Konstitucinis Teismas išaiškino, kad šeimos samprata grindžiama šeimos narių tarpusavio atsakomybe, supratimu ir emociniu prieraišumu, savanorišku apsisprendimu prisiimti teises ir pareigas, pagalba – t.y. santykių turiniu, kurio forma konstitucinei šeimos sampratai esminės reikšmės neturi.
Ką tai reiškia neteisine, paprasta žmogiška kalba?
Tai reiškia, kad šeima nelygu santuokai. Šeima yra tokie santykiai, kai jaučiame tam tikrą tarpusavio prieraišumą, šiokią tokią atsakomybę ir vienokią ar kitokią pagarbą. Kokį konkrečiai prieraišumą, atsakomybę ir pagarbą laikyti šeimos pagrindu Konstitucinis teismas nepasakė ir paliko teisę apsispręsti mums patiems. Kitaip tariant, jei laikote save šeima, tai ir esate šeima.
Anksčiau buvome klaidingai mokomi, kad šeima – tai socialinė grupė, pagrįsta santuoka, kartu gyvenančių vyro ir žmonos, tėvų ir vaikų, brolių ir seserų, giminystės ryšiais. Dabar, kai paaiškėjo, kad šeima yra laisvos narystės pagrindu tarpusavio interesų tenkinimui susibūrusi asmenų grupė, daugybę pasenusių mokslinių traktatų galite drąsiai mesti į pečių.
Psichologinis šeimyninio ryšio turinys yra svarbiausias. Jei tarkim emociniai ryšiai su tėvais jus netenkina, nesate prie jų prisirišęs, nerandate bendro supratimo, galite būti tikras – jūs ne šeima. Jei šeimyninis gyvenimas tapo rutina, priblėso jausmai, tingisi padėti žmonai, sunku prisiversti atlikti tėvo ir vyro pareigas – šeimos neturite.
Nuo šiol, jei nenorite pasirodyti tamsuoliais, nežinančiais Konstitucinio teismo ir Europos žmogaus teisių teismo sprendimų, kai kuriuos įprastus posakius turite išmesti iš savo žodyno.
Pvz. neteisinga sakyti jaunavedžiams „Sveikiname sukūrus šeimą“. Dabar žinome, kad jaunavedžiai šeimos nekuria, o tik registruoja, todėl, turime sakyti „Sveikiname jaunavedžių šeimą sukūrus santuoką“. Dar vakar į vestuves kviesdavome eiliuotais posmais: „Tad kviečiam kuriant mūsų šeimą, atvykti sudainuot vestuvių dainą…“.
Šiandien turime rašyti: „Mes eisim santuokos įregistruoti, ateikite ir jūs ta proga padainuoti“. Metrikacijos biurų administracija turės gerokai palaužyti galvą ir sukurti laikmetį ir Konstitucijos dvasią atitinkančias formuluotes.
Nepagarbiai vadinami sugyventiniai ir meilužiai, galų gale gali išdidžiai iškelti galvas. Jie tokia pat šeima kaip ir susituokę, gal net labiau gerbtini, nes gyvena ir mylisi be jokių prievartinių įsipareigojimų, siejami gal ir nepastovių, trumpalaikių, epizodinių, bet stiprių emocinių ryšių ir abipusiai priimtinų pareigų ir atsakomybės.
Šeima vadintini ir partneriai – draugai, bičiuliai, sėbrai, kai juos sieja stiprūs jausmai, prieraišumas, tarpusavio įsipareigojimai.
Sąvoka „sugulovas“ iki šiol buvo paniekinanti, ir visai nepagrįstai. Gyvenimas eina į priekį, daugėja porų, kurios negyvena kartu, susibėga kartais, trumpam, tačiau yra siejamos stipraus emocinio ryšio, kurio galėtų pavydėti ramiai kelis dešimtmečius santuokoje gyvenantys sutuoktiniai. Nuo šiolei jie taip pat yra šeima – kitokios formos, bet tikro konstitucinio turinio.
O kaip gi sugėrovai? Iš pirmo žvilgsnio jie sueina tik pagerti, bet juk ne su bet kuo. Juos sieja ir prieraišumas, ir supratimas, ir pagarba. Juk ne šiaip sau sakoma: „Tu mane gerbi? Tuomet išgerk…“ Pareiga pasidalinti paskutiniu gėrimo lašeliu, atsakomybė parvesti namo kad nesušaltų patvory, širdingos dainos apsikabinus ir graudžios ašaros į atlapus. Kuo ne šeima?
Apibrėžti šeimyninę padėtį bus kiek sudėtingiau. Anksčiau anketų grafoje „šeimyninė padėtis“ rašėme „vedęs/ištekėjusi“, „išsituokęs“, „nevedęs“, „našlys“. Dabar turėtų atsirasti nauji statusai – „partneris“, „sugyventinis“, „meilužis“, „sugulovas“, „sugėrovas“, „laisvas“.
Konstitucinio teismo nutarimas pradžiugins teisiamuosius ir nuteistuosius. Jei iki šiol pasimatymai buvo leidžiami tik su sutuoktiniu, sugyventiniu ar artimaisiais giminaičiais, pakoregavus įstatymus pagal Konstitucijos dvasią, lankytojų turėtų padaugėti. Sėdintys teisiamųjų suole galės lengviau išvengt atsakomybės, juk Konstitucija draudžia versti duoti parodymus prieš savo šeimos narius, o šeimos narių ratas dabar gali būti labai platus.
Konstitucija garantuoja, jei karo tarnybą einant žūtų ar mirtų karys, valstybė turėtų aprūpinti jų šeimas. Todėl aprūpinimo gali tikėtis net gausus sugyventinių, meilužių, sugulovų ir sugėrovų būrys. Jei karys turėjo kelias šeimas, išlaikymą galėtų gauti abi šeimos – ir oficiali tradicinė, ir konstituciškai moderni. Juk diskriminacija dėl šeimos formos negalima.
Atsives daugiau galimybių gauti socialines išmokas, nes šeimos narius skaičiuosime ne pagal apgaulingą išorinę formą, o pagal tikrą vidinį emocinį turinį.
Išties revoliucinis Konstitucinio teismo sprendimas atvers daugumai žmonių akis, išplės siauras tautinės šeimos ribas, parodys intymaus gyvenimo įvairovę, nušvies menininkams naujus kūrybinius horizontus. Jau girdžiu progresyvius, laikmetį pralenkiančius dainos žodžius:
„Esu aš atsakingas ir gerbiu tave mažyte,
Ateik, šeima pabūkime dienelę kitą,
Žinau ir tu jauti man tam tikrus jausmus,
Jų turinys toks konstituciškai gilus gilus…
Ateik, išgersim bonką jei mane gerbi,
Šeima bus pavyzdingai moderni.
Konstitucinis teismas paaiškino tik vieną sąvoką „šeima“ ir padarė perversmą visų mūsų sąmonėje.
O kiek dar neišaiškino – kas yra tauta, dorovė, sąžinė, orumas, garbė, įsitikinimai, tikėjimas, kultūra, menas. Kokia laimė, kad turime tokį teismą, kuris geriau nei Konstituciją priėmę piliečiai žino, kas yra šeima, geriau, nei sociologai – kas tauta, geriau nei dvasininkai – kas yra dvasia.
Pagaliau jis atsakys į visus pateiktus ir nepateiktus klausimus, pagaliau pasibaigs per amžius trunkantys ginčai, įsiteisės tiesa, juk Konstitucinio teismo sprendimai galutiniai, neskundžiami ir juos privalome vykdyti.
Sapnų jūra.
O jau pasakymas “sveikiname sukūrus santuoką” yra visiška nesąmonė, nes santuoka yra tik vienas iš būdų sukurti šeimą.
Konservatoriai bijo (ar nesugeba) pasakyti kas yra šeima, todėl tai padaryti tenka man: šeima yra visuomenės ląstelė (dar kitaip galima pasakyti – grupė žmonių, kurie tęsia žmonių giminę). Kaip ir kiekvienai ląstelei, taip ir visuomenės ląstelei – šeimai, yra esminga atsinaujinimas, kas šeimą skiria nuo gyvenimo kartu šiaip sau, nors ir to nereikėtų per daug supeikti.
KT nepasakė kokios yra šeimos rūšys, o KT priešininkai savo sapnais KT nutarimui bando pripiešti apokaliptinius scenarijus. Taigi, pagal KT šeima bus ne tik susituokę vyras su žmona bei jų vaikai, bet ir vieniša mama su vaiku ar net senikė, auginanti svetimą vaiką kaip savo ir t.t.
Konservatoriai dėl kokių tai priežasčių bijo pritarti (įdomiausia, kad ir socdemai taip pat, tai paaiškinę tiesiai šviesiai – jie to nenori daryti dėl to, kad nori gauti kuo daugiau balsų per rinkimus) M.Pavilonienės pasiūlymui, kuris tik sureguliuotų Partnerystės sutartimi homoseksualiai gimusių ir bendrai gyvenančių asmenų bendro ūkio vedimo teisinius klausimus, bet įstatymiškai tos sutarties šalių nepripažintų šeima – netaikytų šeimai skirtų lengvatų.
Varaška, lyg ir, rado kokių tai trūkumų, bet tokius trūkumus reikia šalinti, nors pati Partnerystės sutartis turėtų būti – jau 10m. ji yra Civiliniame kodekse, tačiau nėra jos turinį nustatančių aktų.
O gal tu pabaik čia savo socdemliberastines pasakas sekt 🙂 Galbūt tau ir patogu, kad pagal KT šeima bus ir tam tikros pakraipos vyras, auginantis svetimą vaiką 🙂 Ir neapsimesk, kad nesupranti, ką Povilionienė siūlo. Sutartis ir dabar homoseksualūs asmenys gali tarpusavy sudarinėt, kokias tik nori.
Beje ir liberastai, ir komunistai savo požiūrį į šeimą gana aiškiai parodė
http://www.respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/lietuvos_politika/didzioji_dalis_seimo_stojo_uz_tradicine_seima_atnaujinta_1940/
Gal tu pats pederastas?
Iš kur tu ištraukei, kad KT būtų ką nors šnekėjęs apie kokius tai svetimų vaikų auginimus?
Gal išsiblaivėk kada nors?
O į tuos sąrašus įsirašinėti gali tik visiški abeliai teisės prasme – geriau paskaitytų kas yra KT nutarime bei M.Pavilonienienės pasiūlymuose, kad nenusipaistyti, leidžiant įstatymus.
Geriau tiesiai šviesiai pasakytų įstatyme, kad partnerystės sutarties šalys nebus laikomos šeima ir negaus atitinkamų lengvatų.
Ir būtų aišku tiems, kurie nemoka skaityti.
Tame tarpe ir tau. 🙂
Povilioniene be viso kito siūlo įteisinti tos pačios lyties asmenų partnerystę, partnerystės sutartis būtų registruojama Vedybų sutarčių registre. Kas tau dar neaišku.
Dėl to sąrašo, tai geriau būti abeliu teisės prasme, bet doru ir sąžiningu ne teisės. Tau tas, deja, negresia
Jei ji siūlo registruoti vedybų registre, tai galima juk tą punktą pakeisti registravimu kitokiame registre.
Be to.
Vedybų sutarčių registras yra skirtas tam, kad kaupti duomenis apie vedybų ir sugyventinių sutartis, turto padalijimo faktus.
Taip, kad jau sugyventinius registruoja, o kas būtų partnerystės sutarties dalyviai?
Ar ne sugyventiniai?
Galų gale galima, juk, pakeisti to registro pavadinimą iš vedybų į, pvz., gyvenančių kartu.
Tada tau tiks?
Nereikia užsiciklinti į smulkmenas – jei įstatyme pasakytų, kad partnerystės sutarties šalių nelaikytų šeima, tai ir viskas būtų aiškiai pasakyta.
Tu geriau paaiškink, kam išvis reikalingas tas partnerystės sutarties įstatymas.
Tam, kad homoseksualiais gimę vis tiek kartu gyvens, o bendro ūkio vedimo reikalus dera teisiškai įforminti.
Panašiai yra ir su šeimomis – jei bendras gyvenimas yra neįformintas, tai paskui turto dalybos būna sunkios.
Man rods, liaudis neįsisąmonina paprasto dalyko: yra homoseksualiais gimę (pagal austrų tyrimą, skelbtą Delfyje, tokiu gimsta 1 vaikinas iš milijono), o yra tokie, kurie homoseksualius pojūčius yra išsiugdę ir jiems tai yra priklausomybė.
Kritikuoti pirmuosius yra nelogiška, nes prieš gamtą nepašokinėsi, o jei kritikuoti, tai tik antrus, nes priklausomybės, kaip visuotinai yra pripažinta, nėra gėris.
Tai tegu gyvena jie, kaip nori, ir sutartis gali sudarinėt tarpusavy, kokias tik nori, gi dabar dėl to vieno (teoriškai, pagal austrų tyrimą)Lietuvos vaikino įstatymas kuriamas
Tavo žodžiai, teisininke ne?pederaste: “Taigi, pagal KT šeima bus ne tik susituokę vyras su žmona bei jų vaikai, bet ir vieniša mama su vaiku ar net senikė, auginanti svetimą vaiką kaip savo ir t.t.”
Tai tu pederastas, nes tie mano žodžiai yra teisingi.
Supratai ar manai, kad esi neatrandamas?
Tada atsiprašymai nebepadės – sėsi.
Tokie epitetai iš p raidės tikrai nepuošia Jūsų, kaip teisininko kalbos, o ir būdas, pritrukus argumentų, su kitaminčiais susidoroti teisiškai nenaujas, toli gražu
Aha, išsigandai? 🙂
Kitąsyk žinosi kaip nesąmones loti.
Šiek tiek. Laikai dabar neramūs, o čia dar teisininkai pradeda grasinimais svaidytis
O tu pradėk kalbas nuo normalių žodžių – kuriam galui iš karto bjaurotis?
Juk norime padiskutuoti, ar ne?
Tai diskutuokim – kuriam galui užgaulioti?
Nesiputok ir nestumk tos tolerastines nesąmonės: ką pasakė KT, ką dar nepasakė.Homoseksai,šiandien partnerystę gaus, ryt dar vaikų tvirkinti užsigeis. Pasaulinę praktiką panagrinėk, o jis čia naivuolis apie įstaytymus suokia,
Jokių argumentų nesugebi pateikti – vadinasi, esi ablavukas.
Su kuo ir sveikinu. 🙂
Šitą košę užvirė konserveriai, sumąstę savo nesąmonę būk šeima ir santuoka yra tas pats.
Dabar visi ieško išeities iš to ką jie privirė.
Šitai turėtum suprasti ar ir tiek nedaeina?
su tavimi bendrauti kaip su pliku pešiotis, todėl tavo tolerastinė logiką, būk tai tik konservatoriai viskuo kalti yra niekinė. Liberastai būtų anksčiau ar vėliau stumę savo spalvotą partnerystę
Pats tu pederastas. 🙂