Daugelis tėvų klaidingai įsitikinę, kad blogai besielgiančius vaikus būtina pabarti, sudrausti ar pamokyti. Tačiau pasak ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto vyr. lektoriaus, psichologo Aniceto Suchockio, siekiant išvengti konfliktų ir kivirčų šeimoje, blogą vaikų elgesį geriausia tiesiog ignoruoti.
„Vaikai elgiasi netinkamai dėl daugelio priežasčių: vieni stokoja gero pavyzdžio, kiti – imituoja tai, ką mato savo aplinkoje, treti – siekia tėvų dėmesio. Šiuolaikinėje visuomenėje, kai daugeliui tėvų trūksta laiko kokybiškai bendrauti su savo vaikais, šie dažniausiai tėvų dėmesio sulaukia pasielgę netinkamai. Tad raginčiau netinkamą elgesį tiesiog ignoruoti. Vyrauja nuostata, kad jei vaikas elgiasi gerai, jo auklėti nereikia, jis auga tarsi savaime. Tačiau tai – netiesa. Svarbu nepamiršti vaiko tada, kai jis nesielgia netinkamai. Derėtų daugiau dėmesio skirti skatintinam vaikų elgesiui: pastebėti ir padrąsinti vaiką, jei šis padaro gerą darbą, pagirti, paraginti elgtis tinkamai, skatinti jo savarankiškumą. Taip vaikas įsisąmonins, kad pozityviai elgdamasis, gali sulaukti pozityvaus dėmesio“, – sakė psichologas A. Suchockis.
Kritiką keiskite pagyrimais
Psichologas pastebi, kad dėl laiko trūkumo, užimtumo ir nuolatinės įtampos tėvai linkę kritikuoti, mokyti, lyginti vaikus su kitais ar drausti vienokią ar kitokią elgseną.
„Kartais vaikai atrodo atsiskyrę, liūdni, bejėgiški, elgiasi pasyviai. Taip jie gali elgtis dėl to, kad nesugeba išpildyti per didelių tėvų lūkesčių. Todėl vertėtų nuleisti reikalavimų kartelę, duoti užduotis, kurias vaikas gali atlikti. Būtina sudaryti sąlygas sėkmei, ne kritikuoti, o pagirti bet kokią pastangą, padėkoti už mažiausią rezultatą“, – teigė A. Suchockis.
Svarbu suprasti, kad dažnai vaikas nori būti dėmesio centre, todėl reiktų rasti išeitį, kaip jis galėtų paglostyti savo savimeilę, niekam nepakenkdamas ir netrukdydamas. Bendraujant su vaiku reiktų vengti pykčio, įžeidinėjimų, kaltinimų, geriau – pastebėti ir pagirti teigiamas jo savybes, gebėjimus, leisti vaikui pasijusti kažką galinčiu, mokančiu, veikliu. Tačiau reiktų nepamiršti nubrėžti elgesio ribų: nenužeminti, o pagarbiai pagrįsti savo veiksmus, tartis, ieškoti kompromisų. Skatinti ne laimėjimo–pralaimėjimo santykius, o bendradarbiavimu ir draugyste paremtus ryšius.
„Kai vaikui kas nors nepavyksta derėtų pasiūlyti pagalbą, paklausti, kas negerai. Svarbu surasti nors ir mažas smulkmenas, kas vaikui sekasi, kuo jis išskirtinis ir ypatingas. Jei dėl blogo elgesio situacija tampa sudėtinga ar net nevaldoma – reiktų ieškoti profesionalios pagalbos ir stengtis nepasiduoti bejėgiškumui“, – sakė psichologas.
Tėvams svarbu atrasti laiko sau
Auklėjant vaiką svarbu ne tik skirti dėmesio vaikui, tačiau rūpintis ir savimi. Tik mylintys ir gerbiantys save tėvai gali išauginti mylintį ir gerbiantį kitus vaiką. Dėl to tėvams reiktų nepamiršti palepinti save, rasti laiko maloniems užsiėmimams, pomėgiams, džiaugtis smulkmenomis.
Tėvai turėtų gerbti save, sutuoktinį ir aplinkinius, tik taip vaikas išmoks pagarbos sau ir supančiai aplinkai. Pagarbą ir savivartę vaikui padės ugdyti ir atliekamos užduotys, atsakomybės, tad nereiktų visų darbų atlikti už vaiką. Svarbu patikėti vaikui tokius darbus, kuriuos jis gali atlikti nuo pradžios iki galo.
Daugiau informacijos apie vaikų auklėjimą ir naudingų patarimų psichologas A. Suchockis pateiks gegužės 9 d. Kauno ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto organizuojamoje paskaitoje-seminare „Ko reikia, kad vaikas būtų laimingas?“. Psichologas papasakos apie efektyvaus bendravimo su vaikais problemas, saviraiškos skatinimo bei konstruktyvios kritikos svarbą auklėjime. Jis patars, kaip pagerinti santykius su atžalomis, paskatins tėvelius ir pedagogus ugdyti praktinius auklėjimo įgūdžius.
Tą pačią dieną Kauno miesto abiturientai turės progą išgirsti ir psichologo patarimus streso valdymo tema. Seminare „Streso valdymas egzaminams artėjant“ jie galės pasiruošti egzaminams emociškai bei išmokti metodikų nugalėti nerimą kritinėmis situacijomis.