Artėjant šventėms turbūt nė nepajutote, kaip staiga tapote įtraukti į prieššventinį šurmulį ir dovanų paieškas: artimiesiems, draugams, kolegoms, svečiams. Deja, neretai dovanos, kurias per skubėjimą perkame, sugrįžus į namus pasirodo ne pačios originaliausios. Taip pat, kartais sužinome, kad artimas žmogus tikėjosi visai kitos dovanos.
Ką tokiu atveju daryti? Ar galite gražinti prekę tik todėl, kad ji jums netiko, jog paprasčiausiai persigalvojote?
Kokybiškų prekių grąžinimas
Įsigydami ne maisto prekes parduotuvėje, turite keturiolika dienų, per kurias nuo prekės įsigijimo galite pakeisti nusipirktus daiktus analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais.
Vartotojų elgesio tyrimai rodo, kad užsienyje drabužiai sudaro apie 60 proc. grąžinamų prekių. Ne išimtis ir Lietuva – netinkančio dydžio aprangą žmonės linkę iškeisti į kito dydžio drabužius arba pinigus.
Vis dėlto, reikėtų įsidėmėti, kad galite pasinaudoti prekių grąžinimo teise, tik tuomet, jeigu jūsų įsigytas daiktas nebuvo naudojamas, yra nesugadintas, nepraradęs prekinės išvaizdos (prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais) ir pirkėjas turi daikto pirkimą iš pardavėjo įrodančius dokumentus.
Tradicinėje prekyboje pirkėjo galimybės grąžinti tinkamos kokybės prekes yra labiau apribotos nei, pavyzdžiui, sudarant nuotolines sutartis ar sutartis ne prekybos patalpose, kadangi vartotojai įsigydami prekes tradicinėse parduotuvėse turi galimybę daiktus pamatyti gyvai, juos pasimatuoti, palyginti ir įvertinti. Pirkėjai neturėtų praleisti to pro akis ir šiomis sąlygomis pasinaudoti atidžiai rinkdamiesi prekes.
Atkreipkite dėmesį
Bene didžiausia kliūtis, kuri vartotojams neleidžia pasinaudoti teise grąžinti kokybišką prekę, tai, kad žmonės nepakankamai žino savo, kaip vartotojų teisių arba tiksliai nežinodami, per kiek laiko gali grąžinti kokybiškas prekes, pralaukia daugiau kaip 14 dienų. Taip pat neretai pasitaiko, kad pirkėjai išmeta originalią pakuotę, be kurios prekės pardavėjas gali nepriimti.
Taip pat labai svarbu atsakingai ir atidžiai rinktis tuos daiktus, kurie yra įtraukti į prekių, kurias galima grąžinti tik pardavėjui sutikus, sąrašą. Pavyzdžiui, artėjant šventėms pirkdami vaikams dovanų žaislus, tėvai turėtų būti dėmesingi rinkdami žaislus, nes jie ne visada atrodo taip, kaip pavaizduota ant pakuotės, o juos galima grąžinti tik pardavėjui sutikus. Todėl gerai apžiūrėkite daiktą, prieš jį pirkdami, nes dėl neapsižiūrėjimo ir neatidumo nuperkami daiktai, kurie neatitinka vartotojo lūkesčių.
Išlikite atidūs išpardavimų metu, kuomet dažnas pirkėjas prekes perka strimgalviais, nė nesusimąstydmas pasižiūrėti, kas yra pakuotėje, o vėliau nebeturi teisės prekės grąžinti.
Kuomet įsigyjate elektrotechnikos prietaisus, skirkite truputėlį laiko ir perskaitykite naudojimo instrukciją, ypač, kai nežinote, kaip deramai įrenginiu naudotis ir vėliau jį gali tekti grąžinti.
Kokybiškos prekės, kurių negalima grąžinti
Mažmeninės prekybos taisyklės išskiria sąrašą daiktų, kai pirkėjo reikalavimas pakeisti kokybišką nepatikusią prekę į analogišką arba grąžinti už ją sumokėtus pinigus gali būti tenkinamas tik pardavėjui sutikus įsigijus šias prekes:
tabaką ir tabako gaminius;
parfumerijos, kosmetikos ir tualetinius preparatus;
fotografijos ir kinematografijos prekes;
spausdintas knygas, reprodukcijas ir kitus poligrafijos pramonės dirbinius;
audinius;
kiliminę grindų dangą (išskyrus kilimus ir kilimėlius),
megztus vyriškus, berniukų, moteriškus arba mergaičių apatinius drabužius;
kūdikių drabužėlius;
pėdkelnes, kojines, puskojines ir kitus panašius dirbinius;
siūtus vyriškus, berniukų, moteriškus arba mergaičių apatinius marškinius, naktinius marškinius, pižamas ir panašius dirbinius;
liemenėles, juosmenis, korsetus ir panašius dirbinius;
perlus, brangakmenius, tauriuosius metalus bei jų dirbinius (išskyrus dirbtinę bižuteriją);
mašinas ir mechaninius įrenginius;
elektros mašinas ir įrenginius, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatus;
antžeminio transporto priemones;
laivus, valtis ir plaukiojančius įrenginius
optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisus ir aparatus;
laikrodžius;
muzikos instrumentus;
ginklus ir šaudmenis;
baldus, patalynės reikmenis, šviestuvus;
žaislus, žaidimus (išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis);
meno kūrinius, kolekcionavimo objektus ir antikvarinius daiktus;
naudotas prekes, įsigytas specializuotose parduotuvėse ar turgavietėse;
augalus, gyvūnus ir tinkamos kokybės maisto prekes;
sveriamas ir matuojamas prekes, kurios pirkėjo pageidavimu buvo specialiai paruoštos, atpjautos ir pan.
Dažniausiai pardavėjai sutinka apkeisti netikusią prekę ar grąžinti pinigėlius. Ypatingai perkant internetu, nes klientai palieka atsiliepimus, kurie tampa reklama arba antireklama kitiems potencialiems pirkėjams. Tiesa, grąžinant prekę už siuntimą jau tenka susimokėti pačiam. Tad kokių smulkmenų siųsti atgal net neverta. O dėl netikusio dydžio esu keitusi, ir greitąja siunta gavau iki švenčių, nors buvo likuti tik para