Grupė visuomenės veikėjų šiandien lapkričio 2 d. išplatino pareiškimą ragindami Lietuvos Respublikos Seimą šį ketvirtadienį (lapkričio 4 d.) nepritarti Pilietybės įstatymui, kuriuo būtų sudarytos sąlygos dvigubai pilietybei tapti masiniu reiškiniu. Ta proga alkas.lt uždavė keletą klausimų vienam iš šio kreipimosi autorių filosofui Vytautui Radžvilui.
– Jūs nesutinkate su teiginiais esą teisės į dvigubą Lietuvos pilietybę priartins iš Lietuvos emigravusius žmones prie gimtinės, padės išlaikyti po pasaulį pasklidusių lietuvių tautiškumą?
– Teiginiai, kad dviguba pilietybė neva priartins žmones prie Lietuvos, yra labai klastingi ir pavojingi dėl tariamo akivaizdumo ir teisingumo.
Iš tikrųjų mūsų tautiečius norima galutinai pripratinti prie minties, kad Tėvynė yra visas platusis pasaulis. Šitokios pilietybės neabejotinai bent iš dalies reikalaujama dėl psichologinių priežasčių – daugelis žmonių supranta ar bent nujaučia, kad be absoliučios būtinybės pasirinkdami kitą pilietybę jie faktiškai išdavė savo šalį.
Lietuvos pilietybės iliuzija (būtent iliuzija, nes jokių pareigų, išskyrus vakarėliuose pašokti, padainuoti ar pavalgyti cepelinų nelieka) reikalinga nuraminti ne visai ramiai sąžinei, kai sau ir kitiems meluojama, jog „nieko neatsitiko“ – mat žmogus „tebėra“ pilietis.
Sutikti su tuo – reiškia palaikyti ir toliau ugdyti sovietmečiu ir taip įsišaknijusią išdavikišką laikyseną ir psichologiją. Jeigu jau tokia masinė pilietybė yra „normalu“, tai kodėl reikia meluoti, kad ją turi kone visos šalys, nors iš tikrųjų labai ribotai toleruoja dažniausiai tokios galingos ir įtakingos valstybės kaip JAV, kurios žino, kad pilietybių konflikto atveju asmuo bus lojalus jiems?
Iš tikrųjų dviguba pilietybė pavojinga dviem atžvilgiais – naikina valstybinę savimonę, nes ugdo žaidybinį ir atsainų požiūrį į pilietybę, o galiausiai lazda gali smogti kitu galu. Kaip turėsime elgtis, jeigu į Lietuvą atvykę imigrantai norės gauti mūsų šalies pilietybę kartu išlaikydami senąją?
Problema taps ypač aštri, jeigu tai bus ne ES ir NATO valstybių, bet trečiųjų šalių piliečiai. Jeigu pažeisime pamatinį principą, kad pilietybė yra atsakingas ir įpareigojantis asmens santykis su savo valstybe ir masinę dvigubą mūsų tautiečių pilietybę paversime norma, anksčiau ar vėliau būsime priversti nusileisti ir imigrantų reikalavimams, nes neturėsime svarių argumentų jiems atremti.
Tai reiškia, kad tenkindami šiandieninius savo išeivių norus gautinai paplausime Lietuvos valstybingumo pagrindus, nes šalis, kurios milžiniškas gyventojų procentas pasimeta tarp daugelio pilietybių ir net nebesuvokia, kieno piliečiai jie iš tiesų yra, nebėra valstybė.
Tokia šalis savaime tampa kokio nors didesnio politinio vieneto teritoriniu-administraciniu dariniu. Pilietybės įstatymo pataisos skirtos tam, kad būtų griaunamos tautinės ir valstybinės sąmonės struktūros, išplaunant tautos ir valstybės sampratų prasmę.
Tai yra visai kitas lygmuo, kur vadinamieji pragmatiški argumentai neveikia. Pastangos išlaikyti žmones prie Lietuvos, už nieką dalijant pilietybę, kursto iliuzijas. Jeigu asmeniui Tėvynė svarbi, jis lieka jai ištikimas ir padeda be pilietybės, jei ne – niekas nepadės. Žinote, čia kaip santuokoje – leidžiama poligamija ar ne?..
– Bet gi kitose valstybėse dviguba pilietybė įteisinta ir joms nekyla dėl to didesnių sunkumų?
– Tokios valstybės kaip JAV ar Lenkija yra visai kitoje padėtyje negu mes. Tai didelės ir galingos valstybės, kurios gali sau leisti prabangą užmerkti akis į kai kurių savo piliečių dvigubą pilietybę, t. y. ją ignoruoti.
Yra ir kitas esminis skirtumas: tokie jų piliečiai savo kitos pilietybės neafišuoja ir nieko nereikalauja, jų yra menkutis procentas.
Mūsų padėtis ir perspektyva – daugiau kaip pusė milijono žmonių, laikančių save didesnių ir galingesnių šalių piliečiais ir agresyviai tai demonstruojančių.
Jiems Lietuvos pilietybė, geriausiu atveju, tėra atsarginis variantas, tam tikro patogumo sąlyga, blogiausiu – žaisliukas. Žinoma, ne visiems, bet tokių – mažuma.
Reikia drąsiai žvelgti į tikrovę: daugumos tokių išeivių tautinė ir valstybinė savimonė apgailėtinai menka.
Juk akivaizdu, kad gyvenant ES ar JAV gyvybinio reikalo imti tų šalių pilietybę nėra. Lietuva nėra okupuota. Tačiau jie tai daro. O tai reiškia viena – gudrauja.
Nori išdidžiai mojuoti kitų valstybių pasais, bet dar kartą likti gudresniais už gyvenančius čia. Logika tokia: matote, mes pabėgome, gerai gyvename, jūs, kvailiai, likote, o piliečiais esame visi.
Paprastas klausimas, ar jie turėtų kur grįžti, jei tų kvailių nebūtų, daugeliui jų visai nerūpi. Jie apie tai net nesusimąsto. Dviguba pilietybė tarsi patvirtintų jų gudrumą ir pranašumą ir teisiškai legitimuotų tokias nuostatas.
– Ar Jūs nemanote, kad kai kurie išplatinto pareiškimo išsireiškimai yra perdėm kategoriški, pavyzdžiui, tokie įvertinimai kaip „demagogija“ arba „sąmoningai apgaudinėjama, melagingai teigiama“?..
Reikia manyti, kad daugelis Seimo narių už svarstomas pilietybės įstatymo pataisas balsuoja ne kažką sąmoningai norėdami apgauti, o vadovaudamiesi kitokiu supratimu.
– Nemanau, kad pareiškimo formuluotės yra per aštrios ar kategoriškos. Jos yra tik ne politkorektiškos, kaip jau seniai pas mus įprasta. Politkoretkiškumas pavojingas tuo, kad neleidžia aiškiai ir tiksliai įvardyti tikrovės ir todėl jaukia sąmonę ir mąstymą.
O kaip kitaip pavadinti šnekas, kai p. Narušienės tipo žmonės ciniškai šaukia apie kažkokį prigimtinės teisės į pilietybę pažeidimą, nors visi išvykėliai turi pilietybę ir puikiai galėtų išsiversti be kitos pilietybės, bet ją ima dėl didžiausios įmanomos asmeninės naudos ir patogumo?
Kiek paplitusi dvigubos pilietybės praktika – galima sužinoti iš lengvai prieinamų internetinių šaltinių. Tai kaip pavadinti tokį elgesį? Turiu omenyje ne tik Seimo narius.
Ši publika puikiai žino, kaip iš tiesų yra, bet tas žinojimas jai nepatogus. Pvz., dešinieji ir ypač kosmopolitiški liberalai stumia įstatymą tikėdamiesi, kad išeiviai už juos balsuos. Kad tai pavojinga valstybei – jiems nerūpi.
Pats esu ilgėliau pagyvenęs toliau nuo Lietuvos ir žinau, kad net ir sekant įvykius, vien dėl atstumo tolydžio darosi vis sunkiau juose orientuotis.
Dėl teisinės valstybės – griaunama teisinė sąmonė. Bet kuri moderni teisinė valstybė grindžiama piliečių lygybės prieš įstatymą ir piliečio teisių ir pareigų pusiausvyros principu.
Šiuo atveju jis būtų šiurkščiai pažeistas, nes būtų sulygintos teisės tų, kurių ryšys su Lietuva grindžiamas tik jausmais ir turistiniais apsilankymais, ir tų, kurie kiekvieną dieną savo buvimu ir darbu palaiko valstybės egzistavimą.
Ar pastarieji nebūtų de facto diskriminuojami, kai piliečio pasą ir teises turėtų tie, kurie iš principo gali dėl valstybės nepajudinti nei piršto, bet reikalauti visko – ir dar iš aukšto žvelgdami į Lietuvoje likusius kvailelius?
– Kaip Jūs siūlote dabar spręsti dvigubos pilietybės problemą?
– Lietuvos pilietybė turi būti suteikiama kitos valstybės pilietybę turintiems asmenims tik ypatingais atvejais, vadovaujantis svariais ir teisiškai tiksliai fiksuotais pagrindais, kaip to reikalauja Lietuvos Respublikos Konstitucija.
O siekiant išlaikyti po pasaulį pasklidusių išeivių iš Lietuvos ryšį su gimtine būtina jiems, jų vaikams ir anūkams įstatymiškai garantuoti teisę automatiškai susigrąžinti Lietuvos Respublikos pilietybę, su sąlyga, jeigu jie atsisako kitos valstybės pilietybės.
Tai turi būti principinė nuostata sprendžiant šį klausimą.
Galima svarstyti ir kompromisinius variantus, tačiau neatsisakant pamatinio principo: pilietybė yra ne asmens jausmų, pavyzdžiui, meilės savo tautai ir valstybei išraiška, bet įpareigojantis santykis su jomis. Todėl iš norinčių likti Lietuvos piliečiais galima ir reikia bent šio to pareikalauti.
Pavyzdžiui, jie galėtų deklaruoti savo pajamas ir mokėti tam tikrą piliečio mokestį.
Didžiausias šios situacijos paradoksas kaip tik ir yra tas, kad daugelis atkakliai pilietybės reikalaujančių išeivių iš tikrųjų elgiasi visai ne kaip piliečiai, nes net neužsimindami apie jokias savo pareigas jie faktiškai primityviai gudrauja ir stengiasi apgauti valstybę, kurią skelbiasi branginantys.
Jų sąmonė ne vakarietiška, o grynai sovietiška, nes garsusis Džono Kenedžio (John Kennedy) klausimas, ką esi pasirengęs duoti savo šaliai, daugeliui jų net nešauna į galvą.
Sovietmečiu įpratę tik imti kad ir svetimos valstybės, jie taip pat elgiasi ir su Lietuva. Jų santykis su savo šalimi buvo ir tebėra vartotojiškas.
Pareiškimas dėl masinio dvigubos pilietybės įteisinimo [doc].
Pareiškimą pasirašiusio Arvydo Juozaičio pasisakymas „Žinių radijuje“:
Ir poligamija, ir dviguba pilietybė – įpareigojantis santykis, priešingai nei neįpareigojantys apsilankymai-susitikimai.
Keista, o kur Gerb. Vaišvilos parašas?
O ką galvojate Jūs?
mano nuomonė KATEGORIŠKA- arba esi LIETUVIS su SAVO tautos pilietybe, arba -ne, jei tau svarbiau ir brangiau SVETIMA šalis… Ir jokių dviprasmybių.
Aš Jums pritariu. Mane įtikino Radžvilas, prieš tai aš galvojau, kad dabar demokratija, liberalizmas, pliurpalizmas ir galima į viską pažiūrėti laisviau…
…įtariu, kodėl nepasirašė Gerb.Vaišvila… Bet tai tik įtarimas… Kolkas nedrįščiau kaltininti Vieno Asmens (tai per daug privatu), kurio elgesys ir veiksmai galimai galėjo Gerb.Zigmą įvaryti į kampą ir užtildyti NACIONALINIŲ klausimų tema… Ir, deja, visam gyvenimui… …
Zigmas Vaišvila turi savo nuomonę ir vargu ar kas nors jį užtildė.
Duok Dieve, Jonai, kad būtų Jūsų tiesa. Net jei tai būtų susiję su Jo … (toliau- be komentarų…)
Kreipimąsis
2010.11.03.
Š.m. lapkričio 2 d. žiniasklaida išplatino grupės visuomenės veikėjų pareiškimą dėl Pilietybės įstatymo pataisų. Pasirašiusieji išreiškė susirūpinimą dėl siūlomos galimybės Lietuvos Respublikos piliečiui būti kartu ir kitos valstybės piliečiu, jei jis yra lietuvių kilmės asmuo, išvykęs iš Lietuvos Respublikos po 1990 m. kovo 11 d. ir įgijęs Europos Sąjungos ar Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos valstybės narės pilietybę.
Norėčiau atkreipti dėmesį į kai kuriuos netikslumus, susijusius su dvigubos pilietybės toleravimu ir egzistavimu. Priešingai nei teigia prelegentai: “tokią pilietybę ribotai toleruoja tik kai kurios šalys”, per pastarąjį dešimtemtį tolerancija įvarioms dvigubos pilietybės formoms didėjo [1].
Šiuo metu Europoje dvigubą pilietybę pripažįsta: Jungtinė Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystė [2], Airijos Respublika [3], Italija [4], Portugalija [5], Prancuzija [6], Suomija [7], Šveicarija [8], Graikija (manoma, kad Graikijos piliečių, gyvenančių užsienyje, gali būti 7 milijonai) [9]. Ispanija yra pasirašiusi dvišalius susitarimus dėl dvigubos pilietybės su Lotinų Amerikos šalimis, Andora, Portugalija, Filipinų ir Gvinėjos respublikomis [10]. Austrija, Belgija, Danija, Liuksemburgas, Norvegija, Olandija ir Vokietija leidžia dvigubą pilietybę iki pilnametystės tais atvejais, kai kitos šalies pilietybė įgyjama gimus [11].
2010 gegužės 26 dieną Vengrijos Parlamentas priėmė pataisas, kurios suteikė galimybę 2.59 milijonams vengrų, gyvenančių etninėse žemėse, turėti dvigubą pilietybę (Vengrijos populiacija yra apie 10 milijonų gyventojų) [12].
Pastebėjimas, kad dviguba pilietybė suponuos “dvi nelygiavertes Lietuvos piliečių kategorijas: asmenis, nuolat vykdančius valstybės piliečių pareigas, ir asmenis, faktiškai besinaudojančius tik valstybės piliečių teisėmis”, yra neteisingas. Nuo 10 iki 20 tūkstančių rinkėjų LR Seimo rinkimuose (1996m., 2000m., 2004m., 2008m.), Prezidento rinkimuose (1993m., 1997m., 1998m., 2002m., 2003m., 2004m., 2009m.), balsavimui referendumuose (2003m., 2008m.) ar rinkimuose į Europos paralamentą (2004m., 2009m.) buvo užsiregistravę užsienio valstybėse esančiose LR Diplomatinėse atstovybėse, t.y. deklaravo savo gyvenamą vietą ne Lietuvoje [13]. Remiantis pateiktais argumentais, tokie rinkėjai yra “su valstybe menkai susiję, realiai jai nieko neįsipareigoję ir nuo jos reikalų faktiškai atitrūkę asmenys”, tačiau rinkimų metų niekas nekvescionuoja jų balsavimo teises ir neabejoja jų kompetencija valstybės gyvenimo klausimais.
Visuomenėje formuojamas įvaizdis, tarsi, migravus į kurią nors šalį ir joje pragyvenus tam tikrą laiką, naturalizacijos procesas vyksta automatiškai ir be jokių asmens pastangų. Atvirkščiai, norint įgyti kitos šalies pilietybę, šis procesas yra griežtai reglamentuojamas ir reikalauja tiek finansinių, tiek žmogiškųjų išteklių (pavyzdžiui, pasiruošti laikyti šalies istorijos ir konstitucinės sąrangos egzaminą, jau nekalbant apie kalbos mokėjimą). Todėl manyčiau, jog atvejai, kai Lietuvos Respublikos pilietis sieks tapti kitos Europos Sąjungos šalies piliečių bus labai išimtini ir netaps masiniu reiškiniu. Pavyzdžiui, agentūros EuroStat pateiktais duomenimis, 2008-aisiais metais tik 3% visų asmenų, kurie įgyjo Jungtinės Karalystės pilietybę, prieš tai turėjo vieną iš Europos Sąjungos šalių pilietybių, tarp jų Lietuvos Respublikos pilietybę turėjo 65 asmenys [14].
Renata Retkutė
Jungtinės Karalystės lietuvių bendruomenės pirmininkė
[1] Dual Citizenship in Europe: From Nationhood to Societal Integration. Redaktorius: Thomas Faist. Leidykla: Ashgate Publishing (2007)
[2] http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship/dualnationality/
[3] http://www.inis.gov.ie/en/INIS/Pages/WP07000120#1
[4] http://www.italiamerica.org/id72.htm
[5] http://www.joensuu.fi/dce/background_citizenshippolicies_PT.htm
[6] http://www.frenchlaw.com/Immigration_Visas.htm
[7] http://www.expat-finland.com/moving_to_finland/citizenship.html#multi
[8] http://www.ch.ch/private/00029/00033/00237/00238/index.html?lang=en
[9] http://www.joensuu.fi/dce/background_citizenshippolicies_GR.htm
[10] http://www.spainexpat.com/spain/information/spanish-citizenship-and-dual-nationality/
[11] http://www.immigrationcitizenship.eu/
[12] http://blogs.wsj.com/new-europe/2010/05/26/hungary-angers-neighbor-with-citizenship-bill/
[13] Vyriausios rinkimų komisijos vadovo Z. Vaižgausko pranešimas LR Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisijos posėdžių metu 2010 spalio 26 -29 d.
[14] http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-10-036/EN/KS-SF-10-036-EN.PDF
Pritariu.Ar galetumet ideti savo straipsni i Facebook, kad susipazintu daugiau zmoniu?
Pritariu p.R.Retkutei.Atsiprasau uz klaida pavardeje ankstesniame komentare.
Apmaudu, bet su didziausia pagarba p.Radzvilui, nematau nieko kaip beviltiska pavyda ir pykti kitiems isvaziavusiems. Jokios atjautos isvykusiems svetur ir norintiems islaikyti savo pilietybe kuria gavo gimdami Lietuvoje. Niekas minetose p.Renatos Rutkutes salyse neturi del dvigubos pilietybes problemu.Jei truksta ziniu ir gebejimu galima pasikonsultuoti su minetomis salimis. Kam priesinti tauta, kuri ir taip yra pavargusi visokeriopai.
Gerb Astra, mes R.Retkutės kreipimąsi taip pat įdėjome į Alką: https://alkas.lt/2010/11/04/jk-lietuviu-bendruomenes-pirmininkes-r-retkutes-pareiskimas-del-dvigubos-pilietybes/
Renata, Lietuvoje taip pat GALIOJA dviguba pilietybė, tik ji suteikiama išimtiniais, išskirtiniais atvejais! Ar Jūsų nurodytam dvigubą pilietybę įteisinusių valstybių sąraše dvigubos pilietybės reiškinys yra masinis, ar kaip Lietuvoje ji suteikiama išskirtiniais atvejais?
Kalbant apie pareigas vėl gi nesutinku su Jūsų pateikta interpretacija, nes piliečio pareigos yra ne tik balsuoti, bet ir mokėti valstybei mokesčius bei kasdieniu savo darbu kurti valstybės ir joje gyvenančių piliečių gerbūvį. Balsavimas nėra vienintelė piliečio pareiga.
Jeigu pilietis savo paties valia atsisako Lietuvos pilietybės, tai gal tegul jau nebepretenduoja į atsarginę Lietuvos pilietybę…..
Vokietija leidžia išlaikyti savo “gimtąją” pilietybę visiems ES ir NATO piliečiams. Priėmęs Vokietijos pilietybę, gali turėti ir Lietuvos, jei tik pati Lietuva tai tau leidžia.
(LDK) Lietuvos Žemė maitintoja gali globoti dvidešimt penkis milijonus gyventojų sočiai (lyginant dabartinį kuklų Lietuvos ir gausų Anglijos gyventojų tankumą).
Bet gi kas tik blogiausio gali atsitikti žmogui, tai ir nutinka būtent Lietuvoje. Neregėto mąsto emigracija virsta į panikos apimtų gyventojų evakuaciją. Lietuvos žemė ištuštinama. O šis dvigubos pilietybės įstatymas tik pagreitins lietuvių tautos išnykimą. Lietuviai paverčiami pasaulio klajokliais, dėka pasaulio tironų – globalistų piktų kėslų. Pagal principinę nuostatą, Lietuvoje dabar gyventi neapsimoka!?!?
Bet mums juk Lietuva yra tvirtovė mūsų. Ar vis dar galima tikėti stebuklais, kovoje dėl išlikimo ..?
visiškai pritariu. Jei būtų griežtesnis įstatymas, manau, bent dalis žmonių gerai pagalvotų ką daro, prieš išvykdami ir įsitvirtindami kitoje, “pažadėtoje” žemėje arba išdrįsę naikinti tautinį identitetą…
Skaudu dėl p. Radžvilo, kai skaitai jo tokią nuomonę: “Nori išdidžiai mojuoti kitų valstybių pasais, bet dar kartą likti gudresniais už gyvenančius čia. Logika tokia: matote, mes pabėgome, gerai gyvename, jūs, kvailiai, likote, o piliečiais esame visi. Paprastas klausimas, ar jie turėtų kur grįžti, jei tų kvailių nebūtų, daugeliui jų visai nerūpi. Jie apie tai net nesusimąsto. Dviguba pilietybė tarsi patvirtintų jų gudrumą ir pranašumą ir teisiškai legitimuotų tokiasnuostatas.”.
Koks emigrantas jį taip įžeidė? Tokią nuomonę galima susidarė tik iš kokio nors “lryto” komentatorių paistalionių, bet bent jau aš asmeniškai tai nepažįstu nė vieno emigranto, taip galvojančio. Aš ir pati nuolat jaučiu ir tai sakau, kad tai mes, išvykusieji, o tiksliau Lietuvos valstybės išvaryti iš jos, jaučiamės nuolat žeminami ir niekinami. Tai iš mūsų jau dešimtmečius šaipomasi, klijuojamos visokios etiketės, vadinami esam baisiausiais vardais: išdavikai, godišiai, gudručiai, savanaudžiai ir pan. Mes puikiai suprantam, kam turime būti dėkingi, kad šiandien Lietuva dar yra – žmonėms, kurie dar ten išgyvena, nors savų oligarchų yra kasdien terorizuojami, mulkinami ir vadinami ne ką gražesniais žodžiais, kaip ir mes, išvažiavusieji.
Man, o ir daugumai kitų mano likimo lietuvių, išvykimas iš Lietuvos nebuvo joks pasirinkimas – tai buvo gyvenimo sąlygų Lietuvoje padiktuota būtinybė, neišvengiamybė. Negi dar ir šiandien dar kam nors tai neaišku? Šiandien, kai žmonės jau važiuoja masiškai ir vis tiek nekreipiamas joks dėmesys, kaip keisti, šalinti SĄLYGAS, PRIEŽASTIS, verčiančias žmones emigruoti, bet vis dar kaltinami tik išvažiuojantys žmonės… Liūdna, nes šitaip niekas Lietuvoj į gerąją pusę nesikeis.
Žmonės net ES šalyse, JAV gyvendami ima tų šalių pilietybes, skaudama širdimi ima, nes žino, kad šitaip, atseit savo noru atsisako Lietuvos pilietybės, nes jiems juk reikia SAUGUMO, bent kokios garantijos nors kokioje pasaulio šalyje, vietoje jaustis saugiu ir žinoti, kad ir iš čia nebus išvaryti, kaip buvo išginti iš Lietuvos. Jie nesijaučia ginami Lietuvos, nesijaučia jai reikalingi, nes žmogus Lietuvoje vertinamas ne kaip šalies vertybė, turtas, o tik kaip jos našta, balasta – nėra žmogaus Lietuvoj, tai ir vargo našta Lietuvai jau sumažėjo.
Kas turi šalinti už jus tas priežastis – mes?
Aš nemanau, kad Lietuva būtinai turi palikti ir Lietuvos pilietybę žmogui, kuris šiuo metu negyvena Lietuvoje ir jau turi tos šalies, kurioje nuolat gyvena pilietbę.
Aš manau, kad sąžiningas žmogus turi tos šalies pilietybę, kurioji jis nuolat gyvena, dirba, nes ir jis turi parodyti tai šaliai savo lojalumą ir pagarbą už tai, kad ta šalis juo rūpinasi, sudaro sąlygas gyventi, dirbti, mokytis ir visas kitas, kurių reikia gyvam žmogui.
Iš Lietuvos norėtųsi tik vieno – kad ji nevaikytų tų žmonių, kuriuos dar tebeturi, kad ji brangintų tuos žmones kaip didžiausią savo branganybę ir kad su meile bei džiaugsmu priimtų kiekvieną sugrįžusį, suteikdama ir vėl jam Lietuvos pilietybę, jei tik tas žmogus to pageidaus.
Lietuviai, pamilkite gi, pagaliau, vieni kitus. Jei jau negalite mylėti tų, kurie pasišalino, tai bent branginkite tuos, kurie dar Lietuvoj, kurie dar šalia Jūsų. Juk Lietuvos likimas šiandien yra būtent Jūsų, gyvenančių Lietuvoje, rankose.
Lietuva – tai AŠ.
Mano manymu blogai traktuojamas pats suvokimas, nes ne Lietuva turėtų ieškotis žmonių, o žmonėms Lietuva turėtų būt vertybė (turtas). Lietuva, tai ne kažkoks asmuo, kurio tikslas turėt kuo daugiau žmonių, taip, Lietuvos nebus be žmonių, bet būtent be žmonių, kuriems vertybė būtų Lietuva, nes ji susijusi ne tik su teisėm, bet ir su atsakomybe, įsipareigojimu vieni kitiems ir valstybei. Tai grupė žmonių kurie kartu savo laisva valia ir noru kuria (ne kopijuoja) ir saugo paveldėtą Lietuvą (ne tik teritoriškai ir ekonomiškai), nes jie ir yra ta Lietuva, o ne kažkokia ore pakibusi nematoma būtybė.
Jei žmogus negali (nenori) atsisakyti kitos šalies pilietybės dėl Lietuvos pilietybės (kitaip tariant pasiaukoti dėl Lietuvos), reiškia jis nebus lojalus Lietuvai, nes jis savo tokiu gestu parodo, kad vis dėlto kita yra svarbesnė valstybė už Lietuvą. Lietuva pražus, jei aplink ją bus tik įsivaizduojami jos piliečiai, tokiu atveju ji pati tuoj taps tik įsivaizduojama, nes bet kokiu atveju visi jos piliečiai būtų kitų šalių piliečiai, reiškia jie nesiaukotų dėl Lietuvos. Deja, bet jau taip yra, tai byloja pati žmogaus prigimtis, kam dėl kažko stengtis, jei aš ir kitur jaučiuos saugus ir aprūpintas, bus ir be manęs kam pasirūpinti. O Elenai galiu pasakyti, kad reik ir patiems pastangų įdėt, o nelaukt, kol už jus padarys, nejau už jus turime viską padaryt, kad būtų čia gera, o kai jau gera, tada smagu ir grįžt ?:), tikrai ne dėl jūsų turėtume stengtis, o dėl Lietuvos :). Aš kaip žmogus nesu prieš, jei žmogus norėtų susigrąžinti Lietuvos pilietybę, bet jis vis dėlto turi atsisakyti kitos šalies pilietybę.
Nepatingėjau ir peržiūrėjau Renatos Retkutės (neaišku, kaip tart paskutinę pavardės balsę, ar e ar ė, pagal lietuvių kalbos taisykles, taip kaip parašyta, tai tikriausia reik tart e, na o gal abi balses reik tart kaip ė?) pateiktas nuorodas dėl dvigubų pilietybių kitose šalyse. Deja, kaip ir spėjau nepateikta visa informacija ir iš to gaunamos neteisingos interpretacijos ir suvokimas. Kuo labai lengva manipuliuoti, ypač, kai žmonėms svarbu kaip kitose šalyse ir žūt būt neatsilikt, net jei netinka tai mūsų šaliai pagal daugelį kriterijų ir susiklosčiusią padėtį.
Taigi, iš esmės dviguba pilietybė pripažįstama tik Didžiojoje Britanijoje, Airijoje, Italijoje ir Prancūzijoje, bet kas įdomiausia, tai, kad realiai negalima tarnauti kitos šalies armijoje, nes tokiu atveju prarastų pilietybę, o tai daug ką sako, visiškas lojalumas gali būt tik vienai, o karinis atvejis tai puikiai parodo.
Minėtos, kaip pripažįstančios dvigubą pilietybę šalys: Portugalija (pripažįsta), Suomija, Graikija ir Ispanija, iš tiesų nepripažįsta dvigubos pilietybės, tik su išimtimis, kurios yra retos. Portugalija turi specifinę išimtį, tačiau iki 21 metų pilietis turi pasirinkti tik vieną iš dviejų pilietybių, nes kitaip praras Portugalijos. Suomijoje tokios, kaip gimęs vaikas kitoj šalyje ir pagal tos šalies teisę įgijęs tos šalies pilietybę,kai kitos šalies pilietė išteko už suomio, kai vaikas gavo kitos šalies pilietybę iš vieno iš tėvų. Tačiau vaikas gimęs užsienyje turi grįžt į Suomiją iki 22 metų ir pasirinkti tik vieną pilietybę. Graikijoj išimtis yra ta, kad priėmus kitos šalies pilietybę automatiškai neprarandama graikiška, kol tam vyriausybė neduoda leidimo. Ispanija išsiskiria tuo, kad ji iš esmės suteikia pilietybę tik savo buvusioms kolonijoms, kurių tautinės sudėties pagrindą sudaro ispanai :), tai Bolivija, Čilė, Ekvadoras, Kosta Rika, Gvatemalas, Nikaragva, Paragvajus, Peru, Dominikos Respublika, Argentina, Hondūras. Tad į šį faktą irgi reiktų atkreipt dėmesį.
“Austrija, Belgija, Danija, Liuksemburgas, Norvegija, Olandija ir Vokietija leidžia dvigubą pilietybę iki pilnametystės tais atvejais, kai kitos šalies pilietybė įgyjama gimus”. Taip, bet šios šalys nepripažįsta dvigubos pilietybės, jos leidžia turėt tik gimus kitoj šalyje, tačiau visose šalyse iki tam tikro amžiaus (skirtingai svyruoja nuo 18-23 metų) privalo pasirinkti vieną pilietybę, kitaip praranda tos šalies pilietybę, tik Liuksemburge prarandama kitos šalies pilietybė.
O Vengrija taip, pripažįsta.
Reik pastebėti kelis dalykus, tai, kad šalys suteikiančios dvigubą pilietybę iš esmės yra didelės ir turėjusios kolonijų, jų kultūros stiprios ir būtent jos įsiurbia kitos šalies piliečius pas save, bet nepraranda savų piliečių, nes daugelis ir gyvena tose šalyse. Kitas dalykas, tai, kad ten nėra masinis dvigubos pilietybės suteikimas, kas būtų pas mums, ten su tam tikrom išlygom. Ta pati Lietuva taip pat suteikia dvigubą pilietybę, tik su tam tikrom labai griežtom išimtimis. Tad, kam labai svarbus Lietuvos įvaizdis kitų šalių atžvilgiu, Lietuva irgi suteikia dvigubą pilietybę.
Na jei kas netiki, tai čia pateikiu adresą (tą patį, kurį pateikė ir pati Renata Retkutė, kur parašyta ar pripažįsta dvigubą pilietybę ar ne ir kokios išimtys, adresas: http://www.immigrationcitizenship.eu/2005/12/finnish-citizenship.html
Reik ne kopijuot kitų valstybių, o žiūrėt kokios to sprendimo pasekmės bus Lietuvai, ne šiandien ir ne rytoj, bet po 10-20 metų ir vėliau, ar neatsiras daug problemų, kaip pavardžių rašymas, vienam pase taip kitaip taip (na mano manymu vardas yra garsas, o ne raštas, raštas tik priemonė užrašyti tai kalbai taisyklingai vardą, kad jis būtų teisingai perskaitytas ir neiškraipytas, lietuvių kalbos taisyklingai neperskaitysi pagal čekų ar lenkų taisykles, o pase rašomas vardas tos šalies raštu, kurios pilietis jis yra, kad kiti tos šalies piliečiai pagal savo kalbą taisyklingai ją perskaitytų), ar nereiks keist Lietuvos rašto, ar įvest kitų kalbų ir t.t… taip mylėtų Lietuvą, kad net dėl to griautų lietuvių kalbą ir raštą, kartu ir tapatybę, bet daug kam tai sunku suvokt :).. ir čia tikrai ne viena bėda būtų…
Dėl 10 000 – 20 000 balsavusių, kurie užsiregistravę kitose šalyse (čia iš Renatos Retkutės pasisakymo), tai Renatos pritaikymas (kad tai parado, kad kitur gyvenantys neatitrūksta nuo Lietuvos) yra netinkamas, dėl paprasčiausios priežasties – jie buvo Lietuvos piliečiai, kurie neatsisakė Lietuvos pilietybės.
Gerbiamas Rokai, gal galėtumėte savo įdomias ir argumentuotas pastabas šiuo klausimu – atsiųsti alkui.lt kaip vientisą tekstą – įdėtumėme kaip straipsnį.
El. p.: alkoredakcija@gmail.com
Būtumėme labai dėkingi
Vytauto Radžvilo puslapis Facebook’e:
http://www.facebook.com/pages/prof-dr-Vytautas-Radzvilas/62378591336
Aciu Rokui, išsamiai patikrinusiam mano pateiktus šaltinius. Savo kreipimusi aš nesiekiau pateikti akademinio dvigubos pilietybės instituto apibrėžimo, todėl jo pastebėjimai nepaneigia mano argumentų.
Idomus pasirodė šis sakinys: “Reik pastebėti kelis dalykus, tai, kad šalys suteikiančios dvigubą pilietybę iš esmės yra didelės ir turėjusios kolonijų, jų kultūros stiprios ir būtent jos įsiurbia kitos šalies piliečius pas save, bet nepraranda savų piliečių, nes daugelis ir gyvena tose šalyse.”
Kas sukėlė asociacijas su 1928 LR Konstitucijos tekstu:
“10. Niekas negali būti kartu Lietuvos ir kitos kurios valstybės pilietis.
Lietuvos pilietis tačiau nepraranda savo pilietybės teisių patapęs kurio Amerikos krašto piliečiu, jei atlieka tam tikras įstatymo nurodytas pareigas.”
Ar ne iš “praeities, mes stiprybę semiam”?
Aš ir nepateikiau dvigubos pilietybės apibrėžimo kiekvienai pateiktai jūsų valstybei. Jūs parašėte “Šiuo metu Europoje dvigubą pilietybę pripažįsta:….”. Taigi, kalbame apie šalis kurios pripažįsta dviguba pilietybę, o ne visas šalis kuriose pagal griežtas išimtis gali būt suteikta antra pilietybė. Pagal tokį jūsų teigimą, Lietuvą tada irgi reiktų priskirti prie valstybių, kurios suteikia dvigubą pilietybę, tik jos apibrėžimas yra kitoks, ji suteikia ypač retais atvejais. Mes kalbame apie šalis, kurios pripažįsta ir kurios nepripažįsta ir jūsų pateiktoje nuorodoje aiškiai parašyta, kurios pripažįsta ir kurios ne ir daugiau nei pusę jūsų išvardintų valstybių, kurios teigiate, kad pripažįsta iš tiesų nepripažįsta dvigubos pilietybės. Taip, jose yra išimčių, na kaip ir Lietuvoje, bet aiškiai parašyta, kad nepripažįsta. Iš esmės jūs savo pateikimu klaidinate žmones ir sudarote jiems įspūdį, kad šios visos šalys pripažįsta dvigubą pilietybė, kas nėra tiesa. Tokia informacija galima labai manipuliuoti žmonėmis, ypač nesakant visos tiesos ir išimant faktus, kurie reikalingi įtikinti, o kurie neigia, apie juos nekalbama. Jei jau pateikiama kokios šalys, tai reik konkrečiai ir aiškiai viską žmonėms parodyti ir neiškraipyt informacijos, tik tada gali būt pilnavertiška ir visapusiška diskusija. Aš suprantu, kad jūs norite įtikinti žmones, bet reik tada bandyt tikrais realiais faktais ir argumentais jų neiškraipant.
Man iš tiesų įdomu, kokias įstatymo nurodytas pareigas turėdami papildomai Lietuvos pilietybę atliktumėte Lietuvai neimant balsavimo, kaip prisidėtumėte prie kūrimo, jei dar turite kurt kitą šalį pagal įsipareigojimą. Taigi ir stenkimės stiprybės semtis, o ne tik ją prisimint(kokia didi ir graži ta Lietuva buvo) ir jaust tik sentimentus. Ne veltui Lietuvos himne šie žodžiai yra.
Vis tik norėčiau likti prie savo pirminės nuomonės, kad mano išvardintos šalys “pripažįsta dvigubą pilietybę”. Tarkim, Suomijos atvejis – Suomijos pilietybė prarandama, kai turima kitos šalie pilietybė ir ryšiai su Suomija nėra pakankamai stiprūs. Stiprų ryšį galima įrodyti keliais būdais, tarp kurių
– iš 22 metų 7 metus (sumoje) pragyventi Suomijoje, Danijoje, Švedijoje, Norvegijoje ar Islandijoje
– bunant 18-21 metų užpildyti (nemokamą) deklaraciją apie norą pasilikti Suomijos pilietybę ir pristatyti į Diplomatinę atstovybę užsienyje
Šaltinis – Suomijos imigracijos tarnybos svetainė:
http://www.migri.fi/download.asp?id=Retaining+Finnish+citizenship+at+the+age+of+22;631;{8AB6F224-0D2A-49E6-9783-40AB7A9EEEEB}
Ar čia masiniai atvejai, ar retos išimtys – tai yra statistikos, o ne teisinių aktų interpretavimo klausimas.
Dėl Portugalijos, tai Pilietybės įstatymo III skyriuje (Pilietybės praradimas) 12 paragrafas skelbia jog “priėmęs kitos šalies pilietybę, išlieka Portugalijos pilietis išskyrus, jei užpildo specialią raštišką deklaraciją dėl pilietybės atsisakymo”
http://www.coe.int/T/E/Legal_Affairs/Legal_co-operation/Foreigners_and_citizens/Nationality/Documents/National_legislation/Potugal-Decreto.asp
Atrodo, kad mes nesutariame dėl interpretacijos dalykų, kurie patys yra keitimosi procese. Iš tiesų džiugu, kad (nors ir tik šiame portale), bet vyksta diskusija pilietybės klausimu. Ir viliuosi, jog gruodžio mėnesį Strasbure vyksiančioje konferencijoje “4th European Conference on Nationality: Concepts of Nationality in a Globalised World” atsiras pranešėjai ir iš Lietuvos:
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/nationality/Conference4_en.asp
O atsakant į antrojoje pastraipoje iškeltą klausimą, tai pora nuorodu:
http://www.smm.lt/naujienos/pranesimai.htm?id=3288
http://www.plef.lt/en/news-14/outstanding-lithuanian-start-up-companies-presented-to-the-london-investor-community.html
Pone Vaiškūnai, gerbtinas yra Jūsų tvirtas noras išsaugoti Lietuvą, jos etnokultūrą, kalbą. Lygiai to paties tebenoriu ir aš. Lygiai tokia pati patriotė (tada mus vadino nacionalistais) buvau nuo vaikystės, nes tokias nuostatas man įdiegė tėvai ir kiti artimi mano aplinkos žmonės.
Turėjau dėdę, netikėtai 1944-ųjų vasarą atsidūrusį Vokietijoje , o vėliau, Lietuvoje įsitvirtinus okupantams, pasitarukusį į JAV. Į Lietuvą jam taip ir nebuvo lemta sugrįžti, nes mirė 1975-aisiais. Man jo visada buvo nežmoniškai gaila – vieno atskirto nuo Lietuvos, nuo savo artimųjų. Visada maniau, kad likimas buvo palakesnis mano mamai – jo sesei -, kuri, atkalėjusi stalinistiniame lageryje, atbuvusi tremtį ir dar kartą atsėdėjusi kalėjime, sukūrusi Sibire šeimą (tėtis irgi buvo polit. kalinys, tremtinys) vis tik grįžo į Lietuvą ir ten, ačiū Dievui, tebegyvena. Ji net tremtyje nebuvo viena, nes po jos suėmimo į Sibirą ištrėmė visą šeimą (kaip ir tėvelio), o į Lietuvą irgi vieni po kitų sugrįžo visi. O dėdė Amerikoje gyveno visai vienas – jis buvo katalikų kunigas ir savo šeimos neturėjo. Todėl kai po Nepriklausomybės atkūrimo pradėjo važiuoti pirmieji žmonės iš Lietuvos į užsienius ir net girtis, kad ten geriau nei Lietuvoj, niekaip negalėjau jų suprasti. Man jų buvo labai gaila. Ir niekada negalėjau patikėti, kad likimas ir man rengia tokį išbandymą – patirti emigranto dalią.
Išvažiavimo priežasčių susikrovė visa puokštė , bet svarbiausia preižastis, paskutinis taškas buvo tai, kad sukčiai, prisdengę verslinikų vardais, apgaulės būdu išviliojo mūsų namelį, kuriame auginome keturias atžalas. Namelis buvo pirktas vyro tėvų už tremtyje uždirbtus pinigus – o kaip kitaisp sugrįžti į Lietuvą iš tremties,jei visa šeima, giminė ištremta, o turtas, namai nacionalizuoti arba sunaikinti? Teko gyventi Sibire tol, kol užsidirbo kelionei į Lietuvą ir būstui. Parvykusiems iš Sibiro tada niekas valdiškų butų nedavė, reikėjo statytis pačiam ar pirkti. Taigi, likome su mažais vaikais gatvėje. Iš paskutinių pinigų samdėme butą ir advokatus, bandėme teismuose įrodyti tiesą, tačiau buvom tik neturtinga daugiavaikė šeima, o mūsų skriaudikai buvo įtakingi, turtingi verslininkai (ir šianien jie klesti, o mūsų namus pajūryje pavertė viešbučiu – pelninga). Tebevadovauja Vaiko teisių tarnybai ta pati ponia G. Aurylienė, kuri (galbūt, už atlygį) sutiko leisti įkeisti sukčiams namą, kuriame augo keturi nepilnamečiai vaikai. Taip, jie visi ir šiandien Lietuvoje – jie visi ir šiandien gali niekinti bet kurį emigrantą “Lietuvos išdaviką” ir didžiuotis, kad jie liko ištikimai Lietuvai ir neemigravo – kaip dirbo, taip ir dirba Lietuvai.
Aš nelyginu Jūsų, pone Vaiškūnai, su tais sukčiais nusikaltėliais, kurie išniekino mus ir mūsų namus, nes žinau, kad Lietuvoj gyvena, ir išgyvena daug ir dorų žmonių. Juk ir mano pačios visa giminė dar ten – tik man vietos ten neliko. Manau, kad Jūs tikrai neįsivaizduojate, koks sunkus buvo apsisiprendimas išvažiuoti (tada labai tikėjau, kad tik trumpam), kaip siaubingai sunku buvo atplėšti save, savo vaikus iš tos žemės, tos aplinkos, su kuria jaučiausi suaugusi ir kūnu, ir siela. Kaip sunku buvo man – mamai – apraminti, pritildyti savo sąžinę, kad nesugebu sutvarkyti savo gyvenimo taip, jog mano vaikai augtų Lietuvoj. Kaip sunku buvo žinoti, kad jie, augdami ne Lietuvoje, kažin ar jausis lietuviai, ar jaus, kad jų namai yra Lietuva. Kažkada sovietmečiu rinkausi lietuvių kalbos mokytojos specialybę su mintimi, kad taip galėsiu ugdyti savo mokinių meilę Tėvynei, išmokysiu jos lietuvių kalbos, padėsiu jiems pamilti lietuvių tautosaką ir literatūrą, o dabar net mano pačios vaikai auga ne Lietuvoj, mokosi mokyklose, kuriose dėstomoji kalba, žinoma, nėra lietuvių kalbą.
Aš nuolat ieškojau būdų grįžti Lietuvon, sakiau sau: “tavo tėvai rado galimybę tave parsivežti iš Sibiro ir tu užaugai lietuve tarp lietuvių, o ką tu darai savo vaikams? Negi tu negali rasti galimybės juos parvežti į Lietuvą?” Deja, neradau. Emigracijoje jau baigia užaugti mano vaikai, baigia mokyklas, renkasi profesijas… Mes čia gyvename jau vienuolikti metai. Čia net aš, nors man jau per 50 metų, dirbu pedagoginį darbą šios šalies valstybinėje mokykloje. O kai pradedu Lietuvoj ieškoti sau darbo (pedagogo, lituanisto, kalbininko, vertėjo…) – nieko, kaip kakta į sieną. Atrodo, kad jau belstasi į visas duris bei dureles, langus bei langelius, lįsta per plyšius bei plyšelisu – vis gaunu per nosį, per nagus ir man pasakoma – lauk. Letuvoj ir be tavęs yra kam dirbti. Net politikai ragina dar vis palaukti. Ko palaukti? Kiek dar laukti? Kol karste parveš? Palaidota aš galiu būti bet kur. Aš noriu gyva būti, gyventi ir dirbti Lietvoj. Ir taip jau antras dešimtmetis kovos,veržimosi namo… Be rezultatų.
Ir žinokite dar vis skaudu, kai esame vadinami išdavikais, geresnio gyvenimo ieškotojais. Kai piktai esam pašiepiami, jei bandom pasakyti savo nuomonę apie tai, kas mums atrodo negerai daroma Lietuvoje, kai norim būti laikomi laituviais, nors ir negyvenam Lietuvoj. Ir Jūs man leptelėjote: “Tai kas jums turi sudaryti sąlygas gyventi Lietuvoj – mes”? Argi tikrai būtina šita priešprieša – Jūs ir mes? O kodėl nes MES VISI KARTU? Jūs išdidžiai parašėte”: “Lietuva – tai AŠ” O aš ar ne Lietuva? Aš jaučiuosi nemažiau lietuvė ir nemažiau verta gyventi Lietuvoj, kaip Jūs, pone Vaiškūnai, kaip visi kiti, kurie gyvena Lietuvoj. Ir gerai gyvena. Ir ačiū Dievui, kad gyvena, kad dėl jos išgyvena, stengiasi. Nebūtų Jūsų Lietuvoj, būtų blogai ne tik Jums patiems, bet ir mums, kurių jau nėra Lietuvoj.
Neatstumkite mūsų. Ir ne pilietybėje esmė. Aš galiu net ir Lietuvos pilietybės neturėti, tik kad galėčiau būti visaverte Lietuvos gyventoja. Pilietybė – yra politinis dalykas ir kam ją suteikti, kam nesuteikti reikia apdairiai apgalvoti. Ji tikrai negali būti masiškai dalijama į visas puses. Bet juk Lietuvą mes mylime ne pasu, o ŠIRDIMI. Kaip Jums įrodyti tą nuoširdžią meilę, kaip perteikti tą ilgesį, tą Tėvynės netekties skausmą? Juk ir išvykome, tarsi lyg ir savo noru – juk lyg ir ne tremtis. Bet jausmas kaip tremtinio, nors toks pasakymas kai ką Lietuvoj net piktina. Galbūt, net ir Jus, pone Vaiškūnai?
Tikiuosi, kad šį mano atvirą laišką Jums skaitysite tik Jūs. Žinau, kaip tokios išpažintys erzina, piktina kai kuriuos žmones Lietuvoje, todėl gal nedaug ką būsiu papiktinusi. Ir Jūs, pone Vaiškūnai, nepykite.
Pagarbiai,
Elena A.
Bepročio paistalai!
Kas paistalai?
prisiskaiciau lietuvisku straipsniu apie dviguba pilietybe lietuviams ir jauciuosi labai susierzinusi .ribotas mastymas, remtas speliojimais.istraukit galvas is dezes ir pasidomekit kodel issivysciusios salys tai padare. ir pries “nurasydami” mus gal norit suzinot ka mes galvojam apie tai? visi esam registruoti ambasadose, apklausa issiusti nemanau butu sudetinga?
Įdomiausia, kad tam seimui visai nerūpi mūsų raginimai, lyg dirbtų kitoj valstybėj. Kiek jau jie buvo raginami – kaip nuo žąsies vanduo. Greičiau baigtųsi jų kdencija. Tokių kenkėjų gal neturėjom nuo 1990 m.
Lietuvos pilietybė PAKARTOTINAI turi būti suteikta tiems, kurie dėl riebaus hamburgerio ir palmių paliko Lietuvą, savo noru (!!!) atsisakė Lietuvos pilietybės, nemoka mokesčių Lietuvai, netarnauja Lietuvos kariuomenėje? Ir kaip jie balsuotų (!!!), Lietuvoje negyvendami – atitrūkę, nesuprasdami kas čia pas mus vyksta? Ne, ne, ne.