www.selonija.lt

Šiandien lietuvės moterys savo padėtį šeimoje stengiasi paslėpti atsisakydamos tradicinių pavardžių priesagų, nebenori būti -aitės, -utės, -ytės, -ienės, -uvienės… O prieš porą šimtų metų jų statusą šeimoje rodė ne tik pavardės priesaga, bet ir apranga, tiksliau – galvos danga.
Lietuvių tautinis kostiumas yra kildinamas iš liaudies apeiginio kostiumo, skirto šeimos švenčių apeigoms, pirmiausia – vestuvėms, tad ir siuvamas buvo jaunai merginai ar vaikinui, kurie buvo subrendę vedyboms. Ritualas visada turi labai griežtą tvarką, pilnumą, juo kuriama harmonija, taip ir kostiumas turėjęs būti pilnas, tvarkingas, turėti visas sudedamąsias dalis, iš kurių tiek pat svarbi buvusi ir galvos danga (žmogus be galvos dangos – kaip medis be viršūnės). Vilkėti nepilną tautinį kostiumą buvę tiesiog nepadoru. O moters galvos danga dar buvusi ypatinga tuo, kad atspindėjo jos padėtį šeimoje: mergina (ne maža mergaitė) – vainikuota, moteris – nuometuota (galvą galėjusi dengti ir skarele, kepurėle).
Šalia moters atributo – nuometo – muziejuose dar galima pamatyti ir nuometėlį, kuris, anot etnologės A. Kargaudienės, vestuvių eigoje buvęs pirmesnis už nuometą. Kulminacinė vestuvių ritualo dalis buvęs moters gaubimas (seniausias gaubimas – marška): nuimant vainiką – jaunystės, mergystės, nekaltumo simbolį – galva buvo dengiama nuometėliu – taip buvo įprasminamas virsmas, perėjimas iš merginos į marčios (mirštančios) statusą.
Etnologai pastebi, kad gaubimas nuometėliu būdingas ne tik lietuviams, šis ritualas užfiksuotas ir latvių, baltarusių, ukrainiečių ir net ugrofinų tautų (estų, vodi) vestuvių tradicijose, ir nors skirtinguose kraštuose ir papročiai buvę skirtingi, tačiau dažniausiai gaubimas nuometėliu įprasmindavęs virsmą – „marčios marinimą“. Nuometas, skarelė, kepurėlė keitė nuometėlį tik gimus kūdikiui (kai kurių tautų tradicijoje – pirmam sūnui), tad tik kūdikio gimimas išvesdavo moterį iš martavimo būsenos (mergina mirusi – moteris neužgimusi), ir šio virsmo baigtį įprasmindavo nuometėlio pakeitimas jau moteriai derančia galvos danga…
Nuometėlis XIX a. pradžioje dar buvo dėvimas visoje Lietuvoje, o iki XX a. IV dešimtmečio – Rytų Lietuvoje, todėl jų nėra išlikę daug, ir ne kiekviename muziejuje jį gali aptikti. Netgi patys muziejininkai neretai juos painioja su rankšluosčiais…

Nuometėlių galai būdavo ne tik užaudžiami, bet ir siuvinėjami (įvairia technika- peltakiu, pynute), puošiami pinikais, mezginiais, galus neretai puošdavę skirtingi siuvinėjimo ar pinikų raštai, kuriuose dažnai aptinkami archajiški simboliai (kvadratas – žemės simbolis, kvadratėlių tinklas – geometrinė visatos materija, rombas-pasuktas kvadratas – žemės, motinos gimdytojos, vaisingumo ženklas, svastika – ugnies, saulės simbolis). Skirtingi galai, anot etnologų, sietini su gyvenimo kelio simbolika: vienas galassimbolizuoja kelio pradžią, kitas – pabaigą.
„Sėlos“ muziejus
„Biržiečių žodis“
Selonija.lt
Labai vertinga informacija, nes tenka pastebėti keistai apsirengusių individų folkloro koncertų scenose. (Senutės su mergaičių karūnomis, arba liepos mėnesį panelės šoka su žieminėmis sermėgomis apsirengusiais kavalieriais. Jei to nedarysi, negausi “Aukso paukščio”).
:DDD
Merginų galvos danga – karūnos (vainikai), kepurėlės. Moterų skaros, nuometai (Aukštaitijoje). Įdomu kaip reiktų “skaityti” tarybiniais laikais atsiradusį moterų galvos dangos naujadarą – karūną su skarele, ir šiandien mėgstamą pagyvenusių moteriškių? tai gal senmergių atributas?:)
Jolanta,
man irgi taip atrodo – tai pasąmoninga-išsvajotoji senmergių laisvės išraiška (tiesiog pasidžiaugti), kaip ir šiandieninių pusmoterų masinis kelnių nešiojimas (negaliu žiūrėti į moteris su kelnėm-tą dažnai į akis joms pasakau, todėl susilaukiu nedraugystės),-(arba paprašau-neateik su kelnėm).
P.S.(vetoj seksologo):
Matyt, susidarius tokiai kritinei situacijai, LT vyrai turėtų pradėti nešioti sijonus-kunigundus, arba bent jau sutemus (niekam nematant) pradėti persirenginėti.
Žinia, moterys be kelnių geriau. Neateik su kelnėm. Geras džoukas.
Supykau. Trumparegiškai mąstot. Ir vienašališkai.
Kai aisma su Tamsta, pons Rutkauskai, į pasimatymą, ateisiu… ne su kelnėm.
Bet gyvenimas toks, kad ir mitsubišio ratą pasikeist, ir keturiolika kg sveriantį dvynukių vežimėlį į trečią aukštą užnešt, ir du pilnus maximos maišus tempt… patogiau su kelnėm. Net sakyčiau – tada jaučiuos oriau, elegantiškiau, moteriškiau 🙂 O jei sijoną užsisegčiau, vargiai kas kitas tuos darbus už mane padarytų. Ar jei pamesčiau savo tėvo pavardę, ir tapčiau -iene 😛 Cha.
Juk daugelį dalykų,atėjusių su pažanga- pripažįstame,nes,besikeičiant pasauliui – keičiamės ir mes,tad – nemanau,kad moteriškumas ,ar vyriškumas….tepriklauso nuo rūbo.Nebūkim tokie primityvai…Kiekvienas laikmetis turėjo savų trūkumų-savų privalumų..taigi 🙂
Sniega,
Pusmoterėms scenoje pasirodyti su sijonais, kai užkulisiuose-(baisus žodis) laukia kasdienybės kasdienės kelnės – apgailėtinas reiškinys.
Įsivaizduok (kada tai) save karste su kelnėm… Mus – Tave “palydinčius” – su “Maxima” marškinėliais ir maišeliais. O jei dar kunigas su sijonu (nuo ž.”Jonu”)- tai būtų – lipk nuo kryžiaus ir bėk.
Vilmantai 😉
jei dabar man gyvenime ne sejonėliai pirmą rūpestį kelia, tai kuom vilkės kūnelis po gyvenimo, juo mažiau jaudina.
Aišku, kiekvieno asmeninis rūpestis save apsaugot nuo erzinančių vaizdų…
Jei būčiau moteris, man niekas-(nei vaikai,nei “Mitsu”..,nei “Max”.., ar kt.)kelnių neuždėtų.
🙂 kaip ten musu kaime sakoma, jeigu bobute butu su kiausais, tai butu diedukas.
Patiko šmaikštus pono Jono Vaiškūno pastebėjimas: “Žinia, moterys be kelnių geriau. Neateik su kelnėm.”
Visai gali būti, kad vyrams labiau patiktų, jei moterys nedėvėtų kelnių (net ir aptinių), bet moterims taigi ne. Nors gal kai kurios vaikšto ir be kelnių…