Penktadienis, 27 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

T. Bakučionis. Saugaus eismo dienos proga: ar gera Vilniuje dviratininkams?

Tomas Bakučionis, www.alkas.lt
2016-04-06 16:45:13
0
sumin.lt nuotr.

sumin.lt nuotr.

sumin.lt nuotr.
sumin.lt nuotr.

Balandžio 6-oji, saugaus eismo diena. O per pačias gandrines, t.y. kovo 25 d., trys organizacijos – Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga, Lietuvos dviratininkų bendrija ir „žali.lt“ sugalvojo ir padarė – „Gandrų auditą“. Tiesą sakant, tikrų gandrų, nekankinome ir ant dviračių nesodinome, pasiuntėme dviračių takus išbandyti mūsų atstovų komandą.

Šią „ekskursiją“ arba „gandrų auditą“ kaip tik noriu prisiminti šiandien – balandžio 6-ąją, saugaus eismo dieną.

Prasidedant astronominiam pavasariui, pozityvioji pasaulio bendruomenė atsigręžia į mūsų aplinką, paeiliui paminėdama pasaulines žemės (kovo 20 d.), miškų (kovo 21 d.) ir vandens (kovo 22 d.) dienas. Kovo 25-ąją Lietuvoje minimos ir gandrinės – gandrų sugrįžimo diena.

Rašant šias eilutes jau nugirdau mūsų gamtininkų pasakojimus apie pirmuosius į Lietuvą parskridusius ilgasnapius. Gandras bet kur neskrenda, tik ten, kur yra švaraus vandens, švarių lankų ir miškų. Gamtininkų skaičiavimais kasmet Lietuvoje peri ne mažiau kaip 20 tūkst. baltųjų gandrų porų, tuo tarpu kitose Europos šalyse gandrų poros skaičiuojamos vienetais ir dešimtimis. Tai nulėmė palyginti mažai urbanizuotas mūsų kraštas, mažas taršių pramonės objektų skaičius, palyginti gera daugumos vandens telkinių ir natūralių gamtinių buveinių (pievų, miškų, lankų, pelkių, raistų, ežerų, upių) būklė. Šia prasme mums ir gandrams pasisekė.

Žinoma sostinėje ir kituose didesniuosiuose miestuose gandrų nepamatysi – per daug triukšmo, dulkių, automobilių ir jų išmetamų dujų, tiesiog žmonių (netausojančių savo aplinkos). Išmintingas paukštis tas gandras. O mes? Štai lakstome po prekybcentrius prieš Velykas apsipirkinėdami, tarsi nuo Kalėdų kąsnio burnoje būtume neturėję, ir vis perkame, perkame, valgome, geriame…. Zujame po miestą dūmindami savo automobiliais ir keldami nuo žiemos užsilikusio smėlio debesis. Po to viską tai sėkmingai suvartojame… į plaučius.

O juk miesto valdžia jau turbūt gerą dešimtmetį kalbą apie ekologiškesnį transportą, apie dviračius ir jų takus, nes bene du dešimtmečiai, kai Lietuvos didžiuosiuose miestuose pagrindinę aplinkos taršą generuoja automobilių transportas. Tad ar įmanoma Vilniuje bent centrinėje dalyje išsiversti be automobilio naudojant dviratį? Kad į tai atsakyti, pirmiausia reikia patikrinti, kokios būklės yra dviračiams Vilniuje skirta infrastruktūra.

Pravažiavome apie 10-12 km centrinėje miesto dalyje. Maršrutus pasirinkome tokius, kuriais miestiečiai dažniausiai mina savo dviračius. Startavome Antakalnyje nuo Priešgaisrinės tarnybos pastato, pervažiavome Šilo tiltą į Žirmūnų pusę, kelionę tęsdami Minties, Žalgirio ir Giedraičių gatvėmis iki miesto valdžios rūmų Europos aikštėje. Pirmas dalykas, kas jau šioje maršruto atkarpoje krenta į akis –  ir tvarkytojai apskritai nesuvokia, kas yra dviratis, ir kokia šiam transportui reikalinga infrastruktūra.

Šioje maždaug 4 km ilgio atkarpoje suskaičiavome apie 20 probleminių vietų, kurios kelia potencialų arba visiškai realų pavojų dviratininkų saugumui. Tai – įvairūs trasos vidury atsidūrę stulpai, nesuskaičiuojami bortai borteliai, dviračiams nedraugiški šviesoforai ir sankryžos arba tiesiog jokių trasų nebuvimas. Šioje atkarpoje visas dviračių „takas“ yra baltais dažais atbrėžta pėsčiųjų šaligatvio dalis su išsiklaipiusiomis trinkelėmis ir duobėmis, išlindusiais šulinių dangčiais.

Tiesa, reikia pozityviai pastebėti, kad Minties gatvėje beveik visuose dviračių trasos susikirtimuose su važiuojamąją pravažiavimų į kiemus dalimi, vietoje bortelių jau paklotos aukščius išlyginančios trinkelės. Deja, tai  – tik keli šviesesni epizodai bendrame niūriame dviračių takų „kraštovaizdyje“, nes ten pat už kelių metrų šalia sutvarkytų įvažiavimų regėjome duobes, ištrupėjusias trinkeles ir išsikišusius šulinių dangčius.

O juk tas kelias problemines vietas sutvarkius, infrastruktūra ženkliais pagerėtų ir tam reikia pačių minimaliausių lėšų. Kita problema – dviračių takai ant šaligatvių. Maža to, kad tokiu būdu „įrengiant“ dviračių takus, pėsčiųjų srautas neatskiriamas nuo dviračių eismo, takai nubraižomi taip idiotiškai, kad jie nuolat kertasis su pėsčiųjų srautais arba paliekami tokio pločio, kad du dviračiai tako ribose prasilenkti negali.

Tęsdami „Gandrų audito“ maršrutą nuo Europos aikštės link Kudirkos aikštės judėjome Konstitucijos prospektu link Kalvarijų gatvės. Iš pirmo žvilgsnio čia viskas gerai – visur paklotos naujos kokybiškos trinkelės – važiuoji ir švilpauji. Bet ir čia yra grynai projektuotojų aplaidumo. Antai ties Europos a. dviračių trasa nukreipta per pačią viešo transporto stotelę, kur visada lūkuriuojantys keleiviai blokuoja dviračių taką ir juo pravažiuoti ten be trukdžių neįmanoma.

Ties Savivaldybės pastatu nuo Konstitucijos prospekto pusės suformuotas keistas pandusas su nepastebima trinkelių atbraila, nuo kurios gali nukristi tiek dviratininkas, tiek pėsčiasis. Regis, miesto valdžiai vis reikia aukų…..  Kalvarijų gatvė, Žaliasis tiltas, Kudirkos aikštė – iš esmės panašios bėdos, borteliai, stulpai, duobės…

Nuo Kudirkos a. traukėme link senamiesčio Rotušės aikštės Vilniaus ir Vokiečių gatvėmis. Vilniaus gatvėje vaizdas pats liūdniausias, nes ten saugiai pravažiuoti dviračiu praktiškai neįmanoma, nors kadaise čia „dėl paukščiuko“ valdininkų ataskaitoje baltais dažais važiuojamoje dalyje buvo pažymėtas dviračių takas. Realiai takas prasideda ties Radvilų rūmais ant pėsčiųjų šaligatvio ir čia vėl – projektuotojų „žaidimai“ – siauryn, platyn ir vėl siauryn.

Už Šv. Kotrynos bažnyčios ties S.Nėries gimnazija tako „projektuotojai“ nesėkmingai bandė atkartoti gatvės vingį, bet išėjo kaip paprastai – daugybiniai susikirtimai su pėsčiųjų srautais. Vokiečių gatvėje dviračių taką vėl įbraižė per patį pėsčiųjų bulvaro vidurį, o juk kai tvarkė tą bulvarą, tai buvo galimybė įrengti normalų taką bulvaro pakraštyje ir daug kainavę nebūtų, ir visi būtų saugūs.

Ypatingai linksmoji dalis yra vadinamųjų dviračių takų danga, ypač Rotušės aikštėje ir leidžiantis žemyn Pilies gatve. Danga yra skaldyto granito trinkelės, kurios yra brangios, labai nelygios ir pasirodo – ar ir trumpaamžės. Per tokią dangą saugiau važiuoti įmanoma nebent su specialiai paruoštu kalnų dviračiu, su pačiomis storiausiomis pasaulyje padangomis. Tokį (idiotišką) medžiagų „pasirinkimą“ galėjo lemti tik dvi priežastys. Arba projektuotojams į galvas trenkė plikbajoriškas šėlsmas arba sprendimus priiminėję klerkai-politikai norėjo išspausti kuo didesnę sąmatą. Labiau linkęs spėlioti apie antrąjį variantą, kodėl šis realesnis – turbūt patys suprantate. O juk olandai, kurių viešasis sektorius yra gerokai turtingesnis už mūsiškį, ne tik dviračių takus, bet ir centrines miestų dalis grindžia gerokai pigesnėmis betoninėmis trinkelėmis, nors jie apie kultūros paveldą supranta geriau nei mes.

Pasukus nuo Katedros aikštės Vrublevskio gatve link senojo arsenalo privažiuojame unikaliausią vietą. Viduryje pažymėto dviračių tako kaip niekur nieko įmūrytas gabalas tikriausio bruko (netašytų akmenų grindinio). Dievaži, daugiau tokios unikalios vietos pasaulyje nerasime. Toliau maršrutas driekėsi Sluškų ir P.Vileišio gatvėmis link mūsų starto pozicijos prie Šilo tilto.

Pačioje Sluškų gatvės pradžioje plyti tuščia apleista maždaug 2 ha ploto teritorija, iš kur prieš penkerius metus išsikėlė 5-asis policijos komisariatas. Dabar apie mistinę teritorijos priklausomybę skelbia tik apsilaupę lentelės „Privati valda“, bet voliojasi šiukšlės, veši šabakštynai. Atrodo, kad miesto valdžia apie šį sklypą „pamiršo“, o juk galėtų jį bent laikinai panaudoti automobilių parkavimui, nebūtų užgrūsta Sluškų gatvė ir mažiau automobilių grūstųsi į senamiestį, ypač kai šalimais yra dviračių nuomos terminalas.

Nors miesto valdžia jau beveik dešimtmetį kalbą kaip gaivins paupį ir paklos čia dviračių takus, kol kas šie planai neatgula net į apčiuopiamesnį teritorijų planavimo dokumentą. Vileišio gatvė kaip atrodė liūdnai prieš dešimtmetį (net be šaligatvių) taip atrodo ir dabar. Skirtumas tik toks, kad apsukrūs kombinatoriai sugebėjo apmaudami vietos bendruomenę iš valdžios išpešti nemažą sklypą naujoms statyboms ir baigia statyti prie pat P.Vileišio gatvės du naujus gyvenamuosius namus. Dviračių eismui P.Vileišio gatvėje sąlygos nebeįmanomos, nes miesto tvarkytojai (o gal darkytojai) priguldė greičio ribojimo kalnelių ir nematė reikalo palikti bent pusmetrį nuo bortelių dviračiui pravažiuoti.

Todėl auditorių išvada buvo liūdna. Vilniuje nėra gerus europinius saugumo standartus atitinkančio dviračių takų tinklo, išskyrus gal keletą kilometrų fragmentiškai sutvarkytų takų prie naujų kvartalų. Beje, kadaise išgirtoji Eurovelo trasa nuo Valakampių tilto iki Kalvarijų gatvės jau yra akivaizdžiai per siaura ir todėl nepakankamai saugi.

Pastaruoju metu saugaus eismo tema daug diskutuojama, bene dažniausiai keliamas vairavimo kultūros, vairuojančiųjų atsakomybės klausimas, piktinamasi nekultūringais, nesaugiai ir neatsakingai vairuojančiais. Tačiau viešose diskusijose praktiškai dingo tema apie mūsų kelių ir gatvių būklę, apie valstybės ir savivaldos institucijų atsakomybę už gatvių ir kelių sutvarkymą, pagaliau apie gatvių projektuotojų atsakomybę projektuojant gatves. Apie tai privalome pagaliau pradėti garsiai kalbėti, nes gandrų audito pateikti pavyzdžiai labai akivaizdžiai byloja, kad gatvių projektuotojai ir prižiūrėtojai, tuo pačiu valstybės ir savivaldos institucijos už saugumą gatvėse neprisiima jokios atsakomybės, kaip sakoma – jos nepakaltinamos…

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Didmiesčių gyventojai turi ruoštis eismo spūstims: grįžta studentai
  2. Vilniečių ir svečių laukia laikini eismo nepatogumai
  3. Vilniuje bus Čikagos alėja
  4. Vilniuje iki 2020 planuojama nutiesti 112 kilometrų dviračių takų
  5. Viena iš naujų gatvių Vilniuje gaus Kijevo vardą
  6. Vilniuje įvyks neįprastas koncertas – apšviesto fontano viduryje (video)
  7. Vilniuje įvyko milžiniška avarija: susidūrė dešimtys automobilių (video)
  8. Prancūzų kelionė legendiniais prabangiais automobiliais prasideda Vilniuje (video, nuotraukos)
  9. Vilniuje atsiras Belgų, Šveicarų, Medonešio, Riešutynės, Kiminų, Plynės, Lukos ir Knygnešių gatvės
  10. M. Jučas. Gedimino laiškai
  11. Pilaitės bendruomenė pasodino 50 medžių
  12. Vilniečiai taps „Kino knygos 2013“ veikėjais
  13. Kuriamas virtualus Kauno atminties archyvas
  14. Dviratis gali būti puiki susisiekimo priemonė mieste
  15. Kultūros istorijos vakaras „Ar Vilniaus gynybinė siena amžiams nubrėžė ribą tarp miesto ir priemiesčių?“

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Gitanas Nausėda
Naujienos

Prezidentas EVT: būtina skubiai stiprinti ES gynybos pajėgumus

2025 06 26
Pinigai
Lietuvoje

Gynybos fondą papildys pajamos iš naujų šaltinių

2025 06 26
Seimas | Seimo kanceliarijos nuotr.
Lietuvoje

Keisis antroji pensijų kaupimo pakopa

2025 06 26
Liberalai
Lietuvoje

Liberalai mokesčių reformą vadina principų išdavyste

2025 06 26
Saulės elektrinė
Energetika

Saulės ir vėjo elektrines bus galima įrengti paprasčiau

2025 06 26
Pinigai | pixabay.com, 22737298 nuotr.
Lietuvoje

Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus

2025 06 26
Kariuomenė
Lietuvoje

Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra

2025 06 26
Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,
Lietuvoje

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • TV-KADR apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas
  • Mahyar Tousi apie Hagoje – istoriškai jautrus NATO viršūnių susitikimas: dėmesio centre – Ukraina, Irano krizė ir Trampo grįžimas
  • Europos ateitis? apie J. Panka. Imigrantai – nuskriausti žmonės ar naujieji Europos šeimininkai?
  • Kas žudynėms skatina??? apie Ukraina gali nugalėti Rusiją net be JAV: pagrindinis vaidmuo tenka Europai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Nebūtinai brangu, bet tikrai įspūdinga: kaip dizaino sprendimai keičia namų pojūtį
  • Google Ads ar SEO? Kur investuoti, jei biudžetas ribotas?
  • Prezidentas EVT: būtina skubiai stiprinti ES gynybos pajėgumus
  • Gynybos fondą papildys pajamos iš naujų šaltinių

Kiti Straipsniai

Sosnovskio barščių naikinimas

Sostinė skelbia karą svetimžemėms rūšimis

2025 06 25
Automobilis, visureigis

Kaip statyti automobilį per Joninių renginius

2025 06 22
Kelionė, automobilis

Kas laukia viršijus greitį su nuomotu automobiliu

2025 06 21
Eugenijus Sabutis

E. Sabutis: Vilnius – neatsiejama „Rail Baltica“ projekto dalis

2025 06 19
Mokiniai

Sostinė imasi priemonių lietuvių kalbos mokymo stiprinimui

2025 06 18
Gatvių atnaujinimas

Vilniuje įsibėgėja gatvių atnaujinimo darbai

2025 06 18
Rudoji meška | wikimedia.org nuotr.

Lokys jau keliauja miškais Pabradės kryptimi

2025 06 17
Lokys

Pristatytas veiksmų planas dėl Vilniaus apylinkėse klaidžiojančio lokio

2025 06 16
Briedžiai | pixabay.com, Erik Karits nuotr.

Motociklai, žvyrkeliai, briedžiai ir kiti vairuotojų vasaros iššūkiai

2025 06 15
Panorama | Go Vilnius nuotr.

Vilnius įtrauktas į tvariausių kelionių krypčių Europoje sąrašą

2025 06 12

Skaitytojų nuomonės:

  • TV-KADR apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas
  • Mahyar Tousi apie Hagoje – istoriškai jautrus NATO viršūnių susitikimas: dėmesio centre – Ukraina, Irano krizė ir Trampo grįžimas
  • Europos ateitis? apie J. Panka. Imigrantai – nuskriausti žmonės ar naujieji Europos šeimininkai?
  • Kas žudynėms skatina??? apie Ukraina gali nugalėti Rusiją net be JAV: pagrindinis vaidmuo tenka Europai
  • Rimvydas apie Jono vardas išlieka plačiai paplitęs ir mėgstamas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Kauno miesto meras Andrius Kupčinskas, kompozitorius Giedrius Kuprevičius ir režisierius Gytis Padegimas

G. Padegimas. Šventinė „dovana“ Kaunui

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai