Vilniaus tarptautinio kino festivalio „Kino pavasaris“ žiūrovai šiemet turės progą pamatyti ne vieną filmą, nominuotą vienam seniausių ir labiausiai vertinamų kino pasaulyje, JAV Kino meno ir mokslo akademijos teikiamam apdovanojimui – „Oskarui“. Kovo 14–28 dienomis „Kino pavasaris“ savo gerbėjams pristatys aštuonias juostas, pelnusias net 11 „Oskaro“ nominacijų.
Daugiausiai nominacijų – net keturias – sensacingai užsitikrino režisieriaus Beno Zaitlino ( Behno Zeitlin) drama „Pabaisos iš laukinių pietų“ („Beasts of Southern Wild“). Filmas pretenduoja į apdovanojimą kaip geriausias filmas, taip pat už geriausią režisūrą, geriausią scenarijų bei pagrindinės aktorės vaidmenį. Vos šešerių filmavimo metu buvusi neprofesionali aktorė Kvenžanė Valis (Quvenzhane Wallis), kuriai dabar jau devyneri, įtaigia vaidyba debiutavo kine ir tapo jauniausia visų laikų pretendente į „Oskarą“.
Mažoji aktorė juostoje vaidina apleistoje ir skurdžioje vietovėje gyvenančią mergaitę, kuri vaikiškomis fantazijomis spalvina niūrią kasdienybę, kurioje suaugusieji nevengia taurelės ir keistomis priemonėmis kovoja už teisę gyventi ten, kur nori. Tuo tarpu mergaitė laukia nežinia kodėl ją palikusios mamos ir bijo netekti sunkiai sergančio tėvo.
Žmonių likimai karo ir politinės diktatūros akivaizdoje
Du „Kino pavasario“ filmai varžosi dėl „Oskaro“ geriausio užsienio šalies filmo nominacijoje. Pirmasis – kanadiečių drama „Karo ragana“ („War witch“, rež. Kim Nguyen), kurioje pagrindinį vaidmenį sukūrė Reičelis Mvanza (Rachel Mwanza), už šį debiutą kine pernai jau buvo apdovanota „Sidabriniu lokiu“ Berlyno kino festivalyje. Juosta triumfavo ir Niujorko Tribekos festivalyje. Net dešimt metų kurtas filmas nukels į Demokratinę Kongo Respubliką ir pasakos į karą įtrauktos keturiolikmetės mergaitės istoriją.
Antrąjį filmą deleguoja Čilė ir „Kino pavasario“ žiūrovams jau pažįstamas režisierius Pablas Larainas (Pablo Larrain). Tikrais įvykiais paremta drama „Ne“ („No“) – režisieriaus trilogijos apie Augusto Pinočeto diktatūros priespaudoje gyvenusius žmones finalinė dalis. 2008 m. epopėją pradėjo „Tonis Manero“, o 2010 metais pratęsė „Kino pavasaryje“ rodytas „Post Mortem“. Naujausioje trilogijos dalyje pasakojama apie Lučą, anksčiau kovojusį prieš diktatoriaus Pinočeto rėžimą, o dabar perėjusį į kitą barikadų pusę. Reklamine akcija „Taip“ už diktatoriaus perrinkimą į valdžią kovojantis vyras sulaukia pasipriešinimo –reklaminės kampanijos „Ne“. Aktoriaus Gaelio Garcia Bernalio įkūnyto veikėjo vadovaujama akcija „Ne“ išradingomis meninėmis priemonėmis kviečia tautą drąsioms permainoms ir gyvenimui be Pinočeto.
„Būtų lengviau išvardinti festivalius, kuriuose nedalyvavo Pablas Laraino originalus ir to laiko dvasią autentiškai perteikiantis filmas. Po pasaulinės premjeros Kanuose, „Ne“ pakvietė Karlovy Varai, Lokarnas, San Sebastianas, Torontas, Busanas, Londonas, Niujorkas ir San Paulas,“ – apie filmo sėkmę pasakoja festivalio „Kino pavasaris“ programos koordinatorius Edvinas Pukšta.
„Oskaro“ vertos dokumentinės ir trumpametražės juostos
„Muzikinių filmų“ programoje „Kino pavasaryje“ bus rodomas geriausio dokumentinio filmo kategorijoje „Oskarui“ nominuotas „Sugar man“ („Searching for Sugar Man“, rež. Malikas Bienlieliol (Malik Bendjelloul). Švedų režisierius atskleidžia fenomenalaus populiarumo dainininko Rodriguezo, kuris Pietų Afrikoje buvo vertinamas labiau nei Bobas Dylanas ar „The Rolling Stones“, istoriją. Filmas tarp daugybės prestižinių apdovanojimų jau turi Sandanso kino festivalio ir Amsterdamo dokumentinių filmų festivalio publikos simpatijų prizus.
Apsidžiaugti turėtų ir trumpametražių filmų gerbėjai. „Kino pavasario“ programai atrinkti net keturi iš penkių filmai, nominuoti „Oskaro“ apdovanojimui. „Asadas“ („Asad“, rež. Brainas Baklėjus (Bryan Buckley) – istorija apie karo sudarkytame Somalyje gyvenantį berniuką, kuriam tenka rinktis – tapti piratu ar sąžiningu žveju. „Šešėlio mirtis“ („Death of a Shadow, rež. Tomas van Avermytas (Tom Van Avermaet) – fantastikos elementų turinti drama, kurioje miręs karys, tikėdamasis susigrąžinti savo gyvybę, renka mirštančių žmonių sielas. „Buzkaši žaidžiantys berniukai“ („Buzkashi Boys“, rež. Semas Frenšas (Sam French) – trumpametražis filmas, nukelsiantis žiūrovus į Afganistaną ir leisiantis susipažinti su nacionaliniu afganų sportu, kuriam naudojama negyva ožka. „Komendanto valanda“ („Curfew“, rež. Šonas Kristensenas (Shawn Christensen) pasakos apie gyvenimo duobėje įstrigusį vyrą ir atskleis, kas jį sulaikys nuo lemtingo sprendimo priėmimo.
Didžiausias kino renginys Lietuvoje – 18-asis Vilniaus tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“ – prasideda kovo 14 dieną.