Penktadienis, 1 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Kas laukia elektromobilių Lietuvoje po 10 metų?

www.alkas.lt
2021-05-04 14:10:44
0
Elektromobilių įkrovimo stotelės | „Versli Lietuva“ nuotr.

Elektromobilių įkrovimo stotelės | „Versli Lietuva“ nuotr.

Ambicingi tikslai – stabdyti klimato kaitą – verčia mąstyti, kas mūsų laukia, kai susidursime su dideliu kiekių panaudotų baterijų, kurias teks tvarkyti kaip itin pavojingas atliekas. Apie tai su nerimu kalba automobilių gamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) atstovai bei patys nebetinkamos naudoti technikos tvarkytojai. Tuo tarpu akumuliatorius transporto priemonėms gaminantis verslas ir net Aplinkos ministerija kol kas problemos neįžvelgia.

Autopramoninės šalies, Vokietijos, žiniasklaidos priemonėse itin dažnai kalbama apie būtinybę mažinti šiltnamio efekto planetai sukeliamus padarinius.  Vienoje iš paskutiniųjų Deutsche Welle (DW) publikuotoje gyventojų apklausoje pateikiami duomenis, jog daugiau nei pusė vokiečių (pagal vienas apklausas 53 proc., pagal kitas – 59 proc.) šalies Vyriausybės veiksmų planą, skirtą klimato kaitai, vadina nepakankamu. Tačiau tuo pačiu nurodoma, kad Vokietijos vairuotojai neskuba atsisakyti pačių taršiausių visureigių. Manoma, jog to priežastis –  įpročiai, didesnė elektromobilių kaina ir nepakankama įkrovimo stotelių infrastruktūra.  Be to, glumina ir kai kurie tyrimai, teigiantys, jog elektromobiliai klimato kaitai turi netgi didesnę reikšmę nei transporto priemonės su dyzeliniais ar benzininiais varikliais. Tai įrodinėjantys yra įsitikinę, jog būtina skaičiuoti ne tik tuos teršalų kiekius, kurie susidaro eksploatacijos metu, bet ir tuos, kurie atsiranda, gaminat tokias transporto priemones bei jas utilizuojant.

Tuo tarpu Anglijoje jau skelbiama, jog viešųjų įkrovimo taškų skaičius pralenkė šalyje esančių degalinių skaičių. „Zap-Map“ (įkrovimo taškų žemėlapis) duomenimis, Jungtinėje Karalystėje dabar yra 8471 įkrovimo aikštelė ir 8400 degalinių, kurių skaičius kasmet vis mažėja.

Elektromobilių Lietuvoje turėtų sparčiai daugėti

Statistika rodo, kad šiuo metu dyzeliniai varikliai užima per 68 proc. bendro šalies automobilių parko. Elektromobiliai ir hibridinės transporto priemonės bendrai sudaro tik apie 2 proc. Vertinant panašių charakteristikų naujo benzininio ar dyzelinio automobilio bei elektromobilio kainas, skirtumas nemažas – siekia apie 40 proc. Be to, infrastruktūra, reikalinga aptarnauti tokį transportą, nėra iki galo Lietuvoje išvystyta.

Vis dėlto per artimiausią dešimtmetį šalies keliuose turėtume matyti gerokai daugiau elektra varomų automobilių, bent jau taip užsimojo valdžia. Pagal klimato kaitos valdymo darbotvarkę, 2030 m. pusė privačių pirkėjų turėtų įsigyti elektromobilius.

Jau numatyta schema, pagal kurią įsigyjantiems elektromobilius valstybės skiriama dotacija gali siekti 5 tūkst. eurų. LR Vyriausybės patvirtintoje Klimato kaitos programos sąmatoje tvarioms subsidijoms numatytame 161,6 mln. eurų biudžete 57 mln. eurų skirta mažiau taršiam transportui įsigyti. Iš jų 5 mln. atiteks gyventojams, nusprendusiems pirkti elektromobilį. Numatytas kompensacinės išmokos dydis vienam fiziniam asmeniui už įsigytą naudotą elektromobilį yra 2 tūkst. eurų, už įsigytą naują elektromobilį – 4 tūkst. eurų. Papildoma 1 tūkst. eurų kompensacija skiriama pareiškėjui, kuris sunaikino seną transporto priemonę.

Aplinkos ministerija: elektromobilių plėtra padės mažinti oro taršą

Specialistų teigimu, Lietuvoje būtina mažinti kasmet vis didėjantį tiesiogiai išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį transporto sektoriuje. Tai kad jis pastarąjį dešimtmetį tolygiai tik didėjo, rodo ir šių metų Nacionalinė ŠESD išmetimų ataskaita.

„Dėl elektromobilių ir įprastinių transporto priemonių viso gyvavimo ciklo taršos palyginimo yra daug diskusijų, tačiau pažymėtina, kad nacionaliniai šiltnamio efektą sukeliančių dujų mažinimo tikslai yra nustatyti tiesiogiai išmetamam kiekiui. Šie siekiai paremti Tarpvyriausybinės klimato kaitos komisijos metodika, kuri taip pat orientuota į tiesiogiai išmetamų teršalų kiekį. Todėl šiuo atžvilgiu transporto priemonės, eksploatavimo metu tiesiogiai neišmetančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų, turi pranašumą“, – sako Tomas Aukštinaitis, AM Klimato politikos grupės vyresn. patarėjas.

Ministerijos pareigūnas patvirtino, jog jokio plano, kaip bus utilizuojamos elektromobilių baterijos kol kas nėra ir jo nereikia, nes tokių atliekų tvarkymą reglamentuoja Atliekų tvarkymo įstatymas, Baterijų ir akumuliatorių bei baterijų ir akumuliatorių atliekų tvarkymo taisyklės, Baterijų ir akumuliatorių tiekimo rinkai reikalavimų aprašas.

„Nacionalinės teisės aktų nuostatos, susijusios su visų baterijų ir akumuliatorių atliekų tvarkymu, suderintos su Europos Sąjungos teisės aktais. Valstybinis atliekų tvarkymo 2014-2020 m. planas bei gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo užduotys atitinka europinius reikalavimus. Todėl, Aplinkos ministerijos nuomone, šiuo metu nėra poreikio rengti papildomus planus, susijusius su elektromobilių baterijų tvarkymu, panaudojimu ir utilizavimu“, – teigia  T. Aukštinaitis.

Nacionalinės klimato kaitos darbotvarkės projekte numatytas skatinimas naudotis elektromobiliais yra įtvirtintas Alternatyviųjų degalų įstatymu, pagal kurį yra didinamas privalomas įsigyjamų netaršių transporto priemonių skaičius viešuosiuose pirkimuose, taip pat skatinamas pirmą kartą Lietuvoje registruojamų elektromobilių įsigijimas.

Senos akumuliatorių baterijos gali būti panaudotos naujų gamybai

Klaipėdoje kuriamiems ir gaminamiems elektriniams miesto autobusams „Dancer“ naudojamos ličio titano oksido (ličio titanato) baterijos, kurios dėl savo nano kristalų technologijos ir didesnio anodų judėjimo ploto, kaip teigiama,  pasižymi galimybėmis jas įkrauti per labai trumpą laiką – užtenka vos 10 minučių.

„Ličio titano oksido baterijos yra pagamintos iš kasybos būdu išgaunamo ličio bei iš perdirbamų lėktuvų gaunamo bei oksiduojamo titano. Be to, baterijoms taip pat naudojamas metalinis rėmelis, kuris dažniausiai gaminamas iš perdirbamų nebenaudojamų automobilių. Tokių baterijų gamyba jau yra žiedinės ekonomikos dalis dėl tiekimo grandinės, kuri įtraukia medžiagų gavybą iš perdirbamų daiktų“, – teigia AGIA asociacijai priklausančios, autobusus gaminančios UAB „Vėjo projektai“ bendrovės generalinis direktorius Alvydas Naujėkas. – Kadangi ličio titanato baterijos taip pat pasižymi ir ilgaamžiškumu, užtikrinant iki 20 tūkstančių pakrovimo ciklų, kol kas pasaulyje nėra nė vieno atvejo, kad tokio tipo baterijas reikėtų utilizuoti. Tačiau jau dabar yra galvojama, baterijose panaudotos medžiagos – litis bei titano oksidas – galėtų būti pakartotinai naudojamos naujų baterijų gamybai. O didėjant atsinaujinančių energijos šaltinių svarbai, ličio titano oksido baterijos suteikia galimybę užtikrinti sinergiją tarp saulės ir vėjo energijos, energijos kaupimo ir tinklo. Ličio titanato pagrindu pagamintos energijos kaupimo priemonės galėtų prisidėti prie elektros sistemos stabilizavimo, ir būtų gerokai tvaresnės nei bet kurios kitos ankstesnės alternatyvos“.

Manoma, kad atsakingas baterijų naudojimas „Dancer“ autobusuose leis užtikrinti jų naudojimą daugiau nei 20 metų. Po šio laikotarpio, perdirbant ir panaudojant medžiagas pakartotinai, elektrinės transporto priemonės taps visiškai neutralios klimatui – ne tik sutaupys CO2, NOx, CO emisijas, bet ir neturės jokio poveikio aplinkai visuose gamybos etapuose.

Klausimų kol kas daugiau nei atsakymų

Pastaraisiais metais elektromobilių technologijos labai sparčiai juda į priekį, nuolat kinta, nes tikslas yra vienas, kad toks automobilis kuo daugiau nuvažiuotų.  Autopramonė nuolat lenktyniauja dėl pigesnių ir galingesnių akumuliatorių, todėl vis didesnis dėmesys skiriamas jų komponentų perdirbimui, o ne utilizavimui. Baterijų utilizavimu užsiimančios bendrovės „Žalvaris“ atstovo Pauliaus Repšio teigimu, kol kas labai realių ir tobulai veikiančių sprendimų, dar nėra.

„Elektromobiliams vis labiau populiarėjant, akivaizdu, kad labai artimoje ateityje susidursime su iššūkiais, kalbant apie jų komponentų ir ličio baterijų tvarkymą. Kol kas jų perdirbimo technologijos kuriamos ir tobulinamos, todėl jos šiai dienai pakankamai brangios”, – sako P. Repšys, didžiausios Lietuvoje pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo bendrovės „Žalvaris” plėtros direktorius.

Tam, jog dar daug nežinomųjų šioje srityje visame pasaulyje pritaria Autogamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Rita Zdanevičienė. Pasak jos, Lietuvoje kol kas elektromobilių baterijos yra surenkamos ir išgabenamos perdirbti į užsienį. Vis tik Nacionalinio oro taršos mažinimo plano ir elektromobilių populiarėjimo kontekste Lietuvai būtina jau dabar ruoštis tvarkyti šias atliekas ir galbūt derėtų galvoti, kaip sukurti ličio jonų baterijų utilizavimo rinką.

„Vienijame automobilių gamintojus ir importuotojus, todėl tos problemos, kurios susijusios su pavojingomis laikomomis autodetalėmis, yra žinomos. O dėl elektromobilių baterijų perdirbimo šiuo metu pasaulyje daugiau klausimų nei atsakymų.  Aiškus baterijų perdirbimo reglamentavimas padėtų mūsų nariams sklandžiau planuoti savo veiklą“, – teigia R. Zdanevičienė.

Dyzelinių ir benzininių automobilių paklausa Europoje toliau sparčiai mažėja

Europos Sąjungoje (ES) pirmąjį šių metų ketvirtį smuko dyzelinių automobilių pardavimai – jie sudarė tik 23,2 proc. visų parduotų automobilių skaičiaus. Praėjusiais metais tuo pačiu laikotarpiu šis sektorius sudarė 30 proc.  rinkos. Panašiai toliau mažėjo ir benzininių automobilių paklausa. Jų pardavimai sumažėjo net 16,9 proc.

Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenimis, hibridinės transporto priemonės sudarė 18,4 proc. visų lengvųjų automobilių pardavimų ES – per metus jų rinkos dalis išaugo beveik dvigubai. Taip pat pastebima, kad per pirmuosius tris šių metų mėnesius padidėjo ir elektromobilių paklausa – jų pardavimai sudarė 5,7 proc. visų naujų automobilių pardavimų.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Po didelės oro taršos Lietuvoje pastebimas pagerėjimas
  2. Filmas apie klimato kaitą su DiKaprio – jau Lietuvoje
  3. Pirmą kartą bus renkamas Lietuvos metų medis
  4. Lietuvos metų medžiu išrinktas Stelmužės ąžuolas
  5. Elektra vietoje dyzelio ir dujų: ką rinksis sumanūs vairuotojai
  6. VU mokslininkė: Plastikas kojų neturi ir negali pats nueiti ir užteršti mūsų aplinkos
  7. Stumbryno projektas Varėnos krašte bus atnaujintas
  8. Ar elektromobiliai teršia mažiau?
  9. Kaip sekasi elektromobiliams Lietuvoje ir pasaulyje?
  10. Už nepanaudotus taršos leidimus Lietuva gavo 12 mln. litų
  11. Inventorizuotos didžiausių šalies miestų užterštos teritorijos
  12. Aplinkos ministerija gražins dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį
  13. Lietuvos šiltnamio dujų emisijos vis dar auga
  14. Skyrus paramą, įmonių darbuotojai persėda į elektromobilius
  15. Aplinkosaugininkų pagalbininkai turės daugiau laisvės

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Studentai
Lietuvoje

Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka

2025 08 01
Kultūros ministerija
Lietuvoje

Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą

2025 08 01
Priešiškas dronas nukrito Lietuvos kariniame poligone Gaižiūnuose
Lietuvoje

Lietuvą atakavęs dronas sudužo Lietuvos kariniame poligone…

2025 08 01
Greičio matuoklis
Lietuvoje

Greičio matuokliai keliaus į pavojingiausius eismo ruožus

2025 08 01
Mokykla, telefonas
Lietuvoje

Švietimo įstaigos turės pasitvirtinti tvarkas dėl telefonų naudojimo

2025 08 01
JAV pasiuntinys bėga Kremliun
Užsienyje

Pareiškęs ultimatumą, Trampas piktinasi Rusijos veiksmais, bet… siunčia pasiuntinuką į Maskvą

2025 08 01
Žaidimų erdvė
Gamta ir žmogus

Vilniaus oro uoste atidaryta žaidimų ir pažinimo erdvė vaikams

2025 08 01
Futbolas
Gamta ir žmogus

„Aukštaitijos“ stadione – legendinio „Ekrano“ sugrįžimas

2025 08 01

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • 3 sumanymai, kaip surengti tobulą žaidimų vakarą
  • Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka
  • Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą
  • Žemės paslaugos – greičiau ir patogiau

Kiti Straipsniai

Atliekos

Gyventojai kviečiami pasidalinti patirtimi apie atliekų rūšiavimą

2025 07 28
Šuo

Ministerija primena, kas atsakingas už gyvūnų gerovę

2025 07 22
Elektromobilio įkrovimas

Iki 99 proc. elektromobilių baterijų ardomos nelegaliai

2025 07 19
Kepsnys, Grilis

Kur slypi didžiausi apsinuodijimų pavojai?

2025 07 13
Saugokimės ligų, plintančių per vandenį

Specialistai ragina šulinių vandenį gerti tik įsitikinus, kad jis saugus

2025 07 11
Elektromobilio įkrovimas

Sostinėje panaikintos elektromobilių lengvatos. Ar tai atsilieps plėtrai?

2025 07 09
Bitininkai | ŽŪM nuotr.

Bitininkų kantrybę bando ir gamta, ir klastotojai

2025 07 04
Vandens gręžinys

Pratęstas terminas užregistruoti nelegalius vandens gręžinius

2025 06 30
Aplinkos tarša

Norintys gauti kompensaciją tvariam judumui turi paskubėt

2025 06 30
Dviračių sportas

Daugės dviratininkams skirtų takų

2025 06 27

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • +++ apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius | respublika.lt nuotr

O. Strikulienė. Okeanidėms į visuomenės nuomonę - nusispjaut: tuojau pat seimui svarstyti bus pateiktas Partnerystės įstatymas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai