Preėjusios savaitės pradžioje prieš teismą stojo Nepriklausomybės akto signatarai Romualdas Ozolas ir Bronislovas Genzelis bei sąjūdininkas Alvydas Medalinskas. Jie kaltinami kovo 17 d. ne laiku pradėję mitingą prie Seimo ir tuo pažeidę viešąją tvarką. Mitingas, žinia, praėjo taikiai. Tačiau ankstyva renginio pradžia Vilniaus savivaldybės tarnautojams pasirodė esanti didelė grėsmė viešajai tvarkai. Rezultatas – trys sąjūdininkai siunčiami teisman, kad vieną kartą ir visiems laikams įsikaltų, koks yra tikrasis teisingumas ir suprastų – kitokio Lietuvai nereikia.
R. Ozolas po teismo posėdžio sakė: „Kažkas iš mūsų šiandien labai žiauriai juokiasi. Atėjo laikas atskleisti, kas“. Signataras B. Genzelis prisiminė, kad dar sovietmečiu KGB buvo įtraukę jį, Ozolą ir kitus sąjūdininkus į ypač pavojingų žmonių sąrašą už mitingų organizavimą. „Tuomet KGB generolas kreipėsi į saugumo vadą Maskvoje, ragindamas paduoti mus į teismą, bet šis nesutiko“. Atrodo B. Genzelis teisus – šiandien kažkas stengiasi uoliai pildyti tuometinio KGB generolo prašymą.
Kad ir kaip baigtųsi ši absurdiška sąjūdininkų teismo byla, darosi aišku, kad kitokio teisingumo, nei procedūrinis, šita valstybė nesupranta. Tačiau tai, kad už „šiurkščius“ nusižengimus viešajai tvarkai teisiamųjų suole sėdi ne kokie vitrinas daužantys chuliganai, bet žmonės, atgimimo priešaušryje ugdę ir subrandinę Lietuvos tautiečių laisvės dvasią, yra simbolinis ir susimąstyti verčiantis įvykis.
Ką padarė B. Genzelis ir R. Ozolas? Šiandien jie, kaip ir Nepriklausomybės priešaušryje, kelia esminio valstybės atsinaujinimo klausimą. Atsinaujinimo, kuris, iškovojus Nepriklausomybę, matyt, Lietuvoje taip ir neįvyko. Modernios demokratinės valstybės sukūrimą tolimos ateities uždaviniu pavertė užsilikęs sovietinis mentalitetas. Šiandien viešumoje jis reiškiasi uoliu užsispyrimu tarnauti bet kam, tik ne savo tautiečių labui ir savos valstybės interesams.
Reikia pripažinti, kad Sąjūdžio kova už Nepriklausomybę sugebėjo pasinaudoti sovietiniai nomenklatūrininkai, kurie, vaizdžiai tariant, papūtus laisvės vėjams, apsuko kepures ir stebukliniu būdu iš komunistų „transformavosi“ į demokratus, liberalus bei konservatorius. Kas kam labiau patiko, matyt, pagal asmeninį skonį.
Prasidėjo antisąjūdinė kontrrevoliucija, virtusi uoliu sovietinio mentaliteto konservavimo bei sklaidos darbu. Ši kontrrevoliucija tęsiasi iki šiol, o jos apraiškos šiandieniniame politiniame ir visuomeniniame gyvenime kiekvienam sveikos nuovokos piliečiui turėtų būti akivaizdžios.
Viena iš tokių apraiškų ir yra šis sąjūdininkų teismas, vykdomas prisidengiant procedūriniu teisingumu. Nesunku suprasti, kad šia byla bandoma ne tik teisiniais metodais susidoroti su sąjūdininkais, bet ir diskredituoti nuo Sąjūdžio laikų skleidžiamą esminio valstybės atsinaujinimo idėją. Pastaroji, be abejonės, kelia grėsmę jokių pokyčių nepageidaujančiam isteblišmentui.
Išlikimo ir klestėjimo siekiančiai tautai esminio atsinaujinimo idėjos būtinumas yra akivaizdus. Mat tik ši idėja skatina tautiečius susimąstyti ir įsivaizduoti save kitokiais, nei jie yra šiandien. Taip pamažu iškyla kitokios valstybės vizija, kuri ilgainiui tampa paskata piliečiams uoliau rūpintis valstybės reikalais: telktis, kelti politinius klausimus, reikalauti teisingumo beigi būtiniausių reformų. Kažkas panašaus visai neseniai įvyko Vengrijoje.
Turint omenyje gajų sovietinį mentalitetą, mūsų neturi stebinti faktas, kad esminio valstybės atsinaujinimo idėjos arba vizijos nepajėgia (o gal ir nemato reikalo) pasiūlyti nė viena politinė partija. Galbūt dėl šios priežasties jaunimas yra apolitiškas ir abejingas praktiškai visų politinių partijų atžvilgiu.
Nesunku suprati, kam ir kodėl Sąjūdžio metu užgimusi esminio valstybės atnaujinimo idėja dar ir šiandien kelia nervingą virpulį. Tokia antisąjūdinė alergija ne ką mažiau yra paplitusi ir visuomenėje. Paradoksas – ne tik tarp tų, kuriems B. Genzelio ir R. Ozolo pavardės asocijuojasi su pokyčiais, nulėmusiais šventa karve laikyto sovietinio gerbūvio – kolchozo – griūtį.
Geras antisąjūdinės alergijos pavyzdys visuomenėje – visai neseniai „krikščionišku“ save vadinančiame mėnraštyje „Naujasis židinys-Aidai“ pasirodžiusi publikacija. Joje R. Ozolo, V. Radžvilo ir kitų Sąjūdžio „eks-žvaigždžių“ pastangos kelti atsinaujinimo klausimą atvirai vadinamos tuščiomis. Terminas „eks-žvaigždės“, matyt, bus pasirinktas neatsitiktinai – jis atskleidžia paties autoriaus istorinės atminties stygių. Mat sąjūdininkus prilyginus „žvaigždėms“, esama visai netoli nuo to, kad gyvybių pareikalavusios Sąjūdžio laisvės kovos būtų pavadintos ne kuo kitu, o tuomet žmonių dėmesį prikausčiusiu „populiariu šou“.
Po išgalvotu Kornelijaus Ilgavos pseudonimu, kaip zuikis po lapu, besislepiantis „inteligentijos“ atstovas be jokių skrupulų minėtus sąjūdiečius marginalizuoja, jų retoriką nurašydamas „radikaliajai dešinei“. Ši „radikalumo“ etiketė klijuojama sąmoningai – ji turi signalizuoti, kad tokiais žmonėmis visuomenė pasitikėti neturėtų – jų retorika nėra politkorektiška, todėl pavojinga.
Liūdniausia tai, kad tokie iš pirmo žvilgsnio nekalti rašinėliai tampa niūros istorijos aidu. Anuomet, Sąjūdžiui jau įsibėgėjus, tuometinėje sovietų imperijoje milijoniniu tiražu ėjusiame leidinyje „Ogoniok“ buvo išspausdintas Sąjūdį triuškinantis straipsnis. Jame įvardinti du svarbiausi ir pavojingiausi Sąjūdžio ir lietuviškojo nacionalizmo ideologai: R. Ozolas ir V. Radžvilas.
Todėl kyla klausimas – kokių tikslų siekdamas po daugiau nei dvidešimties metų šią istoriją kartoja žurnalo „Naujasis židinys-Aidai“ bendradarbis? Galbūt šiandieninėje Lietuvoje iš tikrųjų egzistuoja ir yra sėkmingai plečiamas B. Genzelio teismo metu paminėtas ypač pavojingų žmonių sąrašas?
Straipsnyje netrunkama reziumuoti, kad bet kuri minėtų sąjūdininkų iniciatyva yra pasmerkta žlugti dėl jų pačių (!) asmenybių „nepopuliarumo“. Anot autoriaus, sąjūdininkų dalyvavimas „garantuoja vardą, žavintį jaunimą, bet atgrasantį kitus“.
Čia ir paaiškėja, kas taip erzina autorių. Jis pats įvardija reikšmingą faktą – savo valstybėje „nebereikalingi seniai“ sugeba padaryti tai, ko per daugiau nei dešimtmetį nepavyksta padaryti politinėms partijoms – pritraukti jaunimą. Jaunimą, kuris pasirašo ne po išsikvėpusiomis, todėl isteblišmentui nepavojingomis, „nuosaikios dešinės“ arba „konservatoriškomis“ ideologijomis, bet nuo pat Sąjūdžio laikų kelta valstybės atsinaujinimo idėja.
Reikia turėti vilties, kad sąjūdininkų teismas baigsis laimingai. Tačiau kur nuves tautą ir valstybę dalies visuomenės sąmonėje tebevykstantis Sąjūdžio teismas – nežinia. Aišku tik viena – be Sąjūdžio skleistų laisvės, tautos ir demokratijos idealų, kaip tam tikrų vertybinių orientyrų, tikrai netapsime laisva ir oria tauta, ir nesukursime modernios demokratinės valstybės. Be jų liksime tik nežinia kieno valdoma ir be perstojo dėl „savo nelaimės“ verkšlenančia tamsia „eks-tarybine“ liaudimi.
Pagarba autoriui! Tikrai geras straipsnis. Gaila, kad dabartinė masinės informacijos cenzūra jo plačiau neleis paskleisti. Bet jie ne viską valdo…
Pagarba Pauliau. Sprendžiant iš nuotraukos, smagu, kad jauni žmonės susimąsto, link kokios “laisvės” šalį suka viršvalstybinės grupuotės. Kad teisingumo Lietuvėlėj jau seniai nebėra, o yra tik UAB “Lietuvos teisingumas”, kurio vadeivos seniai be jokių teismų nusprendžia, tvirkino, ar ne, buvo kalėjimas Antaviliuose, ar ne, statysim atominę, ar vis tiek statysime, išrasti pretekstą Snoro likvidavimui, ar kokio kito banko, kaltas Abonentas, ar savas jis bičas- špyga taukuota, pelnėsi iš Lietuvos žmonių kraujo už dyką skatinę jį dykai atidavinėti kraujuotieji vertelgos, ar balti jie ir pūkuoti geradėjai, kaip ir visi kiti gėjai, kurie iš esmės irgi yra geradėjai, kovotojai už teises, o ne palaidumą propaguojantys užmanipuliuoti, bet “patogūs idijotai” ir kokios tiksliai tautybės buvo tie snaiperiai, šaudę į minią nuo stogų per atmintiną Sausio 13ąją…
Ypatingai Apmaudu dėl tos pačios uab išrinktų naujų “įtariamų nusikaltėlių”, ypač, Ozuolo, kurį gerbiu nepalyginamai labiau už visus buvusius ir esamus šalies vadovus kartu sudėjus ir dar iš gerokai padauginus.
Klausyk debile, apie kokius čia snaiperius sapalioji?
Nesuprantu, kodėl “debilinatės” – galbūt neįsiskaitėte į komentaro tekstą? Gi Vaidilosvainis ir kritikuoja tokias kontoras, kurios nusprendžia, kad Padleckio kliedesiai – “tik nuomonė”.
Matote, abu gerbiamieji, gali būti (netvirtinu, jog taip ir yra), kad aš- tiesiog labiau įsigilinęs į tai, kame jūs nematote reikalo kapstytis. Va todėl aš ir nebeatmetu galimybės, kad Peleckiukas trumpai drūtai išdėstė visai ne kliedesius. Ar, pvz., jūs abu, mielieji mano broliai lietuviai, žinote, kad terminą “sakralinė auka” sugalvojo ir ne kartą praktikoje pritaikė ne kas kitas, bet CŽV? Ar girdėjote ką nors, pvz., apie operaciją “Gladio”? Ar skaitėte D.Perkinsą? Ar girdėjote, kad eilėje “Arabiško pavasario” šalių, pvz. Jemene, toje pačioje Libijoje GALIMAS DALYKAS minias žmonių nuo namų stogų apšaudė ne “režimų” kariūnai ir policija, bet slaptųjų tarnybų samdyti “džeimsai bondai”, ką liudija ne tik patys “režimai”, bet tų šalių gyventojai- liudininkai?
Dėl viso pikto pasikartosiu, kad per daug jūsų, mielieji, nepapiktinčiau- aš netvirtinu, kad per sausio 13 lietuvius nuo stogų apšaudė ne rusai. Tiesiog stebėdamas Lietuvą vis labiau apimančias metastazes, aš jau nebedebilinu Peleckiuko ir neatmetu jokios galimybės. Ypač, kuomet galvojant kriminalistiškai-logiškai, bet kokiam “režimui” “sakralinės aukos” yra ypatingai neparankios ir nereikalingos, o “režimo” vertėjams jos- kaip ugniai žibalas…
Galvojate “mūsų” slaptosios tarnybos to nė už ką nesugebėtų ir nedarytų? Tuomet dievaži Drąsius tikrai paspringo, o Ūsas- tikrai paskendo baloje…
Pasirašau po kiekvienu autoriaus žodžiu.
Kiek dar galima mėgautis gerais straipsniais, kai daugumai žmonių jau yra akivaizdu, kad ką nors pakeisti šalies valdyme ir valstybės kūrime galime tik veikdami naudodamiesi konkrečiomis tam skirtomis politinėmis demokratinėmis priemonėmis – šiuo atveju Seimo rinkimais. Jie artėja nenumaldomai, tačiau politinės jėgos, kuri būtų pasirengusi juose dalyvauti eidama su konkrečių esminių (ne palopymų šen ten) permainų valstybės valdyme gairėmis, dar geriau su konkrečiais tam skirtais įstatymų pakeitimų projektais, nesijaučia.
Pagaliau galimas daiktas, kad reikėtų rinkti Permainų Seimą, kuris jas atlikęs – įstatęs valstybės valdymo vežimą į modernias, tikros demokratijos vėžes, baigtų savo kadenciją ir įvyktų Seimo rinkimai, kitų valstybės valdžių formavimas nauja tvarka, nauja dvasia.
Be to, kur tie nauji kitokie žmonės, kuriuos iki rinkimų žmonės spėtų gerai pažinti, įgautų rinkėjų pasitikėjimą ir kurie pagal savo gebėjimus, moralines ir kitas savybes būtų tinkami valstybei valdyti.
Taigi manau, kad yra būtina dirbti konkrečiau šia kryptimi, ypač vasarą, kai susibūrimai gali vykti gamtoje (rūpesčiai dėl patalpų atkristų).
Ar kada bandei mesti svorį, mesti gerti, rūkyti, žodžiu keisti gyvenseną? Kad įsitvirtintų kitokie įpročiai tavo gyvenime, visada reikės laiko. Visų tų kalbėtojų, kad ir gerų žmonių, bet visi jie daro klaidą, norėdami per kokią vieną kadenciją, dar blogesnis tavo siūlymas, iki rinkimų pamatyt pokyčius.
Beje, jūsų žiniai, rūkyti mečiau be jokių bandymų, pasakiau sau metu rūkyti ir nerūkiau. Po 2-3 savaičių, kai kiti rūkė man jų rūkymas jau pradėjo smirdėti. Taip daugiau nerūkiau ir kitų rūkymo smarvės negalėjau pakęsti. Taigi viską reikia daryti be jokių bandymų – tvirta valia.
Juolab, bandymai nepriimtini politikoje. 1990 metais Sąjūdžio iškovota laisvė buvo, tauta sąjūdinė tais metais buvo. Žodžiu kam kurti šalį, kam įgyvendinti demokratiją buvo, per 20 metų laiko sukurti skambančią demokratinę šalį pakako. Laisvam gyvenimui kurti jokių objektyvių kliūčių neegzistavo.
Tačiau valdžios partijos pasuko ir per 20 metų ėjo ne Sąjūdžio iškovojimų, ne jo siektų idealų keliu ir juo eina be jokių permainų prošvaisčių.
Antai, dabar valdžios, Seimo partijos visokiais viešųjų ryšių būdais, pasitelkusio į talką visas žiniasklaidos priemones siekia, kad Seimo rinkimai vyktų ta pačia nepakeista tvarka, kad taip į Seimą ketveriems metams susėstų tos pačios partijos su iš esmės tais pačiais savo lyderais ir tikslais. O vėl naujai Seime susėdus, kaip sakoma, pašvilpk… Rinkimai už ketverių metų, jokios grėsmės dėl valdžios kėdės per tą laiką nėra.
Taip įvykus, valstybės stiprinimas, demokratijos plėtojimas būtų stagnuojami dar ketverius metus. Tad pagal istorinį vystymąsi dar labiau atsiliktume ir toliau vilktumės kitų šalių uodegoje. Štai dėl ko yra būtina, kad jau šiame Seime daugumą turėtų šalies valdymo pertvarkos jėgos.
Šitai supranta didžioji dauguma žmonių ir laukia permainų, todėl neturim teisės sėdėti sudėjus rankas.