Personalo žinovai per karantiną dažnai išgirsta prašymą „sucementuoti komandą“, sutvirtinti prie skirtingų ekranų dirbančių žmonių motyvaciją, tarpusavio bendravimą, darbo etiką. Tiems, kurie mėgsta kalbėti apie „tvirtą kaip kumštis komandą“, reikia pasakyti, kad pats laikas komandoje pamatyti ne kumštį, o atskirus pirštus.
Jūsų darbuotojai nėra ir negali būti vienodi – jie skiriasi savo poreikiais, gebėjimu priimti grįžtamąjį ryšį ir požiūriu į darbdavį. Tam, kad juos sujungtumėte į vieną, sklandžiai veikiantį kolektyvą, pirmiausiai turite suprasti ir pažinti jų skirtumus. Vienas iš tinkamų būdų žiūrėti į kolektyvą, yra taikant kartų (generacijų) prizmę.
Atpažinkite X, Y ir Z kartas savo kolektyve
Ar susimąstėte, kas yra Jūsų darbuotojai? Kaip ir kada kūrėsi jų vertybės? Kaip tai atsispindi jų darbo įpročiuose? Aišku viena – didelę įtaką darbo procesui daro darbuotojo karta. Šiuo metu darbo rinkoje galima rasti keturių kartų atstovus:
- Karta, gimusi 1946–1964 metais. Šiuo metu jiems yra nuo 57 iki 75 metų – aktyvi dalis darbo rinkoje nėra didelė.
- Karta X – žmonės, gimę 1965–1980 metais. Ilgą laiką jie sudarė darbo rinkos branduolį, tačiau priklausomai nuo sektoriaus jų vietas jau perima Y kartos atstovai.
- Karta Y arba Tūkstantmečio karta – žmonės, gimę 1981–1996 metais ir sudarantys didžiąją dalį darbo rinkos dalyvių.
- Karta Z – naujausia karta, gimusi 1997–2015 metais ir tik pradėjusi įsilieti į darbo rinką.

Šios kartos skirtingais kiekiais ir sudaro Jūsų kolektyvą. Atlikite paprastą analizę ir pamatykite, kuri karta vyrauja Jūsų kolektyve: pavyzdžiui, daugiau nei pusė „Baltic Amadeus“ darbuotojų priklauso Y kartai, tačiau pastaruoju metu ypatingai jaučiamas Z kartos kiekio augimas.
Supraskite, kokio bendravimo iš Jūsų tikisi darbuotojai
Informacinių technologijų įmonėje „Baltic Amadeus“ jau beveik metus dirbančioje per atstumą, skiriamas didelis dėmesys siekiant veiksmingai bendrauti su kolektyvu. Atliktoje apklausoje, kurioje dalyvavo daugiau nei 200 įmonės darbuotojų, buvo siekiama išsiaiškinti, koks būdas yra patogiausias bendrauti tarpusavyje ir gauti grįžtamąjį ryšį. Apklausa atskleidė keletą įdomių dalykų:
- daugiausiai grįžtamojo ryšio ir dėmesio reikia Z kartai. Svarbus yra grįžtamojo ryšio dažnumas: Z kartos atstovai greitesni, greitai atliekantys užduotis ar pradedantys naujus projektus, jie susitelkę į greitą rezultatą, todėl jiems svarbu grįžtamąjį ryšį suteikti periodiškai, pabrėžiant tobulėjimo ir augimo bruožus, aiškiai nurodant ką darbuotojas daro gerai, o ką turi tobulinti. Kuo konkretesnės pastabos, tuo greičiau šios kartos atstovai tobulėja. Ir visai nesvarbu, iš ko ateina pastaba ar pagyrimas – šios kartos atstovai vienodai vertina ir vadovų, ir kolegų įžvalgas.
- Y kartos atstovai darbo rinkoje dirba jau ne vienerius metus ir yra sukaupę patirties ir ekspertinių žinių, todėl ir grįžtamąjį ryšį jie supranta ir vertina kitaip. Jiems grįžtamojo ryšio reikia mažiau, bet tinkamo. Pastebime, kad šios kartos atstovams svarbus teigiamas jų įvertinimas ir, lyginant su Z karta, jiems sunkiau priimti neigiamas pastabas. Šiai kartai svarbu ir tai, iš ko ateina žinutė, nes jos svarbą parodo ir pastabas teikiančio žmogaus užimamos pareigos ir gebėjimai.
- Visiems be išimties darbuotojams svarbu nuolatinis tobulėjimas. Tačiau vis tik sudėtingiausiai prie pokyčių prisitaiko X karta. Dažnai jiems reikia įrodyti, kad pokytis reikalingas ir nuo jo bus tik geriau. Tačiau būtent ši karta yra labiausiai linkusi į kompromisus ir bendradarbiavimą su kitomis komandomis, investuoja savo laiką į kitų kolegų pažinimą. Būtent X kartos žmonės kuria komandos dvasią – tik reikia juos įgalinti.
Veiksmingi sprendimai sklandžiam kasdieniniam darbui
Veiksmingo grįžtamojo ryšio klausimai yra svarbūs bet kurioje įmonėje ir jie turi būti užduodami nuolatos. Norėdami sėkmingai išnaudoti kartų sąveiką ir rasti tinkamiausią prieigą prie savo darbuotojų, pirmiausiai reikia atrasti teisingus bendravimo ir grįžtamojo ryšio teikimo būdus:
- Pasirinkite tinkamus kanalus bendraujant su tam tikros kartos atstovu: Atsakykite į žinutę tuo pačiu kanalu, kuriuo ji buvo gauta.
- Sukurkite komandos bendravimo sutartį: Bendravimo susitarimo tikslas – sukurti oficialias gaires, kurios išryškintų taisykles, kaip komanda turi bendrauti tarpusavyje – tai ypač svarbu šiandienos aukštųjų technologijų ir skaitmeninėje darbo aplinkoje. Toks susitarimas padeda nustatyti lūkesčius, ribas, kad apsaugotų lemiamą darbą ir supaprastintų bendravimą.
- Suderinkite tinkamą kanalą su norimos perteikti žinutės turiniu:
- Telefoninis skambutis skirtas išsamiems, ilgiems, sunkiems ar jausmingiems pokalbiams.
- Elektroninis paštas skirtas svarbioms, išsamioms ir (arba) mokomosioms žinioms.
- Pokalbių programos skirtos greitam bendravimui, bendriems pranešimams, naujienoms, neformaliems pranešimams, komandos bendravimui.
- Vaizdo skambučiai („Zoom“, „Teams“ ir kt.) skirti ilgiems, daug atsiliepimų teikiantiems pokalbiams, bendriems oficialiems susitikimams.
Pažindami savo darbuotojus galėsite pritaikyti patį veiksmingiausią žinių perdavimo būdą, teisingai kurti grįžtamąjį ryšį ir atrakinti komandos galimybes. Dabar, kai pažįstate visus rankos pirštus, galite juos sugniaužti į kumštį arba išnaudoti pirštus naujoviškų skaitmeninių sprendimų kūrimui.
„Baltic Amadeus“ – išskirtinius IT sprendimus kurianti ir skaitmenizacijos klausimais konsultuojanti bendrovė, kurioje dirba daugiau nei 200 profesionalų. Šiaurės Europos finansų, energetikos, telekomunikacijų, logistikos, laivininkystės ir kitų rinkų įmonėms „Baltic Amadeus“ kuria naujausiomis debesijos („Cloud“), dirbtinio proto (AI) ir daiktų interneto (IoT) platformų tendencijomis pagrįstus skaitmenizavimo sprendimus, siekdama užtikrinti geriausią patirtį savo klientams, naudotojams ir darbuotojams.
Po jos, jei ir gims, tai bus jau kažkokie apsigimėliai mutantai, kaip kad Tomkaus aplankytas užsispyręs kūdikėlis? –
,,Apsilankiau jaunų tėvų ūkyje, kuriame auga lėliukas ir pirmus žodžius tarti pradėjo: mama, tete, baba ir kt. keiksmažodžius. Visi nevartotini ir neteiktini!
Kol tėvai nekalto vaikelio nesugadino, paaiškinau neišmanėliams tarptautinę situaciją ir pamokiau, kaip šiuolaikiškai lėliukus kalbinti: jis man – “ma-ma”, aš jam – “part-ne-ris nr du”. Jis vėl tą patį, aš jam pliaukšt per sėdynę ir kartoju iš naujo: “Sakyk, neužauga homofobe, partneris nr du!”
Visa tai rasit čia:
respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/bus_isklausyta/puiki_proga_dar_labiau_isiteikti_jav_demokratams/
Prie sovietų okupacijos kišo marksizmą-leninizmą ir politekonomiją, dabar kiša apie x, y, z ir ne tik… Pseaudomokslai – lietuviškai būtų tariami/netikri/melagingi/dirbtini mokslai. Jei jau taip, tada tai ne mokslai, o […].
Leiskite sau paklykti iš juoko, kad lubos kilnotųsi – nueikite, visą Tomkaus trigrašį perskaitykite jį visą.