Kilus pasaulinei COVID-19 pandemijai, Lietuvoje, kaip ir kitose valstybėse, pradėjo sparčiau plėtotis elektroninės parduotuvės. Paskelbus karantiną dalis fizinių parduotuvių negalėjo dirbti, todėl pirkėjai plūstelėjo į elektroninę erdvę.
Deja, augant prekybos internete apimtims, daugėja ir vartotojų teisių pažeidimų. Kaip pastebi Vartotojų aljansas, įgyvendinantis projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu II“, atrodo, kad pastaraisiais metais verslininkai laikosi požiūrio: „Keliamės į internetą, o apie vartotojų teises pagalvosime vėliau“.
Projekto metu organizacijos žinovai analizuoja el. parduotuves: nustato, ar internete prekiaujantys verslininkai laikosi vartotojų apsaugos reikalavimų, ir teikia individualius patarimus, ką reikėtų patobulinti, kad vartotojų teisės būtų užtikrintos, o verslas išvengtų teisės aktuose numatytų baudų už tokius pažeidimus.
Dažniausiai aptinkami pažeidimai: nenurodytas prekėms suteikiamos teisinės garantijos laikas arba jis trumpesnis, negu turėtų būti (visoje ES galioja 2 m. teisinė garantija); neužtikrinama vartotojo teisė nenurodant priežasties atsisakyti sutarties per 14 d.; nepateikta ginčų sprendimo neteisminiu būdu tvarka ir pan.
Beje, projekto „Vartotojui draugiška prekyba internetu II“, žinovai pastebi keistą tendenciją – neretai naujai įkurtos el. parduotuvės skelbia vienodai klaidingas žinias vartotojams.
Pavyzdžiui, nurodoma, kad prekės keičiamos ar grąžinamos remiantis 2001 m. Ūkio ministro įsakymu patvirtintomis „Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėmis“, nors šis teisės aktas negalioja nuo 2014 m. – gerokai anksčiau, nei dauguma tikrintų el. parduotuvių pradėjo veiklą.
Vartotojų aljansas verslininkams pataria neskubėti kopijuoti kitose svetainėse pateikiamų duomenų, tačiau pasidomėti naujausiais vartotojų apsaugos reikalavimais.
Verslininkų patogumui parengta atmintinė skelbiama Vartotojų aljanso tinklapyje www.vartotojualjansas.lt, kilus klausimų, galima kreiptis į Vartotojų aljanso atstovus el. paštu info@lvoa.lt.
Projektas „Vartotojui draugiška prekyba internetu“ finansuojamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos bei Vartotojų aljanso lėšomis.