Seimo Asmenų su negalia teisių komisijos pirmininkė Indrė Kižienė kreipėsi į atsakingas institucijas dėl šiuo metu galiojančios Kelių eismo taisyklių (KET) nuostatos, ribojančios galimybę asmenims su negalia naudotis A+ eismo juosta.
Į komisiją kreipęsi piliečiai nurodo, kad vairuodami ar važiuodami transporto priemonėmis, pažymėtomis skiriamuoju ženklu „Asmuo su negalia“ arba turėdami asmens su negalia statymo kortelę, jie vis tiek yra fiksuojami kaip pažeidėjai, kai naudojasi A+ eismo juosta.
Didžiausia problema kyla dėl mobiliųjų greičio matuoklių, kurie nefiksuoja nei specialaus ženklo, nei kortelės ir automatiškai registruoja pažeidimą. Tai reiškia, kad asmenys su negalia ar jų artimieji priversti teikti papildomus paaiškinimus, įrodymus, o kartais net skųsti paskirtas baudas.
Pagal šiuo metu galiojantį KET 1811.2 punktą, A+ juosta leidžiama naudotis tik tuo atveju, kai asmuo su negalia vežamas į ar iš švietimo ar dienos užimtumo įstaigos, ir tik tuo atveju, jei maršrutas suderintas su kelio savininku.
Nuostata neatitinka poreikių
Gyventojų ir komisijos pirmininkės vertinimu, ši nuostata neatspindi realių asmenų su negalia mobilumo poreikių. Žmonės su negalia kasdien vyksta ne tik į švietimo ar užimtumo centrus, bet ir į gydymo, reabilitacijos, socialines ar kitas gyvybiškai svarbias vietas.
„Turime užtikrinti, kad žmonės su negalia galėtų naudotis viešąja infrastruktūra nevaržomai ir oriai. Dabartinė praktika, kai net pažymėtomis transporto priemonėmis važiuojantys asmenys su negalia traktuojami kaip pažeidėjai, yra socialiai neteisinga. Ji tik dar labiau padidina biurokratinę ir emocinę naštą tiems, kam ir taip nelengva“, – sako Seimo narė, Asmenų su negalia teisių komisijos pirmininkė I. Kižienė.
Reaguojant į šią padėtį, rašte institucijoms siūloma peržiūrėti šiuo metu galiojančią tvarką ir svarstyti galimybę leisti A+ juosta važiuoti visais atvejais, kai transporto priemonė pažymėta ženklu „Asmuo su negalia“ ir nepriklausomai nuo kelionės tikslo.
Rašte taip pat kviečiama institucijas pateikti savo vertinimus dėl šios nuostatos pagrįstumo, jos įgyvendinimo realiomis sąlygomis ir poveikio žmonėms su negalia. Kartu keliama būtinybė mažinti perteklinę administracinę naštą, ypač tais atvejais, kai gyventojai turi įrodinėti, kad važiavimas A+ juosta buvo teisėtas.
Papildomai kreiptasi į Policijos departamentą, prašant pateikti informaciją, kiek nuo 2024 m. sausio 1 d. pradėta administracinių nusižengimų tyrimų dėl KET 1811.2 punkto pažeidimų.
Parengta pagal Seimo kanceliarijos pranešimą