Liuksemburge vykstančiame Europos Sąjungos (ES) transporto, telekomunikacijų ir energetikos (TTE) tarybos posėdyje susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pristatė Lietuvos poziciją dėl Europos Komisijos siūlomos Techninių apžiūrų paketo peržiūros. Šiuo pasiūlymu siekiama sugriežtinti transporto priemonių techninės būklės reikalavimus visose ES šalyse, įskaitant prievolę kasmet tikrinti senesnius automobilius. Ministras išreiškė nepritarimą tokiems pokyčiams ir pabrėžė, kad jie būtų pertekliniai transporto priemonių savininkams Lietuvoje.
Siūlymas reikalauja papildomo vertinimo
Labiausiai Lietuva prieštarauja pasiūlymui įvesti privalomą kasmetinę senesnių nei 10 metų automobilių techninę apžiūrą. Šis siūlymas, pasak ministro, kelia didelių abejonių ir reikalauja papildomo vertinimo, nes nėra objektyvių duomenų, pagrindžiančių būtinybę dažninti technines apžiūras. Pasak jo, Lietuvoje vidutinis automobilių amžius yra didžiausias Europoje, todėl būtina atsižvelgti į konkrečių valstybių specifiką ir ragino palikti lankstumą valstybėms.
„Tokia prievolė reikštų didelę administracinę naštą tiek transporto priemonių savininkams, tiek techninės apžiūros centrams. Šiuo metu Lietuvoje daugiau nei 80 proc. transporto priemonių yra senesnės nei 10 metų, todėl kasmetinė apžiūra paveiktų apie 1,5 mln. gyventojų, o papildomi administraciniai kaštai per dvejus metus viršytų 38 mln. eurų“, – taryboje argumentus dėstė E. Sabutis.
Pusiausvyra tarp saugumo ir sąnaudų
Ministras E. Sabutis pabrėžė, kad būtina rasti pusiausvyrą tarp saugumo reikalavimų, administracinės naštos ir transporto priemonių savininkų sąnaudų. Be to, Lietuva abejoja dėl lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorijos) išmetamųjų teršalų patikros praėjus tik vieniems metams nuo pirmosios registracijos ir siūlo šią procedūrą atlikti po dvejų metų. Taip pat Lietuva laikosi nuomonės, kad kitoje valstybėje narėje atliktos laikinos techninės apžiūros galiojimas turėtų būti pripažįstamas pagal tos valstybės narės teisės aktuose nustatytą laikotarpį, o ne griežtai šešių mėnesių laikotarpiui, kaip siūlo Komisija.
Įvertinti ir teikti siūlymus
Ministras paragino kitas ES valstybes nares artėjančiose derybose kritiškai įvertinti EK siūlymus, analizuoti galimą poveikį ir teikti konstruktyvius siūlymus, atsižvelgiant į jų nacionalinį kontekstą.
E. Sabutis ES valstybių narių ministrams pabrėžė, kad Lietuva remia subalansuotą požiūrį į transporto sektoriaus reguliavimą, siekiant užtikrinti saugumo, aplinkos apsaugos ir ekonominio efektyvumo pusiausvyrą. Lietuva pritaria griežtesnėms automobilių patikroms keliuose ir vertina pastangas plėsti duomenų mainus tarp valstybių narių, kad būtų lengviau stebėti techninės būklės pokyčius ir užkirsti kelią ridos klastojimui. Be to, Lietuva sveikina tikslą skaitmenizuoti transporto priemonių registracijos ir techninių apžiūrų dokumentus, kas padėtų patogiai juos naudoti kelionėse.
Lietuva iš esmės teigiamai vertina šį paketą. Šioje ES taryboje vyksta tik pirminis apsikeitimas nuomonėmis politiniu lygiu apie šį paketą, pasiūlymai toliau bus svarstomi ekspertų lygiu darbo grupėse.
Balandžio pabaigoje EK pristatytu Techninių apžiūrų paketu siekiama pagerinti kelių eismo saugumą ir aplinkos apsaugą, įvedant griežtesnes technines apžiūras ir papildomus patikrinimus. EK skelbė, kad siūlomi pokyčiai susiję su ES kelių eismo saugumo politikos programoje įtvirtintu tikslu iki 2050-ųjų Bendrijos keliuose žuvusių ir sunkiai sužeistų žmonių skaičių sumažinti beveik iki nulio, o iki 2030 metų – 50 procentų.
Parengta pagal Susisiekimo ministerijos pranešimą