![Elektromobilių įkrovimo stotelės | „Versli Lietuva“ nuotr.](https://alkas.lt/wp-content/uploads/2020/10/ElintaCharge3-300x200.jpg)
Lietuvoje naujai besikuriantiems verslams neretai tenka įveikti daug iššūkių norint įsitvirtini rinkoje, ypač skinantis kelią į užsienio šalis. Susidurti tenka ne tik su investicijų ar finansų klausimais, bet net ir su galimų klientų nusistatymais dėl mažiau žinomos šalies, ar lūkesčiais, kad gaminys kilęs iš rytų Europos turėtų būti reikšmingai pigesnis. Su tokiais ir panašiais iššūkiais teko susidurti ir elektromobilių įkrovimo stoteles gaminančiai lietuvių bendrovei „Elinta Charge“. Tačiau per gana trumpą laiką jiems pavyko ne tik įžengti į daugumą Europos ir net keletą kitų rinkų, bet ir pelnyti garsų tarptautinį „RedDot“ gaminio dizaino apdovanojimą.
„Elinta Charge“ vadovas Ignas Mikutis pabrėžia, kad pagrindinis jų siekis yra kokybės, išmanių technologinių sprendimų ir dizaino pusiausvyra gaminio gamyboje.
„Per pastaruosius dvejus metus pasistūmėjome ypač reikšmingai, tačiau ne viskas buvo paprasta. Norėdami eksportuoti, kai kurioms rinkoms turėjome adaptuoti įkrovimo stoteles pagal konkrečius tų šalių reikalavimus. Prisitaikėme prie visiškai kitokio Norvegijos elektros tinklo, kai kuriose šalyse perėjome nuo 3G prie 4G, kitose – dėl išskirtinių apsaugos reikalavimų teko reikšmingai pakeisti dalies gaminių reikalavimus nuo vyraujančių ES standartų ar net atskirai žymėti gaminius vietinei rinkai“, – atskleidžia I. Mikutis.
Anot jo, užsienio rinkose įmonei teko susidurti su galimų klientų lūkesčiais, jog iš rytų Europos kilęs gaminys turėtų būti reikšmingai pigesnis arba negalintis taikyti į „premium“ lygį. Tačiau juos įveikti padeda atsakingai pasirenkami ir gerai Vakarų Europos įmonėms žinomi elektronikos reikmenų gamintojai tokie kaip „Siemens“, „Phoenix Contact“ ar „Mennekes“.
Iššūkių netrūko ir vietinėje rinkoje
Ieškant investicijų Lietuvos rinkoje pagrindiniais iššūkiais įmonei tapo kapitalo pasiekiamumas ir ribotas investuotojų požiūris, jog elektromobilių įkrovimo stotelė yra tik techninės įrangos (angl. hardware) gaminys. Tačiau pasak I. Mikučio, jos yra daiktų interneto (angl. internet of things) gaminys – norint, kad stotelės teiktų pilnavertę naudą savininkui ar jo administratoriui, joms reikalinga operacinė sistema, programinė įranga bei interneto ryšys.
„Pradėję savo kelionę Lietuvos elektromobilumo rinkoje susidūrėme su investuotojų atsainumu remti techninės įrangos (angl. hardware) gaminius, tad turėjome pasistengti norėdami juos įtikinti, kad mūsų gaminiuose dizainas, techninė ir programinė įranga yra neišskiriami reikmenys. Mūsų gaminamos elektromobilių įkrovimo stotelės sujungia visus šiuos dalykus – tuomet sukuriamas tikrai kokybiškas ir išmanus gaminys, kuriuo žmonės naudosis dar ilgai“, – teigia I. Mikutis.
![Elektromobilių įkrovimo stotelės | „Versli Lietuva“ nuotr.](https://alkas.lt/wp-content/uploads/2020/10/ElintaCharge23.jpg)
Dideli ateities tikslai ir sėkmės paslaptys
Per dvejus metus „Elinta Charge“ padvigubino eksportuojamų rinkų skaičių, tarp kurių ne tik visos Baltijos ir Skandinavijos šalys, bet ir Italija, Portugalija, Vokietija, Olandija, Jungtinė Karalystė, Airija, kone visos Centrinės bei Rytų Europos šalys, o už Europos Sąjungos ribų – Izraelis, Ukraina. Įmonės apyvarta ir darbuotojų skaičius išaugo net tris kartus, o jų gaminamos stotelės atsirado beveik visose 60 savivaldybių Lietuvoje.
I. Mikutis teigia, kad įmonė neketina sustoti Europoje – gavus reikiamus leidimus, jau artimiausiu metu šis lietuviškas gaminys turėtų atsirasti JAV, Kanadoje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir galbūt net tolimojoje Australijoje.
Be gaminių tobulinimo ir ženklinimo, bendrovė taip pat stengiasi plėsti ir teorines žinias. Įmonės vadovas džiaugiasi, jog prie sėkmės iš dalies prisidėjo ir VšĮ „Versli Lietuva“ rengti „BrandLAB“ užsiėmimai, kuriuose rinkodaros, viešųjų ryšių ir prekės ženklo žinovų komanda jiems padėjo atrasti naujų būdų, kaip savo konkretų gaminį patraukliai pateikti užsienio rinkoms.
„Užsiėmimuose šiek tiek pasikartojome tai, ką jau esame mokęsi ar girdėję, gavome daug puikios teorijos, kurios kontekste tuomet galėjome įvertinti savo turimą gaminį ir įmonės padėtį bei iš įvairių pusių išmėginti savo prekinį ženklą.
Labiausiai patiko tai, kad VšĮ „Versli Lietuva“ rengti mokymai buvo nukreipti į eksportą, o juose dirbome ir patirtimi dalinomės su kitomis įmonėmis, su kuriomis bendraujame ir toliau“, – džiaugiasi I. Mikutis.
Atstovas sako, jog po „BrandLAB“ užsiėmimų įmonė pasisėmė įkvėpimo drąsiau išryškinti visus įmonės privalumus – dizainą, inžinerinę kokybę, išmanumą – ir, nors niekada neslėpė jog yra lietuviškas gamintojas, priėmė sprendimą išdidžiai pristatyti Lietuvą ant pakuočių rašant „Proudly made in Lithuania“.
VšĮ „Versli Lietuva“ – Ekonomikos ir naujovių ministerijos įsteigta verslumo ir eksporto plėtros agentūra, atsakinga už verslumo, tvarios ir naujoviškos verslo plėtros, startuolių ekosistemos ir eksporto skatinimą.
Žinoma, tai ne stotelių, o transporto priemonių kūrėjams klausimas būtų:
Kas gali paaiškinti, kodėl ratais judančią priemonę reikia įkrauti?
Kelionės pradžioje, juolab naktį ar apniukusią dieną – taip, reikia.
Bet, judėdami, ratai gali ne tik į asfaltą trintis ir dilti kilometrus skaičiuodami, bet gali ir patys elektrą sau gaminti? Va, dar Rajkinas sakė, jog ir balerina besisukdama elektrą gaminti gali. Tai kuo automobilis, riedis ar dviratis prastesni?
O jei automobilio stogas fotovoltinis, ir saulės ir šviesos energiją ,,maumoja”?
Na, va, pasirodo, elektromobilių baterijos irgi sėkmingai sproginėja. Nusiperka žmogus automobilį, kainuojantį, kiek visas jo miestelis, o tas fejerverku į visas puses išsilaksto…