Antradienis, 17 gegužės, 2022
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result

Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Aviacijos oro tarša: lėktuvo paliekamas baltas pėdsakas kelia pavojų aplinkai?

www.europosistorijos.lt
2011 12 19 11:35
4
https://alkas.lt/wp-content/uploads/2011/12/lėktuvas.png

Dažnai, vos tik pakėlę akis į dangų, matome į tolį nusidriekusią baltą lėktuvo paliekamą liniją. Kartais netgi labai ryškus lėktuvo rėžis po kiek laiko blanksta, keičiasi ir tampa panašus į debesuotą takelį, kol galų gale visiškai išnyksta. Ši juosta dar vadinama inversijos pėdsaku arba kondensacijos ruožu. Visame pasaulyje plečiantis komercinės aviacijos verslui, tokių padangę rėžiančių linijų kasmet daugėja, todėl vis dažniau susimąstome, ką ši danguje matoma juosta reiškia mūsų aplinkai?

Baltas lėktuvo pėdsakas – tai  susikondensavęs vanduo

Paklausus keleto gatvės praeivių, kas, jų manymu, yra baltas ruožas danguje, dauguma teigė, jog tai lėktuvo išmetamos dujos. O kaip yra iš tikrųjų? Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Aviacinės mechanikos katedros dėstytojas doc. Domantas Bručas teigė, kad baltas pėdsakas už lėktuvo – tai susikondensavęs vanduo. „Kurui degant, kuro angliavandeniliai skyla į anglies dvideginį (CO2) ir vandenį (H2O). Tai normalus degimo procesas, vykstantis bet kuriame, netgi ir automobilio, variklyje. Į aplinką vanduo patenka garų, ištirpusių išmetamose dujose, pavidalu. Atsidūrę labai šaltoje aplinkoje ir žemame slėgyje, kuris egzistuoja dideliame aukštyje, vandens garai iškart kondensuojasi ir sudaro kažką panašaus į rūką. Todėl pėdsako sudėtis iš esmės yra analogiška debesų sudėčiai – vandens garams“, – paaiškino VGTU dėstytojas. Jo teigimu, tokį patį pėdsaką paliktų ir automobilis, pakeltas į 11 kilometrų aukštį. Panašus inversijos pėdsako reiškinys matomas labai šaltą dieną – automobilių išmetamos dujos yra baltos ir tirštos.

Kita vertus, vis daugėja informacijos, kad baltų garų vaga, išliekanti dangų perrėžus lėktuvui, nėra tokia jau nekalta ir nekenksminga mūsų planetai, kaip galėtų atrodyti – ji turi lemiamos įtakos klimato kaitos procesams. Vokiečių mokslininkų nuomone, lėktuvų sukurti debesys šilumą savyje sulaiko kaip ir įprastai susidarantys aukštuminiai debesys, tačiau ten įkalinamos energijos radiacinis poveikis yra didesnis. Išsiaiškinta, kad debesys iš lėktuvo inversijos pėdsako padengia 0,6 proc. Žemės paviršiaus, o ten yra sukaupiama energija, lemianti visuotinį atšilimą.

Aviacijos oro tarša kur kas mažesnė negu kitų transporto priemonių

Dėl patogaus ir greito būdo pasiekti kitą šalį visuomenė vis dažniau naudojasi oro transporto paslaugomis. Tai pamažu skatina oro taršos didėjimą. Todėl kyla klausimas, kaip pasiekti tokį tikslą, kad visuomenė ir toliau naudotųsi patogia oro transporto priemone – lėktuvu – ir kartu nekiltų grėsmė klimato kaitai. Galbūt išeitis yra alternatyvus energijos šaltinis – biokuras? Domanto Bručo nuomone, biokuras, be abejo, galėtų būti naudojamas lėktuvų turboreaktyviniuose ir dyzeliniuose varikliuose, bet kol kas jo kaina yra labai didelė, be to, šis alternatyvus šaltinis nėra labai tinkamas dideliam aukščiui. Vis dėlto JAV bendrovė „Virgin Atlantic“ prieš porą metų pademonstravo, kad keleiviniai lėktuvai gali naudoti biodegalus, o jos pavyzdžiu pasekė „KLM Royal Dutch Airlines“, atlikusi pirmąjį Europoje komercinį keleivinio lėktuvo skrydį, kuriam buvo naudojamas 50 proc. biožibalo ir 50 proc. įprastinio aviacinio žibalo mišinys.

Kita vertus, nors ir judėdama aukštai ir plačiai išsklaidydama teršalus, aviacija veikia atmosferos sudėtį, bet, palyginti su automobilių tarša, oro transporto tarša sudaro labai mažą dalį. Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento Klimato kaitos ir hidrometeorologijos skyriaus vyriausiosios specialistės Jolantos Merkelienės teigimu, pagal statistinius 1990–2009 m. išmestų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (CO2, CH4, N2O) kiekio duomenis, Lietuvoje civilinės aviacijos oro tarša yra mažiausia, palyginti su kelių, geležinkelių, vidaus vandenų transportu. 2009 metais civilinės aviacijos išskirtas anglies dvideginio kiekis (CO2) buvo net 1548 kartus mažesnis negu kelių transporto. „Aviacijos sąlygojama tarša sudaro labai nežymią visų transporto rūšių poveikio aplinkai dalį, nes lėktuvų teršalus išmeta 5–10 kilometrų, o ne žemės paviršiaus aukštyje. Tokiame aukštyje lėktuvų išmetamosios dujos pakliūna į tolimąsias pernašas, todėl yra didelė aplinkos oro teršalų sklaida“, – teigia Aplinkos apsaugos agentūros Oro kokybės vertinimo skyriaus vedėjas Donatas Perkauskas.

Pastovūs aviacijos taršos židiniai prie pat žemės susidaro tik oro uosto zonoje. Pakilus lėktuvui į aukštį, žemę pasiekia nykstamai mažas taršos kiekis. Todėl šiuo metu pagrindinis dėmesys skiriamas taršos mažinimui oro uostų teritorijose. Neigiamas aviacijos poveikis taip pat pasireiškia fizine atmosferos tarša – lėktuvai kelia didelį triukšmą.

Nuo 1990 metų pasauliniu mastu aviacijos išskiriamų dujų kiekis padvigubėjo, todėl įvairiais būdais siekiama sustabdyti tolimesnį neigiamą progresą ir mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 4

  1. Albinas Vaškevičius says:
    10 m. ago

    Kodėl niekas neįvertina nenupjautos žolės puvimo – lėtinio degimo proceso – tikriausiai daugiausiai išskiriančio šiltnamio dujų. Jeigu nereikalinga žolė būtų nupjauta ir biodujų generatoriuje būtų paversta biodujomis, tai šiluminėms elektrinėms kūrenti ir pastatams šildyti galbūt visai nereikėtų nei gamtinių dujų, nei anglies, nei mazuto, nei atomo, o automobilių ir lėktuvų išskiriamas CO2 kiekis pasirodytų niekingai mažas ir nevertas dėmesio. Biodujų generatoriuje biodujomis puikiausiai virsta ir maisto perdirbimo pramonės atliekos, kiaulių ir kitų gyvūnų mėšlas. Šiukšlių sąvartynai išskiria nemalonų kvapą tik dėl juose esančių ir į biodujų generatorių nepatekusių organinių medžiagų. Jei į sąvartynus nepatektų organinės medžiagos, tai jie būtų bekvapiai. Kiaulių fermos taip pat būtų bekvapės. Švedai jau prieš 15 metų, o gal ir dar anksčiau, pradėjo gaminti klozetus atskiriančius šlapimą, kuris mažai naudingas biodujų generatoriams nuo fekalijų, kurios puikiausiai tinka biodujų gamybai. Reikia veikti, bet ne verkšlenti.

    Atsakyti
  2. RA8TZU says:
    10 m. ago

    Reiktu paskaičiuoti visą procesą. Gali būti kad žolės surinkimo ir kiti preikalingi jos panaudojimui procesai neatsipirktu.

    Atsakyti
  3. Albinas Vaškevičius says:
    10 m. ago

    Vienas rulonas žolės turi tiek energijos kiek 200 ltr benzino! Kiek kainuoja žolę nupjauti ir suvynioti į ruloną aš nežinau. Būtų gerai, kad koks nors ūkininkas paskaičiuotų.

    Atsakyti
    • Eglė says:
      10 m. ago

      Labai įdomu 🙂 gal turit daugiau informacijos?

      Atsakyti

Komentuoti: Albinas Vaškevičius Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Vilniečiams – oro kokybės ir žiedadulkių žemėlapis

Vilniečiams – oro kokybės ir žiedadulkių žemėlapis

2022 05 11
Kas sukurs darbo vietas dirbtiniam protui?

Avionika: plačios karjeros galimybės

2022 05 05
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

M. Skuodis pristatė svarbiausius darbus Lietuvos aviacijos srityje

2022 03 29
Ekologai perspėja dėl žolės deginimo

Ekologai perspėja dėl žolės deginimo

2022 03 29
Žolės deginimo pasekmės: žala gamtai, žmonėms ir jų turtui

Žolės deginimo pasekmės: žala gamtai, žmonėms ir jų turtui

2022 03 18
Ultralengvasis lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

FAI stabdo Rusijos ir Baltarusijos narystę organizacijoje

2022 02 28
6 prasimanymai apie oro taršą

Aplinkos oro kokybė Lietuvoje pamažu gerėja

2022 02 09
Tyrimas: mažiau važinėdami kauniečiai kvėpavo švaresniu oru

Oro tarša vis dar nesiekia PSO siūlymų

2022 02 08
Oro tarša | am.lt nuotr.

Perkant būstą bus galima patikrinti ir oro taršą

2022 02 06
Vilniuje steigiamas Aerokosmoso duomenų centras

„Fejerverkų pakaitalas – dronai“, – teigia VGTU mokslininkai

2022 02 01
Rodyti daugiau

Naujienos

Seimas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Svarstoma dėl tiesioginio valdymo Kalvarijoje

2022 05 17
Siūloma kompensuoti paukščių padarytą žalą
Lietuvoje

Siūloma kompensuoti paukščių padarytą žalą

2022 05 17
Vytautas Landsbergis teigia, kad Seimo rinkimų rezultatai galėtų būti pripažinti neteisėtais (video)
Lietuvoje

Seimas ėmėsi apiprėžti V. Landsbergio statusą

2022 05 17
Pasienyje su Lenkija driekiasi ilgos vilkikų eilės
Lietuvoje

Vairuotojų trūkumas įmones verčia stabdyti vilkikus

2022 05 17
Šalies vadovas pagerbė Prezidentą Valdą Adamkų
Lietuvoje

Šalies vadovas pagerbė Prezidentą Valdą Adamkų

2022 05 17
Neariminei žemdirbystei skirta 8 mln. eurų
Lietuvoje

Jaunieji ūkininkai raginami kurti verslą kaime

2022 05 17
J. Skirius. Lietuvos valstybės skola dabar ir prieškaryje: trumpa apžvalga
Lietuvoje

Neapmokestinamųjų pajamų dydis kils iki 540 eurų

2022 05 17
Biudžetas | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Seime priimtas patobulintas 2022 m. biudžetas

2022 05 17


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Lietuvis apie R. Karbauskis. Ar galima parduoti patriotizmą?!
  • Pajūrietis apie Plaunančių siurblių robotų tipai: viskas, ką turite žinoti
  • Žaliakalnis apie Romo Kalantos metai bus paminėti lietuviškais filmais (video)
  • Pastebėjimas apie Plaunančių siurblių robotų tipai: viskas, ką turite žinoti

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Svarstoma dėl tiesioginio valdymo Kalvarijoje
  • Siūloma kompensuoti paukščių padarytą žalą
  • Seimas ėmėsi apiprėžti V. Landsbergio statusą
  • Vairuotojų trūkumas įmones verčia stabdyti vilkikus

Skaitomiausi straipsniai

  • D. Vaiškūnienė, J. Vaiškūnas. Mirė paprastas žmogus peržiūrėta: 577; komentarų: 9
  • K. Jovaišas. Pergalės kaina: vienas žuvęs vokietis, šeši rusai peržiūrėta: 456; komentarų: 8
  • M. Kundrotas. Kur ta Rusijos opozicija? peržiūrėta: 455; komentarų: 19
  • Didysis šeimos gynimo maršas 2022 TIESIOGIAI peržiūrėta: 441; komentarų: 24
  • „Eurovizijos“ nugalėtoja tapo Ukraina! peržiūrėta: 427; komentarų: 9
  • Gegužės 15 d. kviečia „Didysis šeimos gynimo maršas 2022“ peržiūrėta: 414; komentarų: 11

Kiti Straipsniai

Vilniečiams – oro kokybės ir žiedadulkių žemėlapis

by Ditė Česėkaitė
2022 05 11
1
Vilniečiams – oro kokybės ir žiedadulkių žemėlapis

Esate alergiškas žiedadulkėms ir pavasario kasmet laukiate su nerimu, dairotės į medžius, ar dar nesprogsta jų pumpurai ir ar ne...

Skaityti toliau

Avionika: plačios karjeros galimybės

by Ditė Česėkaitė
2022 05 05
1
Kas sukurs darbo vietas dirbtiniam protui?

Aviacijos sektorius – vienas pagrindinių Lietuvos ekonomikos, prekybos augimo, investicijų pritraukimo ir naujų darbo vietų kūrimo variklių. Remiantis Lietuvos aviacijos...

Skaityti toliau

M. Skuodis pristatė svarbiausius darbus Lietuvos aviacijos srityje

by Ditė Česėkaitė
2022 03 29
0
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Ne mažiau kaip 150 krypčių, kuriomis oru bus pasiekiama Lietuva, klimatui neutralios ir tvarios aviacijos plėtra, reikšmingai aukštesnė pozicija pasauliniame...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Lietuvis apie R. Karbauskis. Ar galima parduoti patriotizmą?!
  • Pajūrietis apie Plaunančių siurblių robotų tipai: viskas, ką turite žinoti
  • Žaliakalnis apie Romo Kalantos metai bus paminėti lietuviškais filmais (video)
  • Pastebėjimas apie Plaunančių siurblių robotų tipai: viskas, ką turite žinoti
  • Pajūrietis apie Plaunančių siurblių robotų tipai: viskas, ką turite žinoti

Kitas straipsnis
A.Lukašenka

A.Lukašenka pažadėjo sukurti geriausią pasaulyje kosminį aparatą

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

rašto darbai | Greitos skyrybos internetu – skyrybų advokatai | Siuskpigiau.lt siuntos Lietuvoje | Pramogų, grožio, sveikatingumo pasiūlymai | irigatorius | vitamino c serumas | oro drekintuvas | HiMountains | iddo.lt modernūs stalai | kūno kremai | August.lt - valymo įrenginiai | Veido kremai | fs22 mods | https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Auskarai su deimantais | https://www.aleina.lt | Automobilių nuoma | drogas.lt | CBD aliejus Lietuvoje

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai