Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus – šiuolaikinės fotografijos fondus 2020 m. papildė fotomenininko Arūno Kulikausko 175 fotografijų rinkinys. Įsigyti darbai apima reikšmingą menininko kūrybinį laikotarpį – paskutiniuosius menininko gyvenimo Jungtinėse Amerikos Valstijose metus (2007–2012 m.).
Rinkiniui atrinktos 33 fotografijos iš serijų „Dviračiai“, „Times Square“ ir įvairios tematikos kūriniai, kuriuose Niujorko vaizdai, įamžinta kasdienybė iš galinio kiemo („Backyard“), atostogų metu įamžinti peizažai Meksikoje, Playa La Mina paplūdimyje ir kt. Rinkinyje savo gausa išsiskiria autoportretų serija „Pats / Self“ – tai 142 fotografijos, atliktos pinhole polaroid technika su išskirtinėmis paties fotografo sukonstruotomis pinhole kameromis, iš kurių 2 muziejus įsigijo kartu su fotografijomis (iš viso įsigytos 3 autoriaus gamintos pinhole kameros).
Arūnas Kulikauskas – išskirtinis menininkas, sujungęs Lietuvą ir išeiviją. Daugiau nei du dešimtmečius jis gyveno Niujorke, o 2012 m. vėl įsikūrė Lietuvoje. Prieš išvykdamas į JAV, A. Kulikauskas buvo neformalios fotografų grupės, vadintos „plėšriųjų sekcija“, pirmūnas. Jis su bendraminčiais įamžindavo tikrovę tokią, kokią ją išgyveno ir kokia ji buvo – nuobodi, pasikartojanti, slegianti ir be pagražinimų. Išvykęs už Atlanto, A. Kulikauskas pildė fotografo dienoraštį ir kasdienybės atspindžius užrašinėjo vaizdais. Savo kūryboje jis įamžina tai, kuo gyvena, kas pakliūva į jo akiratį, ne veltui kūrėjo darbai alsuoja natūralumu, buitiškumu. Menininkas suteikia naujas vertes kasdienybei – ją nušviesdamas per mažą pinhole skylutę, įkomponuodamas ir užrašydamas fotografinio kadro rėmuose ir pateikdamas žiūrovui.
Kūrėjas savo darbuose sujungė dvi technikas – paprastą pinhole būdą ir naujovišką momentinės fotografijos polaroid technologiją, kai fotografuojamam vaizdui išsaugoti naudojamos momentinės polaroidinės fotografijos medžiagos. Toks dviejų technikų derinimas jau yra tapęs A. Kulikausko kūrybos skiriamuoju bruožu. Fotografas, drąsiai jungdamas seną ir naują, kuria bandomąją fotografiją, kuroje įamžinami urbanistiniai ir gamtos peizažai, jų fragmentai, miesto, gamtos ir namų aplinkos daiktai. Pinhole būdo dėka laikas A. Kulikausko fotografijose tampa pagrindiniu veikėju, įtraukiančiu ir kuriančiu vaizdinį meną iš šviesos ir judesio žaismo. Laiko tėkmės nuojautomis alsuoja daugelis autoriaus darbų, o ypatingai stipriai ši nuotaika jaučiama fotografijose iš „Times Square“ aikštės.
Gyvendamas Niujorke, menininkas dirbo studijoje visai šalia „Times Square“ aikštės. Per pietų pertraukas joje pastatęs pinhole kamerą, jis įamžindavo laiką, slenkantį per vietą, kuri yra tapusi dalykiško ir materialaus pasaulio, kupino nesustabdomo judėjimo, simboliu. Kol saulės šviesa užrašydavo vaizdą vienoje lėtoje A. Kulikausko pinhole fotografijoje, šimtai turistų tūkstančius kartų nuspausdavo mygtuką, sukurdami begales skaitmeninių vaizdų. Tokiu būdu tame viename autoriaus kūrinyje sutilpdavo šimtai kadrų, darytų žmonių, tuomet buvusių ir fotografavusių Niujorko arterija vadinamą „Times Square“ aikštę.
Kulikauskas – pastabus ir jautrus aplinkos stebėtojas, mus supančių detalių, būsenų perteikėjas, atvirai ir asmeniškai kuriantis fotografinius tikrovės vaizdus. Gyvenant Niujorke, A. Kulikausko žvilgsnį dėl savo formų ir detalių estetikos bei santykio su kitomis miesto vietomis patraukė dviračiai. Fotografas ėmėsi fotografuoti skirtingais kampais, įvairiose miesto erdvėse įsikomponavusius mažuosius miesto bruožus. Jo fotografijose kai kada dviratis tampa ne tik daiktu, bet ir tašku iš kurio pusės žvelgiama į metropolį.
Išskirtinė yra A. Kulikausko autoportretų serija „Pats / Self“. Gyvendamas Niujorke A. Kulikauskas pradėjo konstruoti pinhole fotoaparatus sau ir draugams. Jo savadarbes pinhole kameras pastebėjo momentinius fotoaparatus gaminančios „Impossible“ įmonės parduotuvės Niujorke vadovas ir užsakė 100 vienetų tokių kamerų. Kiekvienas pagamintas fotoaparatas buvo bandomas – autorius pats buvo fotografuojamas.
Muziejaus įsigytos A. Kulikausko fotografijos įvairiapusiškai pristato fotografo kūrybos kelią – kur kas ilgesnį, nei paskutinieji penkeri metai išeivijoje. Fotografijų rinkinį, kuriame sutelpa įvairių temų darbai – nuotraukos iš žymiausių ciklų, išskirtinis fotografijų serijos „Pats / Self“ projektas, savadarbės pinhole kameros – visa tai bus galima pamatyti muziejaus istorinėje ekspozicijoje, ateityje rengiamose parodose bei kituose muziejaus projektuose.
Įsigytas rinkinys prieinamas internete el. adresu – https://i.fotomuziejus.lt/VULdi.