Partija „Lietuva-VISŲ“ reiškia nepritarimą Vilniaus miesto savivaldybės sprendimui didinti viešojo transporto bilietų kainas ir ragina Vyriausybės atstovą imtis veiksmų ginant viešąjį interesą. Pasak partijos pirmininko, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario Aleksandro Nemunaičio, šis sprendimas yra nepagrįstas, nesąžiningas vilniečių atžvilgiu ir gali turėti neigiamų socialinių bei ekonominių pasekmių.
„Bilietų kainų didinimas yra pateisinamas tik tada, kai tai atneša akivaizdžią naudą keleiviams – geresnę paslaugų kokybę, naujesnes transporto priemones ar patogesnius maršrutus. Tačiau šiuo atveju matome, kad keleiviai mokės daugiau, bet paslaugų kokybė artimiausiu metu nesikeis. Tai nėra teisinga“, – teigia Aleksandras Nemunaitis.
Kyla du esminiai klausimai dėl šio sprendimo pagrįstumo
1) Ar sąžininga kelti bilietų kainas dabar, kai nauji autobusai pasirodys tik po dvejų metų?
Vienas pagrindinių argumentų, kuriuo remiasi Vilniaus miesto savivaldybė, yra planuojamas 161 naujo autobuso įsigijimas ateityje. Tačiau šie autobusai į Vilniaus gatves išvažiuos tik po dvejų metų ar dar vėliau, o bilietų kainos jau dabar kyla.
- Ar sąžininga, kad vilniečiai privalo mokėti brangiau už paslaugą, kurios kokybė nesikeičia?
- Kodėl šis finansinis krūvis iš karto perkeliamas ant keleivių pečių, o ne ieškoma alternatyvių finansavimo šaltinių?
- Kodėl kainos kyla iš karto, bet investicijų nauda keleiviams pasireikš tik po kelerių metų?
Viešasis transportas yra būtina paslauga, kuri turėtų būti prieinama ir patraukli visiems gyventojams. Didindama kainas, savivaldybė daro viešąjį transportą mažiau konkurencingą ir atbaido keleivius, kurie gali grįžti prie nuosavų automobilių ar kitų transporto alternatyvų.
2) Ar sąžininga versti keleivius pirkti brangesnį bilietą nei jiems reikia?
Dar vienas plačiai kritikuojamas sprendimas – 30 minučių bilieto panaikinimas ir priverstinis perėjimas prie 60 minučių bilieto, kuris yra beveik dvigubai brangesnis.
Iki šiol daugelis gyventojų rinkosi 30 minučių bilietą, kuris puikiai tiko trumpoms kelionėms mieste.
– Dabar jie privalės mokėti dvigubai brangiau už laiką, kurio realiai neišnaudos.
– Tai ypač skaudžiai palies pensininkus, studentus ir mažas pajamas gaunančius gyventojus, kuriems kiekvienas euras yra svarbus.
„Šis sprendimas reiškia, kad gyventojai netenka galimybės pasirinkti, kiek jie nori mokėti už paslaugą. Visiems primetamas brangesnis variantas, nepaisant jų poreikių. Tai nėra nei socialiai teisinga, nei ekonomiškai pagrįsta“, – pažymi A. Nemunaitis.
Be to, skatinamas tik ilgesnių maršrutų naudojimas, o trumpoms kelionėms viešasis transportas tampa mažiau patrauklus. Tai prieštarauja savivaldybės deklaruojamam tikslui mažinti automobilių srautą mieste – jei kelionė iki 6–7 stotelių tampa neadekvačiai brangi, gyventojai gali grįžti prie automobilių naudojimo.
Viešojo intereso gynimas ir Vyriausybės atstovo įsikišimo būtinybė
Atsižvelgiant į viešą nepasitenkinimą ir socialines šio sprendimo pasekmes, partija „Lietuva-VISŲ“ raštu kreipėsi į Vyriausybės atstovą ir ragina jį įvertinti šį sprendimą pagal šiuos kriterijus:
1) Ar teisėta ir pagrįsta kelti viešojo transporto bilietų kainas jau dabar, kai pagrindinis motyvas tam yra planuojami naujų autobusų pirkimai, kurie į miestą atkeliaus tik po dvejų metų?
2) Ar nėra pažeidžiamas vartotojų pasirinkimo principas ir socialiai pažeidžiamų grupių teisė į prieinamą transportą, naikinant 30 minučių bilietą ir paliekant tik brangesnį 60 minučių variantą?
Esant pagrindui, imtis teisinių priemonių viešojo intereso gynimui ir stabdyti arba koreguoti šį sprendimą.
Partijos „Lietuva-VISŲ“ pirmininko Aleksandro Nemunaičio teigimu, savivaldybė privalo skaidriai pagrįsti savo sprendimus ir užtikrinti, kad viešasis transportas būtų prieinamas visiems gyventojams.
„Savivaldybės vadovai dažnai kalba apie tai, kaip nori skatinti vilniečius rinktis viešąjį transportą, tačiau jų sprendimai daro priešingą poveikį – kainų augimas tik atbaidys žmones nuo naudojimosi autobusais ir troleibusais. Raginu Vyriausybės atstovą įsikišti ir įvertinti šio sprendimo pagrįstumą bei socialines pasekmes“, – pabrėžia A. Nemunaitis.
Parengta pagal partijos „Lietuva-VISŲ“ pranešimą
tiek dvigubai padidinti kainas, tiek panaikinti pusvalandžio trukmės bilietus. Daugelis žmonių važiuoja 10-15 min. Vadinasi, pirmyn ir atgal – daugių daugiausiai pusvalandį. O savivaldybės proto bokštai nutarė, kad turėsime mokėti už 2 val. važiavimą. Nesistebiu, kad tokių siūlymų siūlytojams negerai su galva, bet kad daugelis pritarė tokiam siūlymui, tai tikrai verta susirūpinti. Savivaldybėje ne dirba, o sėdi visiškai nemąstantys ir socialiai nejautrūs asmenys.
Tikrai, kad Vilniaus savivaldybei vadovauja ne tik kad nemąstantys, bet ir žmonės, kuriems Vilnius ne tik kad ne sostinė, bet tarsi dar ir ne Lietuvos – svetimas miestas.
Antai karštėjant klimatui Vakarų šalys – Belgija ir kitos ardo betonuotus kiemus ir juose įrenginėja žalias zonas, vejas. Valdžios tai artliekantiems teikia finansines paramas. Kai Vilniuje daroma atvirkščiai – žali kiemai, vejos juose grindžiama betoninėmis trinkelėmis automobiliams parkuoti.