Gegužės 11–12 d. Druskininkai tapo Lietuvos stalo žaidimų sostine – čia vyko didžiausias Baltijos šalyse stalo žaidimų kultūrai skirtas renginys „PineCon 2024“.
Šventėje buvo išrinkti geriausieji lietuviški stalo žaidimai, vyko „Naujos vilties“ stalo žaidimų prototipų varžytuvės ir paaiškėjo Lietuvos stalo žaidimų čempionatų nugalėtojai.
Geriausiu 2023 m. lietuvišku stalo žaidimu tapo strateginis-edukacinis žaidimas „Sukčių voratinklis“, sukurtas Lietuvos banko Finansinio raštingumo sumanymas (leidėjas Všį „Terra Publica“).
Žaidimas yra išskirtinė priemonė mokytis, kaip sukčiams neatiduoti savo pinigų ar asmeninių duomenų, jame pateikiamos skirtingos sukčiavimo istorijos, kuriose yra užkoduotas atsparumo sukčiavimui įgūdžių lavinimas.
„Sukčių voratinklį“ galima surasti įvairiose Lietuvos bibliotekose, universitetuose ir kolegijose.
Šiais metais „PineCon“ apdovanojimuose, siekiant įvertinti leidėjų darbą verčiant ir pritaikant stalo žaidimus lietuvių kalbai bei dar labiau skatinti šio proceso kokybę, debiutavo nominacija „Geriausiai 2023 m. lokalizuotas stalo žaidimas“.
Šioje nominacijoje varžėsi visame pasaulyje gerai žinomi vardai, o nugalėtoju paskelbtas žaidimas „Flamecraft“ (leidėjas „Brain Games“), stalo žaidimų žinovų komisijos įvertintas ne tik už sklandų taisyklių vertimą, bet ir už papildomai sukurtą lietuviškų prasmių sluoksnį.
Nominacija „Nauja Viltis“, skirta geriausiam stalo žaidimų prototipui, šiais metais išaugo į stalo žaidimų prototipų konkursą, susilaukusį 15 paraiškų.
Tai didžiausios iki šiol Lietuvoje vykusios stalo žaidimų prototipų varžytuvės, bylojančios apie augantį susidomėjimą stalo žaidimų kūrimu.
Stalo žaidimų žinovų komisija, sudaryta iš leidėjų, stalo žaidimų kūrėjų ir bendruomenės atstovų atrinko 8 finale dalyvausiančius prototipus, o nugalėtoju tapo Andrejaus Avchimovičiaus stalo žaidimas „Ekosistema“, nukeliantis į distopinius 2250 metus, kuomet žemės resursai yra išsemti, o aplinkos tarša daro didelę žalą gamtai ir žmonėms.
Žaidėjai atstovauja korporacijoms, kurios ieško naujų planetų ir jose kuria palankias ekosistemas žmonių perkėlimui.
Šventės rengėjo Asociacijos Druskininkų stalo žaidimų klubo prezidentas Juozas Kazlauskas džiaugėsi augančiu kūrėjų skaičiumi: „vienas pagrindinių šventės „PineCon“ tikslų visada buvo Lietuvos stalo žaidimų kūrėjų skatinimas, todėl džiugina sparčiai augantis jų skaičius ir pačių žaidimų įvairovė – žaidimų autoriams šis renginys tampa galimybe ne tik demonstruoti savo kūrinius, bet ir gauti labai naudingą grįžtamąjį ryšį.
Smagu matyti augantį susidomėjimą tiek švente, tiek pačia stalo žaidimų kultūra – visi konvente vykę čempionatai sulaukė rekordinio žmonių skaičiaus, o „PineCon“ tapo vieta, į kurią gali atvykti su visa šeima, pamiršti rūpesčius, o kiekvienas šeimos narys ras sau tinkamą žaidimą, turnyrą ar kitokią veiklą“.
„PineCon“ pasižymi įvairių stalo žaidimų turnyrų ir Lietuvos čempionatų gausa. Šventėje paaiškėjo vieno žinomiausių stalo žaidimų pasaulyje „Catan“ 2024 m. Lietuvos čempionas.
Juo tapo Rokas Užpelkis, kuris keliaus ginti Lietuvos garbę 2025 m. pasaulio čempionate. Praėjusių metų čempionas Zigmas Pekarskas taip pat prasibrovė į finalinį stalą, tačiau jame liko ketvirtas.
„Brain Games“ rengtame „Catan“ čempionate dalyvavo 102 dalyviai – tai rekordinis skaičius per visą Lietuvos čempionatų istoriją.
„Catan“ visame pasaulyje parduota jau daugiau nei 45 milijonai kopijų, 1995 m. sukurtas stalo žaidimas turėjo labai didelę įtaką stalo žaidimų paklausos bangai, nenuslūgstančiai iki šiol.
Kito žinomo stalo žaidimo „Carcassonne“ 2024 m. Lietuvos čempionu tapo Kęstutis Kurienius, finalinėje dvikovoje įveikęs Andrejų Švabą, 2022 ir 2023 m. čempioną – įdomu tai, kad tai buvo tik antroji Lietuvos čempionatuose pralaimėta Andrejaus dvikova per trejus metus.
Naujasis Lietuvos čempionas dėkojo Andrejui už vertingas pamokas ir šių metų spalį keliaus į Vokietiją atstovauti Lietuvai pasaulio čempionate.
Konventą tradiciškai atidarė nuotaikingas „Akmens, popieriaus, žirklių“ turnyras: ant scenos gerai visiems nuo vaikystės pažįstamo žaidimo sužaisti lipo ir vaikai, ir suaugusieji.
Šventėje taip pat pasirodė naujai išleisti lietuvių kūrėjų stalo žaidimai, buvo galima išbandyti kuriamų žaidimų prototipus, apsilankyti stalo žaidimų leidėjų ir pardavėjų žaidimų erdvėse, dalyvauti lauko ir stalo žaidimo hibrido „Jugger“ demonstracijose, vaidmenų žaidimų sesijose ir išmėginti daugybę kitų su stalų žaidimų kultūra susijusių veiklų.