Pirmadienis, 11 rugsėjo, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

I. Ruginienė. Kodėl el. platformos tebėra šventa karvė?

Inga Ruginienė, www.alkas.lt
2020-01-08 08:16:18
2
Inga Ruginienė, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė | asmeninė nuotr.

Inga Ruginienė, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė | asmeninė nuotr.

Inga Ruginienė, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė | Asmeninio albumo nuotr.
Inga Ruginienė, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė | Asmeninė nuotr.

Patiriame nestabilių, nei socialinio saugumo, nei orių pajamų neužtikrinančių darbų išplitimo krizę. Galime tai maskuoti madingais žodžiais, bet esmė nesikeičia: per išpopuliarėjusias elektronines platformas dirbantys žmonės nėra apsaugoti ir ateityje tai stipriai atsilieps ne tik jiems, bet ir valstybių socialinės apsaugos sistemoms.

Vietoj to, kad tvarkytumės su augančiais iššūkiais, imame tai laikyti normalia padėtimi. Nepaisant jau senokai žinomų problemų, elektroninės platformos tebėra apsuptos romantiško naratyvo, kad esą jos tokios inovatyvios ir išlaisvinančios žmones iš nustatytų darbo valandų rutinos, kad yra kone naujo pažangesnio pasaulio pranašai. To nesujudina net tai, kad visame pasaulyje matome priešingus pavyzdžius. Ilgai normalia praktika tapusi darbuotojo socialinė apsauga čia nubraukiama ir darbuotojai grąžinami į laukinius vakarus, kur stabilumo mažai.

Tikrai nesakau, kad elektroninės platformos, pavyzdžiui, teikiančios pavėžėjimo, pristatymo ar kitokias paslaugas yra blogis savaime (daliai žmonių tai gali suteikti ne tik galimybę papildomoms pajamoms, bet net grąžinti į darbo rinką), vis tik laikas baigti jas idealizuoti. Čia yra daug problemų. Kadangi el. platformos ima vaidinti vis didesnį vaidmenį šalių ekonomikose, dabartinės tendencijos – tiek teigiamos, tiek neigiamos – stiprės.

Pirmas žingsnis – adekvatus tokių platformų teisinis reglamentavimas, kurio dabar trūksta. Reikalingi bent minimalūs standartai ES lygiu. Pradžiai. Deja, nebus lengva greitai pagerinti situaciją. Vienas didžiausių iššūkių – el. platformų ekonomika nėra homogeniška ir jose dirbama nevienodai. Vis dėlto vis daugiau darbuotojų tuo užsiima, kas kelia rizikų jų socialiniam saugumui. Dilema paprasta: arba iššūkių imsimės dabar, arba vėliau valstybėms teks kovoti su neigiamais padariniais.

Tarptautinės profesinių sąjungos organizacijos jau seniai stebi problemišką situaciją ir bando prisidėti prie sprendimo. Bendrą situaciją per pavėžėjimo paslaugas teikiančio „Uber“ pavyzdį apibendrina Tarptautinės profesinių sąjungų konfederacijos generalinė sekretorė Šeron Burau (Sharan Burrow). Pasak jos, už gražaus fasado slepiasi sulūžęs verslo modelis: „Uber“ nekuria darbų, o juos pakeičia, siekdamos sumažinti sąnaudas naudojant didžiulę nepriklausomų sutartininkų darbo jėgą, kuriems negarantuojami atlyginimai, pakankamas užimtumas, darbuotojams įprastos socialinės naudos ir socialinė apsauga.

Socialinę politiką tyrinėjančių mokslininkų teigimu, jei šie ir panašūs aspektai būtų įtraukiami apskaičiuojant elektroninių platformų ekonomikos veikimą, abejotina, ar skaičiai parodytų jau tokią didelę realią naudą ir jų darbuotojams, ir visai visuomenei. Apskritai, panašu, kad elektroninių platformų ekonomika taip auga „dėl blogų priežasčių“: ne kad būtų suteiktos naujos bei geresnės kokybės paslaugos vartotojams ar kad būtų sukurta daugiau užimtumo galimybių žmonėms, bet dėl paprasto noro nesąžiningai konkuruoti išstumiant socialiai atsakingesnius konkurentus. Požiūris – paskutinis ant kojų pasiima viską.

Paprasta: dalis platformų gali leisti sau laikinai generuoti mažesnius pelnus individualių el. platformų darbuotojų gerovės ir valstybių socialinių sistemų tvarumo sąskaita.

Svarbu skaičiuoti

Pasigilinkime į „Uber“, „Lyft“ ir panašias pavėžėjimo paslaugas teikiančias platformas. Taip, keleiviams jos patrauklios, bet rizikų čia irgi daug (jas pavyzdingai ignoruojame). Taip pat ir nemaža dalis pačių vairuotojų. Kartojame, kad tai puiki galimybė užsidirbti (kiek dirbi, tiek užsidirbi), laisvė rinktis darbo valandas ir pan. Vis dėlto, jei paskaičiuotume, dar klausimas, kiek tai iš tiesų apsimoka: degalai, automobilio priežiūra, kelionės dažnai trumpos, nemaža dalis laiko gaištama tarp kelionių… Taip pat, norint užsidirbti ir daug dirbant, ilgas valandas, naktimis, natūraliai išauga avarijų kelyje rizika. O jei kas nors nutinka – tai vairuotojo bėdos.

Jokių išmokų susižeidus, sergant, ką privaloma suteikti įprastiems darbuotojams. Jei netekai pajamų šaltinio – gaila, bet tai ne kompanijos bėdos. Juolab kad taip uždarbiauti norinčių dažnai būna tikrai nemažai, tad realių kelionių (už kurias ir mokama) gali nebūti itin daug.

Taip pat tose vietose, kur žmonės labiau linkę ginti savo teises, prastos darbo sąlygos vis pasireiškia streikais. Štai ir pernai įvairiuose pasaulio miestuose tūkstančiai „Uber“ vairuotojų protestavo dėl menko darbo užmokesčio, ypač norėta daugiau skaidrumo pagal ką jiems suskaičiuojamas atlygis, prastų darbo sąlygų ir svaresnio žodžio, kai sprendžiama dėl vairuotojų situacijos. Kai įmonė įvertinama 190 mlrd., o vairuotojai, sunešantys pelną, gauna trupinius, natūralu, kad nepasitenkinimas kyla. Nors vairuotojai įvairiose pasaulio vietose tokių dalykų prašė jau ne vienerius metus, daug kur jų sąlygos metams bėgant tik blogėjo. Atrodo, kad po ženklių praradimų metų pradžioje investuotojai spaudė „Uber“ didinti pelną ir tai padaryta kelių milijonų vairuotojų sąskaita.

Įvairiose į šį reiškinį besigilinančiose studijose pastebima, kad elektroninės platformos susijusios su įvairiomis sveikatos, saugumo ir apskritai gerovės rizikomis, o pagrindinė problema dažniausiai įvardijama internetinių platformų ekonomikoje dirbančių žmonių darbo statusas. Kitaip tariant, realiai darbuotojai gali būti visiškai priklausomi nuo platformų teikiamo darbo, dirbti įprastomis valandomis, taip pat būti pavaldūs, bet tiesiog neturėti daug socialinių naudų. Ir – priklausomai nuo platformos tipo – dažnai patys turi pasirūpinti savo darbo priemonėmis.

Tokios kompanijos naudojasi savarankiškai dirbančiais žmonėmis, kad visas rizikas ir atsakomybę perkeltų darbuotojams, bet nemoka adekvačių mokesčių ir neprisideda prie valstybių gerovės.

Pažvelkime į kitų specialybių situaciją el. platformų ekonomikoje. Matyt, viena iš žinomiausių plataus spektro užduočių platformų yra „Amazon Mechanical Turk“. Jai darydami įvairias užduotis (nuo apklausų atsakymo iki programavimo ar meninių objektų kūrimo) dirba žmonės iš maždaug šimto šalių (daugiausia – iš JAV ir Indijos). Iš šių darbuotojų pagal pageidavimą, o ne tikrų darbuotojų su socialinėmis garantijomis, dalykus galima gauti už stebėtinai žemą kainą.

Minimalus užduoties atlikimo mokestis yra 1 centas (iš tiesų neretai už lengvas trumpas užduotis darbuotojai ir tegauna tuos kelis centus). Taip pat reikia nepamiršti didžiulės konkurencijos. Ir tai, kad doleris JAV ir doleris Indijos skurdesnėje provincijoje gali turėti visai kitokią vertę. Taigi, atlyginimų dempingas matomas visu gražumu. Prieš keletą metų atlikta didelė apklausa parodė, kad atlyginimų mediana už atliekamas užduotis buvo apie 2 dolerius už valandą. Santykinai labai mažai kas uždirbo daugiau. Be abejo, tokiems darbuotojams sudėtinga surengti profesines sąjungas ir kolektyviai derėtis dėl kokių nors pagerinimų.

Be to, šie darbai dažnai būna intelektualiai nestimuliuojantys ir pasikartojantys. Tai – pavyzdys, kad net ir pažangių ir esą „išlaisvinančių“ technologijų pasaulyje žmogus gali būti tik nesvarbus sraigtelis, lengvai pakeičiamas tūkstančių kitų. O panašių platformų daug – „CrowdFlower“, „Clickworker“, „Toluna“, „TaskRabbit“ ir daugybė kitų.

Kodėl žmonės sutinka dirbti tokiomis sąlygomis? Matyt, mąsto, kad net prastas darbas yra geriau negu jokio. O jei trūksta alternatyvų, tuo ir naudojamasi. Turime suprasti, kad nebus taip, kad mokantieji staiga pasijus geraširdžiais ir patys pradės su el. platformų darbuotojais elgtis taip, jog šiems būtų užtikrintas orus gyvenimas ir bent minimalios garantijos. Tam pirmiausia būtinas tinkamas reglamentavimas ir tokių žmonių pripažinimas darbuotojais.

Inga Ruginienė yra Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Vingrienė. Socialiniai darbuotojai – be teisių, tačiau įpareigoti ir „kalti“. Ar ne metas reformoms?
  2. Seimas po svarstymo pritarė naujajam Darbo kodekso projektui
  3. Pasirašyta sutartis socialinių darbuotojų sąlygų gerinimui
  4. Mokslininkai nepritaria viešojo sektoriaus atlyginimų kėlimo strategijai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. ŽEMAITIS says:
    4 metai ago

    Gerb. Ruginiene, užsiimkite solidesniais darbais. Darbas profsąjungų naudai protingam žmogui garbės nedaro.

    Atsakyti
  2. Romas says:
    4 metai ago

    Labai reikalingas ir garbingas darbas. Tai tikros demokratijos kalvė.
    Tūkstančius metų žmonės gyveno pagal stipresniojo teisę ir silpnesniojo baimę. Toks “teisingumas” suformavo baudžiauninko sąmonę, kuri ir dabar dar vis lieka dominuojančiu faktoriumi. Lieka didžiausia kliūtimi pažangai, lygiateisiams santykiams tarp žmonių.
    Džiugu, kad vis daugiau randasi žmonių su tokiu “teisingumu” nesitaikstančių.
    Suprantama ir tai, kad jie kai kam, kaip rakštis…

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Ėjimas, vaikščiojimas | pixabay.com, PublicDomainArchive nuotr.

Sugrįžta Nacionalinis judumo iššūkis

2023 09 11
Ričardas Garuolis | asmeninė nuotr.

R. Garuolis. Sodra džiaugiasi. Ar yra kuo džiaugtis?

2023 09 01
Darbo atmosfera | unsplash.com nuotr.

Ką apie darbo sąlygas turi žinoti studentas?

2023 08 29
Vilnius, gatvė, eismas | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuot.

Vilniečiai įvardijo opiausias sostinės problemas

2023 08 04
Nelaimingų atsitikimų darbe protrūkis: kaip galima užkirsti kelią nelaimėms? | lps.lt nuotr.

Nelaimingų atsitikimų darbe protrūkis: kaip galima užkirsti kelią nelaimėms?

2023 07 20
Pasiruošimas NATO susitikimui | litexpo.lt nuotr.

„Litexpo“ ruošiasi NATO viršūnių susitikimui

2023 06 02
Kelių valymas | keliuprieziura.lt nuotr.

Kelininkai pateikė žiemos ataskaitą

2023 04 24
Darbas | unsplasch.com nuotr.

Rytojaus talentai: ar prasmė darbe jiems svarbesnė nei didesni atlyginimai?

2023 04 22
Išmoka | pixabay.com nuotr.

Seimas ėmėsi bankų solidarumo mokesčio

2023 04 20
Kur dėti nuravėtas piktžoles, nužydėjusią gėlę ar nupjautą žolę?

Prieš darbus darže paruoškite įrankius

2023 04 16
Rodyti daugiau

Naujienos

Ėjimas, vaikščiojimas | pixabay.com, PublicDomainArchive nuotr.
Lietuvoje

Sugrįžta Nacionalinis judumo iššūkis

2023 09 11
LRKM nuotr.
Lietuvoje

Ukrainai perduota puspenkto milijono šaudmenų

2023 09 11
Saulės elektrinės įrengimas | enmin.lt nuotr.
Lietuvoje

Audros niokojo ir saulės elektrines

2023 09 11
Žalias Kaunas | kaunas.lt nuotr.
Lietuvoje

Kaunas imasi mažinti triukšmą ir taršą

2023 09 11
Aerodromas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Seime – svarstymai dėl dviejų aerodromų

2023 09 11
Ukrainos gynėjos | facebook.com/GeneralStaff.ua nuotr.
Ukrainos balsas

Ką reiškia ir ko verti Rusijos pasirašyti susitarimai

2023 09 11
Namas su terasa | pixabay.com, Monikos nuotr.
Gamta ir žmogus

Patarimai norintiems įsirengti lauko terasą

2023 09 11
Oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Gamta ir žmogus

„Lufthansa“ didina skrydžių iš Vilniaus dažnį

2023 09 11

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • ne tik pavežėjai apie D. Razauskas. Ką daryti, kai pavežėjas nekalba lietuviškai
  • Esame pasirengę? apie Pasienyje su Rusija grėsmėms pasirengta
  • Mikas apie D. Razauskas. Ką daryti, kai pavežėjas nekalba lietuviškai
  • >Kažin apie A. Valotka. Aš – už „Bolt“!

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Sugrįžta Nacionalinis judumo iššūkis
  • Ukrainai perduota puspenkto milijono šaudmenų
  • Audros niokojo ir saulės elektrines
  • Kaunas imasi mažinti triukšmą ir taršą
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Sugrįžta Nacionalinis judumo iššūkis

by Ditė Česėkaitė
2023 09 11
0
Ėjimas, vaikščiojimas | pixabay.com, PublicDomainArchive nuotr.

Rugsėjo 16-ąją – pirmąją Europos judumo savaitės dieną – sugrįžta Prezidento Gitano Nausėdos inicijuotas Nacionalinis judumo iššūkis. Trečius metus iš eilės vykstantis...

Skaityti toliau

R. Garuolis. Sodra džiaugiasi. Ar yra kuo džiaugtis?

by Jonas Vaiškūnas
2023 09 01
4
Ričardas Garuolis | asmeninė nuotr.

Rugpjūčio 31 d. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba (Sodra) paskelbė naujausius duomenis apie darbo rinkos padėtį Lietuvoje.

Skaityti toliau

Ką apie darbo sąlygas turi žinoti studentas?

by Kristina Aleknaitė
2023 08 29
0
Darbo atmosfera | unsplash.com nuotr.

Darbo kodekse numatyta, kad privalu gerbti darbuotojo pasirinkimą tobulėti profesiškai, taigi darbdavys privalo imtis priemonių, kad darbuotojas galėtų didinti savo...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • ne tik pavežėjai apie D. Razauskas. Ką daryti, kai pavežėjas nekalba lietuviškai
  • Esame pasirengę? apie Pasienyje su Rusija grėsmėms pasirengta
  • Mikas apie D. Razauskas. Ką daryti, kai pavežėjas nekalba lietuviškai
  • >Kažin apie A. Valotka. Aš – už „Bolt“!
  • Mikas apie Seime – svarstymai dėl dviejų aerodromų
Kitas straipsnis
Metų knygos rinkimai: skelbiami išskirtiniausių kūrinių penketukai

Renkama geriausia metų knyga paaugliams

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | kemi.lt | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://zvejojam.lt | Darbo skelbimai | KlipShop | Kokybiškos tvoros | https://jarisink.com | Valgomojo stalai | ket testai | Interjero detalės

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai