Liepos 4 dieną, 18 val. Šv. Jonų bažnyčioje įvyko Kanklių koncertas „Skambėkite, kanklės“.
Penktą kartą rengiamas senojo lietuvių muzikos instrumento kanklių koncertas klausytojams leidžia pažinti unikalią šio instrumento prigimtį ir suvokti šiandienos kankliavimo ypatumus.
Koncerte kankliavo per 600 iš įvairių Lietuvos miestų ir miestelių atvykusių kanklininkių – kanklių pedagogių, mokinių, muzikuojančių tradicinėmis ir koncertinėmis kanklėmis.
„Dainų šventės, o ypač kanklių muzikos koncertai pirmiausia išsiskiria tuo, kad čia galima išgirsti laiko patikrintus kūrinius, kurie yra mūsų kraujyje ir be kurių negalime gyventi – tai kas ketveri metai mus aplankanti atgaiva sielai, kurią ir esame pasirengę pasiūlyti savo klausytojui. Kita vertus, norime pristatyti kankles ir kaip modernų instrumentą, randantį savo vietą šiuolaikiniame mene. Todėl įtraukėme ir specialiai kanklėms sukurtus kūrinius, kurie šių metų pasirodymui suteiks naujų spalvų“, – sakė Kanklių koncerto kūrybinės grupės vadovė Lina Naikelienė.
Jos teigimu, modernieji kūriniai yra ir tam tikras iššūkis atlikėjams, o dar ir kiekvienas instrumentas turi savų grojimo sibtilybių, ne išimtis ir kanklės, kurios pritaikytos labiau tradicinei lietuvių liaudies muzikai, todėl naujosios muzikos atlikimas reikalauja ir tam tikro profesionalumo.
Beveik dvi valandas trukusiame „Skambėkite, kanklės“ koncerte buvo galima išgirsti daugiau nei 20 kūrinių – iš lietuvių klasikos ir visiškai naujų, tik šiai Dainų šventei sukurtų kūrinių.
„Šiemet į koncerto programos rengimą įtraukėme naujus kompozitorius, rašančius savo kalba. Giedrius Svilainis ir Vidmantas Virbickas naudoja pabeldimus į kankles, plojimus, liežuvio pliaukšėjimus ir kitas raiškos priemones. Tačiau Vaida Sriaupaitė-Beinorienė šiuolaikiškai pritaiko aukštaičių sutartinių motyvą ir dovanoja spalvingą archaiškai skambantį kūrinį Kas tenai kalnelį“, – pasakojo L. Naikelienė.
Kanklės nuo seno yra vienas pagrindinių lietuvių instrumentų – rašytiniuose šaltiniuose jos pirmą kartą paminėtos jau XVI a. Pasak L.Naikelienės, anksčiau kanklėmis grodavo kaimo gryčiose savo malonumui, ir tik vyrai, kanklių meistrai. Įdomu, kad tik Dzūkijos krašte nebuvo grojama kanklėmis. „Lyginant atskirus Lietuvos regionus, skiriasi ne tik instrumentai, bet ir pats senovinės muzikos repertuaras – aukštaičiai grodavo sutartines, o žemaičiai dažnai grodavo ir šokiams skirtą muziką“, – teigia L. Naikelienė. Ji sako, kad šiuo metu kanklėmis grojama visuose šalies regionuose, o pastaruoju metu susidomėjimas šiuo instrumentu auga.
Kanklių koncerte apsilankė prez. Adamkus su žmona. Gerai atrodė.