Trečiadienis, 15 spalio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Mokslas

Kaip važiuosime ateityje: darniai, saugiai, „žaliai“ ir… be vairuotojų

www.alkas.lt
2020-10-23 07:00:09
0
Kaip važiuosime ateityje: darniai, saugiai, „žaliai“ ir… be vairuotojų

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNISU TECH) Transporto ir logistikos kompetencijos centro direktorius doc. dr. Viktoras Skrickis (Viktor Skrickij) | Asmeninė nuotr.

       
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNISU TECH) Transporto ir logistikos kompetencijos centro direktorius doc. dr. Viktoras Skrickis (Viktor Skrickij) | Asmeninė nuotr.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNISU TECH) Transporto ir logistikos kompetencijos centro direktorius doc. dr. Viktoras Skrickis (Viktor Skrickij) | Asmeninė nuotr.

Būtent tokias transporto sektoriaus naujienas pateikia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNISU TECH) Transporto ir logistikos kompetencijos centro direktorius doc. dr. Viktoras Skrickis (Viktor Skrickij). Ateityje greičiausiai nuosavo automobilio taip pat neturėsime, o naudosimės vieninga dalinimosi svetaine, kurioje lengvai rinksimės ir keisime transporto priemones pagal savo poreikius. Beje, mokslininkas pabrėžia, kad pagrindinė kliūtis spartesnei transporto kaitai yra ne technologinės problemos, o žmonių nuostatos.

– Kokias ateities transporto naujienas galėtumėte išskirti? Kaip jos atsilieps žmonėms ar šioje srityje veikiantiems verslams?

– Ateities transportas turės būti ekologiškas, saugus ir apjungtas, t.y. veikti bendroje sistemoje. Tokia sistema skirta žmonių judumui apimtų asmeninius automobilius, viešąjį transportą ir mikrojudumo sprendimus, kurias teikia dviračiai ar paspirtukai. Keliaudamas į darbą, žmogus gali naudotis visomis skirtingomis transporto rūšimis: tam tikrą atstumą nuvažiuoti taksi, vėliau persėsti į autobusą ir pan. Tikslas – kad, visas šias galimybes žmogus rastų vienoje svetainėje ar programėlėje, o ne daugelyje skirtingų.

Kalbant apie krovinių judumą, Europoje pirmauja „Shift2Rail“ sumanymas, t.y. perėjimas nuo krovinių gabenimo keliais prie gabenimo geležinkeliais. Tai yra Europos Sąjungos (ES) tikslas, tačiau jį pasiekti kol kas sunku. Pirmiausia dėl to, kad neturime pakankamai išvystytos geležinkelio infrastruktūros. Šiuo metu Europoje pirmenybė teikiama keleivių pervežimui, todėl dienos metu krovininiai traukiniai dažnai stovi. Tačiau ties tuo taip pat dirbama, šie klausimai sprendžiami pasitelkus ES „Horizon2020“ programos projektus.

– Paminėjote svetaines, jungiančias skirtingas transporto rūšis. Šis verslo būdas yra plačiai paplitęs ir kituose verslo sektoriuose. Kaip jis paveiks mums iki šiol žinomus transporto verslo įpročius?

– Verslo būdai pasaulyje keičiasi, vis dažniau pereinama prie svetainių. Visi žinome taip veikiančias kompanijas, „Amazon“, „Google“, „Uber“ ar „AirBnB“. Toks verslas savo gaminio paprastai neturi, o tik padeda sujungti paslaugos tiekėjus su paslaugos vartotojais ar klientais. Kaip ir minėjau kalbėdamas apie judumą, iškyla noras apjungti skirtingas transporto rūšis vienoje svetainėje.

Taip pat matome, kad keičiasi automobilio nuosavybės būdas. Dabar daugelis turi nuosavus automobilius, tačiau vis labiau žmones domina dalijimosi ekonomikos sprendimai, daugelis kompanijų Europoje jau nebeturi nuosavo automobilių parko, o juos nuomojasi, žmonės naudojasi automobilio dalijimosi paslaugomis. Ateityje transporto priemonės savininkas greičiausiai bus ne privatus asmuo, o įmonė. Toks būdas turi daug privalumų – nereikės rūpintis automobilio technine priežiūra, visą dėmesį galėsime skirti tiesiog važiavimui.

– Visgi didžiausias technologinis lūžis transporto sektoriuje siejamas su savivaldžiais automobiliais. Kada juos išvysime keliuose?

– Vyrauja keli automatizavimo lygiai, o šiandien pasiektas trečiasis, kai tam tikrose gatvių atkarpose galime važiuoti su autopiloto pagalba. Ketvirtas lygis yra toks, kai mums tik retkarčiais reikės perimti valdymą ir dėl to jis yra pats pavojingiausias. Automobilis važiuoja pats, žmogus atsipalaiduoja ir tik tuomet, kai transporto priemonė nežino, kokį sprendimą priimti, automobilis perduoda valdymą žmogui. Akivaizdu, kad jūs galite nespėti sureaguoti, suprasti, kas vyksta ir dėl to gali įvykti avarija. Tikėtina, kad ketvirto lygio automobiliai atsiras iki 2025 metų. Pasiekus penktąjį lygį, visais atvejais visus sprendimus priims ir vairuos pats automobilis. Daug techninių sprendimų tam jau yra, tačiau jų tobulinimas ir teisinių klausimų sprendimai užtruks. Tikėtina kad išvysime šias transporto priemonės per ateinanti dešimtmetį.

– Jei jau yra techniniai sprendimai, kas kliudo juos įgyvendinti jau dabar?

– Labai svarbu įvertinti žmonių elgsenos pokyčius, juos taip pat tiriame savo centre. Jei šiandien pasiūlytume savivaldį automobilį, žmonės jo nepriimtų.  Žmonių grupei būdinga galvosena, kad mašina negali vairuoti geriau nei žmogus. Tačiau dėl žmonių kaltės, šiuo metu įvyksta apie 90 proc. visų autoįvykių. Labai svarbu ne tik kurti naujas technologijas, bet ir keisti žmonių elgseną, kad jie šias technologijas priimtų. Pastaraisiais metais atsirado labai daug technologinių sprendimų, tačiau jų diegimas kartais stringa būtent dėl žmonių išankstinių nuostatų. O kartais iš viso galima apsieiti be didelių technologinių naujovių, užtenka tik pakeisti žmonių mąstymą ir taip išspręsti daug problemų be didesnių finansinių investicijų.

Kalbant apie labiau apčiuopiamas ir konkretesnes kliūtis savivaldžių automobilių plėtrai, didžiausios jų yra leidimai ir teisinė bazė.

– Gal galite pateikti keletą pavyzdžių, su kokiomis būtent problemomis čia susiduriame?

– Šiandien negalima užtikrinti sistemų, kurios atsako už saugumą, jei nėra aiškaus algoritmo, kaip jis veikia. Mes nežinome, kaip sistemos, kurios pagrįstos dirbtinio proto technologija, priima sprendimus – mes apmokome nervų tinklą, bet negalime žinoti, kaip sistema elgsis jeigu susidurs su nauja padėtimi. Kliūtys kyla ir dėl etinių klausimų. Jei automobiliui reikės rinktis, ką numušti – vieną vaiką einantį šaligatviu ar dešimt futbolo sirgalių, einančių per gatvę – kaip jis tai padarys? Kas bus atsakingas už priimtą sprendimą? Vairuotojas, kuris savivaldžiame automobilyje iš tiesų yra virtęs tiesiog keleiviu? Automobilio gamintojas? Ar inžinierius, kuris tą algoritmą sukūrė?

Teisinė bazė įvairiose šalyse taip pat skiriasi. Pavyzdžiui, kai kur numatyta, kad vairuotojas negali paleisti vairo, nors savivaldis automobilis iš esmės bus be vairo. Šie visi klausimai turi būti išspręsti. Kada tai įvyks? Tikėtina, netolimoje ateityje. Tačiau reikia suprasti, kad pokyčiai vyks palaipsniui, iš karto visi nepersėsime į savivaldžius automobilius, todėl pradžioje keliuose judės mišrus srautas.

– Ar Lietuvos mokslininkai aktyviai dalyvauja transporto tyrimuose ir naujovių kūrime? Kokiais vykdomais projektais labiausiai didžiuojatės?

– Esame susitelkę į tarptautinius projektus, nuo 2017 metų esame laimėję keturis „Horizon2020“ programos projektus, du „Interreg“ programos ir vieną nacionalinį. Bendraujame su didžiausiais gamintojais ir geriausiais universitetais, todėl turime prieigą prie gamintojų technologijų ir galimybę dirbti su prototipais. Šiuo metu esame laimėję projektą ir kuriame pakabos sistemas savivaldžiams automobiliams. Jo metu atliksime tyrimą, bus pagamintas prototipas, ir jei viskas pasiseks, gaminys pateks į serijinę gamybą galbūt po dešimties metų. Šio projekto tikslas yra padidinti automobilių važiavimo patogumą iki greituminio traukinio lygio – kad kelionės metu atsiradusį laisvą laiką žmogus galėtų skirti darbui, skaitymui ir galėtų tai daryti patogiai, nepavargdamas. Šiuo metu industriniai partneriai mums ruošia automobilį, kuriame kaip standartinė bus įdiegta mūsų kuriama sistema, o mes ją bandysime tikromis sąlygomis ir tobulinsime. Europoje, mano žiniomis, iš viso yra tik kelios mokslininkų grupės, turinčios tokias išskirtines sąlygas, ir „Vilnius Tech“ bus viena iš jų.

Transporto sektorius Europoje yra labai išvystytas, čia vis dar vyksta didžioji dalis automobilių gamybos. Tačiau transporto priemonė dabar tapo išmani, į ją ateina dirbtinis protas, o čia Europa jau nusileidžia ir turi vytis JAV, Kiniją. Iškyla grėsmė, kad dalis automobilių ar jų dalių gamintojų gali nespėti prisitaikyti, o tai gali turėti skaudžių pasekmių sektoriaus ar visos ES ekonomikai. Būtent šioje srityje vykdome dalį tyrimų ir padedame gamintojams kurti naujas technologijas bei prisitaikyti prie naujų rinkos poreikių. Turime platų partnerių tinklą, esame rengę paraiškas projektams su „Audi“, „Škoda“, „Land Rove“, „Toyota“, bendradarbiaujame su pirmo lygio tiekėjais, t.y. kompanijomis, kurios tiekia komponentus, pavyzdžiui, pasauliniu amortizatorių gamybos lyderiu „Tenneco“, kuriam priklauso „Monroe“ ir „Ohlins“ prekiniai ženklai.

Dirbame ir su geležinkeliais, viename „Horizon2020“ projekte kuriame naują riedmenų diagnostikos sistemą. Šiuo sprendimu domisi „Deutsche Bahn“ – Vokietijos geležinkeliai.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Lietuviui patikėta tobulinti Londono susisiekimo sistemą
  2. A. Šemeškevičius: Greitai visa pasaulio ekonomika bus paremta IT
  3. Kuriami lietuviški ateities autobusai (video)
  4. Vaizdo konferencijų saugumo spragos: specialistas atskleidė, kokias gudrybes naudoja piktavaliai
  5. Viešųjų ryšių žinovė: Melagingų naujienų skleidėjai veikia nuolat

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Ukrainos viltis ir Maskvos baimė – „Tomahawk“
Ukrainos balsas

Ukrainos viltis ir Maskvos baimė – „Tomahawk“ raketos

2025 10 14
VDU įsteigė paramos fondą studentams, nukentėjusiems nuo COVID-19
Lietuvoje

Pradedamas mokinių ir studentų bendrabučių atnaujinimas

2025 10 14
Prezidentas lankosi Akmenės rajone
Lietuvoje

Prezidentas lankosi Akmenės rajone

2025 10 14
Pratybos
Lietuvoje

Prasidėjo Krašto apsaugos savanorių pajėgų pratybos „Tvirtas skydas 8“

2025 10 14
Seimas, žurnalistai
Lietuvoje

Siūloma griežtinti atsakomybę už atsisakymą teikti informaciją žiniasklaidai

2025 10 14
Elektrinis traukinys
Lietuvoje

Lietuvą pasiekė naujas elektrinis traukinys

2025 10 14
Žemės sklypai
Lietuvoje

Valstybinės žemės įveiklinimas viršija planą

2025 10 14
Kelias žiema
Gamta ir žmogus

Plikledis gali pasirodyti jau spalį: ką turi žinoti vairuotojai?

2025 10 14

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Budweiser apie Ukrainos viltis ir Maskvos baimė – „Tomahawk“ raketos
  • Budweiser apie Seime – konferencija apie okupuoto Vilniaus gyvenimą 
  • Kur spruksim? apie Minint archeologijos mokslo pradininkų sukaktis – Lietuvos ir užsienio mokslininkų įžvalgos

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ukrainos viltis ir Maskvos baimė – „Tomahawk“ raketos
  • Pradedamas mokinių ir studentų bendrabučių atnaujinimas
  • Prezidentas lankosi Akmenės rajone
  • Prasidėjo Krašto apsaugos savanorių pajėgų pratybos „Tvirtas skydas 8“

Kiti Straipsniai

Motociklai

Kaip tinkamai paruošti motociklą žiemai ir išsaugoti jo vertę

2025 10 11
Ričardas Garuolis

R. Garuolis. Trūksta ne darbuotojų, o darbo vietų!

2025 10 11
Motociklai

Siūloma supaprastinti motociklo vairavimo egzaminą

2025 10 08
Kadras iš filmo „Vertikalūs pinigai“

Sengirės kine filmas „Vertikalūs pinigai“. Apie filmą ir jo svarbumą Lietuvoje pasakoja dr. M. Lapelė

2025 10 08
Kelio darbai, kelio ženklas

Dėl labai blogos būklės uždaromas tiltas per Kančioginos upę

2025 10 03
Degalai

Dėl akcizų vežėjai degalus pila Lenkijoje

2025 10 03
Senas automobilis

Vairuotojams nebenaudojamo automobilio atsisakyti bus paprasčiau

2025 10 01
Informacinis stendas

Magistraliniuose keliuose – nauji stendai

2025 09 30
Akcija „Garažiukas“

Bus tikrinama eksploatuoti netinkamo transporto tvarkytojų veikla

2025 09 29
Ką atskleidė lankytojų užrašytos baimės parodoje „Istorija vizgina uodegą“?

Ką atskleidė lankytojų užrašytos baimės parodoje „Istorija vizgina uodegą“?

2025 09 28

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Budweiser apie Ukrainos viltis ir Maskvos baimė – „Tomahawk“ raketos
  • Budweiser apie Seime – konferencija apie okupuoto Vilniaus gyvenimą 
  • Kur spruksim? apie Minint archeologijos mokslo pradininkų sukaktis – Lietuvos ir užsienio mokslininkų įžvalgos
  • Tonas griežtėja? apie Rusija smogė Ukrainai rekordiniu dronų skaičiumi: Kijeve sugriauti gyvenamieji namai, užsiliepsnojo Vyriausybės pastatas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Baltarusijos demokratinei opozicijai paskirtas EP Sacharovo apdovanojimas

Baltarusijos demokratinei opozicijai paskirtas EP Sacharovo apdovanojimas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai