Vilniaus miesto savivaldybė pasirašė projektavimo sutartį su pasaulinio garso biuru „Zaha Hadid Architects“. Architektai įsipareigojo suprojektuoti Vilniaus geležinkelio stoties prieigas, viešąją erdvę ir viešojo transporto terminalą. Projektą valdys Vilniaus vystymo kompanija – planuojama, kad nauja erdve vilniečiai ir miesto svečiai galės naudotis 2029 m. III ketv.
„Šiandien dedant parašus realiai gelbėjame stoties atnaujinimo projektą. Kadencijos pradžioje radome tokią situaciją: abiejų stočių ir prieigų projektai buvo sujungti ir todėl jų ateitis buvo miglota. Ką mes padarėme: atskyrėme geležinkelio stotį ir aplinkinę teritoriją į du skirtingus etapus. Šiandien savivaldybė su autobusų stotimi ir geležinkelio stoties prieigomis jau juda pirmyn. Lietuvos geležinkeliams taip pat linkime rasti valios ir finansų įsipareigoti aiškiai datai dėl geležinkelių stoties atnaujinimo“, – sakė Vilniaus meras Valdas Benkunskas.
Jis priduria, kad „geležinkelio stoties prieigos – morališkai ir praktiškai pasenusios ir tikrai nekuria gero įspūdžio apie miestą atvykusiems svečiams ir turistams. Todėl čia bus kuriamas šiuolaikiškas, kompaktiškas ir daugiafunkcis miesto centras greta pagrindinio šalies mobilumo mazgo“.
Kritikos sulaukianti erdvė
Pasak Vilniaus vyriausiosios architektės Lauros Kairienės, sostinės stotis jau daugelį metų yra viena labiausiai kritikuojamų miesto erdvių – čia susiduria intensyvus transporto srautas, nepatogus keleivių judėjimas, chaotiška infrastruktūra ir socialinės problemos bei iš to kylantis nesaugumo jausmas.
„Dabartinė aikštė dažniau yra kliūtis nei patogi įvairių transporto rūšių jungtis į miestą atvykstantiems svečiams ar vilniečiams. Šiuo projektu bus sukurtas naujas viešojo transporto terminalas, kuriame po vienu stogu bus patogiai aptarnaujami keliaujantieji miesto, tarpmiestiniais ir tarptautiniais maršrutais. Viešoji erdvė prie pagrindinės stoties taip pat taps svarbiu vietos elementu“, – sako Laura Kairienė.
Projektavimo sutartis pasirašyta „Zaha Hadid Architects“ laimėjus viešąjį architektūrinio projekto konkursą ir pasibaigus deryboms. Biuras konkursui pasiūlė koncepciją kodiniu pavadinimu „Green Connect“. Idėja išsiskyrė aiškia urbanistine struktūra, integruotu žaliuoju kraštovaizdžiu ir architektūra, kuri darniai įsilieja į istorinį kontekstą.
„Pagaliau Vilniuje pradedamas vienas ambicingiausių viešųjų erdvių projektų. Stipri jo valdymu besirūpinanti mūsų komanda užtikrins, kad „Zaha Hadid Architects“ parengta koncepcija atlieptų visus keltus uždavinius sukurti ikoninį objektą ir nutiestų kelią sklandiems rangos darbams“, – sakė Vilniaus vystymo kompanijos generalinė direktorė Laura Joffė.
Naujos jungtys
Pagrindinė projekto idėja – jungti, o ne skirti: sudaryti naujas ryšio jungtis tarp Naujininkų, Senamiesčio ir Naujamiesčio, sukuriant vientisą ir funkcionalų miesto audinį, patogų keleiviams ir patrauklų miestiečiams. Stoties aikštės teritorijoje didelis dėmesys skiriamas tvarumui – projektuotojai planuoja naudoti medieną, siūloma žaliųjų miesto erdvių estetika.
Vakarinėje aikštės dalyje numatyta įkurdinti viešojo transporto terminalą, kuris bus įrengtas po dirbtine kalva. Ji bus formuojama kaip žalias amfiteatras, tapsiantis poilsio ir susitikimų vieta, o „kalvelės“ viduje bus suprojektuota ir tarpmiestinių autobusų kasa bei viešojo transporto terminalas. Dabartinės tarpmiestinių autobusų stoties vietoje vėliau bus plėtojami nauji statybos projektai.
Parengta pagal Vilniaus savivaldybės pranešimą





















