
Balandžio 26 d. Seimo parodų galerijoje buvo pristatyta istorinių paveikslų paroda „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės pilys“. Lankytojai kviečiami apžiūrėti parodą atvirų durų valandų metu balandžio 27 d., 11–15 val.
Istoriniai šaltiniai liudija, kad jau nuo XIV a. pradžios Vilnius yra žinomas kaip Lietuvos valstybės sostinė. Po to keletą šimtmečių Vilniaus pilys buvo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės politinis, administracinis, diplomatinis, ūkinis, finansinis, karinis, teisinis, kultūrinis, meninis centras. Susidėjus nepalankioms istorinėms aplinkybėms prieš porą šimtų metų agresyvūs kaimynai sužlugdė šią mūsų valstybę, didžioji dalis Vilniaus pilių pastatų buvo nugriauta. Dar neseniai senąją Lietuvos valstybę, jos pilių buvusią didybę tepriminė Gedimino kalne išlikę Aukštutinės pilies griuvėsiai.
Praėjusiame, XX amžiuje, Vilnius vėl tapo naujai atsikūrusios Lietuvos valstybės sostine. Istorikai, archeologai, architektai, menotyrininkai ėmėsi tirti savosios istorinę sostinės pilių praeitį. Buvo išaiškinta daug į užmarštį nugrimzdusių faktų. Kultūrinių sluoksnių gilumoje surasti buvusių gynybinių sienų, rūmų, sakralinių ir kitų pastatų pamatai, surinkta daug labai vertingos medžiagos apie anksčiau pilyse gyvenusių žmonių buitį.
„Ne viską būtina ar net įmanoma atstatyti, ypač pačius ankstyviausius statinius. Ne vienas jų įvairių rekonstrukcijų metu savo išvaizdą yra keitęs net kelis kartus. Tačiau sukaupta tyrimų medžiaga bei specialistų patirtis šiandien leidžia bent piešinių pavidalu, kompiuterinės grafikos būdu atkurti atskirų istorinių laikotarpių Vilniaus pilių vaizdus.“ – sako istorikas Napalys Kitkauskas.
Ekspozicijoje Seime UAB „Metalo forma“ pristato seriją paveikslų Lietuvos istorine tematika. Paveikslai sukurti konsultuojant architektui-istorikui Napaliui Kitkauskui (Vilniaus pilys), remiantis retrospektyvinėmis rekonstrukcijomis: Sigito Benjamino Lasavicko (Medininkų pilis), Stanislovo Mikulionio (Trakų salos ir pusiasalio pilys), Algirdo Žalnieriaus (Kauno pilis) naudojant naujausius archeologinius tyrimus, kitą išlikusią istoriografinę medžiagą. Panaudojant virtualią kompiuterinę grafiką, atsiveria netikėti, dar nematyti mūsų istorijos laiko sluoksniai. Darbai atspausdinti giclee technologija ant „Fine Art“ popieriaus arba drobės užtikrinančios gerą paveikslo detalių ryškumą bei gražias ir neišblunkančias spalvas.
Šie darbai palieka neišdildomą įspūdį, puikiai papuošia interjerą. Tai lyg kelionė „laiko mašina“ į mūsų šlovingą praeitį, pamatant įvykius savo akimis.
Sprendžiant iš aprašymo, tai LDK pilys Vilniuje, Kaune, Trakuose, Medininkuose. O Gudijoje, Ukrainoje, Rusijoje nebėra?