Penktadienis, 13 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

G. Skamaročius. Minime Prūsijos ar Prūsijos kunigaikštystės 500-metį, jo iškilmes ar buvimą patvoryje?

Gintaras Skamaročius, www.alkas.lt
2025-04-11 11:48:27
45
Krokuvos sutartis 1525 04 10

Krokuvos sutartis 1525 04 10 | wikipedija.org nuotr.

Šiais metais sukanka Prūsijos kunigaikštystės įkūrimo 500-metis (1525 m. balandžio 10 d.). Vieniems tai siektinas iškilmingas paminėjimas, kitiems „Prūsijos“ vardą primenantis kryžiuočių ar vėliausiųjų nacių smurtas bei žudynės. Tretieji gi nori švęsti buvimą savotišku patvoriu, iš po kurio nubyrėdavo kontrobandinių pajamų.

Priminsiu, vadinamoji Prūsija buvo iki 1525 m., taigi šio pavadinimo naudojimui šiais metais ne 500. Ypač keistai atrodo priimti sprendimai šiuos, 2025 metus Vilkaviškyje, Šakiuose, Šilutėje, …, minėti „paprūsės“ metais.

Svarbiausiai suprasti, kas ir kokia forma ar mintimi buvo nuo 1525 iki pat 1945 ir, galimai, tik tada apsispręsti ką, kiek ir kaip minėti.

Prieš 500 metų

1525.04.10 yra labai svarbi data, kuri iš principo nutraukė egzistavimą banditinės struktūros (Kryžiuočių ordino …), kuri mūsų tautiečiams prieš pora amžių buvo atnešusi kryžiuotiškų žudynių laikotarpį ir feodalinius santykius su baudžiava po Vatikano ir vokiškos Šventosios Romos imperijos padu. Nors, neužmirštinas ir faktas, kad ženkli dalis tuometinės lietuviškos bendruomenės atstovų, ypač gobšesnių bei mažiau atsparių, šių karų pradžioje taip pat buvo įjungti ar patys įsijungę į tas gretas ir vėliau kariavo prieš neatsiklaupusius lietuvius.

Lietuvos ir Lenkijos valstybė (valdovo Žygimanto Senojo asmenyje), formaliai, 1525 m. balandžio 10 d. Krokuvos sutartimi, parėmė pasaulietinės Prūsijos kunigaikštystės nepriklausomybę nuo Vatikano ir Šventosios Romos Vokietijos imperijos. Tuo pačiu ši kunigaikštystė (Alberto asmenyje) prisiekė vasalinę priklausomybę Lietuvos ir Lenkijos valstybei, valdovo asmenyje. Formaliai, Kryžiuočių ordinas, paskutiniojo jo didžiojo magistro Alberto (Albrechto Brandenburgiečio) iniciatyva, buvo pertvarkytas į teokratinę valstybę. Albertas buvo paskelbtas Prūsijos kunigaikščiu (hercogu).

Krokuvos sutartis 1525 04 10
Krokuvos sutartis 1525 04 10 | wikipedija.org nuotr.

Čia verta priminti, kad Albertas buvo Lietuvių valdovo (LDK) Algirdo vaikaitės, Sofijos Jogailaitės sūnus, t.y. taip pat gediminaičių kilmės didikas.

Galėjo būti ir geriau, tai yra, tuometinio ordino teritorija ar jo didžioji dalis, pavyzdžiui į rytus nuo Osos (Mantavos) upės, galėjo būti suvienyta su Lietuvos valstybe (Didžiąja kunigaikštyste ar karalyste). Albertas vyko į Vilnių ir, manau, siūlė panašų planą, bet „Vilnius” turėjo per daug „penktosios kolonos“. Tiesa, Albertas ir pats neatmetė galimybės būti tokios jungtinės Lietuvos valdovu, tikriausiai kilo klausimas ir dėl Lietuvos religinės pusiausvyros. Krokuvos pusei šis variantas nebuvo palankus.

Lietuvos pusė, o ypač lietuvių tauta turėtume jausti dėkingumą bei pagarbą Albertui ir tuo pačiu jo valdomai kunigaikštystei (ir atitinkamo laikotarpio, po jo valdžiusiems kunigaikščiams, tame tarpe Radviloms) už valstybiniu – teisiniu lygiu pradėtą ir įteisintą lietuvių tautos, kalbos, raštijos, švietimo ir paveldo saugojimą. Ir ne tik.

Alberto ir Prūsijos kunigaikštystės nuopelnai lietuviams ir Lietuvai

1530 m. kunigaikščio Albrechto pavedimu lietuviškos pamaldos buvo įvestos Tilžėje, 1531 m. Karaliaučiuje, 1536 m. Įsrutyje, vėliau dar šimtuose bažnyčių.

1544 m. rugpjūčio 17 d. įkurtas Karaliaučiaus universitetas – itin žymus lietuvių dvasininkų (evangelikų liuteronų) bei lietuvių raštijos darbuotojų rengimo centras. 1544–1829 m. Karaliaučiaus universitete mokėsi jaunuoliai iš maždaug 400 Mažosios Lietuvos vietovių, iš viso apie 13 370 studentų. 1547 m. Karaliaučiuje, išleista Martyno Mažvydo ir partnerių parengta pirmoji lietuviška knyga „Katekizmo prasti žodžiai“.

1547 metais Martyno Mažvydo parašyta pirmoji lietuviška knyga „Katekizmas“ (Katechismusa prasti žadei, makslas skaityma rašta ir giesmes krikščionystės bei dėl bernelių jaunų naujai suguldytas) | Vikipedija.org nuotr.

Verta priminti, kad Prūsijos kunigaikštystė visgi buvo tarsi padalinta, o formaliai suskirstyta į 3 administracinius kraštus, daugumoje etniniu pagrindu. Šiaurės ir rytų kraštas, nuo Deimenos ir Alnos upių į rytus, buvo valdomas Lietuvių valsčių ūkio rūmų, su sostine Įsrutyje. Verta priminti, kad šis miestas įkurtas senojo letų (lietuvių) kulto centro ir gyvenvietės vietovėse, Priegliaus ir Unguros upių santakų erdvėje. Jos pirmasis žinomas lotyniškai užrašytas pavadinimas Lethovys, vėliau kitęs į Letienen, Netienen vardus.

Lietuva kaip provincija ar departamentas

Ilgainiui Lietuvių valsčių ūkio rūmų administruojama teritorija buvo pradėta vadinti tiesiog Lietuva, formaliai – Lietuvos provincija, tik gerokai vėliau – Mažoji (Prūsų) Lietuva.

1701 m. kunigaikštystė paskelbta Prūsijos karalyste, bet pilnai įsiteisina tik po 1715 m., kai įsigaliojo 1713 m. Utrechto sutartis. Lietuva („vakarinė“), vis dar turi šį krašto pavadinimą, Prūsijos kunigaikščio potvarkiuose, tame tarpe ir lietuvių kalba, naudojami terminai „Prūsija ir Lietuva“. 1723–1736 m. krašto valdymas perduodamas naujai sukurtai įstaigai – Lietuvos deputacijos kolegijai. Sostinė iškeliama į Gumbinę.

Provincijos valdymas 1736 m.,  pertvarkius (panaikinus) kolegiją, perduodamas į Gumbinės karo ir domenų rūmus, bet, 1736-1818 m. kraštas įvardinamas Lietuvos departamentu. Vis dar su Lietuvos vardu.

Tautinio balanso galios virsmas ir pokyčiai

Įvertinus įvykius po karų su Napoleonu, tikėtina, ir lietuvių dalyvavimą abejose pusėse, 1815–1818 m. buvo atlikta esminė reforma, po kurios, nuo 1818 m. administracinio krašto pavadinime panaikinamas Lietuvos pavadinimas – formaliai pervadintas į Gumbinės apygardą. Ji papildomai išplėsta pietų kryptimi, bet sąmoningai atimant lietuvišką Klaipėdos miestą su apylinkėmis (jie įjungti į Karaliaučiaus departamentą vokietinimui).

Beje, po 1815-1818 m. vykdytos reformos, iš Prūsijos kunigaikštystės žemėlapio dingsta ir senasis Sūduvos pavadinimas. 1815 m. „Prūsijos“ žemėlapyje Sūduvos vardo jau nelieka. Beje, ir rusijos imperijai atitekusios Sūduvos dalies pavadinimas, po Augustavo, o vėliau, 1867 m. Suvalkų gubernijos įkūrimo, keičiamas į suvalkiją („saugojamas“ iki pat 2025 m.).

Taigi, tas „ponapoleoninis“ laikotarpis yra ypač svarbus tolesniam lietuviškumo išlikimui. Lietuvą ir Lenkiją pasidalijusi trijulė, ypač rytinis ir vakarinis grobuonys, kartu nusprendė lietuvių (atitinkamai ir lenkų) bei Lietuvos atžvilgiu vengti rizikų dėl galimybės atkurti Lietuvos valstybės savarankiškumą. Vienas į „vakarinę“ – Prūsų Lietuvą įneša sustiprintą vokietinimą, o kitas į „rytinę“ Lietuvą, o tiksliau „lietuviškas“ gubernijas Rusijos imperijoje, stiprų rusinimą ir stačiatikinimą.

Taigi, dėkingumas ir pilna pagarba 500-mečio minėjimui turėtų būti reiškiami tai Prūsijos daliai, kuri buvo Prūsijos kunigaikštystės laikotarpyje – 1525-1701 m., kai lietuviai tą valstybę kūrė kartu su vokiečiais ir mozūrais, ir, kurioje lietuviai, per Lietuvių valsčių ūkio rūmus valdė kunigaikštystės (1/3) dalį – Lietuvą (provinciją). Šioje Lietuvoje dvasininkais ir valstybės tarnautojais galėjo dirbti tik tie, kurie mokėjo lietuviškai, nors šio laikotarpio pabaigoje jau buvo prasidėję bandymai žeminti lietuvių kalbą ir tautybę (pvz. 1681 m. „Dėvėsenos potvarkis“).

Mažesnį dėkingumą ir pagarbą, ir be iškilmingo „500-mečio“ minėjimo, turėtume reikšti tam Prūsijos, jau karalystės (nuo 1701 m.) laikotarpiui, kai Lietuvą dar valdė Lietuvių valsčių ūkio rūmai (iki 1723 m.) iš Įsruties. Panašiai ir su laikotarpiu, kai Lietuvą, jau kaip departamentą, bet jau valdomą Lietuvos deputacijos kolegijos (1723-1736 m.) Gumbinėje.

Šiuo laikotarpiu vis dar negalime sakyti, kad Lietuvoje (LDK ar ATR) sudėtyje esantys vakariniai rajonai (dabartiniai Kybartai, Vilkaviškis, Šakiai, Jurbarkas, …, Palanga) yra „paprūsė“, nes anapus sienos taip pat yra LIETUVA, taip vadinama net ir Prūsijos karaliaus įsakuose. O „Palietuva“ abipus mums patiems turėtų būti nepagarbu.

Mažoji Lietuva XVII a. kalbos
Mažoji Lietuva XVII a. kalbos | vle.lt nuotr.

Mažiau pagarbos turėtume reikšti 1736 -1818 m. laikotarpio „Prūsijai“, bet aukščiausia pagarba ir padėkos žodžiai mūsų iškiliausiems tautiečiams, daugumoje dirbančių vis dar Lietuvos departamentu vadinamame administraciniame krašte. Apie šio laikmečio lietuvių padėtį poemoje „Metai“ puikiai aprašo K.Donelaitis.

Vis dar nėra šiandien minimos „paprūsės“, net ir Jurbarkui ar Tauragei, nes anapus sienos dar yra LIETUVA, taip vadinama ir Prūsijos karaliaus įsakuose, ir K. Donelaičio poemoje „Metai“.

Verta priminti, kad Sūduvos rytinė ir pietinė dalis (su Kybartais, Vilkaviškiu, Šakiais), t.y. tuo metu buvusi LDK / ATR, po III padalijimo, 1795 -1807 m. laikotarpiui pati patenka į „Naujosios Prūsijos departamentą“. Taigi, patvoriu ar menama „paprūse“ galėjo tapti nebent rytinė Alytaus dalis, anapus Nemuno, į rytus.

Po 1818 m., formaliai panaikinus Lietuvą krašto pavadinime (pakeista į Gumbinės departamentą), jis pilniau įgauna Mažosios (Prūsų) Lietuvos vardą, bet jau ne valstybiniu lygiu. Prasideda dar stipresnis lietuvių nutautinimas, gyventojų sudėties statistikų klastojimai, ypač departamento pietinėje pusėje. Dar didesnė pagarba ir padėka mūsų iškiliausiems tautiečiams iki pat 1918-1923 m., kai pagaliau, bent šiaurinė, tos didžią naštą nešusios Mažosios Lietuvos dalis sugrįžo į susijungiančios Lietuvos šeimą.

Laikotarpį nuo 1818 m. palaipsniui, ypač nuo 1862 m., kai valstybės premjeru tampa O.Bismarkas, Lietuvos (departamento forma) beveik nelieka, tad ruožą nuo Kybartų iki Sudargo jau galima vadinti „paprūse“, bet ne 500-metį skaičiuojančia. Pagėgiai ir Šilutė patys buvo toje, jau „Prūsijoje“, taigi, taip pat ne „paprūsė“.

1866-1871 m. Prūsijos valstybės nelieka, ji formaliai tampa Vokietija (imperija). Nagrinėjant patvorių ar „paprūsių“ buvimo ruožus po to, dar lygtai galima kalbėti apie 1914-1918, 1918-1923 ar 1939-1945 m. laikotarpius, bet visi jie jau lygtai turėtų tapti „pavokiete“, ar nuo 1933 m. „pareiche“, ar nuo 1945 m. „paruse“, vėl iš abejų pusių.

Apibendrinant

Suprantu, kad vietinių gyventojų pasakojimų atmintyje ir senuose laikraščiuose išlikę įspūdžiai, kai jie bendravo su anapus sienų buvusia, kartais liaudyje pavadinta „rytprūsija“ ar „vokietija“, kaip nešė kontrabandą, vokietino savo žmones. Suprantu ir to vokietinimo įtaką mūsų kalboje, bet nereikėtų tarsi džiaugtis vokiškų žodžių mokėjimu ir vokietinimus painioti su tarmiškumu, apsileidimu.

Nemanau, kad reikėtų minėti ar populiarinti „patvorių“ atvejus, geriau užsiimti tyrimais, kiek vieni ir kiti atvejai žalos padarė, ką dar galima išsaugoti, atkurti.

Apibendrinant – minėkime Prūsijos kunigaikštystės įkūrimo 500-metį, nagrinėkime jos įtakoje susidariusios Lietuvos (provincijos) sukūrimą, jos pasiekimus bei įtaką lietuvių tautos ir valstybių išsaugojimui bei atgimimams.

 

 

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Purvinas. Kaip prisiminsime Prūsijos kunigaikštystės sukaktį?
  2. G. Skamaročius. Dėl istorinės tiesos – senųjų vardų, vietovardžių ir vandenvardžių vartojimo
  3. Šį rudenį minime lietuvių kalbos paskelbimo valstybine 35-metį
  4. L. N. Rasimas. Prūsijos bumerangas
  5. G. Skamaročius. Dievų Motinos Letuvos skulptūra Romoje
  6. A. Matulevičius. Tolminkiemio klebono K. Donelaičio kova su Prūsijos dvarininkais ir pareigūnais dėl parapijos žemių
  7. „Aktualioji istorija“: Prūsijos paveldo dalybos
  8. Tūkstantmetė Rytų Prūsijos istorija. Mitai ir tikrovė 
  9. Rytoj prasideda trečioji ekspedicija „K.Donelaitis ir R.Prūsijos kultūrinis palikimas“
  10. Atgimsta Prūsijos karalystės laikus menanti komiška opera „Pulko duktė“
  11. Čikagos lituanistinė mokykla švenčia 25-metį (video)
  12. Karaliaučiaus lietuvių kalbos mokytojai mini asociacijos įkūrimo 20-metį
  13. B. Kuzmickas. Mažosios Lietuvos vokietinimas
  14. V. Apžvalgininkas. Lietuviai įtikėję priešų propaganda – neva Vilnius pradėjo kalbėti lietuviškai tik 20 amžiuj
  15. K. Jovaišas. Lietuviai – žydšaudžių tauta? Pagalvokit dar kartą! (I)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 45

  1. Pasiūlymas says:
    2 mėnesiai ago

    Kartais susidaro įspūdis, kad Klaipėdoje galimai bandoma grįžti prie okupacinių valdžių atneštų pavadinimų- Vilhelmo kanalas ( buvo Klaipėdos kanalas), Karalienės Luizės tiltas, Frydricho turgus, Lindenau mokykla…. Tarsi nebuvo 1923 m. sukilimo, kurio dėka Klaipėda grįžo Lietuvai. Gal tinkamai įamžinkime to sukilimo dalyvius? Klaipėda- kuršiškos kilmės pavadinimas, tai gal vadinkime Klaipėdos vietas baltiškais ( kuršiškais, žemaitaiškais, skalviškais ) pavadinimas?

    Atsakyti
  2. +++ says:
    2 mėnesiai ago

    Išsamu ir teisinga.

    Atsakyti
  3. jo says:
    2 mėnesiai ago

    Mums lietuviams priesakas yra Vytauto Didžiojo žodžiai: „Prūsų kraštas – taip pat mano tėvų ir protėvių žemė, ir aš jos reikalausiu iki pat Uosos, nes čia yra mano tėvų palikimas!“
    Jeigu kada nors ateityje Lietuvai pasitaikytų galimybė atgauti prūsų kraštą, tai turėtume jį imti nedvejodami. Kad nebūtų tokių idiotiškų poelgių kaip sniečkus’o, kuris, kalbama, po karo atsisakęs prijungti Karaliaučiaus kraštą prie okupuotos Lietuvos.

    Atsakyti
    • Mišinio vengė? says:
      2 mėnesiai ago

      Nežinau, tai tiesa ar melas, bet tuomet aiškino, esą, jį vertė, tačiau jis gudravo ir išsisuko, nes susijungus, ten gyvenę kolonistai būtų pasklidę ir po Lietuvą (tais laikais nebuvo leidžiama laisvai keisti gyvenamąją vietą) – būtume dar labiau praskiesti.

      Atsakyti
      • Tik says:
        2 mėnesiai ago

        Tuo metu kolonistų ten dar beveik nebuvo, privažiavo netrukus, kai kraštas tapo “niekieno”

        Atsakyti
        • +++ says:
          2 mėnesiai ago

          Iš pat pradžių rusai ten pristeigė lagerių.

          Atsakyti
          • Nugi says:
            2 mėnesiai ago

            gi ne rusai tuose lageriuose kalėjo…

          • >Nugi says:
            2 mėnesiai ago

            Žinoma, ne lageriuose jie gyveno. Kaip ir visoje Lietuvoje, jie apsigyveno pasitraukusių, išžudytų, įkalintų, ištremtų ir jau negrįšiančių namuose. Vos pasitraukus vokiečiams, jie vagonais buvo atvežami į „išvaduotas” vietoves ir apgyvendinami. Mano vaikystės namus ir Vilniuje, ir priemiestyje, kur vėliau išsikėlėme, supo būtent tokie – naujieji gyventojai. Negalėdavai atsistebėti, kaip jie galėjo taip puikiai, skoningai ir gana pasiturimai namus įsirengti – negi viską atsivežė iš savo namų Rusijoje? – Ir tas puikias užuolaidas, ir staltieses, ir pilnas spintas patalynės, staltiesių, rūbų, pilną indaują (žinoma, ne tokių indų, kokių po karo kartais buvo galima parduotuvėje įsigyti, pusdienį eilėje pastovėjus, ir kur ne kiek reikia, o tik, kiek leidžia, galėjai pirkti – jei pinigų turi), įv. virtuvės reikmenų… Ir, žinoma, baldai… Juk viso to į vieną „polutarkę” nesutalpinsi?!

      • jo says:
        2 mėnesiai ago

        Neteisinga potencialų rusų kolonistų skaičių tame krašte prilyginti šiandienos jų gyventojų skaičiui. Jeigu kraštas nuo karo pabaigos būtų priklausęs Lietuvai, tai rusų ten būtų gerokai mažiau, o lietuviai tame krašte dabar sudarytų gal net daugiau kaip pusę gyventojų.

        Atsakyti
        • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
          2 mėnesiai ago

          Išprašius ruskių okupantų kariuomenę, karinį jūrų laivyną ir karinę aviaciją iš Prūsijos žemių, neskaitant valkataujančių kačių šunų, liktų tuščia žemė mūsų šeimininkavimui.

          Atsakyti
    • P.Skutas says:
      2 mėnesiai ago

      Kad Sniečkus atsisakė Karaliaučiaus yra gryniausia sovietinio tipo propaganda vidaus valdymo tikslais. Mat tos propagandos prireikė tam, kad užtildžius tarp buvusios 16-osios lietuviškosios divizijos ir kitų Lietuvoje apsigyvenusių “frontovykų” bei apskritai tarp žmonių sklidusį nepasitenkinimą, kad Karliaučius nbuvo nepriskirtas prie Lietuvos. “Frontovykai” – partijos nariai turėję postus valdžioje ir eiliniai, matydami, kad Lenkijai, beveik nekariavusiai fronte prieš vokiečius, atiduota tiek daug “frontovykų” užkariautų žemių, laikė, kad Lietuvai, kurią jie laikė savo šalimi, nepriskyrus Karaliaučiaus, kai jos visa divizija kovėsi fronte kažkur net nuo Kursko, yra baisiai neteisinga, kad jiems padaryta skriauda ir kad ji turi būti ištaisyta. Kad tai užtildžius ir buvo pirmiausiai partijoje, o per tai žmonėse paleistas gandas, kad čia ne Maskva kalta, pats pirmasis sekretorius Sniečkus Karaliaučiaus atsisakė. Tai girdėti pasakojimai, kurie labai panašūs į tiesą.

      Atsakyti
      • Dar says:
        2 mėnesiai ago

        Prisimenu LRT ekspedicijos laidą apie dabartinėje Gudijoje, Gervėčių apylinkėse gyvenančius lietuvius ( Gudijos valdžia dar nebuvo uždariusi lietuviškų mokyklų ir draugijų) . Berods Rimdžiūnų lietuvių bendruomenės pirmininkas pasakojo, kad Gervėčių ( apie 100 km į rytus nuo Vilniaus) apylinkių lietuviai kreipėsį į aukščiausią sovietų sąjungos valdžią, prašydami prijungit Gervėčių kraštą prie Lietuvos . Atsakymas buvo neigiamas, neva šis kraštas priklauso ne Pabaltijo, bet Gudijos karinei apygardai, tad viskas liko kaip dabar yra.Toks įspūdis, kad Lietuvos valdžiai tie Gudijos lietuviai su uždarytomis lietuviškomis mokyklomis ir draugijomis galimai nerūpi- Lietuvos valdžia galimai labiau rūpinasi imigrantais gudais, atvykusiais iš Gudijos į Lietuvą.

        Atsakyti
        • P.Skutas says:
          2 mėnesiai ago

          Gudai yra Lietuvai užuovėja tiek nuo lenkinimo, tiek nuo rusinimo, todėl nelaimių atveju jiems dera padėti. Dėl valdžios tai lietuvybe ji net Lietuvoje nesirūpina, ką jau kalbėti apie Gudiją. Antai lietuviškuose žodžiuose vietoje valstybinių lietuviškų raidžių sutupdė lenkiškas ir žiūri į žmonėms akis lyg niekur nieko nebūtų padarę…
          Valdžia demokratijos, žodžio laisvės atveju pareigos girdėti moralus neturi. Valdžiai poveikis galimas tik per teisę – piketuok, nerink ir pan. O kai išrinkai, tai jau jos valią kentėk arba atstatydink. Laikas įsisąmonint kokios svarbos yra demokratijos šalyje rinkimai, kaip svarbu juose dalyvauti ir suprasti ką per žmogų į valdžią renki

          Atsakyti
          • P.Skutui says:
            2 mėnesiai ago

            Ar tamsta toks naivus, ar tik apsimetate? Jokios ” gudų užuovėjos” nuo lietuvių rusinimo nėra :”Lietuviškose Baltarusijos mokykloje nuo kito rugsėjo nebebus dėstoma lietuvių kalba – mokoma turės būti tik rusų arba baltarusių kalbomis.” delfi.lt/news/daily/lithuania/musis-tarp-vilniaus-ir-minsko-del-destymo-kalbos-lietuviskose-baltarusijos-mokyklose-90049327

          • P.Skutas says:
            2 mėnesiai ago

            Matosi, kad nelabai gaudaisi kas pasakyta – kad užuovėja nuo lenkinimo yra Gudijos valstybės egzistavimas, o ne tai, ar ten bus viena kita lietuviška mokykla.

          • >"P.Skutas" says:
            2 mėnesiai ago

            Mano nuomone, tamstos postringavimai galimai primena “licvinistų” “teorijas”.

          • P.Skutas says:
            2 mėnesiai ago

            Ką tau kas primena, tai paties apsišvietimo problema. Nieko padėti negaliu.

        • dar >>"P.Skutas" says:
          2 mėnesiai ago

          Neįsižeiskite dėl “p. Skutas” komentarų, tegul sau gyvena savo fantazijų pasaulyje.

          Atsakyti
          • P.Skutas says:
            2 mėnesiai ago

            O ko čia įsižeisti, – kad “ne lenkiškai” Lietuvoje giedu…

          • >"P.Skutas" says:
            2 mėnesiai ago

            O ko čia įsižeist- ačiū Dievui, gyvename laisvoje šalyje- ir “P.Skutas” turi teisę skelbti savo fantazijas.

          • P.Skutas says:
            2 mėnesiai ago

            Taip, jis turi tam teisę, kaip ir “dar” – skelbti savo “ekspedicines” nykumas… Tiesa, regis, buvus ne Lenkijos, o Lietuvos LRT finansuotas…

    • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
      2 mėnesiai ago

      Taip jo, jeigu kada nors ateityje Lietuvai pasitaikytų galimybė atgauti prūsų kraštą, tai turėtume jį imti nedvejodami.
      2022 kovo 14, laiškas išsiųstas į Rusijos ambasadą perduoti Putinui.
      (Ištrauka iš laiško turinio)
      ” Vladimirai Vladimirovičiau, nedelsiant sustabdyk LDK Ukrainos žmonių žudynes, visiems laikams išvesk kariuomenę bei atitrauk karinį jūrų laivyną ir karinę aviaciją iš:
      – LDK Ukrainos (ir jos Krymo) žemių;
      – LDK Baltarusijos (Gudijos) žemių;
      – Baltų genčių Karaliaučiaus (Tvankstės) krašto žemių, užsilikusius dar nuo žiauriųjų stalinistinių laikų bei perduok šeimininkavimą šiose žemėse LDK Lietuvai.”
      Lietuviai, mūsų pareiga – išprašyti ruskius okupantus iš Karaliaučiaus, iš Tvankstės.

      Atsakyti
      • Rimgaudas says:
        2 mėnesiai ago

        >LKJP
        Kalbėjome dėl prūsų krašto atgavimo su Lenkijos lietuviais prūsais. Pasakė, kad pačių prūsų, kurių daug išsikraustė į Lenkiją, tai, beveik nelikę.”Kas tada gyventų tame prūsų krašte?”, – klausimas. Į ten seniai taikosi lenkai. Ir ne be reikalo, matyt. Įdomu bus, kai baigsis karas Ukrainoje, nes reikės tarptautinei visuomenei spręsti kartu ir Karaliaučiaus, uždelstą po II – o Pasaulinio karo, priklausomumo kam nors klausimą. Žodžiu, š…

        Atsakyti
        • taiva says:
          2 mėnesiai ago

          dorzeczy.pl/opinie/280465/gen-skrzypczak-chce-by-polska-odzyskala-kaliningrad.html

          Atsakyti
        • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
          2 mėnesiai ago

          Vienareikšmiškai, priimdama sprendimą, tarptautinė visuomenė išmintingai pasielgs žinodama, kad tik mums baltų lietuviams dera baltų prūsų kalbos atkūrimas, kaip ir šeimininkavimas baltų Prūsijoje dera tik mums, ne lenkams, ne vokiečiams. Juk yra bandymas puoselėti prūsų kalbą Lietuvoje.

          Atsakyti
        • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
          2 mėnesiai ago

          Lietuvoje galėtų gyventi 25 milijonai mūsų, Prūsijoje dar 10 milijonų mūsų, lyginant su Anglija, tik reikia atsikratyti mums komunistinio režimo.

          Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      2 mėnesiai ago

      >jo
      Vytauto Didžiojo žemė… O, kieno žemė taps Vilniaus kraštas, kai bus įgyvendinta “Lenkijos ministro pirmininko kanceliarija ir Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės parengta “Lenkų kalbos ir lenkų bendruomenės Lietuvoje išsaugojimo ir vystymo strategija “Vilniaus kraštas 2040”? Negana to, prie Kauno tarptautinės gimnazijos (direktorius Erikas Griškevičius) Ramybės parke nesenai buvo pastatytas paminklas Aleksandrui Jogailaičiui su karališka karūna ant galvos galimai su ta pačia, tendencija, kad bus paruošta žinia, jog “Lenkijos ministro pirmininko kanceliarija ir Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės parengė dokumentą “Lenkų kalbos ir lenkų bendruomenės Lietuvoje išsaugojimo ir vystymo strategija “Kauno kraštas 2040”. Panslavizmas yra panslavizmas – diktatūra tam vykdoma nuolat.

      Atsakyti
  4. Vilna says:
    2 mėnesiai ago

    Įdomių duomenų pareikta. Galima manyti, kad Albertas pratęsė Jogailos lenkišką politiką Vytauto lietuvybės atžvilgiu, kad Lietuva netaptų iki Osos upės kaip Vytauto tėvonija, t.y. veikė, kad tos žemės tik šiek tiek liktų lietuviškos, tačiau netaptų Lietuvos teritorija. Tokiu atveju galimai Vilniuje buvus dar tikruosius gediminaičius, vytautaičius menančiuosius nederėtų vadinti “penktąja kolona”.

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      2 mėnesiai ago

      >Vilna
      Prisimenant, kad 1.410 m. Žalgirio mūšio metu planetoje gyveno vos 425 milijonai gyventojų (World Atlas, Kingfisher, London), tenka konstatuoti (KU leidykla/2023, “Ist. par. į Lietuvą”, e-formatas, p. 72-73) sekančiai: “Pamario (Vyslos – Nemuno) kultūra yra priskiriama archeologinei akmens amžiaus III-čio tūkstantmečio pr. Kr. pabaigos virvelinės keramikos kultūrai. Ji buvo paplitusi nuo Aistmarių ir toliau pietvakariuose iki Kuršmarių šiaurėje. Kokie žmones kūrė šią kultūrą? Pirmajame rašytiniame šaltinyje (1231 m. pop. Grigaliaus IX bulė) matosi, kad iš vakarinio Vyslos žemupio kranto į rytinį buvo išspausti pamedėnų genties (baltų, – aut.) žmones ir nuo tada dėl išėjimo prie Baltijos jūros Aistmarių kryptimi užvirė nuožmi kova tarp nuolat teritoriją puolančių vokiečių, lenkų, švedų, danų kovinių dalinių ir nuo jų besiginančių Pamario baltų tol, kol nuo Vyslos iki Nemuno įsigalėjo tarptautinis kryžiuočių ordinas. Baltai norėjo atgauti senąsias žemes (1.410 m. Žalgirio mūšis), tačiau tuo pasinaudojo daugiausia lenkai . Kalba yra dvasinės kultūros požymis ir čia prie ankstyvosios Baltijos aptinkame daiktinius jos įrodymus kaimų, miestų ir miestelių pavadinimuose: Gadynė (Gdansk), Eilumys (Malbork), Medė – Metė (Gdakovo – Gadakovo), Tvankstė (Kaliningradas), Arnava (Marjinsk), Labguva (Polesk), Juodkrantė, Šilutė ir LAIKĄ iš centro Arnavoje Klaipėdos – Laikpėdos kryptimi, Pamario baltų valstybės įkūrimą rodantį, 14.270 m. pr. Kr. knygos E – FORMATO 72 – 73 puslapiuose. Dėkoju.

      Atsakyti
      • skt. says:
        2 mėnesiai ago

        Gdansko pavadinimą kai kurie kalbininkai kildina iš prūsiško žodžio gudde- miškas,giria; gudan- girių žmonės, giriniai.

        Atsakyti
        • skt. says:
          2 mėnesiai ago

          Gal gudde ( giria,miškas ) artimas lietuviškam žodžiui (medžių) guotas?

          Atsakyti
      • >Rimgaudas says:
        2 mėnesiai ago

        ir… Danzig (iki atsirandant Gdanskui)

        Atsakyti
        • skt. says:
          2 mėnesiai ago

          Gal ir Guotoniškis , ar prūsiskan Gudaniskan?

          Atsakyti
      • Vilna says:
        2 mėnesiai ago

        “Lenkiškas” DI, matyt, serveryje įtaisytas neleidžia perduoti minčių pačiam.

        Atsakyti
      • Vilna says:
        2 mėnesiai ago

        Kad Lenkija su Jogaila Vytautą dėl Lietuvos teritorijų susigrąžinimo imantis Žalgirio mūšio suvedžiojo už nosies, tai akivaizdu. Nes Užnemunės dalį pradedant Gumbine, Vištyčiu, Suvalkais, Augustavu, Baltstoge, kaip Traidenio apleistą įsigalint joje Mozūrams su Ordinu – Lietuvai iš jų jau buvo atkovoję Butigeidas, Vytenis, taigi po Žalgirio ta Užnemunė praktiškai tik galutinai buvo patvirtinta kaip Lietuvos teritorija. Gi faktiškai Vytautas Lietuvai negavo ne tik tėvonijos iki Osos upės, bet net ir Klaipėdos. Taip Lietuva tapo galutinai parklupdyta 1413 m. Horodlės sutartimi.

        Atsakyti
  5. LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
    2 mėnesiai ago

    Lietuviškų prūsiškų vietovardžių žemėlapis.
    ht tps://townames.carto.com/viz/94ce426a-5b5e-11e4-b74c-0e018d66dc29/public_map

    Atsakyti
  6. skt. says:
    2 mėnesiai ago

    Šiaip jau keista, kad į pietus nuo Geldupės XVII a. pradžioje gyventa mozūrų daugumos, lietuvių ir vokiečių ten mažuma. Juk ten randame vietoves Vydminai ( Wydminy) , Vilkai ( Wilkasy), Šventainiai ( Swiętajno), Ungura, Geibutai ( Hejbuty), Ragainiai ( Rogojny), Šeškai ( Szeszki).

    Atsakyti
    • jo says:
      2 mėnesiai ago

      Kas čia keista? Juk, deja, čia ne vienintelis kraštas, kur lietuviai traukėsi ir nyko, o lenkai, belorusai, vokiečiai lietuvius ir prūsus asimiliuodami plėtėsi.
      Tik tai gal teisingiau būtų sakyti Galdapė? O Willkassen, Wilkasy tikriausiai būtų Vilkasai ar Vilkasiai, nes -as- čia, turbūt, ne galūnė o priesaga? Su tokia priesaga vietovardžių Prūsijoje yra ir daugiau: Zukasai, Vainasai, Garbasiai…

      Atsakyti
      • skt. says:
        2 mėnesiai ago

        Galbūt, kaip Svėdasai, Čedasai, Zarasai rytų Aukštaitijoje?

        Atsakyti
    • Vilna says:
      2 mėnesiai ago

      Mozūrai yra atsiradę II- o tūkstantmečio pirmais šimtmečiais sumišus germanams, slavams ir baltams buvusioje lietuvių jotvingių (veikiausiai žemaičių, sūduvių genčių) gyventoje teritorijoje. Yra pagrindo manyti, kad tai yra kronikose Žemaičiais vadintos žemės, kurias karalius Mindaugas, vėliau Vytautas dovanodavo Ordinui. Ryčiau nuo Geldapės (Vištytis), matyt, gyveno sūduviai. Vėliau dalis Žemaičių spaudžiant krikščionybei ir feodalizmui kėlėsi už Nemuno į Lietuvą ir Kuršius, kita – veikiau didesnė dalis liko tose vietose gyventi, todėl išliko lietuviški vietų pavadinimai. Be to, lietuvių kalboje žodžiai žemas ir mažas yra sinonimai. Taigi pasilikusiems gyventojams išliko Mažūlų arba su prūsams būdingu ‘z’ vietoje ‘ž’ Mazūlų pavadinimas, kurį, matyt, dalis aplinkinių vartojo su -ūr- priesaga, taigi nusistovėjo šios priesagos pavadinimas – Mozūrai. Jotvingiams kapituliavus prieš Ordiną – sūduviai priverstinai buvo nukelti arčiau pajūrio. Plečiantis kalbiniam lenkėjimui per bažnyčią buvę žemaičiai – mažūlai/mozūrai gyvendami sumišai su dalimi lietuvių ir germanų sulenkėjo, liko tik tos žemės vardas kilęs iš lietuviško žodžio mažas. Ši tradicija, matyt, sąlygojo ir Mažosios Lietuvos pavadinimo atsiradimą. Taip aiškintinas mozūrų daugumos gyvenimo XVII a. pradžioje palei Geldapės upę faktas. Taigi ta dauguma gyventojų mozūrų tais laikais buvo žemaičiai lietuviai kaip apktikštyti galimai jau kalbantys lenkiškai.

      Atsakyti
      • jo says:
        2 mėnesiai ago

        Fantastiška fantastika!!! Ne visi supranta tokius minties šuolius! Rašote, kad „yra pagrindo manyti“, o, jei ne paslaptis, ar galite atskleisti tą pagrindą, autorių pavardes ir pavadinimus literatūros, kurioje yra aprašytas tas pagrindas?

        Atsakyti
        • Vilna says:
          2 mėnesiai ago

          Pagrindas “tai manyti” yra iš daugelio mokslų sulasiotos žinios, šaltinių (istorijos, mitologijos, kalbotyros, etnologijos, archeologijos, etnografijos ir t.t.) faktai, mokslininkų rašiusiųjų tais klausimais išsakytos mintys. Tos žinios lasiotos iš K. Būgos raštų, V. Toporovo “Prūskij jazyk”, V. Ivanovo kalbotyros darbų, V.Mažiulio Prūsų kalbos etimologinio žodyno, N. Vėliaus, M. Gimbutienės darbų, E. Gudavičiaus, kitų istorikų darbų.
          Kad “ne visi” supranta “šuolius” tai ne nuostabu, juk Lietuva gyvena, jos sąmonė per amžius maitinta ir dabar per 35 m. Laisvės laikotarpį maitinama Lenkijos savo naudai, matyt, kartais ir ne kritiškai vertinant („perskaitant“) kronikas, rengtomis Lietuvos ir regiono istorijomis.

          Atsakyti
          • jo says:
            2 mėnesiai ago

            Tai, konkrečiai, kuris autorius, kuriame darbe, kuriame puslapyje išvedžioja, kad Žemaičiai neva vadinosi dar ir Mažūlais, o šie (turbūt, dėl japonų kalbos įtakos?) L pavertė į R ir tapo Mazūrais?

  7. GINTARAS says:
    2 mėnesiai ago

    Dėmesio! Maloniai kviečiame į protesto mitingą prieš planuojamą įvesti nekilnojamojo turto mokestį! Renkamės Vilniuje, Katedros aikštėje balandžio 27 dieną 15 valandą (sekmadienį)!!!

    Atsakyti
    • >Gintarui says:
      2 mėnesiai ago

      kas kviečia, kas organizuoja?

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kruvinas pasveikinimas
Ukrainos balsas

JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai

2025 06 13
Rimantas Šadžius ir Gintautas Paluckas
Lietuvoje

Seimas spręs dėl PVM lengvatų pokyčių

2025 06 12
Seimas
Lietuvoje

Seimas svarsto saugumo įnašo įteisinimą

2025 06 12
Pinigai
Lietuvoje

Po svarstymo pritarta siūlymui didinti pelno mokestį

2025 06 12
Vaistinė, vaistai | sam.lt nuotr.
Lietuvoje

Kompensuojamųjų vaistų kainynas: daugės vaistų, mažės kainos

2025 06 12
Laurynas Kasčiūnas
Lietuvoje

Prokuratūros prašoma ištirti L. Kasčiūno veiksmus

2025 06 12
Žuvininkystė
Lietuvoje

Seimas pritarė naujam Žuvininkystės įstatymui

2025 06 12
Prezidentas lankosi Vietname
Lietuvoje

Prezidentas susitiko su aukščiausiais Vietnamo vadovais

2025 06 12

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai
  • Nikolajus Azarovas apie A. Navys: Taika Lietuvoje – regimybė Rusijos hibridinių veiksmų akivaizdoje
  • +++ apie A. Navys: Taika Lietuvoje – regimybė Rusijos hibridinių veiksmų akivaizdoje
  • +++ apie Z. Vaišvila. Patriotizmą reikia ne vaidinti, patriotu reikia būti

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai
  • Seimas spręs dėl PVM lengvatų pokyčių
  • Seimas svarsto saugumo įnašo įteisinimą
  • Po svarstymo pritarta siūlymui didinti pelno mokestį

Kiti Straipsniai

Kruvinas pasveikinimas

JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai

2025 06 13
Gediminas Jakavonis

G. Jakavonis. Kodėl Lietuvoje reikalingi priešlaikiniai rinkimai

2025 06 12
Jonas Markauskas

Gimęs ten, kur mirė ištremti lietuviai: J. Markausko istorija

2025 06 12
Jono Basanavičiaus gimtinė | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Basanavičiaus gimtinė kviečia į išskirtinį renginį!

2025 06 12
Sapiegų rūmai | sapiegurumai.lt nuotr.

„Kultūros naktis“ Sapiegų rūmuose: parodos atidarymas ir išskirtinis šokio pasirodymas

2025 06 12
Archeologijos savaitgalyje - žaismingas Vilniaus renesansas ir nešventieji radiniai | A. Bėkštos nuotr.

Europos archeologijos dienos Vilniuje: žaismingas renesansas ir nešventieji radiniai

2025 06 12
Rasos šventė Verkiuose, 2023-06-23

Rasos (Joninių) šventė 2025 m. Lietuvoje: kur ir kaip švęsime?

2025 06 11
Studijų pasirinkimas

Kviečiama tapti mokytojais: pasirinkus reikalingiausias studijas – kelis šimtus eurų siekiančios stipendijos

2025 06 11
Radinys Chersono srityje | vdkaromuziejus.lt nuotr.

Vytauto Didžiojo karo muziejuje – radiniai iš LDK tvirtovės Chersono srityje

2025 06 11
Lietuvoje lankosi Europos mokslo tarybos prezidentė M. Leptin

Lietuvoje lankosi Europos mokslo tarybos prezidentė M. Leptin

2025 06 11

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie JAV sveikinimas agresoriui – spjūvis Ukrainai
  • Nikolajus Azarovas apie A. Navys: Taika Lietuvoje – regimybė Rusijos hibridinių veiksmų akivaizdoje
  • +++ apie A. Navys: Taika Lietuvoje – regimybė Rusijos hibridinių veiksmų akivaizdoje
  • +++ apie Z. Vaišvila. Patriotizmą reikia ne vaidinti, patriotu reikia būti
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl Lietuvoje reikalingi priešlaikiniai rinkimai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Namo atnaujinimas | am.lrv.lt nuotr.

Kvietimas paramai namams atnaujinti – jau kitą savaitę

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai