Praėjusiais metais už valstybinės reikšmės kelių plėtrą atsakinga įmonė „Via Lietuva“ parengė naują žvyrkelių programą, į kurią iš viso įtraukta 750 km kelių su žvyro danga. Naujai Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai žvyrkelių programai skyrus papildomą ir tikslinį finansavimą, jos įgyvendinimui jau pradėti parengiamieji darbai.
Skaičiuojama, jog už šiais metais žvyrkelių programai Vyriausybės skirtą papildomą 20 mln. Eur sumą asfaltavimo darbai galėtų būti inicijuoti 40 km kelių su žvyro danga atkarpose. Tikslus asfaltuojamų žvyrkelių kilometrų skaičius paaiškės po rangos darbų viešųjų pirkimų procedūrų.
Pradėti tyrimai
Siekdama kokybiškai pasirengti žvyrkelių programos įgyvendinimui bei efektyviai panaudoti valstybės skirtas lėšas, „Via Lietuva“ pradėjo kelių su žvyro danga tyrimus bei konstrukcijos būklės vertinimus. Remiantis šių tyrimų rezultatais bus apskaičiuotos ir nustatytos šių kelių asfalto dangų konstrukcijos, parinktos dangų įrengimo technologijos bei pritaikyti kiti inžineriniai sprendimai. Taip pat artimiausiu metu bendrovė rengiasi rangos darbų viešųjų pirkimų paskelbimui.
„Džiaugiuosi, kad naujoji Vyriausybė grįžo prie žvyrkelių programos ir gana greitai rado reikiamų finansų jai įgyvendinti. Dėkoju Prezidentui ir Seimui už palaikymą. Net neabejoju, kad jau šiemet dešimtyje Lietuvos regionų – žvyrkeliai virs ilgai lauktais keliais su asfalto danga“, – sako susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
Atnaujinta metodika
Naujoji žvyrkelių asfaltavimo programa parengta remiantis atnaujinta ir patobulinta metodika. Pagal ją į programą įtraukti tik socialiniu ir ekonominiu požiūriu atsiperkantys kelių ruožai. Šis kriterijus buvo vertinamas atsižvelgiant į kelio eismo intensyvumą, jo teritorijoje esančias mokymosi įstaigas ar įmones, gyventojų skaičių ir kitus rodiklius.
Taip pat į šios programos sudarymo procesą buvo įtrauktos ir šalies savivaldybės. Jų atstovai atliko savo teritorijoje esančių ir socialiniu bei ekonominiu požiūriu atsiperkančių kelių su žvyro danga reitingavimą. Tai reiškia, jog savivaldybės galėjo prisidėti sprendžiant, kurie kelių ruožai su žvyro danga yra prioritetiniai ir kuriuos reiktų asfaltuoti pirmiausia.
„Rengiant naują kelių su žvyro danga asfaltavimo programą, pirmiausia patobulinome jos sudarymo metodiką. Į programos sudarymo procesą įtraukėme ir šalies savivaldybes, kurios padės užtikrinti, jog gyventojų poreikiai būtų atliepti tinkamai. Taip pat, atsižvelgdami į anksčiau gautas Valstybės kontrolės rekomendacijas į naują programą įtraukėme tik socialiniu ir ekonominiu požiūriu atsiperkančius kelių ruožus.
Vyriausybei skyrus papildomą finansavimą žvyrkelių asfaltavimui Lietuvoje galime nuosekliai vykdyti tolimesnius darbus ir prisidėti prie šalies regionų integracijos plėtros“, – teigia „Via Lietuva“ Infrastruktūros palaikymo ir vystymo grupės vadovas, l. e. p. generalinis direktorius Martynas Gedaminskas.
Naujos žvyrkelių asfaltavimo programos įgyvendinimo greitis bei apimtys priklausys nuo kasmet skiriamo Kelių priežiūros ir plėtros biudžeto lėšų, tačiau naujos Vyriausybės skirtas tikslinis finansavimas šiai programai leidžia manyti, jog kelių su žvyro danga asfaltavimo tempas Lietuvoje gali būti sparčiausias per paskutinį dešimtmetį.
Šiuo metu Lietuvoje iš viso yra 5 250 km kelių su žvyro danga. Naujosios žvyrkelių asfaltavimo programos tikslas – sumažinti šių kelių 4 200 kilometrų.