Iš Vakarų atėjęs pomėgis kalbėti apie X, Y ar Z kartas vis dar aplenkia pačią jauniausią, jau tik XXI amžiuje gimusią alfa kartą. Tačiau alfa karta taip pat yra pirmoji vaikų grupė, nuo pat gimimo pripratusi prie technologijų ir laiką leidžianti skaitmeninėje erdvėje.
Ar tai reiškia, kad tai taip pat bus pirmoji karta, nemokanti sukurti artimo gyvo ryšio ar taisyklinga lietuvių kalba parašyti sakinio be internete mėgiamų santrumpų bei emocinių simbolių? O gal vieninteliais autoritetais laikys interneto blevyzgotojus vadinamus „influenceriais“?
Į dabartinę darbo rinką įžengiantys ir dažnai aptariami Z kartos vaikai, gimę tarp 1995 ir 2010 metų, užaugo dabar naudojamiems socialiniams tinklams dar besikuriant, todėl jiems skaitmeninės technologijos tėra įrankis. Tuo tarpu alfa kartos vaikams, gimusiems po 2010 metų ir dar vadinamiems „stiklo karta“, išmanieji įrenginiai ir skaitmeninė erdvė yra jų gyvenimo būdas ir pagrindinės komunikacijos priemonės.
Kadangi ši prie stiklinių ekranų pripratusi karta dar tokia jauna, jos ateitis yra daugiau teoriniai pasvarstymai, tačiau matant šiuos vaikus augant vis kyla diskusijų, ar su šia karta gyvas bendravimas ilgainiui nenutrūks ir taisyklinga lietuviška gramatika neišnyks.
Technologijos veikia bendravimo ir kalbos gebėjimus
Technologinė pažanga turėjo labai daug įtakos apibrėžiant Y ir Z kartas, todėl natūralu, kad tai turės dar daugiau įtakos tolimesnių kartų bendriesiems bruožams, tuo pačiu ir dėmesio sutelkimui, bendravimo įgūdžiams bei kalbos gebėjimams.
Jungtinės Karalystės vyriausybės agentūros „Ofcom“ 2016 m. atliktas tyrimas parodė, kad 55 proc. pradinukų reguliariai naudojasi planšetėmis, tuo tarpu 16 proc. turi nuosavą planšetę. Taip pat, apskaičiuota, kad vaikai nuo 5 iki 15 metų kiekvieną savaitę praleidžia mažiausiai 15 valandų naudodamiesi internetu. 73 proc. alfa kartos atstovų pirmenybę neretai teikia „Youtube“ platformai, vadinasi, šiame socialiniame tinkle juos pasiekia didelė video tinklaraštininkų įtaka.
Virtualus bendravimas, technologijos ir greitas gyvenimo būdas formuoja alfa kartos rašymo bei kalbėjimo įpročius, todėl šie vaikai įpratę rašyti ir komunikuoti kitaip, nei tai darė ankstesnės kartos.
„Prognozuojama, kad šios kartos technologinės žinios, peržengiančios socialines ir ekonomines ribas, bus pažengusios tiek, kiek šiandien sunku net numatyti. Alfa vaikai paliks savo skaitmeninį pėdsaką to patys dar nesuprasdami, todėl sunku nuspėti, ko jie pasieks užaugę, kiek kitokia bus mūsų visuomenė“, – kalba skaitmeninių mokymų mokytojams „Samsung Mokykla ateičiai“ projekto vadovė Eglė Tamelytė.
Prisitaikyti turės ne tik tėvai, bet ir mokytojai
Alfa kartos vaikai bus laisvesni ir reiklesni. Mokymosi institucijos ir jų rinkodaros komandos jau pradeda galvoti, kaip sukurti geras sąlygas mokyklose ir atitinkamas studijų programų galimybes baigsiantiems mokyklas 2031 metais.
„Samsung Mokykla ateičiai“ programos dalyvė, Gargždų „Minijos“ progimnazijos mokytoja-ekspertė Vanda Majauskienė pritaria, jog alfa kartos vaikai yra kitokie. Mokytojos-ekspertės teigimu, išmanieji telefonai jos klasėje taip pat nebestebina, tačiau bendru susitarimu, garsas pamokų metu privalo būti išjungtas. Ji taip pat teigia, jog išmanieji ne kartą buvo panaudoti mokymosi tikslais ir pertraukų metu.
„Mokiniai tikrai neatsisako pasitelkti technologijas pamokose. Akivaizdu, kad alfa kartos vaikai yra išties labai imlūs naujausioms technologijoms, jie tiesiog žaibišku greičiu mokosi jomis naudotis“, – teigia V. Majauskienė ir apibendrina: „To, kad šių dienų moksleiviai neįsivaizduoja gyvenimo be technologijų, mes nepakeisime, todėl mums, kaip mokytojams, svarbu prisitaikyti prie šios kartos, patiems geriau įvaldyti skaitmeninius įrankius ir pasitelkti juos mokymo vyksme. Mokyklos stengiasi užtikrinti, kad šių įrankių ir išmaniųjų technologijų turėtų pakankamai.“