Filmas apie Joną Meką, Audriaus Stonio ir Linos Lužytės dokumentika, Tomo Ramanausko ir Gedimino Šiaulio animaciniai debiutai kine ir pirmoji galimybė pamatyti 2008-ųjų ekonominę krizę reflektuojantį „Šventąjį“ – tai tik keletas štrichų iš kovo 23-ąją prasidedančio „Kino pavasario“ lietuvių filmų dienotvarkės.
Iš viso didžiausiame Lietuvoje kino festivalyje šiemet šalies režisieriai pristatys 3 pilnametražius ir 13 trumpametražių filmų, rašoma pranešime spaudai.
„Lietuvių filmų programa atspindi šių metų festivalio šūkį „Nauji vėjai“. Daug debiutinių filmų, drąsus naujų kino formų ieškojimas, atviras žvilgsnis į mus supančią tikrovę. Visų laukiamas proveržis Lietuvių kine išties prasidėjo, tereikia įdėmiai stebėti jame vykstančius procesus“, – Vilniuje, Martyno Mažvydo bibliotekoje įvykusioje spaudos konferencijoje kalbėjo viena iš programos sudarytojų Mantė Valiūnaitė.
Pilnametražiai
Tarp laukiamiausių naujų lietuvių filmų neabejotinai yra Andriaus Blaževičiaus pilnametražis debiutas „Šventasis“. Drama realistiškai ir su juodu humoru vaizduoja 2008 m. ekonominės krizės paveiktą Lietuvą ir joje bandantį išlikti jauną vyrą, puikiai įkūnytą Mariaus Repšio. Oficiali „Šventojo“ premjera Lietuvoje įvyks rudenį, tačiau „Kino pavasaryje“ bus surengtas išskirtinis šio, konkurse „Nauja Europa – nauji vardai“ dalyvausiančio filmo seansas.
„Tai buvo pirmoji ekonominė krizė mano kartos žmonėms, ji paveikė visus gyvenimo aspektus. Manau, apie tai labai svarbu kalbėti“, – sakė A. Blaževičius, filmo scenarijų kūręs su naujos kartos lietuvių scenaristėmis Marija ir Tekle Kavtaradzėmis.
Vienas aktyviausių Lietuvos režisierių Audrius Stonys „Kino pavasaryje“ pristatys savo naujausią filmą „Moteris ir ledynas“. Išskirtinė dokumentika pasakoja apie mokslininkę Aušrą Revutaitę, kuri trisdešimt metų viena gyvena kalnuose Azijoje. 3 500 metrų aukštyje ji tyrinėja klimato pokyčius Tuiksiu ledyne.
„9 mėnesius per metus ten neįmanoma patekti. Kai galiausiai susitikome, mokslininkė perskaitė mano scenarijų ir pasakė, kad tik 10 proc. jo atitiko realybę. Filmuojant ir tų 10 proc. nebeliko. Ten, kur ji gyvena, yra net ne kita šalis – ten kita planeta“, – prisiminė A. Stonys. Atskirą padėką režisierius išreiškė filmo operatoriui Audriui Kemežiui, kuris įspūdingus gamtos vaizdus užfiksavo kamerą keliant „pagaliais ir virvėmis“. „Moteris ir ledynas“ jau pristatytas prestižiniame Amsterdamo dokumentinio kino festivalyje IDFA.
Naują filmą festivalyje parodys ir režisierė Lina Lužytė. Sužavėjusi publiką ką tik pasirodžiusia šeimos drama „Amžinai kartu“, šįkart režisierė pristato vokietės Sigrid Klausmann dokumentinį filmą „Palaukit mūsų!“, prie kurio ji prisidėjo. L. Lužytė jam filmavo vaikų, keliaujančių į mokyklą istorijas iš tokių šalių kaip Indija, Nepalas, Meksika ar Dramblio kaulo krantas.
„Dramblio kaulo krante sutikau mergaitę, kuri vergauja kavos plantacijose ir apskritai negali eiti į mokyklą. Meksikoje vaikų kelią į mokyklą lydėjo vandens užterštumas, ten labai pasireiškia klimato kaita. Jau turime vaikų istorijas iš 27 pasaulio šalių. Šio projekto tikslas papasakoti apie vaikus iš kuo daugiau skirtingų pasaulio šalių“, – kalbėjo L. Lužytė. Kita jos stotelė bus Burundis, „tik laukiam, kol ten nurims karas.“
Festivalyje įvyks išskirtinė animacinė-dokumentinė premjera „Žmogus, kuris mokėjo 75 kalbas“. Filmas vaizduoja poliglotą vokietį Jurgį Zauerveiną, dainos „Lietuviais esame mes gimę“ eilių autorių, aktyvų Rytų Prūsijoje gyvenusių lietuvių judėjimo dalyvį. Norvegės Anne Magnussen ir lenko Pawelo Debski režisuotą juostą prodiusavo lietuvė Živilė Gallego.
„Kino pavasaryje“ taip pat pirmą kartą Lietuvoje bus parodytas menininko Douglaso Gordono filmas „Neturėjau, kur eiti“, kurio centre – kultinė Lietuvos ir pasaulio meno asmenybė, avangardinio kino pionierius Jonas Mekas. Kaip ir tikėtasi, šis filmas bus kitoks. Didžiąją dalį laiko žiūrovai ekrane matys juodą ekraną, tačiau toks formatas tik įrodys garso kine galią ir paveikumą.
Trumpametražių premjeros: sugrįžimai ir ilgai laukti debiutai
„Kino pavasario“ trumpametražių lietuviškų filmų programoje įvyks 3D animacinio filmo „Kaukai“ premjera. 10-ies minučių kino pasaka prasideda tragiška kiškio žūtimi, tačiau jo kūnelyje buvusios stebuklingos būtybės užgimsta naujai.
Debiutuojantis režisierius Gediminas Šiaulys šio liūdno, bet šviesaus ir poetiško filmo ėmėsi, kai reikėjo dukrai paaiškinti, kas yra mirtis. „Užtrukom, dukra jau ir užaugo“, – konferencijoje juokavo jis. Anot G. Šiaulio, šis filmas galėtų būti „metodinė medžiaga“ tėvams, norintiems vaikus supažindinti su sudėtinga, bet neišvengiama tema.
Mirtis bus nagrinėjama ir kitame ilgai lauktame animaciniame vesterniškame filme „Po mirties, prieš pragarą“. Jo autorius – vienas kino teatro „Pasaka“ įkūrėjų, žinomas reklamos ekspertas Tomas Ramanauskas, anksčiau rašęs ir kino recenzijas. Savo debiutinį filmą jis kūrė net septynerius metus.
„Animacijos žanrą pasirinkau dėl debiutanto naivumo. Maniau, kad bus sunku suvaldyti aktorius, nenorėjau nenatūralios vaidybos. Bet patekau į kitą peklą: supratau, kaip lėtai animacija kuriasi. Jeigu turi vieną nupieštą sceną, jai pakeisti gali reikėti pusmečio“, – kalbėjo T. Ramanauskas. Režisierius prisipažino, kad, dėl užsitęsusių darbų, filmo eigoje turėjo keisti animatorių, nes „pirmasis tiesiog pasakė, kad nebepieš.“ Režisierius dėkojo prodiuserei Agnei Adomėnei, kuri padėjo susiimti ir galiausiai filmą užbaigti.
Režisierė Kamilė Milašiūtė į festivalį sugrįžta trumpametražiu vaidybiniu filmu „Motinos diena“. Jos ankstesnis, dar studentiškas trumpametražis „After Rave“ buvo rodytas ir San Sebastiano kino festivalyje. Naujasis filmas kviečia pažinti vaikus iš socialiai remtinų šeimų.
„Pradėjau lankytis dienos centre „Mes“. Filmavau vaikus, turėjau labai daug dokumentinės medžiagos, bet dėl etinių priežasčių negalėjau jos viešinti. Vienas iš vaikų papasakojo apie tradiciją motinos dienai vogti gėles – iš to gimė filmas, kuriame vaidina patys centro vaikai. Jie vagia gėles, bet ne visi turi, kam jas įteikti“, – paaiškino režisierė.
„Kino pavasaryje“ įvyks ir „Sidabrine gerve“ už debiutinį filmą „Triukšmadarys“ apdovanoto režisieriaus ir žurnalisto Karolio Kaupinio naujos trumpo metro juostos „Budėjimas“ premjera. Šįkart režisieriaus dėmesio centre – ne nykstanti mokykla, bet ligoninė ir ten paskutines motinos valandas skaičiuojanti šeima.
Šiemet nebuvo sudaryta atskira programa „Lietuviai svetur“, tačiau užsienio lietuvių filmai į „Kino pavasario“ programą vėl įtraukti, taip išlaikant ryšį tarp Lietuvoje likusių ir kitose šalyse gyvenančių kūrėjų. Vienas tokių darbų yra Londone studijas baigusios Elvinos Nevardauskaitės ir Davido Heinemanno dokumentinis darbas „Atmink, iš molio esi“ pasakojantis apie nykstančią molinių plytų gamyklą. O taip pat – menininkės, kuratorės Gerdos Paliušytės naktinė kelionė po Amsterdamą „Troškimas, kad pavyktų“.
Išskirtiniame seanse bus pirmą kartą parodytas Rimanto Oičenkos dokumentinis filmas „Holivudas pasiūlė per mažai“, kuris pasakoja apie mitais apipintos Vilnius „Ozo kino salės“ sielą, vieną labiausiai prisiekusių kino gerbėjų Lietuvoje Valdemarą Isodą.
Studentų filmų konkursas
Intriguoja ir studentų filmų konkursinė programa, kurioje dalyvauja geriausi Lietuvos studentų filmai tiek iš Lietuvos, tiek iš užsienio universitetų. Geriausio filmo kūrėjams atiteks 1 000 eurų prizas ir kelionė į Kanų festivalyje vyksiančias prodiuserių kūrybines dirbtuves „Marche du Film“.
Šiemet visų atrinktų filmų režisierės yra merginos. Studentų trumpametražių programoje dalyvauja Saulės Bliuvaitės „Gyvenimas yra gražus ir niekad nesibaigia“, Vismantės Ruzgaitės „Kosminis triušis“, Ievos Lukauskaitės „Mažoji elegija“, Anouk Chambazos ir Julijos Paškevičiūtės „Pasivaikščiojimas augalų pasaulyje“, Emilijos Juzeliūnaitės „Pokalbiai“, ir Ievos Šakalytės „Tulpių nėra“.
Dar šeši lietuvių trumpametražiai, jau anksčiau parodyti Lietuvos kino festivaliuose, kvies į tradicinę „Kino pavasario“ trumpametražių filmų naktį.
Kovo 11-ąją „Kino pavasaris“ tradiciškai vykdys lietuvišką kiną palaikančią akciją: tą dieną bilietai į lietuviškų filmų seansus bus pigesni.