Penktadienis, 16 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

R. Čepaitienė. Visi mes žali?

Rasa Čepaitienė, www.alkas.lt
2019-01-23 19:04:04
8
Rasa Čepaitienė | asmeninė nuotr.

Rasa Čepaitienė | asmeninė nuotr.

Rasa Čepaitienė | asmeninė nuotr.
Rasa Čepaitienė | asmeninė nuotr.

Ką atidengė skandalas dėl Nacionalinės meno ir kultūros premijos skyrimo rašytojui Mariui Ivaškevičiui?

Pirma, premija jam esą skiriama ne už romaną „Žali“, o už pastarųjų septynerių metų teatrinę veiklą, tačiau visuomenė juk „nacionalinę“ paprastai (ir pelnytai) supranta kaip apdovanojimą už viso gyvenimo nuopelnus ir visų laureato darbų valstybinį pripažinimą ir įvertinimą. Jei tai būtų tik literatūrinė premija, paskirta ir teikiama rašytojų cecho kolegų, galėtume abejoti jų pasirinkimu, burbėti dėl skonio ar stiliaus suvokimo, bet vargu ar turėtume teisę piktintis pačiu sprendimu. Tačiau šiuo atveju profesinis lygmuo peržengiamas ir pereinama į POLITINĮ, tokiu būdu teigiant ir tvirtinant, kad autoriaus idėjos ir kūryba ATITINKA valstybės vertybines ir ideologines nuostatas, jas pilnutinai įkūnija ir dėl to vertos tokio garbingo apdovanojimo. Ar tikrai taip?

Antra, kaip išspręsti koliziją tarp kūrybinės saviraiškos laisvės ir konkrečių asmenų – visai valstybei nusipelniusių laisvės kovotojų – „specifinio“ vaizdavimo šiame romane bei „savitos“ pokario įvykių interpretacijos, apie kurią net profesionalūs literatūrologai, recenzavę kūrinį, yra rašę, kad joje iš esmės nusitrina ribos tarp žalios ir raudonos spalvų…?

Kaip žinia, likę partizanai bei jų organizacijos 2002 m. romano anotacijoje pateiktą interpretaciją, kad pokaryje atseit vyko pilietinis karas, ir būdą, kokiu pavaizduoti jo veikėjai, laiko atviru tautos didvyrių juodinimu ir dėl to kreipiasi į Generalinę prokuratūrą.

Panašu, kad autorius, besiblaškydamas tarp teiginių „tai tik literatūrinė išmonė“ ir „tai praeities įvykių meninė interpretacija“, pakliūva į spąstus, kuriuos pats sau paspendė. Jei rašai postmodernistinį romaną, kuriame žaidi realių žmonių pavardėmis ir įvykiais didesniam skaitytojų susidomėjimui sukelti, tai prisiimk ir atsakomybę, kurios nebūtų, jeigu šie personažai ir įvykiai būtų tik grynos fantazijos vaisius.

Kitaip tariant, kaip veikiausiai pasakytų „Žalių“ veikėjas rusas: „mėgsti rogutėm važinėtis, tai nesiskųsk, jei tenka jas ir į kalnelį užsitempti“. Vienas iš postmodernistinio meninio teksto požymių (anaiptol ne vienintelis ir ne visuomet būtinas) išties yra meistriškas žongliravimas įvairiomis citatomis, aliuzijomis ir nuorodomis, iš šių svetimų kūrinių ar ženklų skeveldrų sukuriant naują tikrovę ir prasmes, ką, pavyzdžiui, talentingai padarė Umberto Eco „Rožės varde“ aprašytoje meilės scenoje, sudurstytoje iš Vakarų civilizacijos meilės lyrikos lobyno fragmentų.

Kitas klausimas, ar tokiam citavimui priskirtinas ir politinės reikšmės turinčių konkrečių istorijos veikėjų minėjimas tam tikruose, jų realių gyvenimų neatspindinčiuose literatūriniuose kontekstuose ir įdedant į jų lūpas žodžius, kurių jie veikiausiai niekad nebūtų ištarę?

Taigi abi šios temos – premijos „svoris“ ir aptariamo kūrinio forma – iš grynosios meninės kūrybos vertinimo diskusijų išveda mus į istorijos politikos lauką. Pats Ivaškevičius tiek savo romanuose, dramos kūriniuose, tiek ir įvairiuose viešuose pasisakymuose bei rengiamose akcijose („Molėtų maršas“) anaiptol nevengia dalyvauti šiame lauke, net bandyti aktyviai jį formuoti. Taipogi jis ne viename interviu yra nedviprasmiškai vertinęs šiuolaikinės Lietuvos atminimo kultūrą, vadinamas ją tai pažangia, tai vėl esą atblokšta atgal, ypač (NB!) turėdamas minty vienareikšmiai aštrią visuomenės reakciją į R. Vanagaitės skandalą.

Dar daugiau, ne tik vertinęs, bet ir gėdinęs, jo supratimu, „netinkamų“ nuostatų besilaikančius tautiečius. Jau neminint tokių skambių ir beapeliacinių jo išsireiškimų kaip „K. Škirpa – Hitlerio šuva“, kokių sau neleistų net giliai į temą įsigilinęs istorikas (būtent dėl to sau ir neleistų), galima teigti, kad dėl to jis veikia ne tiek kaip viešasis intelektualas, tiesiog pateikiantis visuomenei savo svarstymus apie aktualius reiškinius, bet nebandantis jai primesti savo pozicijos kaip vienintelės teisingos, o būtent kaip propagandistas, savo įtaką ir autoritetą panaudojantis tam tikrai ideologiškai ir vertybiškai angažuotai istorijos politikos krypčiai formuoti ir palaikyti.

Žinoma, visuomenėje, jei ji yra išties laisva, galimos ir net būtinos įvairios nuomonės bei ideologinės pozicijos, įskaitant tas, kuriose nevienareikšmiškai vertinama praeitis, jei ne vienas BET. Šios nuomonės ir diskusijos turi būti patikrinamos tiesos ir sąžiningumo kriterijumi. Mano supratimu, Marius Ivaškevičius būtent jo ir neišlaiko, ir dargi gudrauja tai neigdamas, kas rodytų, kad jam svarbu ne pati sudėtinga ir daugiabriaunė istorinė tikrovė bei jos poveikis dabarčiai, šios praeities gilesnis pažinimas ir apmąstymas, o tik jos instrumentinis panaudojimas tam tikros dabar dominuojančios politinės linijos brėžimui ir įteisinimui bei, kas ne mažiau svarbu, savo asmeninio simbolinio kapitalo gausinimui.

Kas tai per linija?

Ir čia išvystame tikrąją koliziją, slypinčią už šio skandalo. Kaip žinia, Lietuvoje visada stokota bent kiek nuoseklesnės istorijos politikos ir vieni piliečiai tai vertina labai palankiai, kaip esą vertybinio pliuralizmo ir demokratijos ženklą, o kiti aršiai kritikuoja, įžvelgdami iš to kylančias vidaus (silpna istorinė savivoka ir patriotizmo stoka) ir išorės (hibridinės manipuliacijos, primetant nebūtas kaltas ir gėdą bei tautinio nepilnavertiškumo kompleksus) grėsmes.

Tačiau jei valstybė savo nesenais veiksmais bent jau antisovietinio pogrindžio atžvilgiu pademonstravo lyg ir galutinai apsisprendusi kaip jį vertinti ir oficialiai atminti, ką rodytų tiek iškilmingos valstybinės Adolfo Ramanausko-Vanago laidotuvės pernai, tiek ir šiųmetinė Laisvės premija, įteikta septyniems partizanams, įkūnijantiems visą Laisvės kovų sąjūdį, tai kaip vertinti tos pačios valstybės žengtą žingsnį taipogi apdovanoti asmenį, kurio politinė ir pilietinė pozicija antisovietinio pogrindžio reikšmės vertinimo atžvilgiu yra, švelniai tariant, šiek tiek kitokia? T.y. teigianti pokaryje Lietuvoje vykus pilietinį karą, kas, priminsiu, visiškai atitinka tiek sovietinės istoriografijos, tiek ir dabartinės putinistinės propagandos postulatus? Kurgi tame mūsų valstybės simbolinių veiksmų loginis nuoseklumas? Ar gyvename tokioje postmoderniojo reliatyvizmo persmelktoje šalyje, kuriai tinka viskas, net diametraliai priešingos nuostatos, tiek teigiančios okupaciją buvus, tiek ir ją kvestionuojančios?

Drįsčiau daryti prielaidą, kad istorijos politikos nuoseklumo permanentiškai vis pritrūksta (kas per pastaruosius dešimtmečius buvo pastebėta nevienąsyk, ir kalbant ne tik apie šį siužetą) anaiptol neatsitiktinai, o dėl to, kad toliau tebevyksta mentalinė ir simbolinė kova tarp LR ir LTSR. Turiu omenyje ne Lietuvos Respublikos ir Lietuvos Tarybų Socialistinės Respublikos vertybinę skirtį, nes joks sveiko proto žmogus nepripažintų LTSR išties egzistavus, juk ji, kaip žinia, nebuvo nei tarybinė, nei socialistinė, nei galiausiai, respublika, o tik viena iš daugelio imperijos kolonijų, „nacionalinis pakraštys“ su nežymiais simuliakrinio valstybingumo požymiais, kaip antai ministerijos ir pan. (šiuo atžvilgiu caro valdininkai buvo nors ir ciniški, bet daug sąžiningesni, vadindami šias teritorijas tiesiog Šiaurės-Vakarų kraštu). Ne. Darinį, apie kurį kalbame, galima būtų pavadinti L(TS)R, iššifruojamą kaip LIETUVA TIK SAVIEMS RŪPESTINGA, iš už kurios fasado, kaip ir priklauso, atsiveria LIETUVA TIK SVETIMIEMS RŪSTI. Dvi tos pačios monetos pusės.

Klaida manyti, kad L(TS)R gimė 1940 m. vasarą, kartu su sovietine okupacija. Deja, jos kontūrai ėmė ryškėti žymiai anksčiau. Kaip rodytų kolegų Dariaus Juodžio ir Mindaugo Pociaus bei kitų pokarį tyrinėjančių istorikų darbai, partizanai puikiai tai matė, todėl Smetonos režimo atžvilgiu buvo pakankamai blaivūs ir kritiški. Miško bunkeriuose jų puoselėta atkurtosios Lietuvos Respublikos vizija buvo visai kita – liaudies demokratinė. Jei netikite, pasiskaitykite jų spaudą, dienoraščius, galiausiai 1949 m. vasario 16-osios Deklaraciją, kurios setyniasdešimtmetį jau netrukus iškilmingai minėsime, tą pačią dieną ne mažiau iškilmingai teikiant Nacionalines kultūros ir meno premijas…

Tai paneigia patyliukais iki šiol puoselėjamą sovietinį mitą, kad šie „buržuaziniai nacionalistai“ esą siekė sugrąžinti išnaudotojišką autoritarinį režimą. Arba, kita sovietinė klišė, buvo tiesiog primityvūs nusikaltėliai, kuriuose į rankas paimtas šautuvas pažadino betikslių ir beprasmių sadistiškų žudynių ir plėšikavimo instinktus. Ne, iš tiesų Lietuvos partizanai buvo net daugiau nei tik laisvės kovotojai, tik kariai, nes kariais buvo ir nuo kokios Riazanės ar Charkovo Lietuvon atvarytoji juos persekiojusių NKVD dalinių „patrankų mėsa“, bet pirmiausia politikai, valstybininkai, kovoję už Lietuvos Respubliką ir puoselėję jos atstatymo viziją bei programą. Tebekovojantys dėl to iki šiol, nes puikiai mato, kad, nepaisant išorinių LR atributų, nūnai tebeklesti sovietmečiu galutinai įtvirtintoji L(TS)R, negailinti premijų, grantų, ordinų bei medalių savo propagandistams iš inteligentijos tarpo, ir toliau „švelniuoju būdu“ indoktrinuojantiems lietuvius, kad LR esą jų laimei pasiekti yra nereikalinga ir nesvarbi, lyg būtų tų Ivaškevičiaus „Žalių“ rūkuose pasiklydusių ir nebežinančių kas esą partizanų sapnas.

Tačiau pati L(TS)R niekada nebuvo ir nėra tikra valstybė. Tik ūkis. Didelis, apėmęs visą teritoriją, kurioje tvarkėsi Šeimininku vadintas A. Sniečkus ir vėlesni jo įpėdiniai. Ar daug daug mažų ūkelių, feodų, kaip yra dabar. Kai kas sako, tada buvo geriau, šeimininkas labiau rūpinosi. Tačiau taip buvo tik todėl, kad dar didesni, tikrieji, šeimininkai Maskvoje iš savo vietose paskirtųjų ūkvedžių reikalavo vykdyti pieno-mėsos-vilnos gavybos planus, todėl diendaržis „Lietuva“ visuomet ir būdavo taip rūpestingai prižiūrėtas, šienelio pakreigta, varteliai kruopščiai balesėliu užkišti, kad gyvuliai neišsilakstytų. Bet rakto nuo Didžiosios Tvoros vartų nė patys ūkvedžiai neturėjo. Juos tik trumpam, ir tai tik su budria palyda, išleisdavo pasižvalgyti po margąjį pasaulį ir grįžus apie jį savo gyvulėliams gražiai paporinti. Kas buvo toliau pamename. Atėjo diena, kai Didžioji Tvora vienur buvo pralaužta, kitur pati nuo nusidėvėjimo įgriuvo, ir augintiniai pagaliau gavo progą iš nebesaugomo diendaržio laisvėn išsiveržti, pasiražkažinti. Vieni jų net gana toli į lankas nuklydo, jose vešlesnės žolės radę pasiliko, kiti gi, nepažįstamo pasaulio keistumų ir nesaugumo persigandę, bandė sugrįžti atgal, bet naujieji šeimininkai jiems pasakė, kad gali pašolvonintis kur tik nori, jiems čia vietos nebėra, arba, jei sutinka už menką pašarą sunkiai arti, tai tegul pasilieka…

Taigi, nors ūkis ir turi naują iškabą „LR“, nei senieji/naujieji jo ūkvedžiai, nei patys gyventojai nežino, ką reiškia „valstybė“, todėl gyvena po senovei. Žali jie politiškai, nebrandūs, sakytume. Išskyrus tuos senolius ir saują nesusipratėlių „superpatriotų“, kurie vis dar puoselėja Lietuvos Respublikos viziją. Kartais net mesdamiesi į kitą kraštutinumą, kaip antai mano mylima ir gerbiama istorikė Aistė Petrauskienė, sukūrusi „partizanų valstybės“ koncepciją. Palaikau ir suprantu jos siekį atiduoti duoklę neginčijamiems partizanų nuopelnams valstybingumui, vertinu be galo kruopščias jos pastangas su meile ir profesionalumu gaivinti antisovietinio pogrindžio atmintį ir paveldą, bet nesutinku su „partizanų valstybės“ kaip istorinės tikrovės idėja. Laikau ją teigiančia norima už esama romantine idealistine, net politiškai pavojinga, teorija. Juk jei pokaryje egzistavo partizanų valstybė (kur? Miške naktį?), tai gal tuomet nebuvo nė sovietinės okupacijos?

Šiedu kraštutinumai – minėtas idealistinis bandymas suabsoliutinti pačią nacionalinės valstybės idėją, kurią ginė partizanai ir, priešingai, ją ištirpinti globaliame liberaliajame diskurse (M. Ivaškevičius) – iš tiesų ne tik prieštarauja sudėtingai praeities tikrovei, bet ir neleidžia pamatyti jos esmės.

Kokias iš viso šito galime padaryti išvadas? Sprendimo suteikti nacionalinę kultūros ir meno premiją rašytojui Mariui Ivaškevičiui kritikai nėra marazmatikai, neskiriantys autoriaus nuo jo personažų, kaip kad bando šaipytis kai kurie mūsų intelektualai. Tikrasis ginčas vyksta ne apie jo literatūros kokybės, o apie politinio veikimo būdo vertinimą. Ar įmanoma šiuo konkrečiu atveju atskirti rašytoją ir propagandistą? Jeigu ne, tuomet žinokime, kad š. m. vasario 16-ą dieną Marius Ivaškevičius taps nusipelniusiu L(TS)R veikėju ir jį su tuo pasveikinkime. Tai, žvelgiant iš tokios Lietuvos kūrėjų perspektyvos, pelnyta ir teisinga. Tik žinoma, LR kūrėjai gali pareikšti šiuo klausimu savo atskirąją nuomonę. Tam jie vis dar turi demokratinę teisę ir saviraiškos laisvę. Argi ne?

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. R. Čepaitienė. Vanagai prieš maitvanagius
  2. R. Čepaitienė. Atiduok Tėvynei, ką privalai
  3. Č. Iškauskas. Stribizmas: už ką M. Ivaškevičiui skiriama nacionalinė premija?
  4. V.V.Landsbergis: Pasaulio pabaiga yra dabar
  5. L.V. Medelis. Kaip tapti klasiku: patarimai jaunimui kito Mariaus Ivaškevičiaus pavyzdžiu
  6. Š. Valentinavičius. „Dovana“ Lietuvos Valstybės šimtmečiui – nacionalinė kultūros ir meno premija paskirta tautos istorijos niekintojui
  7. A. Rusteika. Kad pasaulis gyventų tave
  8. A. Zolubas. Tariami žydšaudžių medžiotojai ir brakonieriai
  9. V. Sinica. „Savi šaudė į savus“? Kas rašo Lietuvos istoriją?
  10. V. Terleckas. Knyga apie vimdančią istoriją, išvietes, okupacijos naudą ir kitką
  11. Kultūros ministerijos siūlomos Viešųjų pirkimų įstatymo pataisos
  12. Kauniečiui Donaldui Kajokui paskirtas Baltijos Asamblėjos apdovanojimas
  13. V. Juozapaitis: Kultūros ministerija ruošia smūgį meno kūrėjams
  14. E. Aleksandravičius: Nesame jokia pasmerktoji žemė
  15. Leipcigo knygų mugėje atidarytas Lietuvos stendas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 8

    1. Algimantas Zolubas says:
      6 metai ago

      Pagarba autorei už partizanų juodintojo nuginklavimą.

      Atsakyti
    2. Žemyna says:
      6 metai ago

      Premija „tik” už aukštą meniškumą, talentą? Nesvarbu, apie ką tas menas būtų, svarbu įsisavintas rankų miklumas? O moralės dalykai apskritai „ne prie ko”?
      Jei taip, tai Lygių galimybių kontrolierius turėtų pareikalauti, kad prezidentai Metų žmogumi skelbtų bei apdovanotų ir talentingiausius kontrabandininkus, vagis, žudikus – už jų neprilygstamą profesionalumą, meniškumą, talentą (oho, kaip kai kurie tyrėjus klaidina aplink pirštą vynioja!).
      Juk ir jų ne vienas vadovauja tarptautiniam savo šakos „verslui”, koordinuoja plataus masto operacijas, dalinasi su užsieniečiais savo patirtimi. Jei jau moralė nesvarbu, tik svarbu, kad būtų gimęs savo srities genijumi, tai būkime visiems vienodai teisingi! Kodėl vieniems garbė, apdovanojimai, o kiti gaudomi ir teisiami?

      Atsakyti
    3. Algimantas Lebionka says:
      6 metai ago

      Viskas logiška: šiukšlės valdžioje skirsto premijas šiukšlėms ivaškevičiams.

      Atsakyti
      • Žemyna says:
        6 metai ago

        + + + !
        Kaip sakė vienas sūduvis, „Toks tokį pažino, ant alaus pavadino”

        Atsakyti
      • Tvankstas says:
        6 metai ago

        Tokie patys stribai dvasia tokiam pačiam stribui dvasia.

        Atsakyti
    4. Dviejų šeimininkų tarnas says:
      6 metai ago

      Sutinku su autore dėl LTSR ir LR palyginimo. O M. Ivaškevičiaus ir jo kūrybos nevertinsiu. Nes neskaičiau. Galbūt autorė ir teisi. Ką aš galėčiau,- tai tik kaip papūga pritarti vieno ar kito asmens požiūriui. Bet kaip sakiau – nevertinsiu. Priežasčių tam daug:
      1) Galima prisiminti sovietinius laikus, kai literatūros kūriniai, būdavo vertinami, jų neskaičius. Partija smerkia, vadinasi smerksiu ir aš.
      2) Mokykloje dažnai būdavo keliamas klausimas: ,,o ką autorius norėjo tuo pasakyti?“. Taigi – ką. Jis pats to lygtai nesako, skaitytojas turi nuspręsti pats. Va, tą klausimą išsiaiškinus, ir galima būtų vertinti.
      Ir aš pats asmeniškai esu susidūręs su faktais, kad esmė yra ne tokia, kaip skelbia kiti ar atrodo iš pradžių:
      1) Aš mėgstu žiūrėti filosofinius – psichologinius – trilerinius filmus. Ir dažnai būdavo taip, kad mano mama praeidavo pro šalį, kai ten rodydavo šaudynes. ,,Ir vėl tu žiūri tas žudynes“, sakydavo mama. O man būdavo svarbiausia suvokti, kodėl filmo herojus prieina iki to, kad ima šaudyti.
      2) Grūto parkas. Turbūt žinome oficialią patriotų nuomonę apie ,,tuos balvonus“. Ir aš taip maniau, kol ten nepabuvau. O pasirodo, kad ten – okupacijos absurdo muziejus. Prie kiekvieno balvono – paaiškinta jo tikroji biografija, jo nusikaltimai, žudymai. Pasimatė kiek daug jų buvo Lietuvoje pristatyta. Taip pat svarbu buvo pamatyti ir visiškai kvailus propagandinius šūkius. Beje, Grūto parke yra ir dar kai kas, kas užima gal pusę to parko. Taigi kas? Kalbantys tik apie balvonus, to nežinos.
      3) Biblija. Kol apie ją žinojau tik iš to, ką apie ją kalba bažnyčioje, galvojau, kad su ja neblogai susipažinęs, bet kai pradėjau skaityti – tai apėmė siaubas. Tokios šlykštybės dar niekad nebuvau sutikęs – visur žudynės, žudynės, ir daugiausia – Jahvės malonumui. Ir tai, kas aprašyta Biblijoje yra visiškai ne tai, ką skelbia per pamokslus kunigai.
      Taip kad tenka žvelgti giliau.

      Atsakyti
    5. Tvankstas says:
      6 metai ago

      Supraskime M. Ivaškevičiaus protinį vystymąsi : jo motina baltarusė, kuriai Lietuvos partizanai – buržuaziniai nacionalistai, banditai, tas užkratas persidavė, o štai po vedybų su ž…, kai jo vaikų ateitis užtikrinta kaip Izraelio piliečių, jam visai nusispjaut ant Lietuvos, lietuvių tautos, lietuvių kalbos, tai kliuvinys būti pasaulio piliečiu, tai ant to kliuvinio ir spjaudosi, ir keikiasi, ir nusivemia, svarbu vaikai bus Žmonėmis, o ne gojais gyvuliais.

      Atsakyti
    6. Žemyna says:
      6 metai ago

      Garbusis nominantas: „manęs nedomina rėksmingų patriotų reakcija”
      Jei jau tampame šiuolaikiški, pradedame suprasti, kas svarbiausia, ar neatėjo laikas kitaip pažiūrėti į visos Europos istoriją bei jos genijų kūrybą, kitaip ją įvertinti? Kad pagaliau visus pr. a. Europos kūrėjus deramai įvertintume, ir, tegu ir po mirties, už tobulą kūrybą apdovanotume Hitlerio „Mein Kampf”, Stalino, Lenino rinktinius raštus? – Kokie talentingi, kokie genialūs jų kūriniai – pradžiai popieriuje, o vėliau perkelti į Europos tautų gyvenimą – kokios galingos, valstybių sienas peržengiančios instaliacijos, kokie mastai!
      Žinoma, atsilikėliai, rėksniai patriotai to nesupras, rėks, bet negi tai svarbu?

      Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Lietuva Kanų kino šventėje 2021 | rengėjų nuotr.
    Kultūra

    Kanų kino šventė: žvilgsnis į pagrindinę dienotvarkę ir stiprus lietuvių prisistatymas

    2025 05 16
    61-asis „Poezijos pavasaris“ skelbia dienotvarkę: eilėraščiai sklinda nuo Amerikos iki kūrėjų sodybų Lietuvos miškuose | D. Dirgėlos nuotr.
    Kultūra

    61-asis „Poezijos pavasaris“ skelbia dienotvarkę: eilėraščiai sklinda nuo Amerikos iki kūrėjų sodybų Lietuvos miškuose

    2025 05 16
    Baltijos šalių chemijos olimpiadoje Lietuvos mokiniai iškovojo II ir III vietas | linesa.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Baltijos šalių chemijos olimpiadoje Lietuvos mokiniai iškovojo II ir III vietas

    2025 05 16
    Virginijus Kašinskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
    Etninė kultūra

    Dailininkas Virginijus  Kašinskas švenčia garbingą gimtadienio sukaktį

    2025 05 15
    Seimas
    Lietuvoje

    Sugriežtinta atsakomybė už tarptautinių sankcijų pažeidimus

    2025 05 15
    Žemė | am.lrv.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Seimas priėmė Žemės įstatymo pataisas

    2025 05 15
    Miškas | pixabay.com nuotr.
    Lietuvoje

    Ribojami miško kirtimai Kaliningrado ir Baltarusijos pasienyje

    2025 05 15
    „TikTok“ | pixabay.com nuotr.
    Gamta ir žmogus

    ES bręsta iniciatyva vaikams uždrausti naudotis „TikTok“ ir „Instagram“

    2025 05 15

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • -.-.- apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • Sergiejus Salis apie Kaip išvengti ličio baterijų sukeltų gaisrų?
    • Ir neskaitėt? apie R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!
    • -.-.- apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • Kanų kino šventė: žvilgsnis į pagrindinę dienotvarkę ir stiprus lietuvių prisistatymas
    • 61-asis „Poezijos pavasaris“ skelbia dienotvarkę: eilėraščiai sklinda nuo Amerikos iki kūrėjų sodybų Lietuvos miškuose
    • Baltijos šalių chemijos olimpiadoje Lietuvos mokiniai iškovojo II ir III vietas
    • Apsauginiai kremai nuo saulės: ką svarbu žinoti
    Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

    Kiti Straipsniai

    Aistė Petrauskienė. Partizanų bunkerio Daugėliškių miške (Raseinių r.) tyrimų akimirka, 2010 m. | G. Petrausko nuotr.

    Istorikė A. Petrauskienė – apie gyvą partizanų istoriją, sovietinės propagandos įtaką ir radinius bunkeriuose

    2025 05 12
    Romas Kalanta. [1970–1972 m.]

    Vytauto Didžiojo karo muziejuje – pokalbis su istoriku Gintautu Terlecku „Jaunojo pasipriešinimo galia (1972-1990)“

    2025 05 11
    Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

    R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

    2025 05 10
    Paskelbti akcijos „Metų knygos rinkimai 2024“ nugalėtojai | A. Sartanavičiaus nuotr.

    Paskelbti akcijos „Metų knygos rinkimai 2024“ nugalėtojai

    2025 05 09
    Kultūros ministras Š. Birutis: regionų kultūrinis gyvybingumas yra visos Lietuvos stiprybės sąlyga | lrkm.lrv.lt nuotr.

    Kultūros ministras Š. Birutis: regionų kultūrinis gyvybingumas yra visos Lietuvos stiprybės sąlyga

    2025 04 24
    Projekto vizualas | kam.lt nuotr.

    „Samaningi kilometrai“ kviečia burtis į masinius žygius partizanams atminti 

    2025 04 23
    pixabay.com nuotr.

    Skaitmeninė kultūros ateitis: Kultūros ministerija pristato ambicingą veiksmų planą

    2025 04 20
    Vytauto Didžiojo karo muziejus | VDKM

    Vytauto Didžiojo karo muziejuje vyks naujos istoriko prof. V. Rakučio knygos pristatymas

    2025 04 19
    S. Nognienė. Eilėmis, muzikos akordais ir spalvomis „pražydo“ 21-asis Pagėgių literatūrinis pavasaris | A. Andrulienės nuotr.

    S. Nognienė. Eilėmis, muzikos akordais ir spalvomis „pražydo“ 21-asis Pagėgių literatūrinis pavasaris 

    2025 04 19
    25-oji Bibliotekų savaitė kviečia kalbėti apie paslaugų prieinamumą šiuolaikiniam skaitytojui | klavb.lt nuotr.

    25-oji Bibliotekų savaitė kviečia kalbėti apie paslaugų prieinamumą šiuolaikiniam skaitytojui

    2025 04 18

    Skaitytojų nuomonės:

    • -.-.- apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • Sergiejus Salis apie Kaip išvengti ličio baterijų sukeltų gaisrų?
    • Ir neskaitėt? apie R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!
    • -.-.- apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • jo apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis
    Karins Krišjanis | wikipedia.org nuotr.

    Latvijos Saeima patvirtino naują vyriausybę

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai