Teisingumo ministerija pristatė naują Tautinių mažumų įstatymo projektą. Projekte įtraukta daug senų Lietuvos lenkų rinkimų akcijos reikalavimų. Žinomiausi iš jų – dėl viešųjų užrašų ir asmenvardžių pasuose nevalstybine kalba. Tačiau žadama ir užtikrinti viešąsias paslaugas tautinių bendrijų kalbomis. Tai reiškia, kad valstybės tarnautojai privalėtų mokėti mažumos (dažniausiai lenkų) kalbą, o ši taptų faktiškai valstybine kalba tuose rajonuose. Pagal projektą jų būtų penki – Vilniaus, Trakų, Šalčininkų, Švenčionių ir Visagino.
Įdomiausia, kad LLRA valstybę dezintegruojantiems ir leftistinę tapatybių politiką kalbos srityje įgyvendinantiems projektams net bereikalinga – projektus teikia tariamai dešiniosios valdančiosios partijos.
Projektas net keliose vietose prieštarauja Konstitucijai ir teisėtais būdais priimtas būti negali. Bet tai nereiškia, kad nebus bandoma.
***
Skelbiame Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos nuo visuomenės iki šiol slepiamą Tautinių mažumų įstatymo projektą. Alkas.lt redakcija dėkoja Seimo nariui atsiuntusiam šį dokumentą bet prašiusiam jo pavardės neskelbti…
Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS TAUTINIŲ MAŽUMŲ ĮSTATYMAS
2020 m. d. Nr.
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teises ir pareigas bei valstybės įsipareigojimus sudaryti sąlygas išlaikyti ir puoselėti tautinių mažumų papročius, kultūrinį ir kalbinį identitetą.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
- Tautinė mažuma – grupė Lietuvos Respublikos piliečių, turinti šiuos požymius:
- gyvena Lietuvos Respublikos teritorijoje;
- turi ilgalaikius, tvirtus ir nuolatinius ryšius su Lietuvos Respublika;
- gyventojų skaičiumi yra mažesnė nei likusi Lietuvos Respublikos gyventojų dalis;
- yra vienijama siekio išsaugoti savo tautinę tapatybę.
- Tautinei mažumai priklausantis asmuo – Lietuvos Respublikos teritorijoje gyvenantis Lietuvos Respublikos pilietis, kuriam būdinga kitokia nei tautinei daugumai tautinė tapatybė ir kuris siekia ją išsaugoti.
- Tautinė tapatybė yra asmens laisvai pasirenkamas tapatinimasis su kuria nors tautybe, grindžiamas jai būdingų savybių – kultūros, kalbos, papročių – visuma arba bent viena iš šių savybių.
- Tautinė bendrija – siekio išsaugoti tautinę tapatybę vienijama organizuota tautinei mažumai priklausančių asmenų grupė, atstovaujanti tautinei mažumai priklausančių asmenų interesams, susijusiems su tautinių mažumų integracija į Lietuvos visuomenę, kultūros, tapatybės išsaugojimu ir (ar) tarpkultūriniu dialogu.
- Tautinės mažumos kalba – kita nei valstybinė kalba, vartojama tautinei mažumai priklausančių asmenų kaip gimtoji.
3 straipsnis. Tautinėms mažumoms priklausančių asmenų pagrindiniai teisių ir laisvių apsaugos principai
Siekiant užtikrinti tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teises ir laisves, vadovaujamasi šiais principais:
1) žmogaus teisių ir laisvių apsaugos – Lietuvos Respublikos tautinių mažumų atstovams suteikiamos teisės ir laisvės, kurias nustato Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys bei įstatymai;
2) teisių nedalumo – tautinių mažumų atstovams suteikiamos kultūrinės, pilietinės, politinės, socialinės ir ekonominės teisės yra vienodai gerbiamos, svarbios ir glaudžiai susijusios;
3) kultūrinės įvairovės skatinimo – užtikrinama pagarba tautinių mažumų kultūriniam ir kalbiniam savitumui, skatinant supratimo ir bendradarbiavimo atmosferą tarp kultūrų bei sudarant galimybes kiekvienam tautinei mažumai priklausančiam asmeniui išsaugoti ir plėtoti savo tautinę tapatybę;
4) derinimo ir bendradarbiavimo – priimant ar keičiant teisės aktus ar priimant sprendimus, susijusius su tautinių mažumų teisėmis, yra konsultuojamasi su tautinių mažumų atstovais.
4 straipsnis. Specialios laikinosios priemonės
Siekiant užtikrinti tautinėms mažumoms priklausančių asmenų lygybę ir užkirsti kelią jų lygių galimybių pažeidimams, leidžiama nustatyti specialias laikinąsias priemones, kaip jos suprantamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymu.
ANTRASIS SKIRSNIS
TEISĖ PRIKLAUSYTI TAUTINEI MAŽUMAI
5 straipsnis. Teisė pasirinkti priklausyti tautinei mažumai
- Kiekvienas asmuo gali laisvai pasirinkti, ar jis priklauso tautinei mažumai ir ar su juo turi būti elgiamasi kaip su tautinei mažumai priklausančiu asmeniu, ir dėl tokio savo pasirinkimo arba dėl naudojimosi su tokiu pasirinkimu susijusiomis teisėmis jis neturi atsidurti blogesnėje padėtyje.
- Draudžiama versti įrodinėti savo priklausomybę tautinei mažumai arba versti viešai atskleisti savo tautinę tapatybę.
- Asmuo gali prašyti panaikinti ar pakeisti valstybės registruose ir kitose informacinėse sistemose nurodytą savo tautybę arba jos nenurodyti, atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatytus objektyvius tautybės pasirinkimo ir keitimo kriterijus ar (ir) sąlygas.
TREČIASIS SKIRSNIS
TAUTINIŲ MAŽUMŲ KALBŲ VARTOJIMAS
6 straipsnis. Teisė vartoti tautinės mažumos kalbą
- Kiekvienas tautinei mažumai priklausantis asmuo turi teisę laisvai ir nevaržomai, privačiai ir viešai, žodžiu ir raštu vartoti savo kalbą.
- Šia teise naudojamasi nepažeidžiant įstatymų nuostatų, reglamentuojančių valstybinės kalbos vartojimą.
7 straipsnis. Teisė bendrauti tautinės mažumos kalba su viešojo administravimo subjektais
- Savivaldybėje, kurioje tautinė mažuma, remiantis paskutinio visuotinio gyventojų surašymo duomenimis, sudaro ne mažiau nei XX procentų nuo bendrojo savivaldybės gyventojų skaičiaus, asmuo turi teisękreiptis žodžiu arba raštu (teikdamas prašymus) tos tautinės mažumos kalba į šios savivaldybės teritorijoje esančius savivaldos viešojo administravimo subjektus ir (ar) jų padalinius.
- Kreipimosi tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.
- Šia teise naudojamasi nepažeidžiant įstatymų nuostatų, reglamentuojančių valstybinės kalbos vartojimą.
8 straipsnis. Teisė rašyti gyvenamųjų vietovių, gatvių ir topografinių ženklų pavadinimus tautinės mažumos kalba
- Savivaldybėje, kurioje gyvenanti tautinė mažuma, remiantis paskutinio visuotinio gyventojų surašymo duomenimis, sudaro ne mažiau nei XX procentus nuo bendrojo savivaldybės gyventojų skaičiaus, esantys tradiciniai gyvenamųjų vietovių, gatvių pavadinimai, topografiniai ženklai greta valstybinės kalbos atitinkamos savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimu gali būti užrašomi ir tos tautinės mažumos kalba. Tradicinių vietovardžių sąrašą sudaro Vyriausybės įgaliota institucija.
- Pavadinimų tautinės mažumos kalba suteikimo ir užrašymo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.
- Šia teise naudojamasi nepažeidžiant įstatymų nuostatų, reglamentuojančių valstybinės kalbos vartojimą.
9 straipsnis. Teisė savo pavardę ir vardą (vardus) vartoti tautinės mažumos kalba
- Tautinei mažumai priklausantis asmuo turi teisę asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose, civilinės būklės aktuose vardą ir pavardę užrašyti tautinės mažumos kalba lotyniškos abėcėlės rašmenimis.
- Tautinių mažumų vardų ir pavardžių įrašus asmens tapatybės dokumentuose reglamentuoja atitinkami Lietuvos Respublikos įstatymai.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
ŠVIETIMAS
10 straipsnis. Teisė į švietimą tautinės mažumos kalba
Tautinei mažumai priklausantis asmuo turi teisę mokytis šios tautinės mažumos kalba arba tautinės mažumos kalbos bendrojo ugdymo ar (ir) neformaliojo švietimo mokyklose pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytą tvarką.
11 straipsnis. Teisė steigti nevalstybinius švietimo teikėjus
Tautinėms mažumoms priklausantys asmenys įstatymų nustatyta tvarka turi teisę steigti nevalstybines mokyklas ir kitus švietimo teikėjus, vykdančius mokymą ir (ar) švietimą tautinės mažumos kalba.
12 straipsnis. Valstybės įsipareigojimai tautinių mažumų švietimo srityje
- Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įsteigia Tautinių mažumų švietimo tarybą, sudarytą iš tautinių mažumų mokyklų vadovų ir pedagogų, ministerijų atstovų, mokslininkų, tautinių bendrijų ir nevyriausybinių organizacijų, veikiančių tautinių mažumų srityje.
- Valstybės ir savivaldybės institucijos, įgyvendindamos ugdymo turinio ir plano atnaujinimą, švietimo tinklo pertvarką, optimizavimą, bendrojo ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų uždarymą, restruktūrizavimą, tais atvejais, kai tai yra susiję su tautinių mažumų atstovų ugdymu, šiuos sprendimus priima konsultuodamosi su Tautinių mažumų švietimo taryba prie Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos.
- Valstybės institucijos užtikrina pedagogų ir vadovėlių tautinių mažumų kalba, būtinų tautinių mažumų mokyklų programoms įgyvendinti, rengimą.
- Valstybės ir savivaldybės institucijos gali taikyti specialias laikinąsias priemones, siekdamos užtikrinti tautinėms mažumoms teisę į švietimą tautinės mažumos kalba ar suvienodinti tautinių mažumų kalba ugdomų mokinių galimybes su lietuvių kalba ugdomais mokiniais.
- Valstybė užtikrina sąlygas tautinių mažumų vaikams mokytis valstybinės ir tautinių mažumų kalbos kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka. Stiprinant valstybinės kalbos mokymą negali būti bloginamos gimtosios kalbos mokymosi sąlygos.
- Valstybė ir savivaldybės, iš biudžeto lėšų finansuodamos švietimo projektus, teikia prioritetą arba suformuoja atskirą finansavimo priemonę tautinių mažumų integracijai į Lietuvos visuomenę, kultūrai, tradicijoms, kalbai ar tarpkultūriniam dialogui puoselėti.
PENKTASIS SKIRSNIS
KULTŪRA IR INFORMACIJOS SKLAIDA
13 straipsnis. Teisė puoselėti kultūrą, tradicijas ir kalbą
- Tautinei mažumai priklausantis asmuo ir tautinės bendrijos turi teisę puoselėti savo kultūrą, tradicijas ir kalbą.
- Valstybė ir savivaldybės, iš biudžeto lėšų finansuodamos kultūros projektus, teikia prioritetą arba atskirus finansavimo projektus tautinių mažumų integracijai į Lietuvos visuomenę, kultūrai, tradicijoms, kalbai ar tarpkultūriniam dialogui puoselėti.
- Tautinėms mažumoms ir Lietuvos Respublikai reikšmingos kilnojamos ir nekilnojamos kultūros vertybės bei tautinių mažumų nematerialus kultūros paveldas yra Lietuvos kultūros paveldo dalis, saugoma valstybės.
- Valstybė užtikrina Lietuvos Respublikos Vyriausybei pavaldžios įstaigos ir jos savininko / dalininko teisėmis valdomų įstaigų, veikiančių tautinių mažumų srityje, veiklą, finansavimą.
14 straipsnis. Tautinių mažumų visuomenės informavimo priemonės
- Tautinėms mažumoms priklausantys asmenys turi teisę steigti visuomenės informavimo priemones ir jas naudoti informacijai tautinės mažumos kalba skleisti.
- Valstybė įstatymų nustatyta tvarka remia tautinių mažumų visuomenės informavimo priemones skirdama finansavimą konkurso būdu numatant prioritetą arba atskirą priemonę tautinių mažumų informacinės visuomenės paslaugos teikėjų veiklai finansuoti.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
TAUTINIŲ MAŽUMŲ ATSTOVAVIMAS
15 straipsnis. Pilietinių ir politinių laisvių įgyvendinimas
- Tautinėms mažumoms priklausantys asmenys įstatymų nustatyta tvarka turi teisę vienytis į bendrijas, politines partijas ar asociacijas, steigti kitus juridinius asmenis ir dalyvauti sprendžiant kultūrinius, socialinius, ekonominius, švietimo ir kitus klausimus bendruomenės, savivaldybės, valstybės ar tarptautiniu lygmeniu.
- Tautinėms mažumoms priklausantys asmenys ir tautinės bendrijos turi teisę dalyvauti nacionalinių ir tarptautinių nevyriausybinių organizacijų, neprieštaraujančių Lietuvos Respublikos įstatymams bei suverenitetui, veikloje.
- Draudžiama dirbtinai keisti tautinių mažumų gyventojų skaičių ar vietovėse, kuriose gausiai gyvena tautinės mažumos, rinkimų apygardas, tokiu būdu darant poveikį pilietinių ir politinių teisių įgyvendinimui.
16 straipsnis. Tautinių bendrijų taryba
- Tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teisę spręsti kultūrinius, socialinius, ekonominius, švietimo ir kitus klausimus užtikrina prie Tautinių mažumų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės veikianti Tautinių bendrijų taryba – kolegiali patariamoji institucija, sudaryta iš tautinių mažumų atstovų.
- Tautinių bendrijų taryba atstovauja tautinių mažumų interesams viešojo administravimo subjektuose, dalyvauja teisėkūros procese, įvairiose komisijose ir darbo grupėse, atlieka patarėjo vaidmenį sprendžiant strateginius tautinių mažumų tapatumo saugojimo ir kultūros plėtotės klausimus bei teikia pasiūlymus Tautinių mažumų departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės dėl tautinių mažumų politikos tobulinimo ir veiklos organizavimo.
- Tautinių bendrijų tarybos nuostatus ir sudėtį tvirtina Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
17 straipsnis. Tautinei mažumai priklausančių asmenų teisės ir pareigos
- Tautinei mažumai priklausantis asmuo gali naudotis šiame įstatyme numatytomis teisėmis individualiai arba kartu su kitais.
- Jokia šio įstatymo nuostata negali būti aiškinama kaip suteikianti teisę dalyvauti veikloje ar atlikti veiksmus, kurie prieštarautų pagrindiniams nacionalinės ir tarptautinės teisės principams.
- Tautinei mažumai priklausantys asmenys, įgyvendindami savo teises, laisves ir pareigas, turi laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų, saugoti ir gerbti valstybės suverenitetą bei teritorinį vientisumą ir nepažeisti kitų asmenų teisių.
18 straipsnis. Valstybės politikos tautinių mažumų srityje įgyvendinimas
- Valstybės politiką tautinių mažumų srityje įgyvendina ir šio įstatymo vykdymą kontroliuoja Vyriausybės įgaliota institucija.
- Valstybės ir savivaldybės institucijos, rengdamos planavimo dokumentus, numato priemones, kurios skatintų tautinių mažumų integraciją į Lietuvos visuomenę, kultūrą, tradicijas, kalbą ar tarpkultūrinį dialogą.
19 straipsnis. Tarptautinis bendradarbiavimas
Lietuvos Respublika, siekdama užtikrinti tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teises, bendradarbiauja su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis, prižiūri tarptautinių įsipareigojimų įgyvendinimą, rengia jų ataskaitas.
20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
- Šis įstatymas įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.
- Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2021 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Ir visa tai taikoma lenkams?
Bet kur jų rast?
Nuvažiuokit į bet kurią “lenkišką” seniūniją ir višoje vietoje lenkų kalbos ten neišgirsit.
Dalis kalba poprostu, kita dalis rusiškai.
Lenkų kalba ir kultūra jiems visiškai svetima.
Suprasčiau, jeigu jie bandytu kažkaip įsiteisint save kaip tuteišius. Būtų netgi pagirtina.
Bet dabar nešioja koloradkes, šlovina Putiną, ilgisi CCCP ir save vadina lenkais.
Nesuvokiama.
LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJA
45 straipsnis
Piliečių tautinės bendrijos savo tautinės kultūros reikalus, švietimą, labdarą, savitarpio pagalbą tvarko savarankiškai. Tautinėms bendrijoms valstybė teikia paramą.
TAUTINIŲ MAŽUMŲ APSAUGOS PAGRINDŲ KONVENCIJA, priimta Strasbūre 1995 m. vasario 1 d.:
konvencijoje nėra tautinių mažumų sąvokos išaiškinimo, todėl remtis šia konvencija nėra visiškai jokio pagrindo.
Projekto 3 str.: „Lietuvos Respublikos tautinių mažumų atstovams suteikiamos teisės ir laisvės, kurias nustato Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys bei įstatymai“ – kokios sutartys, kokie įstatymai turimi galvoje?
Konstitucijos 37 straipsnis
Piliečiai, priklausantys tautinėms bendrijoms, turi teisę puoselėti savo kalbą, kultūrą ir papročius.
Dar kartą: Konstitucija kalba tik apie tautines bendrijas, ir tą visi labai gerai žino. Tai kodėl minima Konstitucija, kalbant apie mažumas?
Atskiros citatos iš straipsnio Visuotinėje lietuvių enciklopedijoje (internete) apie teisinį nihilizma: „teisinis nihilizmas, visuomeninės minties kryptis, neigianti teisės ir teisinių reiškinių vertingumą, nepripažįstanti teisės reikšmės visuomeniniams santykiams reguliuoti. Tiesiogiai veikia teisėtumo ir teisėtvarkos lygį. Gali reikštis skeptišku požiūriu į teisę, jos reikalavimų ignoravimu. Šio teisinio nihilizmo radikali forma yra anarchizmas (skleidėjai M. Stirneris, P. J. Proudhonas, M. Bakuninas), reikalavęs panaikinti teisę ir valstybę, kad būtų galima išlaisvinti individą. Marksizmas t. p. pabrėžė, kad idealioje visuomenėje teisė nereikalinga.“
Pagal Konstituciją (10 str.) Lietuvos teritorija valstybiškai yra vientisa. Tas reiškia, kad tarp Lietuvos gyventojų tautinės mažumos teisių subjektų nėra. Tautinė mažuma ir kitataučiai yra skirtingų teisių subjektai. Taigi kalba gali būti tik dėl kitataučių įstatymo.
Tad visų pirma teisės akto Tautinių mažumų įstatymo pavadinimu negali būti. Ministrei dėl tokiu pavadinimu įstatymo projekto pateikimo Seime gali būti organizuota apkalta. O geriausiai būtų, jeigu jos partija jai patartų projektą atsiimti, kad iš to nebūtų daroma viešas politinis jovalas, politinė žala valstybės stabilumui dėl ministrės populizmo politikos.
Kitataučiai gali kurti tautines bendrijas Konstitucijoje (37 str.) joms numatytoms teisėms – savo kalbai, kultūrai ir papročiams – puoselėti pagal Asociacijų įstatymą. Tokiu atveju net ir kitataučiams atskiras – skirtingas nuo Asociacijų įstatymo, nėra reikalingas.
O jei to ir siekiama, jei tokiais projektais specialiai provokuojama, puikiai žinant, ką daro 🙂 ? – Tikslas – pademonstruoti pasauliui, kaip Lietuvoje ,,mažutėliams” ,,kislorod perekryvajut”. Kaip gigantiškoji siaubūnė Lietuva saujelę Europoje dar išlikusių lenkų (lyg kai kas uigūrus), galutinai pribaigti baigia?
Lietuvos Respublikos tautinių mažumų įstatymas (pastaba: bet įstatymo tekste – LTSR)
1989 m. lapkričio 23 d. Nr. XI-3412, Vilnius
Registravimo duomenys Nr. 0891010ISTA0XI-3412
Nuo 2010-01-01 negaliojančio sovietinio įstatymo ir pateikto įstatymo projekto lyginamoji analizė – verta, sėkmės. Kas yra tautinės mažumos, sovietiniame įstatyme išaiškinta nėra.
„4 straipsnyje minimuose administraciniuose teritoriniuose vienetuose informaciniai užrašai greta lietuvių kalbos gali būti ir tautinės mažumos (vietine) kalba.“ Pakeitimai: Nr. I-1007, priimtas 91.01.29, Žin.,1991, Nr.4-117.
„4 straipsnis. Administracinių teritorinių vienetų, kuriuose kompaktiškai gyvena kuri nors tautinė mažuma, vietos įstaigose ir organizacijose greta valstybinės kalbos vartojama tos tautos mažumos (vietinė) kalba.“ Pakeitimai: Nr. I-1007, priimtas 91.01.29, Žin.,1991, Nr.4-117
LIETUVOJE VALSTYBINĖ KALBA YRA LIETUVIŲ.
Tad kokios čia dar išlygos?
Geriau svarstytų kitą klausimą – perėjimą prie ŠVIETIMO LIETUVIŲ KALBA VISOSE MOKYKLOSE. Valstybinėse mokyklose turi būti dėstoma tik lietuvių kalba, tad būtina atsisakyti to sovietmečio palikimo – rusakalbių ir lenkiškų mokyklų.
Vilniuje turėtų būti tik viena mokykla, skirta Lietuvoje esančių diplomatinių atstovybių darbuotojų vaikams, kurioje būtų dėstoma anglų kalba. O visos kitos – tik lietuviškos.
Liberalai, JEI IŠ TIESŲ ESATE LIBERALAI, TAI PIRMIAUSIA IMKITĖS LAISVOS RINKOS REFORMŲ, NAIKINKITE ABSURDIŠKUS ŽALIAVALSTIEČIŲ DRAUDIMUS, SIEKITE SEKSO PASLAUGŲ LEGALIZAVIMO IR T.T. Už tai jus pagrisime. O dabar… Tai partnerystės, tai daugiakalbystės…
Minėtas ,,Tautinių mažumų” įstatymo projektas ,kaip ir besikartojantys lenkakalbių veikėjų politiniai reikalavimai -tai Kovo 11-osios Lietuvos politinės ir kultūrinės aukštuomenės silpnas lietuviškos tapatybės stuburas,istorinės atminties tamsybė ir ypač nesugebėjimas arba nenoras pietryčių Lietuvos lenkakalbių gyventojų integruoti į lietuvišką visuomenę.Tad,Lietuvoje išsivystė praktiškai atskira ir savita rusa- ir lenkakalbių švietimo sistema ,kuri jau daugeliu atveju išugdė ir toliau ugdo piliečius ne Lietuvos valstybei, o ši jaunoji karta dažnai neturi tampriaus ryšio su Lietuvos valstybės visuomenės dauguma.Apgailėtiną politinį sprendimą padarė buvęs Premjeras S.Skvernelis sudarant sąlygas retransliuoti pietryčių Lietuvos krašte net kelis Lenkijos tv kanalus bei įsteigti valstybinį Lenkijos kanalą ,,WILNO TV”/! / ,užuot sustiprinti kokybiškai ir kiekybiškai lietuviškų tv ir radijo transliavimą.Išvada: 1/ Lietuvos valdžia turėtų nedelsiant parengti ir nuosekliai įgyvendinti tautinių bendrijų,ypač lenkakalbių, integracijos į Lietuvos visuomenę programą;
2/ į Lietuvos švietimo sistemą visapusiškai įtraukti rusa- ir lenkakalbių mokyklas,kuriose visų pirma visi dalykai,išskyrus tautinę kalbą, būtų dėstoma valstybine lietuvių kalba; tautinėms bendrijoms leisti steigti savaitgalines mokyklėles. Atsisakyti mokytojų paslaugų nemokančių arba silpnai mokančių lietuvių kalbą.
Dabar įdomiau ne tie balsai, kurie girdis, o tie, kurie tyli: patys aukščiausi politikai tyli, taip vadinama kūrybinė inteligentija ir taip vadinama akademinė bendruomenė tyli, taip vadinami lituanistai, patriarchai ir patriarchės tyli, politinių partijų vadovai tyli. Pasakysite, kad ne visi tyli? Taip, yra retos išimtys, bet kiek tų išimčių šioje zvimbančioje tyloje? Kai kas įžvelgia galimai esančią įtaką iš vakarų pusės, bet kodėl visiškai pamirštami rytai?
Nenormalu, kad Lietuvos Vyriausybėje, ministerijose dirba žmonės, kurie surašo tokius antivalstybinius kliedesius kaip šis įstatymo projektas. Vien tokių projektų rengimas Vyriausybėje yra simptomas, kad mūsų tauta ir valstybė yra liguistai silpna. Kažkas labai negerai yra su galvomis (mentalitetu), jei tokie antivalstybiniai veikėjai prileidžiami dirbti ministerijose, jei net koalicijos partneriai nesustabdo tokių personų siūlymo į ministrų pareigas… Aš žaviuosi latviais, kad jie būdami demografiškai sunkesnėje padėtyje iki šiol sugebėjo nė karto į valdančiąją koaliciją neįleisti interfronto veiklos tesėjų, nors ten jų frakcija būna viena didžiausių.
Ne kartą esu rašęs, kad Lietuvai tikrai reiktų pasimokyti iš kaimyninės Latvijos. Žymiai išmintingiau valdoma šalis. Mes nuo latvių atsiliekame daugeliu aspektų.
Be jokios abejonės.
Latvija išminčių šalis , o Lietuva – durnelių. Man , kaip tam vaikui , o kodėl? Kur kvailumo šaknys?
1) Kai kilo Garliavos istorija, jos metu buvo minimas ir kažkoks viešbutis Latvijoje, kur buvo vežiojama ir Deimantė, LV sugebėjo išsiaiškinti savo pf aukštuose politiniuose postuose. Kaip ir dera kaimynei, atsiuntė reikiamus raštus Lietuvai ir apie mūsų politikus, šio viešbučio klientus, tačiau be reikalo varginosi? Tos pavardės (ir dar daugiau) minėtos ir ?Gotlibo byloje, faktus liudijo ir nuotraukos, bet… ta byla dingo iš LT teismo archyvo(!!!) .
2) LV seniai sutvarkė pasų ir vidurinio mokslo klausimus, dėl to jokios Europos institucijos anei teismai neturi LV pretenzijų, tačiau Lietuva to paties negali? Ar Lietuva turi ES kažkokį žemesnį statusą? O gal tik kažkur aukštai sėdi keli, ar net ir vienas kažkas, kas rūpinasi, kad LT, užuot tą patį darydama, elgtųsi kaip savotiška išdavikė? (Ar ne tai ir mūsų nesusitarimo dėl AE elektros pirkimo priežastis – latviai vengia tokios ,,draugės”?)
3) Reikia manyti, jog LV turi stiprų DE palaikymą, jog DE ją remia ir padeda, nes jaučiasi skolinga jai, kaip savo buvusiai kolonijai. PL kitaip tą patį mato, kitaip elgiasi. (Bet tik su tais, kas patys orūs, bent kiek save gerbia – pvz., čekais?)
Gana ilgai ir nuobodžiai pliurplti.Pats laikas imtis darbų.Autonomininkai nesnaudžia.Ir išauš toks rytas kai atsibusime jau narodnaja respublika vilenskaja ir ateis vilniukų gelbėti koks
nors iš Kremliaus ar nuo batjkos emisaras,o gal atsiras koks varšuvietis sikorskiukas.Po Lietuvą yra pasivaikščioje ne vienas neprašytas “svečias”.Lietuva,mokykis iš savo klaidų ir
nekartok jų.Lietuvos Šviesuomene,o ko tu tyli???
Šviesuomenė netyli. Tylintys – ne šviesuomenė.
Fwd: Žiūrėkite
„Prof. dr. Vytauto Radžvilo kalba mitinge ” Laikas pertvarkai” 2021.03.11“
svetainėje „YouTube“
– youtu.be/fRNDbu9yeZw
Bene vienintele teisine atrama Lietuvoje tokiam lenkų autonominiam veikimui yra 1994 m. Lietuvos bendrumo su Lenkija sutartis, kuri yra terminuota ir joje yra šalių sutarta, kad vienai iš šalių diplomatiniais kanalais pranešus, kad jos termino netęs, termino laikui suėjus sutartis pasibaigia. Tad pašalintume tą atramą ir gyventume ramiau.
Kaip žinoma, sutartys su kitomis šalimis yra Seimo kompetencijoje. Taigi kodėl nesurinkus dėl projekto “Dekretas dėl 1994 m. sutarties su Lenkija baigimo” 50 tūkst. piliečių, turinčių rinkimų teisę, parašų, jo nepateikus Seimui, kai šis negali jo nesvarstyti. Taigi eikime naudodamiesi konkrečiomis savo teisėmis, kurias turime, keliu, juk laisvi žmonės, o ne vergai, tik maldauti tegalintys, esame. Tokie konkretūs žingsniai reikalingi.
Kaip arogantiškai ta sutartimi ir remiasi, ir ginasi, ir išsisukinėja PL politikai.
Bent jau vienas iš jų aukštųjų (neprisimenu, kas) vizito į LT metu į žurnalisto paklausimą dėl dalies Vilniaus krašto lenkų pretenzijų ir PL požiūrio į tai, nepatenkintu balsu trumpai atšovė, jog PL pozicija sienų klausimu išreikšta sutartimi.
Tikrai taip – teorinė. Tačiau ne praktinė, ne kasdienybėje. Kad ir vienas pagarsėjęs URMas – niekaip neįsiminė, kad čia esama tarpvalstybinės sienos, o už jos jau nebe PL piliečiai gyvena… Pagal tokius ,,politikus”, su PL susijusios tarpvalstybinės sienos tėra dekoratyvinės pertvaros, kurias bet kada galima ir pastumti, ir nugriauti, – tartum ,,euroremontą”” darant…
Taip, ir tas tarptautiškai teisėta būtų, jeigu Seimas priimtu įstatymu lenkams “na Litwe” padovanotų “tautinės mažumos” teisinį statusą, kai iš tikrųjų jie kaip ir kiti Lietuvoje gyvenantys ne lietuviai yra kitataučiai. Taigi, kaip jautis už ragų turi būti čiumpama už 1994 m. Sutarties, kad ją pabaigus su jos termino pasibaigimu.
Per LRT pokalbis po žinių
Pasiklausykit. Turėtų patikti.ht tps://www.youtube.com/watch?v=aWjoIKmleUg&t=16s
Ieškau Tymo turgaus Gūglo žemėlapyje
– google.com/maps/place/Tymo+Turgus,+Auk%C5%A1tai%C4%8Di%C5%B3+g.,+Vilnius+11341/@54.6783385,25.2934066,17.25z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xafbf7e66e7f046e4!8m2!3d54.6789018!4d25.2947812 –
Skaitau įrašus. Dalis jų angliški, ir, deja, ne visada pateisinamai, o, svarbiausia, lietuviškai neparašyta. – Lietuviui žinoti nereikia, kas ten yra, ką reiškia tas užrašas? Gerai, važiuojam toliau. Va, dar kažkoks užrašas: Schody im. Czesława Miłosza. O lietuviškai – nieko? Na, turint galvoje pono Š. tvarkingumą, nėra ko stebėtis.
O, klausykit – taigi kažkur prie Tymo turgelio turi būti Česlavo Milašiaus laiptai – jais nusileidusi ir turgelį rasiu. Bet jis niekur nepažymėti, nerandu? Gal man pasivaideno, gal nėra jokių laiptų? Gūglas mano, jog galiu apsieiti be laiptų ir be turgelio. Jei tik chamų litvinų kalbą moku…
Lietuvoje vieši Lenkijos premjeras M. Morawieckis
diena.lt/naujienos/lietuva/politika/lietuvoje-viesi-lenkijos-premjeras-m-morawieckis-1023608
I. Šimonytė: Vilnius ir Lietuva neįsivaizduojami be stiprios lenkų bendruomenės –
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/lietuvos_politika/i_simonyte_vilnius_ir_lietuva_neisivaizduojami_be_stiprios_lenku_bendruomenes/
o kieno čia –
– respublika.lt/uploads/img/catalog/1/photo_1_52534099.jpg
pirštų atspaudai liks?
„Neteisingi“ tekstai, kurie „teisingai“ valdžiai sukelia konvulsijas
Danutė ŠEPETYTĖ, 2021 birželio 13 20:15:00
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/sestadienio_respublikoje_skaitykite_laukia_lemiamas_musis/