Kovo 24 d., pirmadienį, 15 val. Seimo II rūmų 218B salėje Lietuvos visuomenininkai kviečia į konferenciją „Istorijos perrašinėjimo ir valstybės simbolių savinimosi grėsmės“, kurioje skirtingas nuomones turintys ekspertai aptars litvinizmo reiškinį.
Litvinizmo šalininkai teigia, kad Lietuvos Respublika yra buvusi Žemaitijos seniūnija, dabartiniai lietuviai – žemaičiai, o tikroji Lietuva – dabartinė Baltarusija, tuo tarpu tikrieji lietuviai esą baltarusiai. Pagal „russkij mir“ ideologiją ir istoriografiją buvo dvi Rusios: Maskvos ir Lietuvos. Kitaip tariant, nebuvo jokios LDK, buvo tiesiog kitokia, labiau vakarietiška Rusia, kurią ilgainiui nugalėjo Maskva.
Litvinizmo naratyvai neigia Lietuvos valstybingumo istoriją, smukdo pilietinę savimonę ir visuomenės motyvaciją priešintis išorės grėsmėms. Nenuostabu, kad šios žinutės suintensyvėja vykstant pratyboms „Zapad“. Pastebima, kad panašias melagienas apie Ukrainą kremliaus ruporai skleidė prieš 2022 metų neišprovokuotą karinę invaziją ir jos metu.
Baltarusijos KGB aktyvumas dar niekada nebuvo toks intensyvus. Nuo 2020 metų Lietuva patiria hibridines ir informacines Baltarusijos atakas. Litvinizmo ideologija yra kaip niekada populiari ir turi rekordiškai daug turinio kūrėjų. Nepamirštinas ir tas dalykas, kad Vilniuje per pastaruosius metus apsigyveno daugiau kaip 60 tūkst. baltarusių, kurių didžioji dalis yra ekonominiai migrantai – jų lojalumą patikrinti beveik neįmanoma. Litvinizmo melagienų grėsmę būtina vertinti itin rimtai.
Lietuvos visuomenininkai, ragina neleisti naudoti lietuviškų valstybingumo ir tautiškumo simbolių ES teritorijoje veikiančioms baltarusių bendruomenėms, kurių narių reikšminga dalis yra nusiteikusi prieš Lietuvą ir atkartoja Rusijos skleidžiamos dezinformacijos litvinizmo pasakojimus, siekiančius iškraipyti mūsų tautos istoriją.
KONFERENCIJOS „ISTORIJOS PERRAŠINĖJIMO IR VALSTYBINIŲ SIMBOLIŲ SAVINIMOSI GRĖSMĖS“
DIENOTVARKĖ:
Konferencijos vieta – Lietuvos Respublikos Seimas, 218B salė (II r., 2 a.), Gedimino pr. 53, Vilnius
Kovo 24 d., pirmadienis
14.40 – 15.00 Konferencijos dalyvių atvykimas, registracija.15.00–15.10 Konferencijos atidarymas. Sveikinimo žodis. Laurynas Kasčiūnas, Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, Komiteto pirmininko pavaduotojas.
15.10– 15.30 Pristatymas „Kas yra litvinizmas ir kodėl jis pavojingas?“. Dominykas Čivilis, visuomenininkas.
15.30 – 15.50 Pristatymas „Litvinizmas kaip grėsmė Lietuvos teritoriniam vientisimui“. Auksė Ūsienė, Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento patarėja.
15.50–16.35 Pokalbis.
Pokalbio vadovas: Saulius Pilinkus, žurnalistas. Dalyviai: Dominykas Čivilis, Auksė Ūsienė, Doc. dr. Eugenijus Saviščevas, istorikas, VU Istorijos fakultetas, Senovės ir vidurinių amžių istorijos katedra, Ričardas Garuolis, visuomenininkas, Vadim Vileita (Вадзім Вілейта), žurnalistas, visuomenininkas, Žilvinas Svitojus, visuomenininkas, savanoris, Algis Ramanauskas, radijo ir televizijos laidų vedėjas, aktorius, muzikantas.
16.35 – 16.50 Klausimai, pasisakymai.
16.50 – 17.00 Konferencijos apibendrinimas, padėkos, konferencijos pabaiga.
“…Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento patarėja Auksė Ūsienė sako, jog litvizinmo teorija, neigianti Lietuvos valstybės istoriją, yra viena iš informacinio karo prieš Lietuvą priemonių. Pasak specialistės, panaši priešiška Rusijos taktika buvo stebima ir Ukrainoje – prieš prasidedant plataus masto invazijai, Maskvos propaganda skleidė panašius naratyvus Ukrainos valstybingumo atžvilgiu. „Istorija visada būdavo vienas iš tokių teiginių, kuris labiausiai yra atakuojamas – būtent Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) istorija. Šita litvinizmo teorija labai stipriai iškilo dar 2014 m., kai buvo aneksuotas Krymas ir prasidėjo karas Donbase. Tas pasiruošimo etapas, informacinio mūšio etapas nebūna trumpas“, – pirmadienį Seime vykusioje diskusijoje kalbėjo A. Ūsienė…”tv3.lt/naujiena/lietuva/kariuomenes-atstove-apie-litvinizmo-gresme-tai-viena-is-paruosiamuju-informacinio-karo-faziu-n1406649
Tiek „gerieji“ belorusai tiek ir „lietuviškieji“ litvinizmo propaguotojai labai dažnai pasako melagingą argumentą, kad litvinizmas yra beveik nežinomas, nepaplitęs ir nepopuliarus Belorusijoje. Bet naršant internete toks įspūdis nesusidaro: prie rusiškų, belorusiškų straipsnių ar video apie LDK istoriją būna labai daug litvinistų komentarų, kartais pasitaiko truputis su jais besiginčijančių adekvačių lietuvių komentarų (kartais, deja, dalis lietuvių užima naivią, lietuviams pritaikyto „nuosaikaus“ litvinizmo praplautų smegenų poziciją, pagal kurią esą „istorija bendra“, valstybė – ir vienų ir kitų…), o pačių belorusų nelitvistinių komentarų nebūna – nepastebima, kad patys belorusai ginčytų litvinizmą.
O kaip Lenkija ar ginčija litvinizmą, pvz. dėl Vilniaus, kad jis Lenkijos.
Prieš kelis metus Varšuvoje, Lenkijos nepriklausomybės šventimo dieną vienoje aikštėje kalbą sakė Robert Winnicki, kuris su aikštėje labai gausiai susirinkusiaisiais įsiubavo skanduotę: Lwów i Wilno pamiętamy.
Lenkiškose interneto diskusijos litvinizmo gal mažiau negu rusiškose, bet taip pat yra. Pvz., čia ( youtube.com/watch?v=COxe0Y3IswM )yra video apie Belorusijos istoriją, tai komentaruose, aišku, neapsieita be „aiškinimo“, kad Belorusija – tai esą tikroji buvusi Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė…
Nelabai su jumis sutinku. Savo laiku sugaišdavau išstisas ilgas naktis lit-svinjistams, kurie, matosi tik praplautasemegeniai Gudijos kaimo bukučiai, kantriai ir argumentuotai aiškindamas, kad jie neteisūs, o tipiniams ge-be troliams tiesiog subines išspardydamas (perkeltine prasme). Savo šalies istorijos nežinančių “draugiškų” bukių iš Lietuvos pusės tekdavo rasti vos vieną kitą.
Ilgainiui supratau, kad tai yra kova su vėjo malūnais, – prabudėtos naktys išvirsdavo pramiegotomis dienomis. Kai Lietuvos valdžia ir istorikai pučia vieną dūdą su svinjanais, pardon, – lit-svinjais, kai neliustruotas mūsų kgb šimtais tūkstančių žmogų importuoja gudų kgb, pavienės Žygeivio, Žilvino Svitojaus ir kuklaus jūsų tarno ofenzyvos yra šauksmas tyruose. Tikiuosi man, pensui, galgi neteks mano amžiuje Vilniaus gatvėse šaudytis su kunigaikštystės “broliais išvaduotojais” maskolių lit-svinais.
Ėlertės rubrikoje „žvilgtelk“ („Griežtas istorikės Petrauskės pareiškimas apie Vytį“) buvo toks litvinizmo „lietuviškųjų“ propaguotojų pasisakymas, kuriame naujai iškepta istorikė (sprendžiant iš pavardės ir iš jos populiarinimo Ėlertėje, galimai, rektoriaus dukrelė(?) ir neabejotinai labai progresyvi ir liberali, nes pavardė be lietuviškos priesagos su galūne -ė) labai kategoriškai pareiškė, kad, be abejonės, Vytis ir valstybė LDK – abiejų, na ir kas kad jie savinasi, bet ji nebijo litvinizmo, nes jie negali iš jos atimti Vyčio, kadangi ką litvinistai bedarytų, ji vis tiek bus pasikabinusi Vytį pas save ant sienos… Va šitaip, ir jokių problemų!
Štai ir matosi ką reiškia būti 35 metus valstybe ir nemokyti žmonių lietuviškos istorijos. Būtų mokyta istorijos tai tų “litvinizmų” net nebūtų atsiradę. “Litvinizmo” ir Maskvos propaganda nuplauktų kaip nuo žąsies vanduo. Man, regis, kad čia kas yra kas rodo tai, jog Lenkija “litvinizmui” neatsikerta, kad Vilnius, Gardinas ir t.t. tai – lenkų žemės.
Pritariu, gerbiamas Mikabali. Švietimo ministrė gerus metus jau tuo užsiimti gali, nes jai buvo pasiūlyta įtraukt į akiratį nepolitinį lietuvių tautos istorijos kursą nuo ledynmečio iki šių dienų tą, kuris išdėstytas 283 p. knygoje “Istorija pareinant į Lietuvą” (Klaipėdos universiteto leidykla/2023, gruodis). Kol kas tyla.
Taip, – Švietimo sistemai derėjo ir dera įtraukti į lietuvių kilmės pagal tą knygą akiračio kursą. Tačiau LRT be jokio įtraukimo jau prieš kelis mtus derėjo parengti radijo ar TV laidų ciklą pagal tą knygą su platesniais indoeuropiečių ir kitų europiečių kalbų grupių kilmės istorijos apmąstymais.
>Skutas
Mielai padalyvaučiau tokiuose mūsų istorijos per LRT TV arba radijo tinklą apmąstymuose.
Česlovas Iškauskas. Litvinizmas kelia pavojų valstybingumui
– voruta.lt/ceslovas-iskauskas-litvinizmas-kelia-pavoju-valstybingumui/
– pozicija.org/ceslovas-iskauskas-litvinizmas-kelia-pavoju-valstybingumui/
„Litvinizmas – kaip skrandžio opa: gyvybei grėsmės gal ir nekelia, bet sveikatą gerokai trikdo.”