Penktadienis, 4 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

Kad lėktuvai nepasiklystų rūke

www.alkas.lt
2022-10-22 15:22:57
0
Wizzair | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Wizzair | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Rudens rytus kartais pasitinkame tirštame rūke, kuris prastina matomumą ir apsunkina ne tik antžeminio eismo sąlygas, bet ir daro įtaką aviacijai. Nors, kaip teigia, Lietuvos oro uostų atstovai, rūkas daro įtaką labai nedideliam skaičiui skrydžių, tačiau dėl šio gamtos reiškinio galimi vėlavimai ar lėktuvų nukreipimai į kitus oro uostus.

Ekspertų teigimu, tokie sprendimai priimami siekiant užtikrinti orlaivių įgulų ir keleivių saugumą, o esant spartiems orų pasikeitimams – imamasi papildomų saugumo priemonių, orų prognozės atnaujinamos dažniau.

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prognozių ir perspėjimų skyriaus aviacinių prognozių patarėjos Dovilės Keršytės teigimu, aviacinė orų prognozė dėl labai aukštų šios srities saugumo standartų yra griežtai reglamentuota tarptautinių dokumentų, apibrėžiančių meteorologinius elementus, turinčius įtakos skrydžiui.

„Kas šešias valandas teikiame atnaujintą oro prognozę oro uostams ir Tarptautinei oro navigacijai. Prognozė galioja vos 24 valandas, o jeigu orai staigiai keičiasi, tai operatyviai ją atnaujiname ir teikiame tik naujausius duomenis.

Tuo tarpu oro uostuose dirbantys mūsų meteorologinių ir aviacinių stebėjimų skyriaus technikai visą parą stebi orus ir kas 30 minučių siunčia naujausiusduomenis orlaivių įguloms. Esant ypač sparčiam orų pasikeitimui oro uostų teritorijoje specialūs pranešimai gali būti siunčiami ir kas 5 minutes.“ – pasakojo D. Keršytė.

Ji taip pat pridėjo, kad aviacijoje svarbiausi tokie orų prognozės elementai kaip matomumą prastinantys reiškiniai – pavyzdžiui, debesuotumas, apatinė debesų riba – taip pat, vėjo kryptis ir greitis, vėjo variacijos.

Taip pat primenama, kad Lietuvos oro uostuose orlaivių eismas vyksta net ir blogesnio matomumo sąlygomis, nes kiekviename oro uoste įdiegtos specialios tikslaus artėjimo tūpti sistemos (angl. ILS – „instrumental landing system“), taip pat veikia alternatyvios sistemos, kurių visų tikslas – suteikti kuo daugiau informacijos įgulai bei lėktuvo įrangai apie galimybes leistis net ir tokiais atvejais, kai iš tolimesnio atstumo kilimo-tūpimo tako fiziškai nesimato.

Lietuvos oro uostų duomenimis, būtent dėl rūko ir blogo matomumo sąlygų atšauktų arba nukreiptų į kitus oro uostus skrydžių skaičius sudaro tik kelias dešimtąsias vieno procento nuo bendro skrydžio srauto dalis.

Įtakos orams aerodrome turi ir oro uosto lokacija

D. Keršytės teigimu, rūkas labai specifinis ir lokalus gamtos reiškinys, kurio susidarymui įtakos turi ir geografinė padėtis.

„Praėjusią savaitę saulei nusileidus Vilniuje dangus įsigiedrindavo, o vėjas buvo silpnas, todėl susidarė palankios sąlygos formuotis radiacinio tipo rūkams. Jie labai prastina matomumą ir turėjo įtakos tam, kad dalis skrydžių buvo nukreipti į kitus oro uostus. Pavyzdžiui, kol Vilniaus oro uostas skendo rūke, Kaune rūko nebuvo, todėl ten orlaiviai galėjo leistis.“ – pasakojo D. Keršytė.

Ji taip pat pasakojo, kad Lietuvoje rūkas yra labai dažnas reiškinys. Per metus Lietuvoje rūkas formuojasi maždaug 23-95 dienas. Dažniausiai šis reiškinys pastebimas vakarų Lietuvoje ir rytinėje bei pietrytinėje šalies dalyje. Dažniausiai rūkas stebimas šaltuoju metų laiku – nuo lapkričio iki kovo mėnesio.

„Priklausomai nuo geografinės lokacijos, kitų vietos aplinkybių, gali formuotis skirtingos prigimties rūkas. Šis reiškinys nėra tik paprasta vandens lašelių sankaupa, kuri prastina matomumą žemės paviršiuje. Skiriasi jų rūšys ir prigimtis, todėl labai svarbu įspėti orlaivius apie prastėjančias oro sąlygas ir prastą matomumą žemės paviršiuje.“ – sakė D. Keršytė.

Aviacinės oro prognozės

Pasak D. Keršytės, aviacinė orų prognozė panaši į kiekvienam gyventojui įprastą prognozę. Sinoptikai remiasi turimais stebėjimo duomenimis, informacija apie sinoptinę situaciją tam tikrose atmosferos aukščiuose, radarine informacija. Tačiau, ekspertės teigimu, skiriasi galutinis produktas.

„Aviacinė prognozė, priešingai nei orų prognozė, kurią matome per televiziją ar girdime per radiją, teikiama griežtai reglamentuota kodo forma. Kodas užšifruoja minėtus orų elementus – vėjo kryptis, debesuotumas ir panašiai. Šie duomenys yra aktualūs ir perduodami ne tik oro uostų teritorijoje,  bet ir tarptautiniams partneriams, užsienio oro uostams. Visos šalys turi vienodai perskaityti prognozę, kad nekiltų saugumo iššūkių.“ – pasakojo D. Keršytė.

Jos teigimu, vargu, ar aviacinę orų prognozę galėtų perskaityti bet kuris gyventojas – tam reikalinga patirtis.

„Turime užtikrinti, kad bet kurios šalies oro navigacijos atstovai ar orlaivių įgulos gebėtų perskaityti prognozę ir priimti tinkamus sprendimus dėl orlaivių nusileidimo aerodrome.“ – teigė D. Keršytė.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Po 35 dienas trukusio atnaujinimo lėktuvai grįžta į Vilnių
  2. LOT lėktuvai iš Kauno į Varšuvą kils nuolatos
  3. Vasarį nuo pandemijos kenčiančiai aviacijai vilčių suteikė ir gėlės
  4. Per savaitę atnaujinti 24-os skrydžių kryptys
  5. Oro vežėjas primena saugumo taisykles
  6. Šalies oro uostuose ženkliai auga skrydžių pasiūla
  7. Nuo rudens – šešios naujos skrydžių krypys
  8. Oro uostuose keleivių skaičius padvidubėjo
  9. Oro uostuose – penkis kartus daugiau keleivių
  10. Po lietingos vasaros pradžios, į Lietuva veršis karščio banga
  11. Virš 30 laipsnių oro temperatūra iš Lietuvos trauksis nenoromis
  12. Oro navigacija: aviacinė vasara skrydžiams šiemet šaltesnė
  13. Oro uostuose mažėja keleivių, auga krovinių srautai
  14. Oro keleivių pagausėjimo tikimąsi II kevirtį
  15. Skrydžių krypčių daugės ir liepą

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Maisto gaminių klastitės
Gamta ir žmogus

Tarp dažniausių klastočių – vynas ir saldainiai

2025 07 04
Baltijos šalių Prezidentai
Lietuvoje

Baltijos šalių Prezidentai aptarė saugumo klausimus

2025 07 04
Pinigai
Lietuvoje

Pareigūnai ragina nesusigundyti greitu ir lengvu pelnu

2025 07 04
Pasienis
Lietuvoje

Važiuojant į Lenkiją patikrinimai vyks 13-oje vietų

2025 07 04
Vandens dulksnų stotelė
Gamta ir žmogus

Kaune – dar daugiau atsivėsinimo vietų

2025 07 04
„Rail Baltica“
Lietuvoje

„Rail Baltica“ projektui – papildomos ES lėšos

2025 07 04
Pėsčiųjų ir dviračių takas
Gamta ir žmogus

„Via Lietuva“ keliautojams siūlo 5 vaizdingus maršrutus

2025 07 04
Mobilus internetas telefone
Lietuvoje

Interneto kokybę jau galima įsivertinti dar paprasčiau

2025 07 04

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Michailas Velleris apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“
  • Rimgaudas apie R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę
  • P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Tarp dažniausių klastočių – vynas ir saldainiai
  • Baltijos šalių Prezidentai aptarė saugumo klausimus
  • Pareigūnai ragina nesusigundyti greitu ir lengvu pelnu
  • Važiuojant į Lenkiją patikrinimai vyks 13-oje vietų

Kiti Straipsniai

Traukiniai

Nauji traukiniai Lietuvoje riedės jau kitąmet

2025 07 03
VNO atnaujinimas

Prasidėjo svarbus Vilniaus oro uosto atnaujinimo etapas

2025 07 02
Audra

Daugiausiai žaibų birželį sulaukė pietiniai ir rytiniai rajonai

2025 07 01
„Wizz Air“ lėktuvas

Atnaujinami skrydžiai tarp Vilniaus ir Bilundo

2025 07 01
Palangos oro uostas

Iš Palangos į Londoną lėktuvai kils 7 kartus per savaitę

2025 06 20
Kelionės Kaune

Kauno viešajame transporte –naujas atsiskaitymo būdas

2025 06 11
Elektra | enmin.lrv.lt nuotr.

Kaip šilti birželio orai paveiks elektros sąskaitas?

2025 06 09
Audra

Sinoptikai įspėja pavojingus orus, kelininkai stiprina budėjimą

2025 06 05
„airBaltic“ lėktuvas | „airBaltic“ nuotr.

„airBaltic“ pradeda tiesioginius skrydžius į Tiraną

2025 06 03
Traukinys

Traukiniai tarp Vilniaus ir Varšuvos važiuos greičiau ir dažniau

2025 05 28

Skaitytojų nuomonės:

  • >P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Michailas Velleris apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“
  • Rimgaudas apie R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę
  • P.Skutas apie Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas
  • Mikabalis apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Ukrainos gynėjai | facebook.com/GeneralStaff.ua nuotr.

Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 10 22 12:00

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai