Trečiadienis, 8 vasario, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
Advertisement
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Aviacijos oro tarša: lėktuvo paliekamas baltas pėdsakas kelia pavojų aplinkai?

2011-12-19 11:35:30
4
https://alkas.lt/wp-content/uploads/2011/12/lėktuvas.png

https://alkas.lt/wp-content/uploads/2011/12/lėktuvas.png

Dažnai, vos tik pakėlę akis į dangų, matome į tolį nusidriekusią baltą lėktuvo paliekamą liniją. Kartais netgi labai ryškus lėktuvo rėžis po kiek laiko blanksta, keičiasi ir tampa panašus į debesuotą takelį, kol galų gale visiškai išnyksta. Ši juosta dar vadinama inversijos pėdsaku arba kondensacijos ruožu. Visame pasaulyje plečiantis komercinės aviacijos verslui, tokių padangę rėžiančių linijų kasmet daugėja, todėl vis dažniau susimąstome, ką ši danguje matoma juosta reiškia mūsų aplinkai?

Baltas lėktuvo pėdsakas – tai  susikondensavęs vanduo

Paklausus keleto gatvės praeivių, kas, jų manymu, yra baltas ruožas danguje, dauguma teigė, jog tai lėktuvo išmetamos dujos. O kaip yra iš tikrųjų? Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Aviacinės mechanikos katedros dėstytojas doc. Domantas Bručas teigė, kad baltas pėdsakas už lėktuvo – tai susikondensavęs vanduo. „Kurui degant, kuro angliavandeniliai skyla į anglies dvideginį (CO2) ir vandenį (H2O). Tai normalus degimo procesas, vykstantis bet kuriame, netgi ir automobilio, variklyje. Į aplinką vanduo patenka garų, ištirpusių išmetamose dujose, pavidalu. Atsidūrę labai šaltoje aplinkoje ir žemame slėgyje, kuris egzistuoja dideliame aukštyje, vandens garai iškart kondensuojasi ir sudaro kažką panašaus į rūką. Todėl pėdsako sudėtis iš esmės yra analogiška debesų sudėčiai – vandens garams“, – paaiškino VGTU dėstytojas. Jo teigimu, tokį patį pėdsaką paliktų ir automobilis, pakeltas į 11 kilometrų aukštį. Panašus inversijos pėdsako reiškinys matomas labai šaltą dieną – automobilių išmetamos dujos yra baltos ir tirštos.

Kita vertus, vis daugėja informacijos, kad baltų garų vaga, išliekanti dangų perrėžus lėktuvui, nėra tokia jau nekalta ir nekenksminga mūsų planetai, kaip galėtų atrodyti – ji turi lemiamos įtakos klimato kaitos procesams. Vokiečių mokslininkų nuomone, lėktuvų sukurti debesys šilumą savyje sulaiko kaip ir įprastai susidarantys aukštuminiai debesys, tačiau ten įkalinamos energijos radiacinis poveikis yra didesnis. Išsiaiškinta, kad debesys iš lėktuvo inversijos pėdsako padengia 0,6 proc. Žemės paviršiaus, o ten yra sukaupiama energija, lemianti visuotinį atšilimą.

Aviacijos oro tarša kur kas mažesnė negu kitų transporto priemonių

Dėl patogaus ir greito būdo pasiekti kitą šalį visuomenė vis dažniau naudojasi oro transporto paslaugomis. Tai pamažu skatina oro taršos didėjimą. Todėl kyla klausimas, kaip pasiekti tokį tikslą, kad visuomenė ir toliau naudotųsi patogia oro transporto priemone – lėktuvu – ir kartu nekiltų grėsmė klimato kaitai. Galbūt išeitis yra alternatyvus energijos šaltinis – biokuras? Domanto Bručo nuomone, biokuras, be abejo, galėtų būti naudojamas lėktuvų turboreaktyviniuose ir dyzeliniuose varikliuose, bet kol kas jo kaina yra labai didelė, be to, šis alternatyvus šaltinis nėra labai tinkamas dideliam aukščiui. Vis dėlto JAV bendrovė „Virgin Atlantic“ prieš porą metų pademonstravo, kad keleiviniai lėktuvai gali naudoti biodegalus, o jos pavyzdžiu pasekė „KLM Royal Dutch Airlines“, atlikusi pirmąjį Europoje komercinį keleivinio lėktuvo skrydį, kuriam buvo naudojamas 50 proc. biožibalo ir 50 proc. įprastinio aviacinio žibalo mišinys.

Kita vertus, nors ir judėdama aukštai ir plačiai išsklaidydama teršalus, aviacija veikia atmosferos sudėtį, bet, palyginti su automobilių tarša, oro transporto tarša sudaro labai mažą dalį. Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento Klimato kaitos ir hidrometeorologijos skyriaus vyriausiosios specialistės Jolantos Merkelienės teigimu, pagal statistinius 1990–2009 m. išmestų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (CO2, CH4, N2O) kiekio duomenis, Lietuvoje civilinės aviacijos oro tarša yra mažiausia, palyginti su kelių, geležinkelių, vidaus vandenų transportu. 2009 metais civilinės aviacijos išskirtas anglies dvideginio kiekis (CO2) buvo net 1548 kartus mažesnis negu kelių transporto. „Aviacijos sąlygojama tarša sudaro labai nežymią visų transporto rūšių poveikio aplinkai dalį, nes lėktuvų teršalus išmeta 5–10 kilometrų, o ne žemės paviršiaus aukštyje. Tokiame aukštyje lėktuvų išmetamosios dujos pakliūna į tolimąsias pernašas, todėl yra didelė aplinkos oro teršalų sklaida“, – teigia Aplinkos apsaugos agentūros Oro kokybės vertinimo skyriaus vedėjas Donatas Perkauskas.

Pastovūs aviacijos taršos židiniai prie pat žemės susidaro tik oro uosto zonoje. Pakilus lėktuvui į aukštį, žemę pasiekia nykstamai mažas taršos kiekis. Todėl šiuo metu pagrindinis dėmesys skiriamas taršos mažinimui oro uostų teritorijose. Neigiamas aviacijos poveikis taip pat pasireiškia fizine atmosferos tarša – lėktuvai kelia didelį triukšmą.

Nuo 1990 metų pasauliniu mastu aviacijos išskiriamų dujų kiekis padvigubėjo, todėl įvairiais būdais siekiama sustabdyti tolimesnį neigiamą progresą ir mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

Spausdinti 🖨

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 4

  1. Albinas Vaškevičius says:
    11 metų ago

    Kodėl niekas neįvertina nenupjautos žolės puvimo – lėtinio degimo proceso – tikriausiai daugiausiai išskiriančio šiltnamio dujų. Jeigu nereikalinga žolė būtų nupjauta ir biodujų generatoriuje būtų paversta biodujomis, tai šiluminėms elektrinėms kūrenti ir pastatams šildyti galbūt visai nereikėtų nei gamtinių dujų, nei anglies, nei mazuto, nei atomo, o automobilių ir lėktuvų išskiriamas CO2 kiekis pasirodytų niekingai mažas ir nevertas dėmesio. Biodujų generatoriuje biodujomis puikiausiai virsta ir maisto perdirbimo pramonės atliekos, kiaulių ir kitų gyvūnų mėšlas. Šiukšlių sąvartynai išskiria nemalonų kvapą tik dėl juose esančių ir į biodujų generatorių nepatekusių organinių medžiagų. Jei į sąvartynus nepatektų organinės medžiagos, tai jie būtų bekvapiai. Kiaulių fermos taip pat būtų bekvapės. Švedai jau prieš 15 metų, o gal ir dar anksčiau, pradėjo gaminti klozetus atskiriančius šlapimą, kuris mažai naudingas biodujų generatoriams nuo fekalijų, kurios puikiausiai tinka biodujų gamybai. Reikia veikti, bet ne verkšlenti.

    Atsakyti
  2. RA8TZU says:
    11 metų ago

    Reiktu paskaičiuoti visą procesą. Gali būti kad žolės surinkimo ir kiti preikalingi jos panaudojimui procesai neatsipirktu.

    Atsakyti
  3. Albinas Vaškevičius says:
    11 metų ago

    Vienas rulonas žolės turi tiek energijos kiek 200 ltr benzino! Kiek kainuoja žolę nupjauti ir suvynioti į ruloną aš nežinau. Būtų gerai, kad koks nors ūkininkas paskaičiuotų.

    Atsakyti
    • Eglė says:
      11 metų ago

      Labai įdomu 🙂 gal turit daugiau informacijos?

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Aviacija ne tik atsigavo, bet ir pradėjo augti

2023 01 15
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.

Lietuva gerina aviacijos verslo sąlygas

2023 01 04
Geresnei želdinių apsaugai – įstatymų pakeitimai

Geresnei želdinių apsaugai – įstatymų pakeitimai

2022 12 30
Lėktuvas | ltou.lt nuotr.

Norvegijos oro bendrovė skraidins į Kopenhagą

2022 11 17
Kauno oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Oro uostai atsigauna vis sparčiau

2022 11 11
Siūloma griežtinti reikalavimus transporto priemonių techninei priežiūrai | lrv.lt nuotr.

Siūloma griežtinti reikalavimus transporto priemonių techninei priežiūrai

2022 11 05
Šiaulių oro uoste budi ir… sakalas

Šiaulių oro uostas ruošiasi krovinių rinkai

2022 11 03
Lietuviškas „airBaltic“ lėktuvas | airbaltic.lv nuotr.

„Normalumas“ į aviaciją grįš tik po 2-3 metų

2022 11 01
Vilniaus oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Skrydžių ir keleivių skaičiai toliau auga

2022 10 07
airBaltic | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Kitąmet – 18 naujų skrydžių maršrutų

2022 10 02
Rodyti daugiau

Naujienos

LMTA Centriniai rūmai | D. Matvejevo nuotr.
Istorija

Lietuvos muzikos ir teatro akademijai – 90 metų

2023 02 07
Ulfas Kristersonas ir Gitanas Nausėda | R. Dačkaus nuotr.
Lietuvoje

Lietuvoje vieši Švedijos Ministras Pirmininkas

2023 02 07
Automobilių numeriai | regitra.lt nuotr.
Lietuvoje

„Regitra“ pristato 44 naujus numerio ženklų derinius

2023 02 07
AIPP Žaliasis koridorius | kaunas.lt nuotr.
Lietuvoje

Kaunas atveria erdves inovacijų kūrėjams

2023 02 07
Vėjo elektrinės | enmin.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Pernai vėjo jėgainių galia išaugo trečdaliu

2023 02 07
sam.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Aptarta, kaip stiprinti medikų saugumą

2023 02 07
Seimo kanceliarijos archyvo nuotr.
Lietuvoje

Vasario 9 d. – neeilinė Seimo sesija

2023 02 07
Aplinkos ministras lankosi kadagynuose | am.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Atsigaunantys kadagynai lauks lankytojų

2023 02 07
Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Bartas apie „Kūlgrinda“ Indijoje lietuvių apeiginėmis giesmėmis garsina Lietuvą
  • Rigidwuf apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
  • Leupoldxwy apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
  • Wirelessvoo apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Lietuvos muzikos ir teatro akademijai – 90 metų
  • Lietuvoje vieši Švedijos Ministras Pirmininkas
  • „Regitra“ pristato 44 naujus numerio ženklų derinius
  • Gintaro įlanka atgims naujai
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Aviacija ne tik atsigavo, bet ir pradėjo augti

by Ditė Česėkaitė
2023 01 15
1
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Nepaisant lėtesnės pradžios - 2022 metai Lietuvos oro uostuose pasižymėjo itin augančiu keleivių skaičiumi: aptarnauti 5,35 mln. keleivių, tai yra...

Skaityti toliau

Lietuva gerina aviacijos verslo sąlygas

by Ditė Česėkaitė
2023 01 04
0
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.

Vyriausybė šiandien pritarė Susisiekimo ministerijos pasiūlymui ratifikuoti Keiptauno konvenciją, kuri sudaro prielaidas palengvinti Lietuvos aviacijos verslo sąlygas ir padidinti šio...

Skaityti toliau

Geresnei želdinių apsaugai – įstatymų pakeitimai

by Kristina Aleknaitė
2022 12 30
0
Geresnei želdinių apsaugai – įstatymų pakeitimai

Seimas priėmė Želdynų įstatymo ir Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimus, kuriais siekiama sustiprinti želdinių apsaugą. Šie pakeitimai įsigalios nuo 2023 m. gegužės 1...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Bartas apie „Kūlgrinda“ Indijoje lietuvių apeiginėmis giesmėmis garsina Lietuvą
  • Rigidwuf apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
  • Leupoldxwy apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
  • Wirelessvoo apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
  • WILDKATvli apie Prie URM vyks piketas – prieš J.Noreikos atminimo juodinimą, už – L.Linkevičiaus atstatydinimą (video)
Kitas straipsnis
A.Lukašenka

A.Lukašenka pažadėjo sukurti geriausią pasaulyje kosminį aparatą

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | CBD aliejus Lietuvoje | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai