Pirmadienis, 24 lapkričio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Skaitiniai Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos

Auga jaunų žmonių karta, su pasididžiavimu kalbanti savo krašto tarme

Saulė Pinkevičienė, www.alytausnaujienos.lt
2020-03-20 21:00:37
1
Auga jaunų žmonių karta, su pasididžiavimu kalbanti savo krašto tarme
       
Etninės kultūros olimpiada | R. Galinienės nuotr.
Etninės kultūros olimpiada | R. Galinienės nuotr.

Mer­ki­nės Vin­co Krė­vės gim­na­zi­jo­je įvy­ko Lie­tu­vos moks­lei­vių et­ni­nės kul­tū­ros olim­pia­da, še­šių na­rių ver­ti­ni­mo ko­mi­si­jai va­do­va­vo Aly­taus lop­še­lio-dar­že­lio „Vo­lun­gė­lė“ di­rek­to­rė Auš­ra Plyt­nin­kai­tė. „Olim­pia­da vyks­ta an­trą kar­tą, jos at­si­ra­di­mas ne­sie­ja­mas su 2020-ai­siais kaip Tau­to­dai­lės me­tais, ta­čiau tau­to­dai­lė kaip et­ni­nės kul­tū­ros da­lis šios olim­pia­dos kon­teks­te už­ima la­bai svar­bią vie­tą. Gal­būt olim­pia­dos at­si­ra­di­mas la­biau sie­ti­nas su et­ni­nės kul­tū­ros plėt­ra be­si­rū­pi­nan­čių žmo­nių sie­kiu ug­dy­ti vi­sa­pu­siš­kai iš­pru­su­sią, tau­tiš­kai ir pi­lie­tiš­kai su­si­vo­ku­sią as­me­ny­bę, ge­ban­čią puo­se­lė­ti, sau­go­ti, iš­reikš­ti ir per­duo­ti ki­tiems pri­gim­ti­nes (et­ni­nes) ir pa­sau­lio kul­tū­rų ver­ty­bes“, – sa­ko A. Plyt­nin­kai­tė.

– Auš­ra, kaip at­ro­dy­tų, ar taps et­ni­nės kul­tū­ros olim­pia­da tra­di­ci­ne? Ar ap­skri­tai įma­no­ma su­ak­tu­a­lin­ti et­ni­nę kul­tū­rą taip, kad ja su­si­do­mė­tų iš­ma­nių­jų tech­no­lo­gi­jų kar­tos vai­kai?

– Olim­pia­da jau įgy­ja pa­grei­tį. Tęs­ti­nu­mą užtikrina di­de­lis mo­ky­to­jų įsi­trau­ki­mas, ku­ris pa­si­reiš­kia no­ru ana­li­zuo­ti olim­pia­do­je da­ly­vau­jan­čių mo­ki­nių sėk­mės pa­slap­tis ir ne­sėk­mių prie­žas­tis. Po kiek­vie­no olim­pia­dos eta­po, ver­ti­ni­mo ko­mi­si­jos na­riai su­lau­kia dau­gy­bės mo­ky­to­jų klau­si­mų, pra­šy­mų pa­ko­men­tuo­ti jų pa­reng­tų mo­ki­nių pa­si­ro­dy­mus. Dzū­ki­jos (Dai­na­vos) re­gio­ni­nia­me olim­pia­dos eta­pe da­ly­va­vo 19 mo­ki­nių iš vi­so Dzū­ki­jos re­gio­no. Pa­gal olim­pia­dos są­ly­gas jie tu­ri at­lik­ti dvi už­duo­tis. Pir­mo­ji – et­no­kul­tū­ros pa­ži­ni­mo tes­tas, ku­rį su­da­ro et­ni­nės kul­tū­ros spe­cia­lis­tų pa­reng­ti klau­si­mai, su­si­ję su lie­tu­vių ka­len­do­ri­nė­mis šven­tė­mis. Ant­ro­ji už­duo­tis – mo­ki­nio et­no­kul­tū­ri­nės raiš­kos ir veik­los vaiz­di­nis pri­sta­ty­mas. Tai ga­li bū­ti sa­ky­ti­nio, mu­zi­ki­nio, šo­ka­mo­jo ir žai­dy­bi­nio fol­klo­ro, te­at­ri­nių ins­ce­ni­za­ci­jų at­li­ki­mas ar tau­to­dai­lės (tra­di­ci­nių ama­tų) dir­bi­nių ga­my­ba, da­ly­va­vi­mas et­ni­nės kul­tū­ros ko­lek­ty­vuo­se, mo­kyk­los ir vie­tos ben­druo­me­nių veik­lo­je. Gal­būt, sa­ky­si­te, ne­įti­kė­ti­na, bet Lie­tu­vo­je au­ga nau­ja jau­nų žmo­nių kar­ta, su pa­si­di­džia­vi­mu kal­ban­ti sa­vo kraš­to tar­me, su ste­bė­ti­nu pa­si­mė­ga­vi­mu dai­nuo­jan­ti sa­vo kraš­to dai­nas, de­monst­ruo­jan­ti il­ga­lai­kį, ne­nu­trūks­ta­mą do­mė­ji­mą­si tra­di­ci­niais ama­tais. Gė­rė­da­ma­si tais jau­nais žmo­nė­mis, drįs­tu teig­ti, kad šian­die­nos tech­no­lo­gi­jų pa­sau­ly­je et­ni­nė kul­tū­ra tu­ri at­ei­tį.

– Kas as­me­niš­kai nu­ste­bi­no, pra­džiu­gi­no, o gal bu­vo ne­ti­kė­ta kaip ver­ti­ni­mo ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kei olim­pia­do­je?

– Vie­nas ste­bi­nan­tis dalykas yra tai, kad olim­pia­do­je da­ly­va­vo mo­ki­niai iš Ei­šiš­kių, ku­rie šei­mo­se ne­daug kal­ba lie­tu­viš­kai. Pa­var­dės by­lo­ja, kad jie už­au­gę miš­rio­se šei­mo­se. Ta­čiau šiuos jau­nus žmo­nes ug­do nuo­sta­būs mo­ky­to­jai. Šie mo­ki­niai pui­kiai at­li­ko et­no­kul­tū­ros pa­ži­ni­mo tes­tus ir pa­rodė sa­vo kraš­to et­ni­nės kul­tū­ros iš­ma­ny­mą. Pra­džiu­gi­no tai, kad vis dau­giau mo­ki­nių rodo ge­bė­ji­mą kal­bė­ti tar­miš­kai. Kaž­ka­da te­ko duo­ti in­ter­viu Lie­tu­vos ra­di­jo žur­na­lis­tei, ku­ri klau­sė, ar įma­no­ma mo­kyk­lo­je ras­ti mo­ki­nį, kal­ban­tį dzū­kiš­kai. At­sa­kiau, kad ne, nes to­kia bu­vo tuo­me­tė tie­sa. Ta­čiau šian­dien į šį klau­si­mą at­sa­ky­čiau ki­taip ir tai be ga­lo džiu­gu pri­pa­žin­ti. Be­lie­ka dar kar­tą pa­dė­ko­ti mo­ky­to­jams, be ku­rių en­tu­ziaz­mo ir kryp­tin­go dar­bo šian­dien ne­ga­lė­tu­me di­džiuo­tis to­kiais mo­ki­niais.

Tik­rai ne­ga­liu ne­pa­mi­nė­ti mo­ki­nių iš Laz­di­jų ra­jo­no. Jie pa­rodė ne­įti­kė­ti­ną pa­tir­tį et­no­kul­tū­ri­nės raiš­kos pri­sta­ty­mo me­tu. Pa­si­ro­do, jau­ni žmo­nės jau ak­ty­vūs tau­to­dai­li­nin­kai, ga­na pro­fe­sio­na­liai mar­gi­na mar­gu­čius, ri­ša so­dus, vyk­do mokymus, ku­rių me­tu ama­tų mo­ko sa­vo ben­dra­am­žius ir ne tik. O ko ver­tos mer­ki­niš­kės mer­gi­nos, nuo ma­žens da­ly­vau­jan­čios fol­klo­ri­nia­me ju­dė­ji­me. Jų at­lie­ka­mos dai­nos iki pat šir­dies gel­mių su­jau­di­no ne tik ko­mi­si­jos na­rius, bet ir kiek­vie­no ren­gi­ny­je da­ly­va­vu­sio šir­dį. Vi­sa­da ti­kė­jau, kad et­ni­nė kul­tū­ra tu­rė­jo, tu­ri ir vi­sa­da tu­rės ypač svar­bią reikš­mę ben­dro­sios kul­tū­ros plėt­rai. Pa­brė­žiu žo­dį „tu­rės“, nes ti­kiu žmo­nių, ne­šan­čių et­ni­nį su­vo­ki­mą jau­ni­mui, nuo­sek­lu­mu ir at­kak­lu­mu. Tik dėl šių žmo­nių ne­nuils­ta­mo dar­bo šian­dien ga­li­me džiaug­tis, kad et­ni­nės tra­di­ci­jos pe­ri­ma­mu­mas yra už­tik­rin­tas.

Lietuvos mokinių etninės kultūros olimpiados regioninis etapas | Rengėjų nuotr.
Lietuvos mokinių etninės kultūros olimpiados regioninis etapas | Rengėjų nuotr.

– Et­ni­nė kul­tū­ra nė­ra mo­ko­ma­sis da­ly­kas ben­dro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lo­je. Ko­kių da­ly­kų mo­ky­to­jai juos pa­ren­gia?

– Et­ni­nės kul­tū­ros olim­pia­da yra ypatingas reiš­ki­nys Lie­tu­vos švie­ti­mo pa­dan­gė­je. Juk et­ni­nė kul­tū­ra ben­dro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lo­se yra ne kaip pri­va­lo­mas da­ly­kas. Yra mo­kyk­lų, kur ji dės­to­ma kaip pa­si­ren­ka­ma­sis da­ly­kas ar­ba da­ly­ko mo­du­lis. Ki­to­se in­teg­ruo­ja­ma į ki­tus mo­ko­muo­sius da­ly­kus ir į dau­ge­lį mo­kyk­los gy­ve­ni­mo sri­čių, kai svarbios et­ni­nės kul­tū­ros te­mos nag­ri­nė­ja­mos ne tik per mo­ko­mų­jų da­ly­kų pa­mo­kas, bet ir ne­for­ma­lų­jį švie­ti­mą, mo­kyk­los ben­druo­me­ni­nį gy­ve­ni­mą. Ir prak­tiš­kai vi­so­se mo­kyk­lo­se vyks­ta et­ni­nės kul­tū­ros įgy­ven­di­ni­mas ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo sri­ty­je.

Lie­tu­vo­je jau ant­rus me­tus vyk­do­ma Lie­tu­vos mo­ki­nių et­ni­nės kul­tū­ros olim­pia­da. Pa­ste­bi­me, kad mo­ki­nius olim­pia­dai daž­niau­siai ruo­šia lie­tu­vių kal­bos mo­ky­to­jai, taip pat mo­ky­to­jai, va­do­vau­jan­tys et­no­kul­tū­ri­nės raiš­kos bū­re­liams, klu­bams, an­sam­bliams. Et­ni­nė kul­tū­ra nie­ka­da ne­gyvavo ir ne­gyvuos vien te­ori­niu lyg­me­niu. Tai be­tar­piš­kas te­ori­jos ir prak­ti­kos de­ri­nys, ku­ris at­si­sklei­džia per prak­ti­nę ama­tų raiš­ką, pa­sa­ko­ja­mo­sios ir dai­nuo­ja­mo­sios tau­to­sa­kos iš­ma­ny­mą ir perteikimą. Olim­pia­da – tai dir­va ne tik ži­no­ji­mui, bet ir meist­rys­tės rodymui.

– Ar bu­vo ma­ty­ti olim­pia­do­je to­kių iš­skir­ti­nių as­me­ny­bių, mo­ky­to­jų ir įstai­gų, ku­rių auk­lė­ti­niai ta­po lai­mė­to­jais?

– Olim­pia­dos is­to­ri­ja dar la­bai trum­pa, ta­čiau ga­li­ma pa­mi­nė­ti Va­rė­nos ra­jo­no Mer­ki­nės Vin­co Krė­vės gim­na­zi­jos ben­druo­me­nę. Jau ant­rus me­tus iš ei­lės trims šios gim­na­zi­jos mo­ki­nėms bu­vo pa­ti­kė­ta už­duo­tis at­sto­vau­ti Dzū­ki­jos (Dai­na­vos) re­gio­nui res­pub­li­ki­nia­me olim­pia­dos tu­re. Pa­gy­ri­mo ver­tos ir Laz­di­jų ra­jo­nui at­sto­vau­jan­čios ben­dro­jo ug­dy­mo mo­kyk­los: Vei­sie­jų Si­gi­to Ge­dos gim­na­zi­ja, Laz­di­jų Mo­tie­jaus Gus­tai­čio gim­na­zi­ja, Laz­di­jų ra­jo­no Ašt­rio­sios Kir­snos mo­kyk­la, Laz­di­jų ra­jo­no Šven­te­že­rio mo­kyk­la.

Lau­re­a­tais ta­po ir Dzū­ki­jos (Dai­na­vos) re­gio­nui res­pub­li­ki­nia­me eta­pe at­sto­vaus: Ru­gi­lė Sin­ke­vi­čiū­tė (Va­rė­nos ra­jo­no Mer­ki­nės Vin­co Krė­vės gim­na­zi­ja), I vie­ta 5–8 kla­sių gru­pė­je, Aus­tė­ja Ta­rai­lai­tė (Va­rė­nos ra­jo­no Mer­ki­nės Vin­co Krė­vės gim­na­zi­ja), Mor­ta Ža­liaus­kai­tė (Laz­di­jų ra­jo­no Ašt­rio­sios Kir­snos mo­kyk­la), II vie­ta 5–8 kla­sių gru­pė­je, Mo­ni­ka Ka­za­buc­kai­tė (Va­rė­nos ra­jo­no Mer­ki­nės Vin­co Krė­vės gim­na­zi­ja), I vie­ta 9–12 kla­sių gru­pė­je, Aus­tė­ja Kli­ma­vi­čiū­tė (Aly­taus Adol­fo Ra­ma­naus­ko-Va­na­go gim­na­zi­ja), Dei­man­tė Ma­ri­ja Gra­že­vi­čiū­tė (Laz­di­jų Mo­tie­jaus Gus­tai­čio gim­na­zi­ja), II vie­ta 9–12 kla­sių gru­pė­je. Pui­kiai re­gio­ni­nia­me olim­pia­dos tu­re pa­si­ro­dė ir III vie­tos lau­re­a­tai: No­vi­lė Ra­si­ma­vi­čiū­tė (Aly­taus „Vo­lun­gės“ pro­gim­na­zi­ja), Ade­lė Gu­džiaus­kai­tė (Vei­sie­jų Si­gi­to Ge­dos gim­na­zi­ja), Mar­ty­nas Mi­ke­lio­nis (Laz­di­jų ra­jo­no Šven­te­že­rio mo­kyk­la).

Pristatomas šiaudinis sodas | Rengėjų nuotr.
Pristatomas šiaudinis sodas | Rengėjų nuotr.

– Kaip at­ro­do olim­pia­dos kon­teks­te Aly­tus, juk esa­me Dzū­ki­jos sos­ti­nė?

– Aly­taus mies­tui re­gio­ni­nia­me olim­pia­dos eta­pe šie­met at­sto­va­vo Adol­fo Ra­ma­naus­ko-Va­na­go gim­na­zi­jos, „Vo­lun­gės“ pro­gim­na­zi­jos, Vidz­gi­rio pro­gim­na­zi­jos, Pu­ti­nų gim­na­zi­jos mo­ki­niai. Aus­tė­ja Kli­ma­vi­čiū­tė, Aly­taus Adol­fo Ra­ma­naus­ko-Va­na­go gim­na­zi­jos mo­ki­nė (mo­ky­to­jos Ja­nė Ze­le­nie­nė, Da­nu­tė Rač­kaus­kie­nė) jau ant­rus me­tus iš ei­lės pa­ten­ka į res­pub­li­ki­nį olim­pia­dos tu­rą. Šie­met pui­kiai pa­si­ro­dė ir No­vi­lė Ra­si­ma­vi­čiū­tė, Aly­taus „Vo­lun­gės“ pro­gim­na­zi­jos mo­ki­nė (mo­ky­to­ja Da­nu­tė Ša­la­še­vi­čie­nė).

Ma­nau, kad tai pui­kus re­zul­ta­tas, nes mies­to mo­ki­niams to­kio po­bū­džio olim­pia­do­je da­ly­vau­ti ga­na su­dė­tin­ga. Juk čia bū­ti­na parodyti ge­bė­ji­mą kal­bė­ti tar­miš­kai, pri­sta­ty­ti et­no­kul­tū­ri­nės raiš­kos ir veik­los ele­men­tus, ku­rių ap­raiš­kos daug ryš­kes­nės kai­miš­ko­se vie­to­vė­se. Et­ni­nės kul­tū­ros lin­kme ug­do­mi mo­ki­niai vi­so­se Lie­tu­vos mo­kyk­lo­se, ta­čiau vie­no­se ši veik­la ste­bi­ma epi­zo­diš­kai, ne­kryp­tin­gai, čia daž­niau­siai vei­kia mo­ky­to­jai mėgėjai, ku­rių „gy­ve­ni­mo sti­lius“ yra et­ni­nė kul­tū­ra. Įdo­mu, jog, ne­pai­sant to, kad tai pa­vie­nių pe­da­go­gų ini­cia­ty­vos, šio­se mo­kyk­lo­se vyks­ta la­bai gra­žių, et­ni­nę kul­tū­rą perteikiančių veiks­mų.

Yra mo­kyk­lų, ku­rio­se et­ni­nės kul­tū­ros ug­dy­mas yra kom­plek­siš­kas, in­te­gralus, kryp­tin­gas, ap­iman­tis di­de­lę da­lį mo­kyk­los gy­ve­ni­mo. Ti­kė­ti­na, kad čia su­tik­si­te ne tik dau­gy­bę mo­ky­to­jų, lais­vai ben­drau­jan­čių vi­so­mis su et­ni­ne kul­tū­ra su­si­ju­sio­mis te­mo­mis, bet ir et­niš­kai iš­pru­su­sį mo­kyk­los va­do­vą. Mo­kyk­lų ben­druo­me­nės šian­dien lin­ku­sios de­kla­ruo­ti, kad et­ni­nė kul­tū­ra už­ima la­bai svar­bią vie­tą jų vyk­do­mo­je veik­lo­je. Ta­čiau ko­kia to ku­ria­ma ver­tė, ne vi­si ban­do nu­si­sta­ty­ti.

– Ir koks re­zul­ta­tas?

– Daž­nai ten­ka ste­bė­ti ak­lą ka­len­do­ri­nių pa­pro­čių at­kar­to­ji­mą, ku­ris mies­to žmo­gaus gy­ve­ni­me at­ro­do ne­na­tū­ra­liai ir net ne­leis­ti­nai. Liūd­na, kai mo­kyk­los ban­do per­im­ti šei­mos gyvenimui pri­ski­ria­mas ka­len­do­ri­nes šven­tes. Juk tuo­met dings­ta jų pras­mė ir žo­džio „mo­ky­ti“ pras­mė. Ar ga­li­me sau leis­ti pra­ban­gą mo­ky­ti ne­tie­sos?

– Ko­kio am­žiaus vai­kai et­ni­nės kul­tū­ros ug­dy­mui yra pa­tys im­liau­si? Ar dau­gė­ja šei­mų, ku­rio­se toks auk­lė­ji­mas at­si­ran­da ir nuo ko tai pri­klau­so?

– Vis­ko mo­ky­ti žmo­gų rei­kia nuo ma­žens. Šei­mos vaid­muo per­duo­dant tra­di­ci­nę kul­tū­rą pas­ta­ruo­ju me­tu la­bai su­ma­žė­jęs, vis ma­žiau ten­ka su­tik­ti šei­mų, ku­rio­se puo­se­lė­ja­mos tra­di­ci­nės ver­ty­bės. Gal tai le­mia vis di­des­nis žmo­nių sie­kis gy­ven­ti mies­tuo­se, ati­to­lus nuo gam­tos rit­mo ir kai­tos, per­tek­li­nis no­ras „pri­si­jau­kin­ti“ ki­tų ša­lių pa­pro­čius. Jau ku­ris lai­kas et­ni­nės kul­tū­ros ug­dy­mo eigoje šei­ma ir mo­kyk­la yra ly­gia­ver­čiai part­ne­riai. Ir čia ge­ra ter­pė pa­si­reikš­ti iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­goms. Tik ne­ly­gu ką jos ren­ka­si. Dažnėja iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­gų sie­kis ug­dy­mą rengti stip­ri­nant už­sie­nio kal­bų mo­ky­mą, tiks­lių­jų moks­lų da­ly­kus, įvai­riau­sias emo­ci­nį in­te­lek­tą stip­ri­nan­čias pro­gra­mas. Pui­ku, ta­čiau čia mes pra­lei­džia­me tai, kas ma­žam au­gan­čiam vai­kui yra tuo me­tu svar­biau­sia, – tau­ti­nio ta­pa­tu­mo, ver­ty­bi­nį ug­dy­mą.

– Grįž­tant prie Aly­taus ir „Sa­ka­lė­lio“ pra­di­nės mo­kyk­los, ku­ri po­li­ti­kų spren­di­mu pri­jung­ta prie Vidz­gi­rio pro­gim­na­zi­jos, dė­me­sys et­ni­nei kul­tū­rai bus iš­plės­tas (kaip po­li­ti­kai po­strin­ga­vo) ar pra­žus, – ko­kios bū­tų prog­no­zės ir nuo ko tai pri­klau­sys?

– Et­ni­nės kul­tū­ros at­ei­tis la­bai pri­klau­so nuo mo­ky­to­jų ti­kė­ji­mo, ži­no­ji­mo, no­ro veik­ti, sie­kio su­vok­ti ir at­sa­ko­my­bės per­duo­ti. Ir šio­je jaut­rio­je mū­sų mies­to žmo­nėms si­tu­a­ci­jo­je be­lie­ka pa­si­ti­kė­ti mo­ky­to­jais. Dė­me­sys et­ni­nei kul­tū­rai šiandien, kaip ir va­kar, la­bai pri­klau­sė nuo mo­ky­to­jų po­žiū­rio į šį da­ly­ką, taip ir nuo ki­to rug­sė­jo pri­klau­sys tik nuo jų. Mo­ky­to­jai yra at­ei­ties kar­tų ar­chi­tek­tai. Ar mū­sų mies­te iš­ug­dy­ti lai­mė­to­jai iš­ma­nys et­ni­nę kul­tū­rą, pri­klau­sys nuo kiek­vie­no jų gy­ve­ni­me su­tik­tų mo­ky­to­jo ir at­sa­ko­my­bės sa­vo tau­tai.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Kviečia renginiai, skatinantys moksleivius domėtis savo krašto tradicine kultūra
  2. VDU kviečia į Jaunojo etnologo akademiją
  3. Atidaromoje parodoje lietuvių tradicinių ir tautinių drabužių atspindžiai dailininkų kūryboje
  4. Išplėstiniame EKGT posėdyje aptarti svarbūs etninės kultūros globos klausimai (nuotraukos)
  5. Minint Tarmių metus – dėmesys tarmių išsaugojimui ir populiarinimui
  6. Neringoje prasidėjo tarptautinė folkloro šventė „Tek saulužė ant maračių“
  7. D. Razauskas. Kur vyksta tikrasis karas už Tėvynę?
  8. Šį savaitgalį vyksta tarptautinis vaikų festivalis „Baltų raštai-2015“ (dienotvarkė, video)
  9. Etninės kultūros vakare aptartos tradicijos ir naujovės tautodailės baruose
  10. Seime įsteigta laikinoji Etninės kultūros grupė
  11. R. Budinavičienė apie etninės kultūros ugdymą Klaipėdos lopšelyje-darželyje „Volungėlė“ (video, nuotraukos)
  12. Pagerbti nematerialaus kultūros paveldo vertybių puoselėtojai
  13. Raudondvaryje mokslininkai aptars regioninę savivertę ir tarmių ateitį (programa)
  14. Ale tai kad pragyda gaideliai Salaki šiais metais! (nuotraukos, video)
  15. Kaune bus pristatyta Eglės Dvarionaitės-Vindašienės karpinių paroda „Kalno sakmė“ (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. Rimgaudas says:
    6 metai ago

    LIteratūrinė kalba – savo keliu, o tarmių ir patarmių ugdymas regionuose yra mūsų kelias į ateitį. Džiaugiuosi, tad, ir tarmių olimpiados įkvėpėjais bei organizatoriais.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kelias, žiema
Gamta ir žmogus

Pasirodžius snaigėms – prasideda avarijos keliuose

2025 11 24
Volodymyras Zelenskis
Lietuvoje

G. Nausėda su Ukrainos Prezidentu aptarė karo sprendimo paieškas

2025 11 24
Vandens telkinys
Lietuvoje

Klaipėda stiprina medžių apsaugą nuo bebrų daromos žalos

2025 11 24
Pašto ženklai Šv. Kalėdos ir Naujieji metai
Kultūra

Lietuvos paštas pristato karpinių meno įkvėptus šventinius ženklus

2025 11 24
Nemune vykdytų darbų žala aplinkai – milijoninė
Gamta ir ekologija

Nemune vykdytų darbų žala aplinkai – milijoninė

2025 11 24
Originalusis 1918 metų Tilžės aktas: istorinės svarbos lobis, pasiekiamas tik Karo muziejuje | Vytauto Didžiojo karo muziejaus nuotr.
Istorija

Tuskulėnuose – iškilmingas Didžiojo prūsų sukilimo ir Tilžės Akto minėjimas

2025 11 23
Rustemas Umerovas
Ukrainos balsas

Ukraina spaudžiama dėl JAV taikos plano: Kijevas, Europa ir Vašingtonas ieško sprendimų

2025 11 22
Antanas Terleckas | lrv.lt nuotr.
Kultūra

Seimas spręs dėl 2028-ųjų proginių metų paskelbimo

2025 11 22

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Antanas apie T. Baranauskas. Kultūrveibinai
  • Ruslanas Bortnikas (Politeka) apie R. Armaitis. Po šito taikos plano – mes, Latvija ir Estija busime sekantys meniu punktai!
  • skt. apie Nemune vykdytų darbų žala aplinkai – milijoninė
  • +++ apie T. Baranauskas. Kultūrveibinai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Pasirodžius snaigėms – prasideda avarijos keliuose
  • G. Nausėda su Ukrainos Prezidentu aptarė karo sprendimo paieškas
  • Klaipėda stiprina medžių apsaugą nuo bebrų daromos žalos
  • Restauruotos vertybės papildys Valdovų rūmų muziejaus parodą

Kiti Straipsniai

Raseinių r. Ariogalos gimnazijos mokinė Viltė atradusi naują pomėgį

Vertingi užsiėmimai – pažintis su lietuvių papročiais ir amatais

2025 11 17
Arūnas ir Vida Sniečkai

Nacionalinė Jono Basanavičiaus premija paskirta muziejininkams Arūnui ir Vidai Sniečkams

2025 11 11
Moksleiviai 2024 m. Lietuvos dainų šventėje

Tūkstančiai norinčių dalyvauti moksleivių dainų šventėje: ar susidomėjimas auga?

2025 11 06
EKGT nuotr.

Seime – konferencija „Etninės kultūros būklė naujausių tyrimų duomenimis“

2025 11 05
Studentų lietuvių liaudies muzikos šventė „Linksminkimos“

Lietuvos studentija kviečia į liaudiškų dainų, šokių ir muzikos šventę „Linksminkimos“

2025 11 03
Helovynas - Signatarų namuose

EKGT pasisakė prieš Helovyno renginius Signatarų namuose

2025 10 31
Rudens skaitymai Punske 2025

Poezija, tarmės ir bendrystė – Rudens skaitymai Punske 2025

2025 10 30
Vilniaus etninės kultūros centro renginys „Žvakutė ant užmiršto kapo“

Pasitinkant Vėlines su etnine kultūra

2025 10 24
Dr. Jono Basanavičiaus paveikslas (dailininko pavardė tikslinama)

Nacionalinei J. Basanavičiaus premijai gauti atrinkti trys nusipelnę etnokultūrininkai

2025 10 19
VU Baltistikos katedros nuotr.

Vilniaus universitetas rengia XIV tarptautinį baltistų kongresą

2025 10 17

Skaitytojų nuomonės:

  • Antanas apie T. Baranauskas. Kultūrveibinai
  • Ruslanas Bortnikas (Politeka) apie R. Armaitis. Po šito taikos plano – mes, Latvija ir Estija busime sekantys meniu punktai!
  • skt. apie Nemune vykdytų darbų žala aplinkai – milijoninė
  • +++ apie T. Baranauskas. Kultūrveibinai
  • +++ apie T. Baranauskas. Kultūrveibinai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Koronavirusas | sam.lt nuotr.

EP pasiryžęs nukreipti ES lėšas pandemijos paveiktiems piliečiams, regionams ir šalims

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai