Vydūnas, būdamas produktyvus dramaturgas, originalus mąstytojas bei Mažosios Lietuvos kultūrininkas – praktikas (režisierius, dirigentas, švietėjas, gimtosios kalbos puoselėtojas), kartu stebėjo ir socialinę, politinę bei kultūrinę lietuvių tautos ir valstybės raidą, pagal savo galimybes stengėsi ją įtakoti, rekomenduodamas joje pritaikyti savo susiformuotus humanizmo principus.
Šiai intencijai skirta beveik visa jo tiek Mažojoje, tiek Didžiojoje Lietuvoje, ypač nepriklausomybės laikais, skelbta publicistika bei eseistika. Šios Vydūno kūrybos sritys iki šiol dar nenagrinėtos, dar neišryškintas ir jose dėstomas požiūris į nepriklausomos Lietuvos gyvenimo aktualijas. Daugelis iš tų aktualijų būdingos ir šiandieninei Lietuvai. Tad ir vydūniškasis požiūris į jas taip pat tebėra aktualus.
Gairės laisvėjančiai tautai
Taip jau lemta Lietuvai, kad tikrieji jos abiejų nepriklausomybių – 1918-jų ir 1990-jų metų – kūrėjai buvo ne politikai profesionalai, ne kokie revoliucionieriai, o kultūros žmonės. Pirmiausia ant jų pečių ištisiems dešimtmečiams gulė niekieno neuždėtas, o jų pačių užsikrautas rūpestis dėl to, kad pati tauta išliktų gyva. O gyva – tai su aiškia savimone, kurianti, turinti savą balsą ir gebanti juo ką nors pasakyti pasauliui.
Kažin ar 1918-aisiais būtų užtekę moralinei teisei į nepriklausomybę pagrįsti vien tik priminimų apie lemtingas kovas su kryžiuočiais, apie Mindaugo suvienytą Lietuvą, apie buvusią Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės galią, Vytauto šlovę ar buvusią bendrą Lietuvos ir Lenkijos valstybę? Ar nebuvo jau visam tam suėję istorinės senaties terminai? O jeigu visa toji garbinga praeitis vėl atgijo tautos sąmonėje, vėl buvo ypatingai suaktualinta paskutiniaisiais XIX a. ir pirmaisiais XX a. dešimtmečiais – tai kieno gi dėka? Kieno pastangų dėka 1904 m. gegužę atsirado aktas dėl lietuviškos spaudos draudimo panaikinimo?
Kažin ką būtų reiškusi toji garbinga istorinė praeitis ne tik be šio akto, bet ir be draustų „Aušros“, „Varpo“, „Tėvynės sargo“, be šventosios kontrabandos – knygnešystės, be moksluosna besiveržusios lietuviškosios šviesuomenės įgytų žinių ir diplomų, be jų pabudusios tautinės savimonės, be klasika tapusių literatūros kūrinių, be lietuviškųjų dailės parodų, koncertų, vaidinimų, be įvairių būrelių, draugijų, konferencijų, be gyvo tautos žmonių bendravimo? Visa tai sudarė gyvą kultūros kontekstą. Ir tik jame tegalėjo sudygti, stiebtis ir bręsti politiniai tautos siekiai. O jų sėjėjai, puoselėtojai ir brandintojai buvo tie patys kultūrininkai, kurie ir pačią kultūrą kūrė. Daugelis jų ėmėsi stiprinti ir nepriklausomą Lietuvos valstybę ir tai darydami elgėsi oriai ir garbingai.
Vydūnas buvo vienas iš tokių aktyviųjų kultūrininkų. Tiesa, jis nebuvo Didžiosios Lietuvos veikėjas. Kaip kūrėjas jis išaugo ir subrendo Mažojoje Lietuvoje ir savo kultūrinę praktinę veiklą skyrė būtent jai gaivinti ir stiprinti. Tačiau visa savo raiška, ypač kūryba, jis neišsiteko vien tik joje. Tos raiškos teritorija buvo ne tiek geografinė, o daugiau dvasinė erdvė – visa lietuvių tauta. „Iš aukštojo skrydžio Vydūno dvasia neskyrė senovinės Skalvių žemės į kairįjį ir dešinįjį Nemuno krantus, neskyrė Lietuvos į Nemuno žemupį ir aukštupį. Jam rūpėjo visa tauta, žmonės, kalbantys tos pačios kalbos tarmėmis ir panašaus būdo, panašių dainų ir semiantys vandenis iš lietuviškai jau prieš neatmenamus amžius pavadintų upių“, – taip po Vydūno perlaidojimo 1991 m. rašė prof. Vytautas Landsbergis (7).
Tampresni Vydūno ryšiai su Didžiąja Lietuva prasideda įpusėjus pirmajam XX a. dešimtmečiui, t.y. įsibėgėjant jo paties kūrybos skrydžiui. Jau buvo parašytos ir Mažojoje Lietuvoje suvaidintos didžiosios jo dramos – trilogija „Amžina ugnis“ bei misterija „Probočių šešėliai“. Šios dramos jau nebe apie gėdingai atrodantį mažlietuvių nutautėjimą, kuris buvo pašiepiamas tuo metu parašytose ir vaidintose komedijose, o apie egzistencines tautos ir žmogaus problemas. 1908 m. išleisti „Probočių šešėliai“, tarsi visu dešimtmečiu užbėgdami už akių pačiai tautos politinės laisvės deklaracijai, jau įsakmiai klausė, vardan ko tautai reikia siekti laisvės? Ar atsivėrusioje politinės laisvės angoje tauta įžiūrės taką, vedantį į ten, kur atsiveria dvasios regračio platybė ir gelmė, t.y. jau nebe išviršinė, o tikroji laisvė?
Ši misterija buvo tarsi savotiškas „įspėjimas“ apie laisvės „grėsmę“. Tada visi bent kiek atkutę tautos vaikai tos laisvės labai norėjo, tik ne visi tikėjo, kad ji ateis. Vydūnas buvo tarp tų, kurie tikėjo. Tačiau jam toji laisvė nebebuvo savaiminė vertybė, todėl jis tokius klausimus ir kėlė, reikalavo susimąstyti, ką vis dėl to reikės daryti, kai ji ims ir ateis, ar ji neprapuls „gyvenimo paviršiaus dalykuose“.
Gyvenimo paviršiaus dalykų sąvoka Vydūno terminologijoje atsiras jau nepriklausomybės laikais, o per laikotarpį nuo „Probočių šešėlių“ pasirodymo iki 1918 m. vasario16 d. akto jis pats energingai darbuosis tiek tam, kad laukiamoji laisvė ateitų, tiek tam, kad jai atėjus būtų aišku, ką tautai derėtų daryti toliau. 1911 m. pasirodęs filosofinis traktatas „Mūsų uždavinys“ dedikuojamas „Lietuvių tautai, penkiems šimtams metų sukakus po Didžiojo mūšio“. Tąja dedikacija primenama Žalgirio mūšio sukaktis. O pati knyga kalba apie kitą tautos tuo metu jau pasiektą pergalę – jos išlikimą per priespaudos šimtmečius, jos dvasinį atsigavimą, pabudimą iš letargo.
Tai, kas vyksta pabudusioje tautoje, esąs geriausias argumentas paraiškoje į nepriklausomą būtį. Apie tai kalbama ir per patį šio mūšio jubiliejų – 1910 m. liepos 24 d. – Tilžėje suvaidintoje misterijoje „Mūsų laimėjimas“ (išleista 1913 m.). „Mūsų uždavinio“ pagrindinė intencija – padėti tautai susirasti prasmingą kelią žmonijos raidoje. To kelio peripetijos čia ir aiškinamos. Vydūnas suformuoja pagrindinį, jo manymu, uždavinį laisvės siekiančiai tautai. Jį įvardija dar prieš „Mūsų uždavinio“ paskelbimą 1910 m. publikuotame straipsnyje „Didysis mūšis“. Jame sakoma: „Mes iš tikro esame nepaveikiamos galybės, o tą auginkime. Negali būti mūsų uždavinys pasidaryti galingais tarp didžiųjų valstybių. Mes galime būti galingais toje galybėje, kuri jokių paprastų galybių nepaveikiama. Mes galime doroje milžinai pastoti“ (pabraukta mano – V. B.) (3).
Tiek traktatu „Mūsų uždavinys“, tiek misterija „Mūsų laimėjimas“, tiek minėtu straipsniu „Didysis mūšis“ Vydūnas tarsi stengiasi jau konkrečiau atsakyti į „Probočių šešėliuose“ iškeltus klausimus, ką būtent reikia daryti pabudusiai tautai, kad ji taptų ne paviršutiniškai, o esmiškai laisva, t.y. „kad doros milžinu pastotų“. Tiesa, pagrindinis atsakymas duodamas ir pačiuose „Probočių šešėliuose“ – eiti dvasinio tobulėjimo keliu. Mūsų minėtuose antrojo dešimtmečio pradžios kūriniuose tąjį atsakymą jau stengiamasi argumentuoti, išaiškinti, kokia šio tobulėjimo esmė ir reikšmė žmonijos ir pasaulio evoliucijoje, parodyti, kokia turinti būti praktinė tautos elgsena tąjį tobulėjimą įgyvendinant. 1921 m. išeina antrasis „Mūsų uždavinio“ leidimas, šiek tiek papildytas paskutiniųjų metų Lietuvos gyvenimo aktualijomis. Tai, kas traktate buvo dėstoma prieš 10 metų, iš esmės buvo taikyta tam, ko tada dar nebuvo ir kas įvardijama antrojo leidimo dedikacijoje – „Lietuvių tautai, tvirtinančiai savo nepriklausomybę“. Tokia pat nepriklausomybės tvirtinimo intencija 1920 m. buvo išleistas traktatas „Tautos gyvata“, kuriame pateikiami savi tautos fenomeno sampratos teoriniai pagrindai – „filosofiški-sociologiški aiškinimai“.
Tačiau po „Mūsų uždavinio“ pirmojo leidimo iki nepriklausomybės tautai dar tebereikėjo ne tik eiti, bet ir į ją grįsti kelią. Prie to grindimo Vydūnas ir pats stengėsi prisidėti. „Stengiaus kelti mūsų tautos esimą į tautų sąmonę“, – rašė mąstytojas vienoje iš autobiografijų (4, p. 21). Tų pastangų vaisius – karo laike, 1916 m. Tilžėje pasirodęs istorinio pobūdžio traktatas vokiečių kalba „Lietuva praeityje ir dabar“ („Litauen in Vergangenheit und Gegenwart“), kuris dar tais pačiais metais pasirodė prancūziškai Ženevoje, 1919 ir 1921 m. – Vilniuje (lenkiškai ir rusiškai). Knyga stengiamasi kuo įtikinamiau ir akivaizdžiau parodyti, jog tauta jau keli dešimtmečiai yra pabudusi iš letargo ir savo veiksmais su kaupu įrodė kūrybinį gyvybingumą, o drauge – teisę į laisvą apsisprendimą, į politinį savarankiškumą. Kiekviena knygos eilute tarsi kreipiamasi į tuos, kurie po karo lems politinį tautos likimą, tarsi apeliuojama į jų protą ir išmintį.
Nepriklausomybę Vydūnas pasitiko su šviesiausiomis viltimis, kurias paskubėjo išreikšti savo 1918 m. balandžio 10 d. laiške Lietuvos Tarybos pirmininkui A.Smetonai. Mąstytojas buvo šventai įsitikinęs, kad laisva Lietuva savo ateitį kurs, sudarydama kuo palankiausias sąlygas žmogaus dvasiniam augimui, esmiškojo žmoniškumo sklaidai, kad tasai kūrimas vyks kuo švenčiausiai laikantis pamatinių dorovės principų, nes, kaip rašoma šiame laiške, „visi kuone be skaičiaus valstybės gyvenimo reikalai, kaip svarbūs jie yra ir būtų, teturi tik antros eilės svarbumo šalia teisybės, teisingumo, tvirtybės, plačios ir aukštos nuožvalgos ir sąžiningumo bei patvaros“ (5).
Vydūnui atrodė, jog Lietuva nebus tuščiažiedis tautų bendrijos augmuo, kad jos egzistencija nebus betikslė, nes „Amžinoji Apvaizda yra pasirinkusi Lietuvą aukštam uždaviniui“ ir kad tai suvokdama ji pati „pasistengs būti pasaulyje viena aiškiausiųjų žmoniškumo reiškėjų“. Dvasiškai laisvo sau žmogaus ugdymo orientyrą Vydūnas tautai rodė jau „Probočių šešėliuose“, faktiškai vos ne nuo pat pirmųjų kūrybos žingsnių. Išmušus išsipildymo valandai, tautai atkūrus savo valstybę, mąstytojas atidžiai seks, kas toje valstybėje darosi ir kaip laikomasi jo siūlomo orientyro – žmoniškumo. Tik pro jo prizmę jis tegalės žiūrėti į visus tautos ir valstybės gyvenimo vyksmus, tik atitikimo jam laipsniu tegalės vertinti tų vyksmų ir siekiamų tikslų kokybę ir prasmingumą.
Sunku surasti bent kokį Vydūno pasisakymą kuriuo nors Lietuvos gyvenimo klausimu, kur būtų be šios sąvokos apsieinama. O tų pasisakymų būta daugybė. Didžiąja dalimi jais buvo reaguojama tiek į akį rėžiančius jaunoje valstybėje besidedančius ne visai gerus dalykus, tiek į tuos, kurie kad ir nežymiai prasilenkdavo su aukštos moralės reikalavimais.
Į nepriklausomos valstybės raišką žvelgiant
Nepriklausomybės laikais didele savo raiškos dalimi Vydūnas „persikelia“ į Didžiąją Lietuvą. Tai sąlygojo dvi aplinkybės. Pirmoji būtų ta, kad Mažojoje Lietuvoje dėl didelių trukdymų tautinėms mažumoms reikštis labai sumažėjo kultūrinio veikimo galimybės. Antroji ta, kad Vydūnui pačiam labai norėjosi skubėti talkon stiprinant dvasinius besikuriančios valstybės pamatus. Jis ne tik daug rašo į Lietuvos spaudą, bet ir dažnai joje lankosi. Įvairiose vietose – miestuose ir miesteliuose jis skaito paskaitas, kuriose kalba apie žmoniškumo esmę, apie dvasinio tobulėjimo principus ir metodus, apie kultūros esmę ir raidą, apie jos raišką dabarties pasaulyje ir Lietuvoje.
Tiek didieji, tiek mažesnieji Lietuvos laikraščiai bei žurnalai, kokios pakraipos jie bebūtų, spausdina Vydūno straipsnius tomis pat temomis ar atpasakoja jo paskaitose dėstytas mintis. Šiose publikacijose ir paskaitose Vydūnas kiek įmanoma suprantamiau išdėsto savo filosofijos pagrindus, tuo dėstymu labai aiškiai pademonstruodamas ne tiek spekuliatyvųjį, kiek praktinį jos pobūdį, realias pritaikomumo galimybes. „O iš tikrųjų teikdamas įvairius, vyriausiai filosofiškus mąstymus, stengiaus tautoje sužadinti sąmoningą gyvybingumą ir gyvybingą sąmoningumą“, – taip mąstytojas nusakė savo filosofinių idėjų sklaidos intenciją (4, p. 21).
Praktinį Vydūno filosofinės ir švietėjiškos veiklos kryptingumą labai aiškiai parodo ir 1928 m. pasirodęs traktatas „Sveikata, jaunumas, grožė“, skirtas, atrodytų, nors ir svarbiam, bet gana žemiškam dalykui – žmogaus sveikatai. Tačiau Vydūnui žmogaus fizinė sveikata buvo ir dvasinės sveikatos viena iš svarbiausių sąlygų, o tos dvasinės sveikatos atsigaunančiai tautai labai reikėjo. „Noriu lietuvių tautos žmones [matyti] taurius, sveikus. Todėl ir stengiaus visaip jų taurumą ir sveikatą auginti ir tvirtinti. Dariau ir darau tai žodžiu ir raštu“ – sakoma traktate (1, p. 288). Tiek fizinės, tiek dvasinės sveikatos dalykai buvo ir viena iš dažniau paskaitose ir pokalbiuose aptariamų temų.
Ryškiausias Vydūno su nepriklausoma Lietuva susijusių rūpesčių atspindys – jo paties nereguliariai 1921–1925 m. leistas (išėjo 9 numeriai) žurnalas „Darbymetis“, paties leidėjo apibūdintas kaip „laikraštis tautos dvasiai tvirtinti“. Žurnale išsamiau ar glausčiau, nuosekliau ar fragmentiškiau paliečiama daugelis dalykų – nuo metafizinio pobūdžio filosofinių klausimų iki labai konkrečių gyvenimo faktų. Siekta tiek šviečiamųjų, tiek ugdomųjų tikslų. Žurnalas nebuvo skirtas lengvam pasiskaitymui, jis buvo orientuotas į intelektualiai kiek ūgtelėjusį ir mąstantį skaitytoją, kuriam rūpėtų ne tik jo paties saviugdos reikalai, bet ir pasaulio įvykių prasmė bei aktualiausios Lietuvos gyvenimo problemos. Buvo siekiama, kad tasai skaitytojas suprastų, jog „kiekvienas žmogus turėtų būti savo tautai, būtent jos gyvumui, šviesėjimo židinys“ (4, p. 20). Tasai skaitytojas buvo suvokiamas kaip aktyvus dialogo su žurnalo rašytoju ir leidėju dalyvis. Tokį dialoginį bendravimą kaip tik ir rodo „Pasikalbėjimų“ skyrelis, kuriame atsakoma į skaitytojų klausimus. Tie klausimai daugiausia buvo susiję ne tik su individualia asmenybės raiška ar asmeninio pobūdžio sunkumais, bet ir su universalesniais dalykais ar tuometiniais visuomenės gyvenimo reikalais. Į juos būdavo atsakoma iš savų, vydūniškų, pozicijų, dažniausiai akcentuojant dvasinės kultūros, išminties svarbą visais gyvenimo atvejais.
Žurnale pateikiamąja medžiaga nepretenduojama į naujos informacijos sklaidą. Didžiąja dalimi čia interpretuojami ir vertinami jau žinomi reikšmingesni pasaulio įvykiai ar politinio, socialinio bei kultūrinio Lietuvos gyvenimo faktai.
Lietuvos aktualijoms skirtai Vydūno eseistikai toną užduoda pirmasis „Darbymečio“ pirmojo numerio straipsnis „Darbo pavykimas“. Jame išdėstomas požiūris į tai, su kokiu nusiteikimu turi būti atsidedama valstybės kūrimui ir stiprinimui, kokiais motyvais savo veikloje turi vadovautis tie, kurie nori būti veiklūs šio kūrimo proceso dalyviai. Kaip svarbiausi principiniai doroviniai reikalavimai valstybės gyvenime vienaip ar kitaip dalyvaujančiam žmogui iškeliami nuoširdus atsidavimas darbui, pasiaukojimas bendram tautos labui, besąlygiškas teisingumas ir sąžiningumas, nesivaikymas naudos, pelnų ir greitų darbo vaisių, pasirinkimas tokio darbo, kurį tikrai sugebi ir kuris tau skirtas, o ne tokio, kurio griebiamasi dėl aukšto statuso, garbės, didelio atlygio ir pan.
Straipsnio autoriaus įsitikinimu, tokių principų laikantis, darbui garantuojama sėkmė, nes toks darbas prilygsta kūrybai, tampa dieviškos kūrybos dalimi, kadangi dalyvauja dieviškosios kūrybos galios. Visus darbus turi lydėti tikras pasišventimas tam, „kas teisu, gražu, gera“. Tų principų nesilaikant, o ypač vadovaujantis savanaudiškumo paskatomis, siekiant greitų pelnų, garbės, veikiant neapgalvotai, karščiuojantis, netrunka išryškėti negatyvūs tokio veikimo padariniai, kenkią tiek tam, kas taip veikia, tiek tautai, kurioje taip veikiama.
Pro šiame straipsnyje išdėstytų principų prizmę Vydūnas žvelgė į visus nepriklausomos Lietuvos gyvenimo vyksmus ir juos vertino. O tieji principai visiškai sutampa su indiškojo tobulėjimo kelio – karma, arba veikimo, jogos principais. Sakydamas, kad kiekvieną darbą atliekant „reikalingas širdies pašventimas visam, kas teisu, gražu, gera“, į karma jogą Vydūnas įpina ir bhakti (meilės) jogos elementą. Tieji jogiškieji principai, jų persipynimas yra paimti iš „Bhagavadgytos“, kuri Vydūnui buvo bene didžiausias autoritetas ir pagrindinis jį intelektualiai ir dvasiškai maitinusių idėjų šaltinis.
Straipsnyje išdėstytieji principai yra bendrieji principai, kurių, anot Vydūno, reikėtų laikytis stiprinant valstybę. Mąstytojo regėtoji tikrovė jau vertė baimintis, kad taip gali ir nebūti, kad jau esama priešingus dalykus rodančių simptomų. „O matant, ką kartais vieni kiti daro, vos galima stigti nesurikus“, – išsprūsta Vydūnui. Nerimą ypač kėlė tuometinių politikų, valdžios žmonių elgesys, nes nuo jų daug kas priklausė, o jų elgesį ne visada lėmė šviesus protas, išmintis bei pasišventimas, bet garbės troškimas, noras valdyti, savanaudiškumas, ėmimasis tokių pareigų, kurioms nei gabumų, nei tikrojo pašaukimo nesama. „Sakė kartą geros širdies lietuvis, kad dabar visi, kurie aukštesnius mokslus išėję yra, bėga Kaunan ministrais tapti“, – rašoma straipsnyje.
Tikrąjį Lietuvos stiprinimo potencialą Vydūnas įžvelgė ne politikuose, kurie „rūpinas tautos gyvenimo pavidalu“, o tuose, kurie sukuria, pagamina produktus, kitas gėrybes, bei inteligentijoje, kuri „gamina tautos gyvenimo jėgas, būtent mintis, palinkimus, jausmus“, kuri „rūpinasi tautos gyvenimo esme“. „Priklauso jų skaičiui visi gamintojai, mokslininkai, rašytojai bei poetai ir apskritai visi menininkai“, – teigia mąstytojas. Tautos ateitį Vydūnas siejo su jaunimu, kuriame įžvelgė esant ir šviesių idealų, ir noro semtis žinių bei išminties, ir pasišventimo, ir jaunatviškų galių visiems žygiams atlikti.
Vėlesniuose žurnalo numeriuose apžvelgdamas Lietuvos gyvenimo aktualijas, tame gyvenime Vydūnas matė daug kritikos vertų dalykų. Tačiau tą kritiką reikšdamas, jis niekur nepiktdžiūgavo, nieko neniekino ir nepiešė nevykusios nelaimėlės Lietuvos vaizdo. Lietuva jam atrodė pakankamai sparčiai auganti, stiprėjanti, turinti daug jaunatviškų galių ir reginti pakankamai šviesią savo raidos perspektyvą, kurią mąstytojas siejo su paties likimo – Aukščiausios Apvaizdos – parinkta užduotimi – pasaulio raidoje esmingai prisidėti prie žmoniškumo stiprinimo. Tos Apvaizdos ženklus Vydūnas matė tame, kad ir per juodžiausią priespaudą tauta išliko gyva ir kūrybinga, bei tame, kad pati nepriklausomybė buvo ne iškovota, o tiesiog duota. „Ir nuolatos turėtume atsiminti, kad ne mes patys ją pasiėmėme, bet kad laisvė mums teko. Iš ypatingų padėčių ir santykių pasaulyje ji mums radosi. Laisvė yra lietuvių tautai suteikta. Berods ne žmonių“, – aiškino Vydūnas tame pačiame „Darbymetyje“ (2, p. 258) (paryškinta Vydūno – V. B.). Kaip „taurių, kilnių, šventų galybių“ suteikta dovana, toji laisvė tuo pačiu ir įpareigoja ją kilniems tikslams naudoti. Valstybė tuos tikslus visa savo raiška iš esmės įgyvendinanti. Esą matomi žmoniškumo stiprėjimo požymiai žmonių santykiuose, vis labiau įsigali teisingumas, dora, visur esama daugiau kultūros.
Tasai stiprėjimas vyksta nelengvai, nes reikią įveikti daug iš nesenos priespaudos laikų paveldėtų blogybių, kurios apgadinusios kai kurias tautos gerąsias savybes, įdiegė ne visai gerų įpročių ir pan. Tasai paveldas daugelyje gyvenimo sferų uždedąs savo antspaudą, ypač prasikiša politikoje, valdžios institucijų darbe, viešajame gyvenime. Tai, Vydūno manymu, būtina įveikti. Tačiau tasai įveikimas turįs būti ne žmogų gniuždantis, ne represyvus, o atvirkščiai – vykti kantriai ugdant žmogaus vidinę – sielos – kultūrą, žadinant ir palaikant dvasios laisvės siekimą. Pats Vydūnas tikėjo, kad jo paties raštai ir kalbėjimai tąjį siekimą sugestyviai žadina. Jam kėlė nerimą Lietuvoje besireiškianti žema kritikos kultūra, kuria totaliai viskas niekinama, kuri nesistengia įžvelgti nieko pozityvaus kritikuojamojo objekto veikloje ar elgsenoje. Ypač daug nekantros esama politikų diskusijose, netgi kultūrininkų tarpusavio santykiuose. Dažnai ne visai pamatuota ir per griežta kritika būna valdžios atžvilgiu, nors ji pozityvios kritikos iš tikro daug kur būna verta. „Mes virstame tikra kritikų tauta“, – konstatavo Vydūnas, kalbėdamas apie hipertrofuotą polinkį į kritiką (6, 1922, Nr. 8, p. 53).
Tame polinkyje mąstytojas įžvelgė kelias negeras tendencijas: bereikalingo irzlumo, totalaus nepasitenkinimo viskuo eskalavimą, negatyvaus Lietuvos gyvenimo įvaizdžio formavimą bei tautos skaldymą, pakantos ir tolerancijos mažėjimą. Vydūnas neragino užsimerkti prieš blogybes, jas nutylėti, jų nešalinti. Atvirkščiai – jis ragino jas įveikti. Tačiau tai turi vykti be pagiežos, apeliuojant į tų, kurie kritikuojami, žmogiškąjį orumą, savigarbą, vidinę kultūrą. Turi keistis, tobulėti pats žmogus, o ne vykti totalus vienų ne itin tobulų keitimas kitais, vėlgi ne itin tobulais. Be abejo, aukščiausios valdžios uždavinys esąs tąjį žmogaus tobulėjimo procesą skatinti, sudaryti jam kuo palankiausias sąlygas, nes kiekvieno tautos žmogaus, ne tik valdininko ar teisėjo, dvasinis augimas, jo tikrasis laisvėjimas ir esąs pagrindinis valdžios uždavinys. Deja, tą uždavinį valdžia atliekanti gana prastai, ir todėl tautos ėjimas tikrosios laisvės link nėra pakankamai sklandus.
1924 m. balandžio mėn. „Klaipėdos žiniose“, o vėliau ir „Darbymetyje“ (1924, Nr. 8) Vydūnas paskelbia straipsnį „Mūsų tautos gyvenimo krizis“, kuriame konstatuoja jog, deja, tauta dar nėra vieningai susitelkusi savo tikrajam laisvėjimui – dvasinės kultūros ugdymui, kūrybos galių stiprinimui, žmoniškumo reiškimuisi. Mąstytojui atrodo, jog pati valstybės orientacija į ekonomikos stiprinimą, materialinio turtėjimo skatinimą, spartų civilizacijos laimėjimų diegimą, į pastangas būtent šiose sferose pasivyti kitas tautas esanti vienapusiška, jos neatsveria su šiais tikslais kartu turimas įgyvendinti dvasinis tautos augimas, jos kultūros raiška. Valstybės gyvenime daug kur toną duodančios ne žmogiškosios stiprybės, o silpnybės – savanaudiškumas, garbės troškimas, pakantos ir tolerancijos stoka, bendravalstybinio susitelkimo nebuvimas, atotrūkis tarp valdžios ir visos tautos.
Ne visai geras tendencijas mąstytojas įžvelgė ir tautoje besiformuojančiame santykyje su kitų tautų vertybėmis. Vydūnas pasisakė už Lietuvos atvirumą pasauliui, už būtinumą pasinaudoti jo užaugintais sveikaisiais vaisiais, tikromis jame sukurtomis vertybėmis. Tačiau tasai pasaulis yra sukūręs ir daug surogatų, jame esama nemaža dvasiai nuodingų dalykų. Deja, prie pastarųjų Lietuva labiausiai ir puolanti. Toli gražu ne patys geriausi, o dažnai ir gana blogi užsienietiškos kultūros produktai patenką Lietuvos kultūros vartotojui. Tai, anot Vydūno, daro pastebimą negatyvią įtaką Lietuvos žmogaus elgsenai. Sveikos tradicinės lietuviškos gyvensenos ir papročių sanklodą ardantys vis labiau didėjantys polinkiai į alkoholio, tabako, saldumynų vartojimą, nesaikingos ir nesveikos mitybos praktikavimas. Tai ne tik neprisideda prie žmoniškumo stiprėjimo, o atvirkščiai – skatina jo menkėjimą. Nebuvo patenkintas Vydūnas ir tuometine Lietuvos spauda, kuri, anot jo, nesuvokusi savo kultūrinės misijos, nevienijusi tautos, ne daug kuo prisidėjusi prie žmogaus dvasingumo ugdymo. Jai buvę svarbesni savi komerciniai reikalai.
Neramino Vydūno ir Lietuvoje besikivirčijančių partijų gausa, kuri aiškiai rodanti ne tautos susitelkimą, o veikiau jos subyrėjimą. Vydūnas nepasisakė tik už vieną partiją ar jos vienos tiesą, jam imponavo nuomonių ir diskusijų laisvė, padedanti siekti tiesos ir teisingumo. Tačiau pernelyg didelis daugiapartiškumas tam siekimui nepasitarnaująs, o tik jį pasunkinąs.
Vydūnas buvo įsitikinęs, kad ne visai geros Lietuvos gyvenimo apraiškos didele dalimi esančios susijusios su neteisingai suprasta laisve. Toji laisvė įsivaizduota kaip laisvė daryti daug ką nevaržomai, leisti laisvai reikštis bet kokiems polinkiams, norams, silpnybėms ir nejaučiant atsakomybės. Tokią laisvę Vydūnas pavadino „nepriklausomybe paviršiaus dalykuose“. Ji atitolinanti tikrąją – esmingąją – laisvę. Jos nebuvimas kartu esanti ir grėsmė anai – išorinei paviršiaus dalykų – nepriklausomybei
Vydūnas buvo įsitikinęs, kad tasai pokrypis į „paviršiaus dalykų laisvę“ nenulems tautos ateities, o jo sąlygotos klaidos bus pamokos tiesinant kelią į esmingąją laisvę. Jis pats buvo tautoje bene pats atkakliausias to kelio rodytojas. „Mes laisvi, jeib ką reikštume. Ir mes laisvėsime, kiek mes reikšime. Jeigu to nebus, tai pasaulio padėtis vėl virs tokia, kad nebebus mums vietos gyventi, neliks sąlygų mūsų gyvybei augti ir stiprėti bei įsigalėti“, – įspėjamai sakė Vydūnas (2, p. 261) (pabrėžta Vydūno – V. B.).
Kažin ar pakankamai buvo į tą sakymą įsiklausyta tada – anuometinėje nepriklausomoje Lietuvoje. Ar tame sakyme išreikšti būgštavimai po keliolikos metų nepasitvirtino? Ir ar neverta mums į tąjį sakymą įsiklausyti šiandien?
1. Vydūnas. Raštai, t. 2, Vilnius: Mintis, 1991, 496 p.
2. Vydūnas. Raštai, t. 3, Vilnius: Mintis, 1992, 504 p.
3. Vydūnas. Didysis mūšis // Nauja lietuviška ceitunga, 1910, liepos 14.
4. Vydūnas. Žvilgsniai į mano kūrimą // Žemaičiai: Žemaičių rašytojų prozos ir poezijos antologija, Kaunas: Sakalas, 1938, p. 18–19.
5. Vydūnas. Vydūno laiškas Lietuvos Tarybai // Lietuvos aidas, 1918, balandžio 19.
6. Darbymetis: laikraštis tautos dvasiai tvirtinti, nr. 1–9, (1921–1925), Tilžė.
7. Landsbergis, Vytautas. Vydūno sugrįžimas // Lietuvos aidas, 1991, spalio 22.
****
Vydūno laiškas Lietuvos tarybai
Tilžėje 1918 m. balandžio 10 d.
Aukštoje pagarboje laikytinas Lietuvos Tarybos Pirmininke!
Teesie man leista Tamstai ir visai Lietuvos Tarybai, kaip Lietuvos atstovei šiuo svarbiu metu, pasakyti nors keli žodžiai.
Negaliu dar visai atjausti, kiek tai reiškia, kad Lietuvos laisvė ir nepriklausomybė Vokios (Vokietijos – V.B.) yra pripažinta. Per labai tebeniaukia karas visą tolimesnį regėjimą.
Vienok yra man gyvos giedros vilties dėl Lietuvos ateities. Ir visai tvirtai tikiu, jog Lietuva išeis iš šių metų, nors labai nuskurdusi, vis dėlto pajaunėjusi ir jaunatvės pasitikėjimu bei jaunatvės galiomis: manau Lietuva pasistengs būti pasaulyje viena aiškiausiųjų žmoniškumo reiškėjų.
Žmogus tam gyvena, kad nuolatai žymiau rodytų, jog jis yra žmogus. Ta galimybė yra jo esybėje, kuri yra žmoniškumas. Reikalinga tik tėra, kad žmogus visuomet ir norėtų būti žmogus.
Platonas vadina valstybę, tą tautoje augusią gyvatos tvarką ir žmoniškumo apraišką, didžiuoju žmogumi. Iš tikrųjų valstybė ir turi tą patį pagrindą bei tą patį uždavinį, kaip ir atskiras žmogus.
Sakoma, Lietuva statoma ant demokratijos pamato. Rodos reikėtų tai taip suprasti, kad kilniausios visų Lietuvos gyventojų, būtent pačių Lietuvių ir jų svečių, žmoniškumo pajėgos turės būti Lietuvos valstybės pagrindas: jos esmė ir jos stiprumas.
Visi kuone be skaičiaus valstybės gyvenimo reikalai, kaip svarbūs jie yra ir būtų, teturi tik antros eilės svarbumo šalia teisybės, teisingumo, tvirtybės, plačios ir aukštos nuožvalgos ir sąžiningumo bei patvaros. Kame toms žmoniškumo išraiškoms pirmoji vieta skiriama, ten nereikia didžių politikos gudrybių valstybei klestėti. Gyvybė tik jomis teminta. Kartais nuslėptos jos pagaliau tik atlaiko viršų.
O kaip man rodos, Lietuva yra šalis, kurioje žmogus tikrąjį žmoniškumą labai aukštai stato. Todėl ir galima Lietuvos ateitimi tikėti. Amžinoji Apvaizda yra pasirinkusi Lietuvą aukštam uždaviniui. Kiekvienas Lietuvos sūnus turėtų tai atjausti ir atitinkamai gyventi. Mūsų viltis tad kas dieną daugiau įvyks. Ir ką dieną galėsime žvelgti į ateitį didesniu pasitikėjimu, dėkingi, kad mums likimas parinko gyventi Lietuvai.
Su tikra pagarba širdingai sveikina
Vydūnas
[Iš: Lietuvos aidas. 1918. Balandžio 19.]