2025 05 09
Sukčiavimas
Lietuvoje

Sukčiai naudojasi naujuoju „Artea“ banko pavadinimu

2025 05 09

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Mikabalis apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • Tomas Jakutis apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • +++ apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • P.Skutas apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas
  • Baltijos jūroje – tarptautinė minų paieškos operacija
  • Europos dieną atidengta Šumano deklaracijos 75-mečiui skirta lentelė
  • Įstatymų pakeitimais siūloma gerinti sąlygas kariams
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Žemės sklypai | am.lrv.lt nuotr.

Siūloma steigti ekologines investicines vietoves

2025 05 09
Renginiai Kaune

Kaune – naujos kultūros erdvės ir augantis renginių skaičius

2025 04 24
Nato naikintuvai | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

į KOP Aviacijos bazę ruošiamasi investuoti 300 mln. eurų

2025 04 23
VU studentų komanda

VU studentų komanda iškovojo 1-ą vietą tarptautinėse kvantinių skaičiavimų varžybose: sukūrė tvarų elektromobilių krovimo sprendimą

2025 04 21
Kelio remontas | sumin.lrv.lt nuotr.

Dėmesio kelio darbai: kokias žalas lietuviai patiria tvarkomuose ruožuose

2025 04 14
Nešiojamas kondicionierius

Technologijų pažanga: naujausi sprendimai nešiojamuose kondicionieriuose

2025 04 11
K. Šiupienytė. Alytaus miesto savivaldybė likviduoja 5 lopšelius-darželius ir lopšelį-darželį-mokyklą | Alytaus Aktyvių Tėvų Bendruomenės nuotr.

K. Šiupienytė. Alytaus miesto savivaldybė NAIKINA 5 lopšelius-darželius ir lopšelį-darželį-mokyklą!

2025 04 10
Profesinis mokymas | smsm.lrv.lt nuotr.

Į profesinį mokymą žadama investuoti 38 mln. eurų

2025 04 02
Jeruzalės tvenkinio parkas | S. Žiūros nuotr.

Vilniuje bus tvarkoma 15 skverų

2025 03 27
Elektromobilis | am.lt nuotr.

Ministerija pristato naujoves elektromobilių vairuotojams

2025 03 18

Skaitytojų nuomonės:

  • Mikabalis apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • Tomas Jakutis apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • +++ apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
  • P.Skutas apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo
  • Kažin apie D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai