2025 vasario 22 d. Antazavės dvare (Zarasų r.) Dusetų kultūros fondo renginyje humanitarinių mokslų daktaras, mitologas, religijotyrininkas Dainius Razauskas perskaitė paskaitą „Ką reiškia maža Lietuva“.
D. Razauskas kviečia susimąstyti: ar mes patys nesusikūrėme „mažos Lietuvos“ vaizdinio, kuris stabdo mūsų tautinį sąmoningumą?
Paskaitos santrauka
D. Razauskas paskaitą pradeda nuo minčių apie Lietuvos vaizdinį ir nuolatinį jos vadinimą „maža“. Jis pastebi, kad tai tampa savotišku lietuvių savęs matymu, kuris ne visada pagrįstas tikrais istorijos duomenimis. Šis menkinantis požiūris, jo manymu, daro įtaką lietuvių sąmonei ir savo vietos pasaulyje suvokimui.
Lietuvos didybė ir kalbos reikšmė praeityje
- D. Razauskas pabrėžia, kad tautos dydis pirmiausia priklauso ne nuo žemės ar gyventojų skaičiaus, o nuo kalbos ir papročių išlikimo.
- Jis remiasi senais žemėlapiais, rodančiais, kad kadaise lietuvių kalba buvo paplitusi daug platesnėje erdvėje nei dabartinė Lietuva.
- Lietuvių kalba yra vienas svarbiausių tautos tapatybės ženklų. Tautos, kurios praranda kalbą, išnyksta arba tampa kitų įtakos dalimi.
Lietuvos padėtis ir santykis su kaimynais
- Aptariama, kaip Lietuva buvo matoma skirtingais laikais – tiek pačių lietuvių, tiek aplinkinių tautų.
- Pateikiami pavyzdžiai apie Lietuvos plėtimąsi. Teigiama, kad Lietuva ne tiek „užgrobė“ slavų žemes, kiek atgavo savas, kuriose kalbėjo baltiškai.
- Aptariamas stačiatikybės ir slavų kalbos plitimas Rytų Europoje bei tai, kaip šis reiškinys susijęs su lietuvių kultūros silpnėjimu šiose žemėse.
Nutautėjimo veikimo būdai ir šiuolaikinės grėsmės
- Paskaitoje aptariama, kaip vyksta nutautinimas: ne per fizinį pavergimą, o per papročių ir kalbos pakeitimą.
- D. Razauskas pabrėžia, kad užvaldymas nebūtinai įvyksta jėga – kalba ir papročiai tampa pagrindiniais įrankiais.
- Jis pateikia palyginimą su radijo stotimis: svarbiausia kova vyksta ne per ginklų jėgą, o per tai, kas „skamba“ žmonių galvose ir širdyse.
Lietuvybės išsaugojimas
- Paskaitoje keliama mintis, kad lietuviai per daug rūpinasi kitų nuomone apie juos, o ne savo vidine tvirtybe.
- Kalbama apie lietuvių santykį su gimtąja kalba ir kaip šiandien žmonės yra linkę jos atsisakyti dėl patogumo ar noro įtikti kitiems.
- D. Razauskas pateikia pavyzdžių, kaip šis reiškinys veikė ir istorijoje – kaip kai kurios tautos išlaikė savo tapatybę net neturėdamos valstybės (pvz., žydai), o kitos prarado savo savastį per nutautėjimą.
Lietuvių sąmonės gaivinimo būtinybė
- Paskaita baigiama mintimi, kad „maža Lietuva“ yra ne tikras dalykas, o įsikalbėtas įvaizdis.
- Lietuva gali būti didi savo papročiais ir dvasia, jei atsisakys menkavertiškumo nuostatos.
- Pabrėžiama, kad būtina saugoti lietuvių kalbą ne tik kaip etninį paveldą, bet kaip svarbiausią tautos gyvavimo pamatą.
- Kviečiama sąmoningai rinktis lietuvių kalbą kasdienėje veikloje.
- Raginama pergalvoti mūsų santykį su kalba, istorija ir kultūriniu palikimu, išsivaduoti iš menkavertiškumo ir suvokti savo paveldą kaip stiprybę, o ne silpnybę.
Dainius Razauskas verčia susimąstyti, “pergalvoti mūsų santykį su kalba, istorija ir kultūriniu palikimu, kviesdamas išsivaduoti iš menkavertiškumo ir suvokti savo paveldą kaip stiprybę, o ne silpnybę”, nes tautinė mūsų valstybė gali pavirsti beveidžiu dariniu. Geros šios Dainiaus mintys, todėl raitokim rankoves darbams kiekvieną pirmadienį, pabaigdami juos penktadienį.
Įdomu būtų sužinoti, kiek mokytojų skaito tokio turinio straipsnius, kiek jų deda pastangų savo mokiniams tokį supratimą įdiegti.
Norint paveikti mokinius ar mokytojus, reikia steigti organizacijas ir rengti forumus. Prakalbos nuo kalno daro nedidelį poveikį.
Taip, Mozės prakalba nuo kalno daro nedidelį poveikį, tačiau muzikinės grupės “Pikaso” nariai T. Eigertas, H. Šklėrius, R. Laureckis, V. Kabutavičius, dainuodami “Europos vidury tarp žvaigždžių, gintarų, yra tokia šalis…” daro didelį poveikį. Tad, su Kovo 11-tąja, mielieji, ir būkime laimingi!
Dėmesio dėmesio dėmesio
Lietuviai, romuviečiai
* Mirtinas pavojus Tautai bei Lietuvai *
Citata
„Bemaž trečdalį Lietuvos žemių yra supirkę užsienio fondai. Aš pats nuomojuosi dalį žemės ūkininkavimui iš vokiškų fondų.“ (Lietuvos ūkininkas – milijonierius)
Tikrovėje nežinia ir todėl reikia skelbti registrų centro skaičius.
Lietuva tampa Palestina 2. Katastrofa
Lietuviai, organizuokimės Lietuvos žemės susigrąžinimą iš sukčių užsieniečių.
Lyginantis su Anglija, Lietuvoje galėtų gyventi 25 milijonų gyventojų bendruomenė.
Vilniaus universitetą įkūrė jėzuitai,
Lietuvos tautinės mokyklos universitetą galėtų įkurti romuviečiai.
Kas už?