„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) įvertino, kokių veiksmų reikia imtis, kad sankcijos Baltarusijos bendrovei „Belaruskalij“ būtų veiksmingos. Bendrovė kreipėsi į Susisiekimo ministeriją su galimų alternatyvų vertinimu bei sprendimų pasiūlymu.
Nei šiuo metu galiojančios Europos Sąjungos (ES), nei JAV sankcijos Baltarusijos bendrovėms nėra pakankamai veiksmingos. Jos nesustabdo „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą, nes ES sankcijos galioja tik naujoms sutartims, kurios sudarytos po 2021 metų birželio 25 dienos.
LTG sutartį su „Belaruskalij“ pasirašė 2018 metais, ji galioja iki 2023 metų pabaigos. Tuo tarpu JAV sankcijos teisiškai įpareigoja tik JAV fizinius bei juridinius asmenis.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas ilgai nedelsiant gali būti sustabdytas tik ES ar pačios Lietuvos iniciatyva – priimant sprendimus, įteisinančius galiojančios LTG ir „Belaruskalij“ sutarties nutraukimą. Priešingu atveju trąšų tranzito sustabdymas grėstų dideliais finansiniais nuostoliais LTG
„Lietuva pirmą kartą susiduria su tarptautinių sankcijų taikymu tokių didelių finansinių apimčių sutartims. Todėl reikia papildomo laiko joms įgyvendinti. Esame išnagrinėję galimus variantus ir siūlome sprendimus, kaip pasiekti sankcijų keliamus tikslus.
Tikime, kad visiems kartu susitelkus bus rastas teisėtas būdas sustabdyti „Belaruskalij“ trąšų tranzitą per Lietuvą“, – sako „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.
LTG ir „Belaruskalij“ sutartyje numatyta, kad sutartis gali būti nutraukiama įspėjus apie tai prieš 12 mėnesių. To nepadarius ir LTG nutraukus sutartį anksčiau, kita pusė gali reikalauti atlyginti prarastas pajamas. Teismui patenkinus net ir dalį tokio ieškinio, tai grėstų LTG bankrotu.
Svarstytina kita alternatyva – Lietuvos valstybei priimti teisės aktą, kuriuo vadovaujantis LTG galėtų nutraukti sutartį su „Belaruskalij“. Valstybės priimtas įstatymas sukurtų teisinį pagrindą LTG bei apsaugotų įmonių grupę teismuose.
Tokių įgyvendintų pavyzdžių jau esama: tai Fizinio barjero Lietuvos teritorijoje prie ES išorės sienos su Baltarusija įrengimo įstatymas, Įstatymas dėl branduolinės elektrinės, statomos Baltarusijoje, Astravo rajone, pripažinimo nesaugia, keliančia grėsmę nacionaliniam saugumui, aplinkai ir visuomenės sveikatai
Taip pat svarstytina alternatyva Vyriausybei priimti nutarimą, remiantis nacionalinio saugumo ir gynybos politikos pagrindais. Remiantis šiuo Vyriausybės nutarimu, LTG grupės bendrovė „LTG Cargo“ galėtų nutraukti sutarties vykdymą.
Šiuo metu „LTG Cargo“ gabena trąšas pagal iš anksto gautus mokėjimus už paslaugas. Prie išankstinių apmokėjimų bendrovė perėjo šių metų spalio pabaigoje. Taip buvo siekiama išvengti neatsiskaitymo rizikos, jei bankai nustotų aptarnauti „Belaruskalij“ mokėjimus.
Tačiau artėjant gruodžio 8 d., „Belaruskalij“ savo nuožiūra per kelis kartus pervedė pinigų, kurių pakaktų atsiskaityti už paslaugas 2-3 mėnesius. LTG dar iki gruodžio 8 d. mėgino grąžinti dalį avanso, tačiau „Belaruskalij“ aptarnaujantis Rusijos bankas atmetė šį pavedimą. Todėl LTG toliau ieško būdų, kaip grąžinti „Belaruskalij“ avansą.
Tol, kol vyks grąžinimo procedūros, LTG turi laikytis sutarties ir vežti krovinius. Tikėtina, kad tai užtruks apie mėnesį. Jeigu avanso nepavyks grąžinti, tuomet turėtų būti skubiau įgyvendinami kiti LTG pasiūlyti būdai.