Filme „Trispalvis“ buvusi partizanų ryšininkė Aleksandra K. pasakoja, kaip mama ją siųsdavusi surinkti nušautų partizanų kraują ir užkasti kur nors po kryžiumi, kad žmogus bent šitaip būtų pagerbtas ir palaidotas.
Būna, kad montuodamas ir garsindamas filmą, susigyveni su jo veikėjais, prisijaukini jų gyvenimo situacijas. Paskui jos ima suktis galvoje, persekioti, netgi sapnuotis. Taip atsitiko ir su perpasakotu epizodu: štai aną naktį sapnavau, kad kažkokioj privačioj klinikoj Bradauskui perpilamas partizano kraujas, surinktas nuo grindinio. Ir netikėtai šis politikas pasikeičia.
Pabudau išpiltas prakaito. Atsiverčiau sapnininką, o ten parašyta: rinkti kraujo lašus nuo žemės – ko nors gailėsitės.
Taip ir buvo: tą pačią dieną sapno personažą rodė per TV, jis kalbėjo Seime.
II
Žiūrėjau TV ir svarsčiau sau – o koks gi kraujas teka mūsų politikų venomis? Ir kodėl jie yra tokie, kokie yra? Pavargę, pagiežingi, be azarto… Nesimato sustyguoto komandinio žaidimo, kur žaistume kaip darni Lietuvos komanda… (Belgijos pavyzdys rodytų, kad įmanomas bendras pozicijos ir opozicijos veikimas, ypač sudėtingose krizinėse situacijose.)
Ir staiga pasidarė aišku, kad paprasčiausiai neturime centro puolėjų, politikoje nėra sabonių, kleizų, dominuoja pertraukų metu prieš kamerą šokančios merginos arba „mikimauzai“ su kaukėmis. O prasidėjus žaidimui, po krepšiu veržiasi visi, kas tik nulaiko kamuolį. Ir tuoj pat bando dėti iš viršaus – „kaip sabonis“. Ir deda. Deda iš paskutiniųjų – kitąsyk nebesuprasdami: kur, dėl ko ir ant ko dedama. Ant Lietuvos, ar ant savęs…
III
Tęsiant analogiją su profesionaliuoju krepšiniu. Kartais, neišsiugdžius savojoj komandoj stipraus puolėjo arba gynėjo, galima jį – pvz., nusipirkti, perpirkti. Kodėl šio metodo nepritaikyti ir mūsų partinėse komandose? Pavyzdžiui, konservatoriai, kada nors supratę, kad jiems žūt būt reikia naujų charizmatiškų lyderių, kad tai – Lietuvos išlikimo klausimas, ima ir nusiperka (įsigyja, sakant) kokį nors Rytį Zemkauską ar Remigijų Šimašių. Trejiems metams, pabūti partijos pirmininku. Svarbu – inteligentiškas, išmintingas ir nepagiežingas, ne sarkastiškas žmogus. Mokantis ir girdėti, ne tik sakyti, aiškinti.
Dar jam reikėtų poros pavaduotojų – vieno tokio paprastiems žmonėms priimtino žmogaus, gal Nomeda Marčėnaitė ar kas nors iš „Paieškos tarnybų“. Netgi iš bėdos – ir iš „Bėdų turgaus“? Dar būtina rasti kokį nors moterų numylėtinį (a‘la lietuvišką Kirkorovą) ir rinkimai būtų laimėti tiesiog nedelsiant.
IV
O dabar rimtėliau: pastaruoju metu nemažai kalbama apie lietuviškąją tapatybę, ieškant jos rėmų ir reziumuojant, kad šis reiškinys nėra kažkokia konstanta, baigtinė formulė, kad jis kinta, keičiantis istorinėms-kultūrinėms aplinkybėms. Tarpukario Lietuvoje lietuvišką tapatybę bandęs apibrėžti J.Girnius akcentavo Vytį ir Rūpintojėlį, kaip esminius mūsų sielos portreto simbolius.
Manytina, kad 2013 metais tie simboliai jau būtų visiškai kitokie. Kokie? Ir kas lemia jų įsitvirtinimą kolektyvinėje sąmonėje (arba pasąmonėje)? Turbūt nulemia naratyvai, dominuojantys (vaizduojami) TV, žiniasklaidoje, literatūroje, kine, teatre. Turbūt jie nėra ir negali būt sąmoningai sugalvojami ar susiplanuojami: juk nepavyko net ir prabangus valdiškas noras apsibrėžt save terminu „Drąsioji Lietuva“. Tiesiog pavadinimas neatitiko turinio ir tiek. „Prisitaikiusi Lietuva“, „Supykusi, įsižeidusi, nebenorinti…“ – būtų kiek tikslesni apibūdinimai, liudijantys pilietinio mąstymo būvį.
V
Susiduriame su paradoksaliu kultūros reiškiniu – esama dviejų dominuojančių naratyvų tipų: provokatyvusis, rodantis tamsiąsias mūsų puses, parodijuojantis jas. Besityčiojantis. Ir kitas – romantiškas, pozityvusis, ieškantis į ką atsiremti. Bandantis užčiuopti, o kas gi vienija gražesniam buvimui? Maždaug tą patį galima pasakyt ir apie kūrėjus, politikus – dominuoja du tipai: gudrūs, net pagiežingi provokatoriai, ir naivūs, kitąsyk veidrodžio kreivumu besipiktiną romantikai. Akivaizdus gudraus romantiko stygius, sakant. O literatūroje tokių visgi esama – R.Granauskas D.Kajokas, A.Marčėnas, L.Degėsis, R.Stankevičius.
VI
Šios mintys lydėjo ir kuriant filmą „Trispalvis“ – kam reikalingas dar vienas kūrinys apie partizanus, miško brolius? Juk tai skaudūs, kruvini reikalai, kuriuos reikėtų kuo greičiau užmiršti ir laimingai pagyventi toliau. Tuoj tie partizanai išmirs, nebeerzins nei tūlų bradauskų, nei kitų paleckiukų…
Bet gal neveltui Ciceronas sakė, kad „Istorija yra gyvenimo mokytoja“, gal norėdami judėti į priekį, turime pasižiūrėt ir atgal. Ir pamatyt tiek gražius, tiek negražius tapatybės vaizdinius, vienų nebenorėdami, o į kitus remdamiesi, idant galėtume šlubuot toliau, kol pasveiksime ir išmoksime vaikščioti normaliai.
VII
Grįžtant prie dviejų naratyvų tipų – reikalingi pasakojimai ir apie žydšaudžius, ir apie nūdienės Lietuvos paribio gyventojus: žudikus, alkoholikus, vaikžudes, iškrypėlius. Bet jei neturėsime jokios atsvaros pasididžiuoti, tai pasišlykštėjimas savim nustelbs kūrimo (savikūros) geismą, liks degraduot arba bėgt iš čia.
Turime netapti vienakiais kiklopais ir žiūrėt abiem akim: ir tada regėsim, kad XX amžiaus istorija leidžia aptikti net ir didžiavyrių, ne tik kombinatorius, minkštastuburius pataikūnus. Basanavičius, Čiurlionis, Vydūnas, Krėvė, Just. Marcinkevičius, M.Martinaitis, V.Orvidas, V. Kavolis, Lietuvos partizanai (nesusitepusieji), V.Kernagis, sausio 13-os žmonės ir daugybė kitų – tai kertiniai savimonės akmenys. Jei nepaversime jų masiškesnės kultūros reiškiniu, holivudas ir kiti rusiški filmai mus pavers masišku jų sąmonės šešėliu.
P.S.
Galvojasi, kad populiaraus ir motyvuojančio gyventi lietuviško naratyvo paieškos galėtų (ir turėtų) būt esminis Lietuvos Kultūros Ministerijos uždavinys. Ypač šiame sudėtingame savikūros etape, kai niekinti save išmokom žymiai geriau, nei gerbti, didžiuotis ir pasitikėti.
O kame šito straipsnio komentarai pradinginėja??
V.V.Landsbergis:
,,situacijas, epizodu, personažą, venomis, azarto, komandinio, pozicijos ir opozicijos, krizinėse situacijose, centro, dominuoja, charizmatiškų lyderių, reziumuojant, inteligentiškas, sarkastiškas, konstanta, formulė, portreto simbolius, paradoksaliu kultūros, parodijuojantis, dominuojančių naratyvų tipų: provokatyvusis (4 svetimžodžiai iš eilės!)……………..” .
Įdomu, ar V.V.Landsbergis visus svetimžodžius parašė šiame straipsnyje, ar dar turi kelis atsargoje? Manau, kad svetimžodžiai yra jo ,,sielos portreto simboliai”
Tiesiog kurdupelio kurdupelis.
šitoj vietoj buvo pašalintas mano komentaras, kuriame viskas normos ribose buvo. Kodėl?
Kažkas normas išmano geriau.
būtų įdomu ir naudinga, jei tas “kažkas” parašytų: va tavo komentarą išmečiau dėl to ir dėl to… O dabar dirba kaip Glavlitas
VISŲ LIETUVOS NEGEROVIŲ IRŠTVA……DAUKANTO RŪMAI…..GAL SU LAIKU PAAIŠKĖS IR SNORO AFEROS ORGANIZATORIAI IR PEDOFILŲ KLANO GYNĖJAI,,,,,REIKIA TIK PRINCIPINGO PROKURORO, O NE KIŠENINIO KLAPČIUKO……….VIEN AIŠKU, KAD VALSTYBEI PADARYTA DIDELĖ NE TIK FINANSINĖ, BET IR MORALINĖ ŽALA……GĖDA IR ŠLYKŠTUUUUU..
Dingsta komentarai? Nuo to juk straipsnis geresnis nebus?
Kaip paprastai, V.V. Landsbergio rašinių atveju pradingsta ir mano komentarai. Tai, sakau, gal pats autorius ims ir pasirūpins, kad jie atsirastų…
Žiūriu, tikrai nemažai jų dingę. Maty, nesugiedojome ditirambų Džuniorui.
partskola tampa Lietuvos problema.
Sita kvaila boba turbut nenurims kol visiskai nesunaiks Lietuvos.
KGB majore, kur tavo seima? Uz ka sedejo tavo tevukas, NKVD leitenantas?
Kodel susodinai visas savo drauges (meiluzes) i siltas vieteles?
Kiek sugadinai issilavinusiu ir sviesiu zmoniu karjeru? Budama buka neapkenti intelektualiu zmoniu ir apsistatei dar bukesniais uz save pajacais kurie net nesugeba padoriai nuslepti tavo nusikaltimu.
Man irgi klaikiausiame sapne sapnuojasi Bradauskas,
jis tebestovi ant platformos šalia burokievičiaus ir jarmolavičiaus ir panašus į raudonąjį burokėlį. Geriau jį medžioklės metu…….
Geriau tegul jis dega savo sąžinės pragaro ugnyje, po atsivertimo aišku.
Andrius Mamontovas užsirašė ant savo marškinėlių „Popsas užkniso juodai“. Pokaryje, kai komunistai ir stribai užknisdavo juodai, jaunimas pasiimdavo šautuvus ir išeidavo į mišką.
Gerbti, didžiuotis, pasitikėti… Geri, gražūs ir reikalingi žodžiai. Labai gaila, kad jie netapo 1990-1992 metų Aukščiausios Tarybos – Atkuriamojo Seimo vadovybės moralės ir politikos kertiniais žodžiais. Tada buvo praleista proga kalbėti ir susikalbėti, taikytis ir susitaikyti, pasidalinti darbais ir atsakomybe. Numanau kas ir ko nepadarė. Bet jau ir nepadarys. Gaila, labai gaila. Kažkada signataras Vl.Jarmolenka pasakė: man labai gaila jūsų, lietuviai, kad jūsų likimą gali nulemti 5 ar 7 procentai lenkų, rusų, kad nesusitariate patys tarpusavyje. Štai ir dabar, kad vyksta daug negerų dalykų Lietuvoje, daugiausia kalti socialdemokratai ir Tėvynės sąjunga, jų vadukų A.Butkevičiaus ir A.Kubiliaus komandos. Štai kam reikia tautiškos, žalių berželių košės.
Skiriu GRYBEI – BUVUSIAI KOMUNISTEI Pamiršote kaip bolševikus mokė Leninas. Galiu priminti: “Dezinformacijos ideologinius pagrindus suformulavo pats Leninas. CITUOJU: “Komunistai turi būti pasiruošę viskam: jeigu yra būtina, privalo griebtis klastos ir intrigų, naudodami neteisinius metodus, kad nuslėptų tiesą (…) Mes, komunistai, privalome sukiršinti vieną šalį su kita” (11t.)
Turim, mes lietuviai, puikių menininkų, mokslininkų, bet apie juos mažai kalbama. Čia juk ne kokia sensacija – visai kas kitą, jei tautietis pripjauna kitą. Tada ir matom visu gražumu tą bjaurastį.
Žiniasklaida menkina mūsų savimonę, prigimtinius moralinius nuostatus. Taip formuojama nuomonė, kad mes vagys, žudikai, žydšaudžiai, o iš tikro kad ir mano aplinkoj tikrai puikūs ir iniciatyvūs bendradarbiai, kaimynai. “Blogiečių” vienas kitas, o ir jų gaila, kad jie nuskriaudžia daugiausia patys save.