Antradienį Seimas pritarė Akcizų įstatymo pataisoms, kuriomis nuo 2023 m. bus laipsniškai atsisakoma iškastinio kuro lengvatų ir subsidijų, taikomų gazoliams, angliai, koksui, lignitui, dyzelinui, suskystintoms naftos dujoms balionuose. Jiems taikomi akcizų tarifai bus nuosekliai didinami. Akcizu apmokestinamos ir šildymui skirtos durpės. Nuo 2025 m. atsiras anglies dioksido dedamoji pagal kuro rūšies CO2 emisijas, kuri kasmet proporcingai didės.
„Lietuva šiandien žengia atsinaujinančios energetikos plėtros keliu. Atsinaujinanti energetika kuria tūkstančius naujų darbo vietų, sektorius pritraukia milijardines investicijas, pradeda veikti tarptautiniu mastu konkurencingos įmonės. Šio įstatymo priėmimas leidžia mums nuosekliai eiti pirmyn atsisakant iškastinio kurio iki 2030 m., sukuria investicinę aplinką mūsų ekonomikai transformuotis“, – pažymėjo aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Ministro teigimu, šiai pertvarkai Lietuva yra pasiruošusi. Gyventojams išdalinta 46 mln. eurų valstybės paramos keisti taršius šildymo katilus, 40 mln. eurų saulės elektrinėms ant stogų įsigyti, milijardai eurų skirti pastatų renovacijai. Sukurtos paramos schemos ir pramonei transformuotis. Ji uždirbs eksportuodama atsinaujinančią energiją į kitas šalis, ir mums nereikės kasmet mokėti beveik 6 mlrd. eurų už importuojamą iškastinį kurą, elektrą.
Jei Lietuva iki 2030-ųjų savo išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio nesumažins 21 proc., kaip numato neseniai atnaujintas ES pastangų pasidalijimo reglamentas, 2027 m. šaliai gresia 360 mln. eurų baudos.
Nuo 2025 m. dyzelino naudojamo transporte akcizo tarifas bus suvienodintas su benzino akcizu, o nuo 2026 m. jis padidės tiek, kad būtų didesnis už benzinui nustatytą akcizą. Didinamas akcizas dyzelinui galutinę kuro kainą kasmet augins po 4–6 ct/l. Nuo 2025 m. variklių degalams įvedama anglies dioksido dedamoji degalų kainą didins po 3 ct/l kasmet.