Zygmunt Bauman. Vartojamas gyvenimas.
Iš anglų k. vertė Kęstas Kirtiklis ir Giedrė Kadžiulytė. V.: Apostrofa, 2011. 336 p.
Prekybos centrai mūsų amžiuje prilygsta šventovėms. Juose lankomės dažniau nei kur kitur, sekmadienių (ir, žinoma, ne tik jų) popietės paskiriamos turiningiems pasivaikščiojimams „Akropolio“ gatvelėmis, dar turiningesniems apsipirkimams labai firminių, labai madingų ir visaip kaip garsiai šaukiančių nupirk manerūbų parduotuvėse.
Dažniausiai einame pirkti, kai mums nieko nereikia, nes jokios gyvos būtybės poreikiai negali būti tokie dideli. Žinoma, sakydama „poreikiai“, turiu omenyje ne trijų identiško modelio sijonėlių pirkimą vien dėl to, kad skiriasi jų spalva (dabar daugelis žmonių teigia besirenkantys dienos, ne, veikiau pusdienio aprangą pagal nuotaiką – kas bus, jei nuotaika gera, o sijonėlis juodos spalvos?). Turiu omenyje tikruosius poreikius, kuriems patenkinti, pasirodo, reikia visai nedaug. Tad kokią tuštumą mėginame užpildyti miriadais nereikalingų pirkinių? Akivaizdu, kad ne įsivaizduojamą tuštumą spintoje.
Panašiomis įžvalgomis dalinasi vienas iškiliausių dabartinio pasaulio mąstytojų Zygmuntas Baumanas. „Vartojamas gyvenimas“ yra dabarties knyga, tai mūsų, kaip vartotojų ir kaip prekių, analizė.
„Daugumoje aprašymų pasaulis, kurį sukūrė ir palaiko vartotojų visuomenė, yra aiškiai padalintas į tuos, kuriuos renkasi, ir tuos, kurie renkasi; prekes ir jų vartotojus; vartojamus daiktus ir juos vartojančius žmones“ (p. 27).
Tačiau kaip atskirti vartotojus nuo prekių, kai minėtosios perskyros blunka? Prekė yra ne tik sijonėlis, bet ir jį dėvinti moteris. Tik šįkart ne apie prostituciją.
Suvokdami tai ar ne, esame įsukti į nesustabdomą visapusiškos konkurencijos ratą. Mūsų įsivaizduojama tapatybė tampa vaizduojama tapatybe. Norime būti geresni už visus kitus ir vadovaujamės kažkieno sukurtais tobulumo modeliais, kad tai pasiektume. Nebeatskiriame pranešimo nuo triukšmo, braute įsibraunančio į mūsų sąmonę. Naiviai patikime ir laikome nekvestionuotina tiesa tai, kad „vartojimas yra investicija į viską, kas svarbu individo „socialinei vertei“ ir savigarbai“, nors iš tiesų svarbūs kitokie dalykai. Jiems, savaime suprantama, neturime laiko.
Būtent apie laiką, jo turėjimą, neturėjimą, praradimą, išlošimą (galbūt neturintiems laiko vertėtų jo ieškoti loterijose?) Z. Baumanas kalba kaip apie vieną rimčiausių vartotojiškos kultūros problemų.
Žmonėms nuolatos trūksta laiko, todėl jie skuba. Be to, skubėjimas turi šiokių tokių teigiamybių. Pavyzdžiui, skubantis žmogus niekuomet neranda laiko sielvartui. Tai veikia kaip narkotikas, padedantis užsimiršti. Esminis skirtumas, skiriantis skubėjimo narkotiką nuo kitokių, kiek labiau apčiuopiamų, mano manymu, toks – skubėjimo narkotiko veiksmingumas trunka gerokai ilgiau, kai kam gal net visą gyvenimą.
Taigi, joks tikras vartotojas niekuomet neišdrįs gyventi lėčiau ir sustabdyti visuotinai įsigalėjusio pirk, mėgaukis, išmesk ciklo. Joks tikras vartotojas niekuomet nebus patenkintas savimi, nesvarbu, keliomis ar keliolika plastinių operacijų bus patobulintas jo kūnas, nes visuomet atsiras dar kas nors, ką reikėtų patobulinti. Mes ir toliau sėkmingai naudosimės savo privilegijomis, kurios iš tiesų yra prievolės, ir neturėsime laiko apie tai pagalvoti, nes „tai, kas prasideda kaip pastanga patenkinti poreikį, turi baigtis manija ar priklausomybe“.
Apie priklausomybes bei kitokius vartotojiško gyvenimo atributus ir kalba Z. Baumanas. Sociologijos klasiko mintis puikiai perteikia Kęsto Kirtiklio ir Giedrės Kadžiulytės vertimas. Manau, labai teisingas sprendimas palikti suskliaustus tam tikrus terminus anglų kalba, aiškumas – geras dalykas.
Na, o knygą derėtų perskaityti kiekvienam, kuris laiko save vartotoju. Tiems, kurie savęs tokiais nelaiko, – perskaityti bent porą kartų.