Nuo 2030 m. Europos Sąjungoje parduodami nauji automobiliai turi išmesti 40 proc. mažiau anglies dvideginio, o elektrinių automobilių dalis pardavimuose sudaryti bent 35 proc., įsitikinę Europos Parlamento nariai.
Europos Sąjungoje apie 15 proc. viso anglies dvideginio išskiria lengvieji automobiliai ir furgonai, o tai skatina klimato kaitą. Transporto sektorius – vienintelis, kuriame „šiltnamio“ dujų išskiriama daugiau nei 1990 metais. Europos Sąjunga siekia iki 2030 m. sumažinti anglies dvideginio išlakų kiekį mažiausiai 40 proc., palyginti su 1990 m.Trečiadienį Europos Parlamentas (EP) pritarė automobilių taršą ribojančių taisyklių pataisoms, kurios įpareigotų iki 2030 m. naujų lengvųjų automobilių išmetamo anglies dvideginio kiekį sumažinti 40 proc., palyginti su 2021 m. lygiu. Tai gerokai daugiau nei 30 proc. sumažėjimas, kurį siūlė įteisinti Europos Komisija. Gamintojai, kurių vidutinė parduodamų naujų automobilių tarša viršytų numatytą ribą, turėtų mokėti baudą į ES biudžetą, o jos lėšos būtų naudojamos atleistiems automobilių sektoriaus darbuotojams perkvalifikuoti.
Be to, gamintojai turėtų užtikrinti, kad nuo 2030 m. naujų elektrinių ir hibridinių automobilių dalis ES lengvųjų automobilių rinkoje sudarytų bent 35 proc. EP numatė ir tarpinį tikslą – iki 2025 m. tokių naujų automobilių turėtų būti bent penktadalis. Savo ruožtu europarlamentarai siūlo didinti paramą automobilių baterijų Europoje gamybai.
Atsižvelgdami į atskleistą automobilių gamintojų sukčiavimą matuojant automobilių taršą laboratorijose, europarlamentarai ragina vėliausiai nuo 2023 m. anglies dvideginio išlakų kiekį vertinti realiomis vairavimo sąlygomis, kaip tai jau įteisinta azoto oksidų atveju. Kartu jie ragina Europos Komisija iki 2019 m. pabaigos pateikti teisės akto projektą, kuris įpareigotų vartotojams teikti tikslią ir palyginamą informaciją apie automobilių degalų sunaudojimo lygį ir taršos kiekį.
„Užsitikrinti viso Europos Parlamento paramą siekiui sumažinti lengvųjų automobilių anglies dvideginio taršą 40 proc. yra nemažas laimėjimas. Naujos taisyklės reiškia daugiau nei tik taršos mažinimą ir aplinkos apsaugą – jos nustato tinkamas paskatas gamintojams investuoti į infrastruktūrą ir siūlo tinkamas sąlygas darbuotojų perkvalifikavimui“, – pažymėjo EP pranešėja Miriama Dali (Socialistai ir demokratai, Malta).
ES taisyklių pataisoms pritarė 389 EP nariai, 239 nepritarė, o 41 susilaikė. Jei ES Taryba patvirtins savo poziciją spalio 9 d., abiejų institucijų derybininkai galės nedelsdami pradėti derinti galutinį jų projektą.