Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovai rengia įstatymo pataisas, kuriomis siekiama užtikrinti, kad leidimas aplinkos apsaugos inspektoriams stabdyti transporto priemonės eksploatavimą dėl per didelio dūmingumo netaps pretekstu bausti gyventojus, tačiau iš tiesų pasitarnaus taršos mažinimui ir aplinkosaugos tikslams.
„Šiuo metu įstatyme numatyta, kad dūmingumui pašalinti vairuotojas turi dvi paras, po kurių privalo visa apimtimi iš naujo atlikti automobilio techninę apžiūrą ir, žinoma, už ją sumokėti. Šis terminas yra neadekvatus, o reikalavimas pakartotinai tikrinti ne tik dūmingumą, bet visą techninę apžiūrą – perteklinis ir nelogiškas“, – sako vienas pataisų iniciatorių Algirdas Stončaitis.
„Aplinkos apsauga ir taršos mažinimas yra tikrai labai svarbūs tikslai ir mes juos palaikome, būtent todėl gyventojams turi būti sudarytos sąlygos per atitinkamą laiką, pavyzdžiui, vieną mėnesį, pašalinti nustatytus trūkumus ir tada, iš naujo patikrinus tik dūmingumą, spręsti dėl leidimo eksploatuoti automobilį. Tam nebūtina iškarto bausti vairuotojų, visiškai užtenka įspėti ir skirti laiko problemai išspręsti“, – sako demokratas. Anot A. Stončaičio, didžiulės baudos ir grėsmė netekti techninės apžiūros piktina ir neramina gyventojus, tačiau iš esmės neprisideda prie taršos problemos sprendimo.
„Pradėkime nuo to, kad šiuo metu niekur nėra galimybės pasitikrinti, koks yra dūmingumas, žmonės gali net nežinoti, kad jų transporto priemonė per daug tarši. Pirmiausia turime sudaryti galimybę tiems, kurie jaučia, kad tokia rizika yra, pasitikrinti ir išspręsti problemą be baudų ir grėsmių“, – sako Seimo narys.
Kito demokratų frakcijos atstovo, Tomo Tomilino, teigimu, visos žaliosios priemonės, orientuotos į aplinkosaugą, privalo pirmiausiai būti palankios mažesnes pajamas gaunantiems žmonėms. „Visi suprantame, kad daugiau dūmija senesni, pigesni, ilgiau eksploatuojami automobiliai, kuriuos vairuoja mažesnes pajamas turintys gyventojai. Bausti juos už tai, kad neišgali įsigyti naujesnio automobilio, nėra sąžininga“, – sako jis.
Jo teigimu, baudos ir techninės apžiūros galiojimo sustabdymas yra kraštutinės priemonės, kurių reiktų imtis tik tokiu atveju, jei automobilio savininkas nereaguoja į įspėjimus ir nepašalina rastų trūkumų. „Siekiant aplinkosaugos tikslų svarbiausia sumažinti taršą, ne uždėti kuo daugiau baudų ar sustabdyti daugybės transporto priemonių eksploatavimą. Mes tiesiog siūlome žmogišką požiūrį į situaciją, kai rūpestis gamta neužgožia rūpesčio mūsų piliečiais“, – sako T. Tomilinas.
Demokratų frakcijos atstovai jau rengia reikiamus Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimus, kuriuose bus įtvirtinta nuostata įspėti vairuotojus prieš baudžiant, skirti ilgesnį laiko tarpą rastiems trūkumams pašalinti, užtikrinti galimybę pasitikrinti esamą automobilio dūmingumą ir prievolė pakartotinai tikrintis tik taršos rodiklius, o ne iš naujo atlikti visą techninę transporto priemonės apžiūrą.
Manau, pirma, kiekviena kuro užpildymo kolonėlė galėtų turėti prietaisus automobilio išmetamų teršalų kiekiui patikrinti. Antrą, negalima už tą pačią pražangą taikyti dvigubą bausmę – arba bauda, arba techninės apžiūros talono naikinimas. Visur taikoma formali rimbo politika, užuot išsaugoję miškus (gamtos plaučius), geriau sutvarkę atliekų rūšiavimo sistemą, nedeginę padangų ar automobilių sąvartynų (laiku jų neutilizavus)…