Šiuo metu keliaujant po Europą, transporto priemonių vairuotojams tenka sumokėti nemažą sumą už naudojimąsi keliais. Kelių mokesčiai mokami daugelyje Europos šalių, pavyzdžiui, Airijoje, Austrijoje, Čekijoje, Graikijoje, Ispanijoje, Italijoje, Jungtinėje Karalystėje, Lenkijoje, Portugalijoje, Prancūzijoje, Slovakijoje, Slovėnijoje, Vengrijoje. Kai kuriose šalyse tam tikrais atvejais iš kitų valstybių atvykę transporto priemonių vairuotojai yra diskriminuojami dėl kelių mokesčių. Todėl Europos Komisija (EK) ES šalims teikia rekomendacijas, kaip išvengti diskriminavimo kelių mokesčių sistemoje.
Lietuvoje – mažesni kelių mokesčiai
Lietuvoje lengviesiems automobiliams kelių mokestis taikomas, tačiau transporto priemonių vairuotojams nereikia pirkti vinječių, viskas įskaičiuota į kuro mokesčius. Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos duomenimis, kelių mokestį reikia sumokėti autobusų, krovininių transporto priemonių, jų junginių ir specialių kelių transporto priemonių vairuotojams, įsigyjant vinjetę.
Lietuvoje 18 magistralinių kelių yra mokami važiuojant komercinės paskirties automobiliais. Keliaujant šiais transporto koridoriais būtina sumokėti kelių naudotojo mokestį, o tai patvirtinantį dokumentą – vinjetę – užsiklijuoti ant automobilio priekinio lango. Jei važiuoti magistraliniais keliais prireikia tik retkarčiais, įstatyme numatyta galimybė įsigyti vinjetę, galiojančią 1, 7 ar 30 dienų. Minimali bauda už komercinės paskirties automobilio eksploatavimą mokamais keliais neturint vinjetės – 600 litų.
Nors lengviesiems automobiliams kelių mokesčio nėra, tačiau nuo šių metų gegužės mėnesio buvo padidintas kelių mokestis sunkiasvorėms ir komercinio transporto priemonėms iki 3,5 t. Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus atstovo Evaldo Tamariūno nuomone, padidintas kelių mokestis neturėtų paveikti vežėjų verslo. „Manau, kad dėl padidėjusių naudotojo mokesčio dydžių pervežimų bendrovės neaplenks Lietuvos, nes iki šiol Lietuvoje buvo vieni iš mažiausių naudotojo mokesčio dydžiai, palyginti su kitomis ES šalimis“, – teigė LAKD atstovas.
Prieš kelerius metus politikai pusbalsiu aptarinėjo galimybę įvesti kelių mokestį, įsigyjant vinjetę, ir nuosaviems lengviesiems automobiliams, tačiau šie projektai atsidūrė įstatymų leidėjų stalčių gilumoje.
Europiečiams kailį neria kelių mokesčiai
Nemažą neigiamą poveikį žmonėms ir aplinkai daro kelių transporto priemonės. Tai yra avarijos, kuriose žūsta žmonės ir sugadinamas turtas, grūstys keliuose, dėl kurių žmonės praranda laiką, išmetamos kenksmingos dujos, dėl kurių padidėja sergamumas, klimato atšilimas, ozono skylės, triukšmas, vibracija. Dėl šių ir kitų ekonominių priežasčių įvedami kelių mokesčiai, kurie pastaruoju metu didėja ne tik Lietuvoje, bet ir kitose ES šalyse.
Už naudojimąsi keliais, įsigyjant vinjetes, nereikia mokėti lengviesiems automobiliams Vokietijoje, Skandinavijos, Beneliukso šalyse, Danijoje ir kaimynėse Latvijoje ir Estijoje. Tačiau daugelyje Europos šalių keliaujantiems automobiliu tenka pirkti brangias vinjetes. Pavyzdžiui, Slovėnijoje savaitei transporto priemonės vinjetė kainuoja apie 51 litą (15 eurų). Jei keliaujama savaitę laiko po kelias Europos šalis, suma žymiai išauga. Vykstant į Austriją, Čekiją, Vengriją, Slovakiją ir Slovėniją, reikia pirkti savaitės trukmės vinjetes. Aplankęs visas šias šalis, žmogus už kelius sumoka apie 189 litus (55,7 euro). Šiose šalyse transporto priemonėms netaikomos vienos dienos vinjetės, kurios keliaujantiems po Europą būtų kur kas palankesnės.
Dėl asmeniniams automobiliams taikomų kelių mokesčių schemų Europos Komisijai pateikta daugybė skundų. 1996 metais Austrijai teko keisti vinječių sistemos projektą po to, kai EK nurodė, jog siūlyti tik metinį leidimą yra nesąžininga užsienio vairuotojų atžvilgiu. 2008 metais EK pradėjo pažeidimų procedūrą prieš Slovėniją, nes ši siūlė tik pusmečio vinjetes. Tada šios šalies valdžios institucijos pasiūlė ir savaitės leidimus.
EK siūlo nustatyti naujas kelių mokesčių sistemas
Šių metų pavasarį EK paskelbė rekomendacines gaires, kuriomis perspėjama, kad pagal ES teisę draudžiama kelių mokesčių schemomis diskriminuoti užsienio vairuotojus. Gairėmis siekiama padėti valstybėms narėms, planuojančioms asmeniniams automobiliams nustatyti naujas mokesčių sistemas.
Jei šalyje taikoma laikotarpio vinječių sistema, EK siūlo valstybėms narėms įsteigti trumpiausio laikotarpio vinjetes. Gyventojams ir kitų šalių vairuotojams turi būti siūlomos bent savaitinės, mėnesio ir metinės vinjetės. Akivaizdu, kad trumpiausio laikotarpio vinjetes daugiausia naudotų kitų šalių vairuotojai. Trumpalaikių vinječių tarifai gali būti didesni dėl objektyvių priežasčių, pavyzdžiui, didesnių administracinių sąnaudų. Tačiau šios sąnaudos turi būti pateisinamos ir proporcingos.
Taip pat EK siūlo, kad kitų šalių vairuotojams turėtų būti lengva gauti aiškios informacijos apie įvairius mokėjimo būdus, įskaitant lengvai pasiekiamus mokėjimo punktus pasienyje, mokėjimą telefonu ir internetu. Vykdymo užtikrinimo pastangos turėtų būti dedamos ne vien pasienio ruožuose.
Kiekviena valstybė narė gali nuspręsti, ar nustatyti kelių mokesčius, kurioms transporto priemonėms juos nustatyti ir kaip šiuos mokesčius rinkti. Dabar kai kurios valstybės narės taiko kelių rinkliavų pagal atstumą sistemą, kitos – klijuojamų laikotarpio vinječių sistemą, o dar kitos transporto priemonių neapmokestina.